[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Katara

Berichten: 26
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 17:40

NAF Glucosamine 10.000 Plus besteld bij de paardendrogist.

Moossie90
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-01-14

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 08:33

Ik heb dit topic van voor na achteren gelezen toen mijn paard artrose bleek te hebben. Heel veel producten nagelezen, inspuiten overwogen.
Googelen op artrose, heel veel producten doorgeplozen, want tja je wilt het beste voor je paard hè? En nu;

Super tevreden over de paskaflex. Mijn paard heeft lichte artrose in de kogel ontstaan na een operatie aan een open kogelgewricht. Hij was vorig jaar augustus heel erg kreupel, dus na de foto’s met vaststelling van het probleem, heeft hij 3 weken ontstekkingsremmers gehad.
Bij toeval op paardensupplenten gestuit, en advies gevraagd.
Advies paskaflex icm prele.
We zijn het gaan voeren en hij doet het er zo goed op!!! Inspuiten wat de veearts als stap erna adviseerde hebben we kunnen laten, want hij is rad. De veearts is ook erg tevreden want zelfs na de buigproeven blijft hij goed lopen.
Kortom super spul, wel duur maar goed paard is rad, pijnvrij en blij. En op blote voeten

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 11:19

paskaflex en prele ..... Weer 2 producten die ik niet ken. Er zijn er zoveel .....
Maar super fijn dat het werkt !!!

Nyaleti

Berichten: 6253
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 20:44

Hoihoi, mijn pony heeft al jaren artrose (hij is inmiddels 28 dus dan mag het ook wel). Gelukkig niet in een ernstige vorm zoals ik hier soms lees.. hij loopt niet kreupel oid, dus vermoed dat het wat hoger richting de schouder zit. Hij is deze winter toch wel wat achteruit gegaan en omdat ik een verzorger erbij heb en hij dus meer loopt, ben ik laatst begonnen met duivelsklauw. Hij staat hier nu een kleine maand op en merk al wat verschil :D ik vraag me af waar jullie duivelsklauw kopen en hoeveel / hoe duur? Poeder, korrels maakt niet zoveel uit.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 20:55

casperzazoe schreef:
Hoihoi, mijn pony heeft al jaren artrose (hij is inmiddels 28 dus dan mag het ook wel). Gelukkig niet in een ernstige vorm zoals ik hier soms lees.. hij loopt niet kreupel oid, dus vermoed dat het wat hoger richting de schouder zit. Hij is deze winter toch wel wat achteruit gegaan en omdat ik een verzorger erbij heb en hij dus meer loopt, ben ik laatst begonnen met duivelsklauw. Hij staat hier nu een kleine maand op en merk al wat verschil :D ik vraag me af waar jullie duivelsklauw kopen en hoeveel / hoe duur? Poeder, korrels maakt niet zoveel uit.


Hoi ;) , geef je ook glucosamine of gelatinaat voor zijn gewrichten ? Dus naast de duivelsklauw ?
Over duivelsklauw kan ik je zelf niet zoveel vertellen. Bij mijn paard werkte de NAF vloeibare devil's relief niet. Maar wie weet had een andere vorm van duivelsklauw, dus b.v. de wortel zelf of poeder daarvan wel geholpen destijds. Daarin kan ook nog best veel verschil zitten.
Voor mijn paard werkte de glucosamine eigenlijk meer dan voldoende.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 20:57

Ik geef zelf de harpagyl van audevard. Maar als dat op is ga ik over op een puurder vorm in deze zit ook beetje suikers.

