[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22792
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:38

BigBen schreef:
Msm doet absoluut niets, dat is puur placebo.
Hyaluronzuur werkt wel als het intra-articulair wordt ingespoten, maar het is een grote molecule, en oraal wordt het eenvoudigweg niet opgenomen.


;) He, is msm van oplosmiddel gepromoveerd naar placebo...?
(En wat doe jij dan met de bulk aan wetenschappelijke literatuur? Typ efkes 'pubmed msm'...)

elisatamara

Berichten: 27
Geregistreerd: 06-01-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 22:36

Hoi allemaal!

Mijn pony Mighty van 20 jaar heeft al 8 jaar last van artrose in beide kogels (stadium 3 en 4). Heb eigenlijk altijd gewoon lekker met haar kunnen rijden, recreatief en nooit problemen mee gehad. Laatste tijd gaat het wat minder met Mighty, je merkt dat ze last heeft van haar voorbenen. Fysio/veearts er al bij gehad en meerdere suppelemten geprobeerd. De fysio en hoefsmid raden nu aan om haar voor op ijzers te zetten met eventueel een zooltje. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? En pakte dit positief uit?

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:49

Welke supplementen heb je al geprobeerd en voor hoe lang ?
IJzers kunnen inderdaad goed helpen. Houd dan wel in gedachten dat ze eigenlijk goed werken omdat je pony de pijn minder goed voelt door minder hoefmechanisme. Dus ga ze niet overbelasten als ze dan weer beter loopt.

Ik vind het zelf nog steeds een vreemd idee. IJzers met zooltjes eronder zodat de hoeven meer gedempd worden. Da kan toch nooit meer zijn als lopen zonder ijzers ? Die demping.

Breakover beslag is ook nog een optie, wil bij sommige paarden ook fijn werken.

Zinzi_jewel

Berichten: 8822
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 11:22

Enerzijds precies mijn gedachte
Blote voeten dempen beter als beslagen voeten met zooltjes
Maar sommige paarden lopen de voeten scheef af
Dan moet de trim interval korter.
En is de groei genoeg om elke 3 weken te trimmen ?

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:23

Tegen het slijten hoefschoenen gebruiken ?! Of slijten ze alleen al zoveel van op de wei lopen ?

elisatamara

Berichten: 27
Geregistreerd: 06-01-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 16:31

Maris schreef:
Welke supplementen heb je al geprobeerd en voor hoe lang ?
IJzers kunnen inderdaad goed helpen. Houd dan wel in gedachten dat ze eigenlijk goed werken omdat je pony de pijn minder goed voelt door minder hoefmechanisme. Dus ga ze niet overbelasten als ze dan weer beter loopt.

Ik vind het zelf nog steeds een vreemd idee. IJzers met zooltjes eronder zodat de hoeven meer gedempd worden. Da kan toch nooit meer zijn als lopen zonder ijzers ? Die demping.

Breakover beslag is ook nog een optie, wil bij sommige paarden ook fijn werken.


Ik heb duivelsklauw olie gebruikt en glucosamine van de groene os en paardendrogist. Glucosamine heeft ze een dik jaar gehad, duivelsklauw olie voor een halfjaar.
Ik vind het ook een raar idee, maar ze is ook overbouwd waardoor er dus sowieso meer gewicht op haar voorbenen komt. Ze loopt op het harde op ‘eieren’, erg gevoelig.
Ik reed eerst altijd met haar in de bak, maar nu mag ze eigenlijk alleen nog maar rechtuit en het liefst lekker op buitenrit. Helaas komen we daar veel steen tegen dus vandaar dat we ijzers voor overwegen omdat ze echt last heeft op het harde.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 18:11

En je hebt 2 verschillende glucosamine producten geprobeerd ? Want soms is het inderdaad wel nodig om er meerdere te proberen voordat je de juist vindt.
Jammer dat de duivelsklauw niets deed ook.

Ik snap de keuze voor ijzers hoor. Je kan het altijd proberen natuurlijk !

