[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Tarzan

Berichten: 11218
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:25

Mijn paard heeft op de plaatsen waar hij artrose heeft ook knobbels, dat is juist de plek waar de artrose zit en voelt ook hard, is bij de mijne verder niks aan te doen. Met een foto kun je kijken of het misschien bij de jouwe ook juist de artose is.

Perry, lastig, als de mijne op "pensioen" gaat dan gaan de ijzers ook eraf, alleen veranderd er dan verder niks aan de stand van zijn voeten..

Anoniem

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:40

Hey! Als allereerst ik heb niet het hele topic gelezen, 250 pagina's zijn veel hahaha.

Maar mijn paardje van 6 blijkt atrose in het kogelgewricht voor te hebben, nu is ie al ingespoten en staat op ijzers en glucosamine + msm. Volgens mij is dat wel het meeste wat je kunt doen. Maar nu vroeg ik me af of er meer zijn met jonge paarden en atrose. En of dit dan bijv komt door een afwijkende hoefstand of overbelasting etc?

Ik ben helemaal nieuw in het atrose gebeuren (en hij heeft ook een chipje, maar dierenarts vermoedde dacht ik wel dat het door atrose kwam dat ie niet goed liep) dus heb advies van de da opgevolgd.

_Tarzan

Berichten: 11218
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:46

Marije, de mijne heeft op dezelfde plek artrose, al wordt hij wel 22 dit jaar.

Je zou naast de glucosamine + msm nog curcuma en duivelsklauw kunnen geven, dat geeft de mijne (buiten het inspuiten) de beste resultaten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 13:56

_Tarzan schreef:
[***], de mijne heeft op dezelfde plek artrose, al wordt hij wel 22 dit jaar.

Je zou naast de glucosamine + msm nog curcuma en duivelsklauw kunnen geven, dat geeft de mijne (buiten het inspuiten) de beste resultaten :)


Ohh ja 22 is wel een leeftijd dat je het verwachten kan. 6 is nog vrij jong. Ik vermoed dat het door scheefstand in de hoef komt (dit word ook aangepakt, daarvoor staat ie deels ook op ijzers)

Ik heb em nu naast glucosamine msm op oerbalans magnesium Lucerne paar handjes brok en lijnzaad olie staan. Dus wil nu ook niet echt meer gaan voeren tot dat ik over 4 weken weet hoe het er voor staat en we hopelijk weer kunnen opbouwen. Was duivelsklauw nou ook goed voor wat gestressde/snel geprikkelde paarden? Want daarvoor voer ik nu ook magnesium bij.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:11

Duivelsklauw is een natuurlijke ontstekingsremmer en pijnstiller. Dus als je paard gewoon goed loopt en geen pijn hoef je dat niet te geven.
Wacht ook eerst even af wat de glucosamine en het inspuiten doet, anders weet je ook niet meer wat er werkt. Denk ik.

Door scheefstand zou idd artrose kunnen ontstaan. Maar oef wel jong hoor voor artrose !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:16

Maris schreef:
Duivelsklauw is een natuurlijke ontstekingsremmer en pijnstiller. Dus als je paard gewoon goed loopt en geen pijn hoef je dat niet te geven.
Wacht ook eerst even af wat de glucosamine en het inspuiten doet, anders weet je ook niet meer wat er werkt. Denk ik.

Door scheefstand zou idd artrose kunnen ontstaan. Maar oef wel jong hoor voor artrose !


Ahhh das duidelijk, dan geef ik het niet. Hij is ingespoten en dat werkt 6 maanden? Dus dan ga ik hem niet extra geven. Over ongeveer 4 weken word er weer gekeken. Dus dan moeten we zien of het allemaal heeft geholpen.

Hij heeft hoogstwaarschijnlijk z'n hele leven scheef op de hoef gestaan. Als je dan ook nog belast word en vermoedelijk uit Spanje komt (waar ze meestal niet zo netjes met paarden omgaan) vind ik het niet zo gek. Blijft jong. Maar het was volgens mij nog niet extreem erg en gewoon te remmen. Even afwachten dus.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:23

_Tarzan schreef:
Mijn paard heeft op de plaatsen waar hij artrose heeft ook knobbels, dat is juist de plek waar de artrose zit en voelt ook hard, is bij de mijne verder niks aan te doen. Met een foto kun je kijken of het misschien bij de jouwe ook juist de artose is.