Van welk merk weet ik dan nog niet. Denk horse flex

Nyaleti

Berichten: 6253
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:19

Nee ik geef enkel duivelsklauw. Het zijn kleine korreltjes. Om de een of andere reden geloof ik niet zo in vloeibare middelen, heb altijd het idee dat een poedertje oid beter werkt :')

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:53

casperzazoe schreef:
Nee ik geef enkel duivelsklauw. Het zijn kleine korreltjes. Om de een of andere reden geloof ik niet zo in vloeibare middelen, heb altijd het idee dat een poedertje oid beter werkt :')


Meeste mensen beginnen eerst met glucosamine producten als die niet meer zo goed werken dan beginnen ze pas met duivelsklauw.....
Dus wie weet ook nog een optie om aan te denken voor je paard, die glucosamine.
Vloeibaar is meestal beter opneembaar, maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat paarden veel kunnen qua opneembaarheid met wortels/ poeders.

Nyaleti

Berichten: 6253
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:55

Wat maakt het verschil dan? Hoezo zou ik moeten beginnen met gluco? Vind dat namelijk echt ontzettend duur := DA had het zelf over duivelsklauw een tijdje terug, dus vandaar daarvoor gekozen

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:03

Duivelsklauw heeft een pijnstillend effect, maar doet niet aan het verlichten van de oorzaak van de artrose. De pijn wordt veroorzaakt door de slijtage en als die slijtage niet verlicht wordt met een supplement waar bijv. glucosamine in zit, dan zal de schade aan het gewricht door de artrose verder gaan.
Het paard voelt met duivelsklauw dan alleen geen pijn meer, maar de oorzaak...de verminderde smering van het gewricht...wordt niet verlicht.
Een supplement met glucosamine/collageen/hyaluronzuur kan die smering wel verbeteren, waardoor de pijn uiteindelijk ook vermindert.

Met alleen duivelsklauw pak je dus alleen het gevolg van de slijtage aan, niet de oorzaak.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:42

Precies dat idd ;)

emilyslaluna

Berichten: 3812
Geregistreerd: 11-08-11

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:42

Glucosamine is niet zo duur hoor. Bij horse flex koop ik altijd 500 gram duivelsklauw en 500 gram glucosamine-MSM en samen is het 36 euro. Daar doet die van mij ongeveer 6 weken mee.

Nyaleti

Berichten: 6253
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:58

Nadia schreef:
Duivelsklauw heeft een pijnstillend effect, maar doet niet aan het verlichten van de oorzaak van de artrose. De pijn wordt veroorzaakt door de slijtage en als die slijtage niet verlicht wordt met een supplement waar bijv. glucosamine in zit, dan zal de schade aan het gewricht door de artrose verder gaan.
Het paard voelt met duivelsklauw dan alleen geen pijn meer, maar de oorzaak...de verminderde smering van het gewricht...wordt niet verlicht.
Een supplement met glucosamine/collageen/hyaluronzuur kan die smering wel verbeteren, waardoor de pijn uiteindelijk ook vermindert.

Met alleen duivelsklauw pak je dus alleen het gevolg van de slijtage aan, niet de oorzaak.


Serieus? Ik heb me daar een hele poos geleden echt wel in verdiept, maar nooit zo (of duidelijk) tegen gekomen. Wist wel dat duivelsklauw voornamelijk pijnstillend is. Toch maar eerst op Glucosamine zetten dan. Pony is er namelijk wel eentje die te makkelijk over z'n grenzen heen gaat en met alleen duivelsklauw zou ie zich dus sneller kapot lopen.
Dankjewel :)

Dan maar weer eens gaan verdiepen in Glucosamine. Wat MSM (incombi met Glucosamine) ook alweer? :=

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:44

Hier staat halverwege de pagina een mooi en duidelijk plaatje https://www.paardenarts.nl/kennisbank/a ... j-paarden/
Het rechter plaatje is een gewricht met artrose en de ruwe structuur geeft de pijn. Met alleen duivelsklauw en dus pijnstilling ga je niet voor verlichting van pijn zorgen. Met een supplement waarin glucosamine/collageen/hyaluronzuur zit, verbeter je de smerig van het gewricht en heeft je paard minder last van de hobbelige botstructuur.