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 08:17

Mijn artrose-oudje wordt 31 in mei en heeft al 24 jaar ijzers...
Toen ik hem kocht op zijn 7e heb ik eerst alles eraf gehaald om te kijken of zonder lukte....
Na 3 maanden strompelen heb ik er weer ijzers onder gedaan.

Nu rijden we alleen rechtuit, hier waar ik sta is geen bos oid dus ik rij elke dag over straat, stap,draf,galop.....dus ijzers zijn na 8 weken compleet afgesleten...
In dit gevql werkt het prima, hij heeft speciaal beslag om beter af te rollen ( in de bak struikelt hij veel, zand = stroef) en op straat no problemo.

Hij krijgt al zo'n 15 jaar New Market Joint Saver, ik bestel het in Engeland bij VetUK. De helft goedkoper dan hier. En deze werkt als enige supplement. De rest doet niks. Emmertje van 2.5 kilo kost €150 maar goed....

Devils Relief van NAF ben ik al een tijdje mee gestopt maar hij doet het prima zonder.
Hij liep er goed op de vorige winter, dan stop ik in de zomer altijd en kijk hoe het gaat.... deze winter niet nodig gehad....

xLiez

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 23:38

Mijn stalhoudster raadde mij aan om een supplement met hyaluronzuur te geven aan mijn pony met lichte artrose. Welke supplementen vinden jullie fijn en goed werken? Ik zag bij glucoplaza artrohorse , iemand hier recente ervaringen mee?

Hij krijgt momenteel al glucosamine+msm van Pharmahorse! Al meer dan een jaar.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 10:15

Helpt de pharmahorse dus niet ( meer ) zo goed ? Omdat je op zoek bent naar een ander supplement ?

Een supplement met hyaluronzuur is vaak idd de volgende stap als glucosamine niet meer zo goed werkt. Maar soms is wisselen naar een ander supplement ( zonder ha ) al de oplossing. Supplementen met ha erin zijn vaak wel een stukje duurder nanelijk.
Ik heb ooit hier in dit topic een schema geprobeerd te maken met supplementen met ha erin, met hoeveel ml of mg er dan in zat. Dus als je even zoekt met de zoekfunctie ....

xLiez

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 12:33

Maris schreef:
Helpt de pharmahorse dus niet ( meer ) zo goed ? Omdat je op zoek bent naar een ander supplement ?

Een supplement met hyaluronzuur is vaak idd de volgende stap als glucosamine niet meer zo goed werkt. Maar soms is wisselen naar een ander supplement ( zonder ha ) al de oplossing. Supplementen met ha erin zijn vaak wel een stukje duurder nanelijk.
Ik heb ooit hier in dit topic een schema geprobeerd te maken met supplementen met ha erin, met hoeveel ml of mg er dan in zat. Dus als je even zoekt met de zoekfunctie ....


Ik kreeg het advies omdat hij wat ‘tikt’ als hij loopt. Ze zou zelf ook nog even kijken wat het beste voor hem zou zijn. Ik ga even terug zoeken naar het schena thanks!

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 13:34

Hmm "tikken"of "klikken" zegt niet zoveel volgens mij ?

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:02

Dat geluid is het knappen van luchtbelletjes in de synovia ( gewrichtsvloeistof).... dat zegt niks over artrose.... of een supplement helpt ertegen, geen flauw idee....

pien_2010

Berichten: 43488
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 19:44

ElCamino schreef:
Dat geluid is het knappen van luchtbelletjes in de synovia ( gewrichtsvloeistof).... dat zegt niks over artrose..
Klopt onze ruin van 24 jaar (super goed en sterk paard die nog nooit iets gehad heeft ) doet dit al 20 jaar en daar hebben we nooit iets aan gedaan als rustig starten met rijden (goede warming up).