Perry, lastig, als de mijne op "pensioen" gaat dan gaan de ijzers ook eraf, alleen veranderd er dan verder niks aan de stand van zijn voeten..


Maar ik begreep dat het juist boven de kogel zit, niet op de kogel zelf ?

WannabeAnky
Berichten: 383
Geregistreerd: 10-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:37

Marije_1997 schreef:
Hey! Als allereerst ik heb niet het hele topic gelezen, 250 pagina's zijn veel hahaha.

Maar mijn paardje van 6 blijkt atrose in het kogelgewricht voor te hebben, nu is ie al ingespoten en staat op ijzers en glucosamine + msm. Volgens mij is dat wel het meeste wat je kunt doen. Maar nu vroeg ik me af of er meer zijn met jonge paarden en atrose. En of dit dan bijv komt door een afwijkende hoefstand of overbelasting etc?

Ik ben helemaal nieuw in het atrose gebeuren (en hij heeft ook een chipje, maar dierenarts vermoedde dacht ik wel dat het door atrose kwam dat ie niet goed liep) dus heb advies van de da opgevolgd.


Sorry ik deed per ongeluk pb haha.

Mijne heeft artrose waarschijnlijk vanaf zijn 5e na een sloot ongeluk (althans, ik heb geen foto's van ervoor, maar sindsdien wat klachten en vulling van de kogel), wat afgelopen jaar (toen was hij 8) dusdanig verergerde dat de klachten erger werden.

Toen is hij ingespoten met corticosteroiden en daarna behandeld met PRP. Verder staat hij op speciaal beslag, met siliconen en zooltjes. We waren aan het opbouwen, maar helaas heeft hij nu achter een tussenpeesblessure, dus veel kan ik je niet vertellen over het verloop van de behandeling en vebetering helaas.

_Tarzan

Berichten: 11218
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:44

Maris schreef:
_Tarzan schreef:
Mijn paard heeft op de plaatsen waar hij artrose heeft ook knobbels, dat is juist de plek waar de artrose zit en voelt ook hard, is bij de mijne verder niks aan te doen. Met een foto kun je kijken of het misschien bij de jouwe ook juist de artose is.

Perry, lastig, als de mijne op "pensioen" gaat dan gaan de ijzers ook eraf, alleen veranderd er dan verder niks aan de stand van zijn voeten..


Maar ik begreep dat het juist boven de kogel zit, niet op de kogel zelf ?

Lastig uitleggen, maar hij heeft het aan de voorkant thv de kogel.
Hij heeft de botwoekering/artrose OP zijn kogel dus (nog niet veel) in het gewricht zelf, wel iets maar dus het meeste op het bot zelf, en daar heeft hij ook bulten, ik zal eens proberen foto's te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:51

WannabeAnky schreef:
Marije_1997 schreef:
Hey! Als allereerst ik heb niet het hele topic gelezen, 250 pagina's zijn veel hahaha.

Maar mijn paardje van 6 blijkt atrose in het kogelgewricht voor te hebben, nu is ie al ingespoten en staat op ijzers en glucosamine + msm. Volgens mij is dat wel het meeste wat je kunt doen. Maar nu vroeg ik me af of er meer zijn met jonge paarden en atrose. En of dit dan bijv komt door een afwijkende hoefstand of overbelasting etc?

Ik ben helemaal nieuw in het atrose gebeuren (en hij heeft ook een chipje, maar dierenarts vermoedde dacht ik wel dat het door atrose kwam dat ie niet goed liep) dus heb advies van de da opgevolgd.


Sorry ik deed per ongeluk pb haha.

Mijne heeft artrose waarschijnlijk vanaf zijn 5e na een sloot ongeluk (althans, ik heb geen foto's van ervoor, maar sindsdien wat klachten en vulling van de kogel), wat afgelopen jaar (toen was hij 8) dusdanig verergerde dat de klachten erger werden.