Het is lastig hoor, mijn merrie heeft al jaren artrose en met haar supplement doet ze het prima. Maar er zijn veel verschillende middelen en het is uitzoeken wat voor jouw paard werkt.
Glucosamine,hyaluronzuur en collageen zijn bestanddelen waar je naar kan kijken, omdat daar goede resultaten mee behaald worden.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:42

Je moet een keuze maken tussen of een glucosamine product of eentje met gelatinaat (= collageen). Van collageen zijn niet zoveel producten, bij glucosamine is de keuze groot.

Bij glucosamine: kies eerst voor een wat eenvoudiger product ( =goedkoper , dus fijn als dat werkt ) zonder hyaluronzuur. Sommige paarden doen het zelfs al heel goed op alleen glucosamine. Glucosamine + chondroitine + MSM is weer een stapje verder ( en duurder ).
Hier in het topic staan diverse glucosamine producten genoemd die werkten voor meerdere paarden.

Sara18

Berichten: 221
Geregistreerd: 06-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 09:38

Ik meld mij hier even. Na een week sukkelen met mijn pony zijn we naar de kliniek gegaan. Li achter is op de foto geweest. Diagnose: hakende knie en hele lichte artrose op de sprong. Balen! Dit omdat ik haar nog geen jaar heb, ze wel goed gekeurd is bij de keuring maar dit schijnbaar wel een bekend probleem was bij de vorige eigenaar... hier kwam ik afgelopen week pas achter....

Voor haar knieën wordt ze van de week binnendoor op ijzers gezet.
Nu ben ik nog opzoek naar iets van een supplement voor artrose maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Waar hebben jullie baat bij en wat is een complete afrader?
Laatst bijgewerkt door Sara18 op 30-03-19 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37375
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 09:46

Glucosamine met MSM is een fijne combi bij artrose vind ik.

Voor pijnstilling inderdaad duivelsklauw, maar pas in een later stadium.

Janneke2

Berichten: 22791
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 09:57

De relatie tussen botstuctuur en pijn is raadselachtig (soms toont een röntgenfoto "klasse 4" = echt fors berglandschap - maar is het dier nooit 1 dag kreupel geweest).

De gewrichtsvloeistof is de sleutel en die moet door bewegen warm worden (en dun, vloeibaar en sterk). Dat kan tot 20 minuten duren: zeker in de winter als een dier uit stal komt lang instappen!
(En soms : door de pijn heen lopen, als de vloeistof eenmaal warm etc is, kan de vloeistof het kraakbeen gaan voeden, gesteld dat er dus voedingsstoffen zoals MSM zijn...)

In de humane wereld geldt: glucosamine werkt alleen als er voldoende zink, koper en mangaan aanwezig zijn (vaak zit dat voor de zekerheid in het supplement).
MSM is niet erg duur in mijn ervaring (maar ik vind het vies smaken - ik neem het ook al weer 20 jaar, het spul werkt).

En dat je zou moeten kiezen tussen glucosamine en een collageen middel ontgaat mij.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 10:27

Janneke2 schreef:
De relatie tussen botstuctuur en pijn is raadselachtig (soms toont een röntgenfoto "klasse 4" = echt fors berglandschap - maar is het dier nooit 1 dag kreupel geweest).

De gewrichtsvloeistof is de sleutel en die moet door bewegen warm worden (en dun, vloeibaar en sterk). Dat kan tot 20 minuten duren: zeker in de winter als een dier uit stal komt lang instappen!
(En soms : door de pijn heen lopen, als de vloeistof eenmaal warm etc is, kan de vloeistof het kraakbeen gaan voeden, gesteld dat er dus voedingsstoffen zoals MSM zijn...)

In de humane wereld geldt: glucosamine werkt alleen als er voldoende zink, koper en mangaan aanwezig zijn (vaak zit dat voor de zekerheid in het supplement).
MSM is niet erg duur in mijn ervaring (maar ik vind het vies smaken - ik neem het ook al weer 20 jaar, het spul werkt).

En dat je zou moeten kiezen tussen glucosamine en een collageen middel ontgaat mij.