elisatamara schreef:
Helaas komen we daar veel steen tegen dus vandaar dat we ijzers voor overwegen omdat ze echt last heeft op het harde.
Ons paard hebben we juist van de ijzers gehaald en met hoefschoenen die extra dempende zool heeft laten lopen bij buiten rijden ( http://www.equischoen.com/nl/Equine-Fusion-All-Terrain ). Waar wij wonen hebben we behoorlijke rotsachtige paden en onze merrie deed het zo goed met deze schoenen en hoeven werden zo sterk dat we zelfs al geruime tijd zonder deden. Ik hou zelf de hoeven bij en mijn smid (die me heeft leren bijvijlen en vijl + setje gegeven heeft waar hoef op kan liggen) komt om de zes weken voor beslag oudste paard en om jongste te bekappen. Ze loopt al zo lang zonder ijzers dat te zien valt dat haar hoefjes ipv die brede pannenkoeken die ze had vlak na afhalen ijzers, kleiner worden en meer en meer lijken op hoeven van paarden die leven in het wild.
Maris schreef:
Blote voeten dempen beter als beslagen voeten met zooltjes
Ben ik het mee eens, alleen toen de blessure van Polie net daar was wij ook begonnen zijn met zooltjes. Later hebben we er alles af gehaald.

Maris schreef:
Tegen het slijten hoefschoenen gebruiken ?! Of slijten ze alleen al zoveel van op de wei lopen ?
Ik denk niet dat hoeven die normaal goed zijn slijten van de wei, maar van harde ondergrond.

Zinzi_jewel schreef:
n is de groei genoeg om elke 3 weken te trimmen
Kun je niet gewoon uitleg vragen aan je smid zodat je zelf 1x per 2 weken kunt bijvijlen. Doen wij ook en bevalt heel goed. Smid is erg tevreden over de hoeven van Polie

Janneke2 schreef:
He, is msm van oplosmiddel gepromoveerd naar placebo..
MSM is geen placebo. Polie ging na haar peesblessure nul,nul vooruit. Totdat we op advies van dierenarts begonnen zijn met MSM, na twee jaar sukkelen met collateraal peesblessure. +:)+ Vanaf dat moment ging haar peesblessure vooruit en viel ze niet meer terug. Wij gebruiken ( https://www.paardendrogist.nl/product/p ... el/108015/ ). In Nederland wordt erg achterlijk gedaan over alles wat alternatief is. Hier wordt door reguliere dierenartsen dit soort gewoon voorgeschreven daar ze er zo enthousiast over zijn.

Maris schreef:
maar de meeste mensen kiezen tussen glucosamine
Ons paard is toen collateraal bandje beter was enorm gevallen op de wei. Wederom dierenarts/ osteopaat erbij en die val was zo erg dat we vermoedden toen (en daar zijn we nu vrij zeker van) dat Polie er artrose aan over heeft gehouden. Op Advies wat we lazen van Maris en na +:)+ van dierenarts (regulier en niet de dierenarts die tevens osteopaat is) zijn we dat ook voor Polie gaan gebruiken. We gebruiken de https://www.ej.nl/french/cheval/pharmac ... acQAvD_BwE en na een tijd merkte we dat Polie veel soepeler werd.

Dus links achter (collateraal bandje) is opgelost. Rechts achter knie en kogel (door val paar jaar later) is OK. Helaas moest de dierenarts/ tevens osteopaat vanochtend weer komen. Polie was weer pijnlijk kreupel (toen we eigenlijk op een dag weer eens wilden rijden vonden we haar zo) en weer totaal anders en na een val zo leek. Zo verdrietig. We reden rustig aan 2x per week, zelfs weer gegaloppeerd en lekker gedraafd. Verder de rest lopen of aan de hand mee en ze ging super <3 .

Maar volgens osteopaat en ik denk dat dit klopt is ze wederom gevallen van paniek vlucht (wild zwijn?, hert?, Marter? of ander dier?→ het is hier vrij wild en paarden zijn altijd buiten in de velden).
Nu is het schouder rechts voor die totaal uit de kom is geschoten, dus erg pijnlijk voor haar. Hierdoor een vast plekje in de rug mede opgelopen en pijnlijke spieren links in de buik. Dus als een banaan naar rechts gebogen kreupelde Polie. Op één been na, hebben we nu alle benen gehad.
De dieren arts/ osteopaat is wel een uur bezig geweest en eerlijk is eerder daarna liep ze echt een stuk beter. Dus weer terug naar af. Traumasedyl gekregen (homeopathie met arnica voor namelijk erin 2x dus 5ml in de mond) en 3 Weken aan de hand lopen met beiden paarden, dan 1 week als het goed gaat erop in stap (2x per week erop een half uur en de rest wandelen ernaast) en als het niet gaat nieuw rondje dierenarts/ osteopaat. -O- Ik baal zo |( .