Toen is hij ingespoten met corticosteroiden en daarna behandeld met PRP. Verder staat hij op speciaal beslag, met siliconen en zooltjes. We waren aan het opbouwen, maar helaas heeft hij nu achter een tussenpeesblessure, dus veel kan ik je niet vertellen over het verloop van de behandeling en vebetering helaas.


Ohhhh hahaha heb je net pb terug gedaan hahaha.

Perryx
Berichten: 2505
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:53

Heeft iemand ervaring met artrose in een voorbeen in de knie?? Mijn paard heeft daar sinds dat ik hem heb, al een dikke bult aan de binnenkant zitten.. Ik weet niet goed of die artrose kan zijn of een schiefel of nog weer iets anders! Hij is er nooit kreupel op geweest

Westerntrail

Berichten: 1749
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:37

Ik meld mij ook maar weer eens of misschien voor het eerst volg dit topic al een hele tijd mijn paardje met Artrose liep het lastste jaar wel goed maar met de winter moesten we steeds langer opwarmen nu is ze sinds ze op het land staan wel stijf bij het instappen of kreupel gister mijn dochter nog les gehad en eigenlijks niets vreemds maar ik ben eigenlijk al een week dat ik mij er niet happy onder voel want ik weet het niet meer Vandaag liep ze ook kreupel volgens stal genootjes en ja ik zie het dan zelf ook ze heeft verder ook geen warme opgezette benen en ik kan er zelf niet anders uit opmaken dan dat ze nu dus kreupel loopt van de artrose.

Heb dus nu naar de knoop doorgehakt en de familie een berichtje gedaan om dan toch maar de gewrichten in te laten spuiten.

Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:52

Even een algemeen vraagje, voeren er hier mensen Glucosamine?
Zo ja, van welk merk? En dan de combi met MSM? Of pure Glucosamine?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:54

Drico schreef:
Even een algemeen vraagje, voeren er hier mensen Glucosamine?
Zo ja, van welk merk? En dan de combi met MSM? Of pure Glucosamine?


Ik heb de pharmahorse glucosamine + msm. Maar denk dat ik ze na deze emmer beide los bestel. Moet je wel zelf mengen

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:03

ik voer nu de pharmahorse glucosamine, omdat ik ook Equilin basic geef waar al extra msm in zit

als ik de basic equilin niet gaf had ik voor de gulcosamine en MSM gekozen.

_Tarzan

Berichten: 11218
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:04

Drico schreef:
Even een algemeen vraagje, voeren er hier mensen Glucosamine?
Zo ja, van welk merk? En dan de combi met MSM? Of pure Glucosamine?

Ik heb de glucosamine + msm van horseflex en die bevalt hier goed

Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:17

Marije_1997 schreef:
Ik heb de pharmahorse glucosamine + msm. Maar denk dat ik ze na deze emmer beide los bestel. Moet je wel zelf mengen


Wat is de reden dat je zelf wilt mengen dan? Zodat je bijvoorbeeld de verhoudingen 60/40 kunt doen? In plaatst van 50/50?

Edit: eerder had ik al eens de Pharmahorse geprobeerd maar zag dat je van de Horseflex een stuk minder hoeft te voeren.
Laatst bijgewerkt door Drico op 11-05-20 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:20

Drico schreef:
Marije_1997 schreef:
Ik heb de pharmahorse glucosamine + msm. Maar denk dat ik ze na deze emmer beide los bestel. Moet je wel zelf mengen


Wat is de reden dat je zelf wilt mengen dan? Zodat je bijvoorbeeld de verhoudingen 60/40 kunt doen? In plaatst van 50/50?


Nee meer dat niet zo zeer. Moet het nog even uitvogelen wat het handigst is. Ben er sinds 4 weken geleden achter gekomen dat hij atrose heeft na kreupelheids onderzoek. Dierenarts raadde wel aan Glucosamine bij te geven.

Maar ben er verder niet bekend mee, dus is even kijken hoe en wat. Tot nu toe lijkt ie het er goed op te doen, in combinatie met inspuiten en ijzers met zooltjes en sole pack.