Je moet dan dus echt gaan wandelen met je paard?
alleen weidegang is niet voldoende?

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 11:29

Janneke2 schreef:
En dat je zou moeten kiezen tussen glucosamine en een collageen middel ontgaat mij.


Er zijn nog wel een paar mogelijke supplementen ( kruiden vaak ), maar de meeste mensen kiezen tussen glucosamine en gelatinaat ( of soms zelfs samen ). Heb jij met nog andere supplementen hele goede ervaringen ?
Laatst bijgewerkt door Maris op 30-03-19 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22791
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 11:49

mirgino schreef:
Janneke2 schreef:
De gewrichtsvloeistof is de sleutel en die moet door bewegen warm worden (en dun, vloeibaar en sterk). Dat kan tot 20 minuten duren: zeker in de winter als een dier uit stal komt lang instappen!
(En soms : door de pijn heen lopen, als de vloeistof eenmaal warm etc is, kan de vloeistof het kraakbeen gaan voeden, gesteld dat er dus voedingsstoffen zoals MSM zijn...)


Je moet dan dus echt gaan wandelen met je paard?
alleen weidegang is niet voldoende?


"Het experiment geeft de doorslag", zeggen ze dan.
Het kan tot 20 minuten duren, en als je je dier 'swinters uit de stal haalt is dat een goede richtlijn, maar bij weidegang kan die tijd beslist korter zijn.

(En een van de honderd voordelen van weidegang is, dat ze een groot deel van de dag hoefmechanisme hebben. Kraakbeen is als een spons en wordt via een vergelijkbaar mechanisme 'uitgeknepen, gevoed, uitgeknepen en weer gevoed'.)

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 11:58

Janneke2

mijn paard staat gelukkig maar zo`n 4 mnd 8 tot 10 u in de nacht op stal en de rest buiten
nu staan ze alweer 1.5 week 24/7 op de paddock

mijn paard is helaas vanaf Sept kreupel op zijn geopereerde been [ in 2011 chip van 8mm weggehaald ]

hij heeft in beide kogels artrose, de wei gaat half April open en ik hoop dat het nog stabiel word
stap loopt hij goed
in zijn koppie is hij nog een jonge god, artrose zit er zeker al 10jr en toen was er al artrose gevormd nu word hij 19jr

ik hoop dat weidegang en warmer weer voor hem wat verlichting gaat geven......

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 12:03

ooh mirgino, dat is niet fijn ! Wat geef je ook al weer aan supplementen ?

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 12:38

Maris schreef:
ooh mirgino, dat is niet fijn ! Wat geef je ook al weer aan supplementen ?

hij krijgt nu 25 ml Equiflexion
heb een kuur Groenlipmossel
50ml duivelsklauw [ was gestopt vanwege bute dus nu even hogere dosis ]
kurkuma

in stap loopt hij lekker ruim en flinke pas erin
maar zodra hij gaat draven loopt hij onzuiver

volgens mijn DA is het meer ongemak dan pijn
zodra hij gaat struikelen of niet meer mee kan met de groep dan houd het op
ik moet eigenlijk elke dag 20 min stappen buiten en dat op gaan bouwen tot 1.5 a 2 uur met pauze tussendoor

nu ben ik druk bezig met grazen maar straks ga ik dat weer doen

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 13:27

Nadia schreef:
Het rechter plaatje is een gewricht met artrose en de ruwe structuur geeft de pijn.

Die ruwe structuur doet nul komma nul pijn.
Kraakbeen is niet bezenuwd, en veranderingen aan het kraakbeen veroorzaken op zich geen pijn.
Alleen, door het minder goed functioneren van het gewricht ontstaat er ontsteking, en dat zorgt wél voor ongemak en eventueel pijn.

Msm doet absoluut niets, dat is puur placebo.
Hyaluronzuur werkt wel als het intra-articulair wordt ingespoten, maar het is een grote molecule, en oraal wordt het eenvoudigweg niet opgenomen.