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:05

Ach gosh ! Als ik je nog een tip mag geven ..... traumeel druppels of pillen ( en je hebt ook gel ervan om mee te smeren ). Echt een SUPER middel waarin oa Arnica zit maar ook nog een aantal andere homeopatische middelen. En wow wat is dat een fijn middel voor blessures. Zou in iedere medicijnkast en stalapotheek moeten staan.

Maar misschien is traumasedyl ongeveer hetzelfde ?
Dan ga je echt best snel positief verschil zien hoor ( hoop ik ) !

pien_2010

Berichten: 43488
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:21

Dat heb ik altijd opvoorraad in huis Maris, en vanochtend gaf dierenarts aan na bestudering van bestanddelen traumeel dat daar meer in zit als dat Polie nu nodig heeft. De zalf van traumeel heb ik ook en ben het helemaal met je eens. Traumasedyl zit veel arnica in ea, maar niet het extra van traumeel en dat zou ze nu ook niet nodig hebben . Op een been na hebben we alle benen gehad nu.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:26

Ik duim voor jullie dat je heel snel verschil gaat zien !!!!

pien_2010

Berichten: 43488
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:34

Dank je. Dan hebben we nog één been dat nog nooit iets gehad heeft -O- . Dat is toch verschrikkelijk...
Ik vind het echt raar, onze Hercule24 jaar, ook een merens, heeft (gelukkig) nog nooit iets gehad en heeft altijd zo hard gewerkt. De dierenarts zei vanochtend dat als ik bel, ze weten dat het menens is en dat mijn klachten en wat ik denk altijd klopt ;( , ben nu al bekend hier -O-

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 09:53


Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 10:19

Ooh Mirgino ! Dikke knuffel van mij.

Katara

Berichten: 26
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:08

Afbeelding
Even een update Katara heeft geen artrose maar een flinke blokkade van de rug naar de voorbenen dit is nu verholpen door mn holistische dierenarts. Nu had ik net 5liter Devils Relief aangeschaft dus als iemand het wil overnemen dan hoor ik het graag. Er is 1 liter uit je krijgt er een liter navulfles bij en het pompje is nooit gebruikt. Kosten 141.25 min 34.50 is 106.75mag weg voor 95 euro verzenden kosten koper. Foto's op aanvraag want uploaden lukt niet.
Laatst bijgewerkt door Katara op 05-05-19 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:10

Wat fijn dat het geen artrose bleek te zijn. Begrijp ik dat het nu gewoon helemaal hersteld is ?

Katara

Berichten: 26
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:13

Maris schreef:
Wat fijn dat het geen artrose bleek te zijn. Begrijp ik dat het nu gewoon helemaal hersteld is ?


Ze loopt nog niet 100% zuiver maar er is wel verbetering over 3 weken krijgt ze nog een behandeling en dan denk ik dat het weer helemaal goed is.

Sannexspikey
Berichten: 27
Geregistreerd: 05-11-16

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 13:00

Valt artrose bij jullie altijd als ernstig?
Bij vriendin van mij is Artrose bij haar paard geconstateerd , 14 jaar? is behandeld en mag er volgens da nog gewoon volop mee de sport in, en daat het gewoon bij de leeftijd past

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 13:52

Sannexspikey schreef:
Valt artrose bij jullie altijd als ernstig?
Bij vriendin van mij is Artrose bij haar paard geconstateerd , 14 jaar? is behandeld en mag er volgens da nog gewoon volop mee de sport in, en daat het gewoon bij de leeftijd past


Deze vraag is eigenlijk niet te beantwoorden. Ligt er zo aan hoeveel last een paard heeft van de artrose, waar het zit en hoe goed de behandeling/ supplementen werken.