Edit: enige waar ik mee stoei is hoeveel ik geef hij weegt zon 380 kg. Geef ik dan 1 schepje of 2 schepjes of 1 + een beetje? Idk.

Westerntrail

Berichten: 1749
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:25

Marije_1997 schreef:
Nee meer dat niet zo zeer. Moet het nog even uitvogelen wat het handigst is. Ben er sinds 4 weken geleden achter gekomen dat hij atrose heeft na kreupelheids onderzoek. Dierenarts raadde wel aan Glucosamine bij te geven.

Maar ben er verder niet bekend mee, dus is even kijken hoe en wat. Tot nu toe lijkt ie het er goed op te doen, in combinatie met inspuiten en ijzers met zooltjes en sole pack.

Edit: enige waar ik mee stoei is hoeveel ik geef hij weegt zon 380 kg. Geef ik dan 1 schepje of 2 schepjes of 1 + een beetje? Idk.


Heb je je paard in laten spuiten de gewrichten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:29

Westerntrail schreef:
Marije_1997 schreef:
Nee meer dat niet zo zeer. Moet het nog even uitvogelen wat het handigst is. Ben er sinds 4 weken geleden achter gekomen dat hij atrose heeft na kreupelheids onderzoek. Dierenarts raadde wel aan Glucosamine bij te geven.

Maar ben er verder niet bekend mee, dus is even kijken hoe en wat. Tot nu toe lijkt ie het er goed op te doen, in combinatie met inspuiten en ijzers met zooltjes en sole pack.

Edit: enige waar ik mee stoei is hoeveel ik geef hij weegt zon 380 kg. Geef ik dan 1 schepje of 2 schepjes of 1 + een beetje? Idk.


Heb je je paard in laten spuiten de gewrichten?


Ja in het gewricht waar hij kreupel op liep. Over 2 weken weer klinisch onderzoek. Dan zal ik wel horen of het verbeterd is. Zo niet moet het fragmentje wat er zit wss ook operatief verwijderd worden.

Westerntrail

Berichten: 1749
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:02

Marije_1997 schreef:



Ik ben wel benieuwd hoe het gaat nu kon je direct weer rijden of eerst nog een paard dagen rust?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:08

Westerntrail schreef:
Marije_1997 schreef:


Ik ben wel benieuwd hoe het gaat nu kon je direct weer rijden of eerst nog een paard dagen rust?


Hij liep kreupel dus 6 weken stappen. Volgens mij gebeurt dit altijd met inspuiten. Rijden zit er eerst nog niet in. Hopelijk over 2 weken weer onder het zadel stappen en kleine stukjes draf. Maar hij is nog niet helemaal rad. Vermoedelijk wel door de atrose. Nu is het veeeeel stappen aan de hand. En doe zo nu en dan mini stukjes draf, om te kijken hoe hij loopt.

Houd dus rekening met 6 weken stappen, dan valt het wel mee.

Westerntrail

Berichten: 1749
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:31

Marije_1997 schreef:
Hij liep kreupel dus 6 weken stappen. Volgens mij gebeurt dit altijd met inspuiten. Rijden zit er eerst nog niet in. Hopelijk over 2 weken weer onder het zadel stappen en kleine stukjes draf. Maar hij is nog niet helemaal rad. Vermoedelijk wel door de atrose. Nu is het veeeeel stappen aan de hand. En doe zo nu en dan mini stukjes draf, om te kijken hoe hij loopt.

Houd dus rekening met 6 weken stappen, dan valt het wel mee.


Oke dankjewel.

_Tarzan

Berichten: 11218
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:20

Voor degenen die het interessant vinden, hier een foto van de artrose bulten van mijn paard. Zoals te zien is rechts erger dan links.

Afbeelding

Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:31

Wie weet er nog een merk wat een combinatie heeft van Glucosamine, MSM en Chondroïtine?

Ik heb tot nu toe gevonden:
- Paardendrogist Equiflexion
- Equine America (nadeel bij dit merk dat er suikers in zitten)
- HorseFlex Joint Power

Wil graag uitgebreid kunnen vergelijken alleen ik kom tot nu toe niet verder dan deze drie