draven op verharde weg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RoosvanBlue

Berichten: 1897
Geregistreerd: 30-04-06

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 11:36

Naar mijn mening is er iets goed mis als een paard zwakke hoeven heeft. Meestal ligt dat aan te weinig beweging en wellicht ook tekorten in de voeding. Als je er dan maar ijzers in gaat slaan maakt het er natuurlijk niet beter op. Het is wel makkelijk...

Ik heb een draver gehad die op koersijzers stond toen ik hem kreeg. Meteen eraf gehaald en de gaten weggevijld. Toen waren zijn hoeven even erg kort en gevoelig maar na een week of 2 was dit weer in orde. Wel brokkelden ze in het begin enorm af. Doordat die ijzers de doorbloeding zo verslechterd hadden al die tijd. Dit is nu ongeveer 8 maanden geleden. Hij heeft nu nog steeds geen ijzers en er worden dagelijks wandelingen met hem gemaakt op het harde. Zijn hoeven zijn nu super in orde. Onlangs moest de bekapper weer komen omdat zijn hoeven mooi gegroeid waren.

Nu heb ik een kruising die ook lekker blote voetjes heeft en waar ik elke dag mee over het harde wandel. Laatst de bekapper erbij gehad die ik natuurlijk meteen aan een vragenvuur onderwierp. Prima hoefjes. Hij had zelfs nog NOOIT een paard gezien met korte hoeven door het lopen op het harde. Wél door ziekte, gebrek of te weinig beweging.

Beide paarden staan overigens ook overdag lekker in de blubber, 's avonds wel op stal. Ook de blubber heeft nog geen negatief effect gehad op de hoefjes. Ook zijn beide paarden nog nooit behandeld met hoefvet, teer, of weet ik veel wat.

Nu is dit geen mega-ervaring, 2 paarden. Maar het is voor mij toch wel weer leerzaam geweest.

Maargoed, lekker offtopic is dit.

Draven op het harde met ijzers zou ik niet doen, of zeer beperkt. Veel te grote kans op blessures.

xBARBIIE

Berichten: 9
Geregistreerd: 03-12-08

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 14:45

Het is niet slecht om op de verharde weg te laten. maaar wel met mate. Ze moeten ook gewoon op een ongelijke zachtere vloer.

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 14:53

AnoukB schreef:
Dani62 schreef:
Ja, ik sluit me ook aan bij Arabesk. Zolang je paard ijzers heeft zou ik even helemaal niet meer op het asfalt komen. Ijzers veroorzaken teveel trillingen in de benen. Ik geloof dat de klap van een beslagen hoef 10 tot 33 keer harder neerkomt op de weg dan een onbeslagen hoef, maar dit weet ik niet zeker meer Bloos . Ik zou met een paard met ijzers niet eens durven stappen op de verharde weg.


Wel een heel klein beetje ver gezocht, vind ik!
Paarden met slechte hoeven kunnen vaak niet anders dan met ijzers. Ennuh, dan neem je toch kunstof 'ijzers'. Die vangen de schokken veel beter op!


Helemaal niet overdreven hoor . En paarden met slechte hoeven moeten ijzers? Zou je niet zorgen dat slechte hoeven goede hoeven worden? En dat 'krijg' je niet met ijzers. Ijzers verdoezelen de problemen, maar lossen ze niet op. Slechte hoeven hebben ook een oorzaak hoor, en ieder paard kan goede hoeven 'krijgen' zónder ijzers. En tsja, dát kun je wel gaan draven op de verharde weg Ja.

@xBARBIIE: Kun je ook onderbouwen waarom je dat denkt?

AnoukB

Berichten: 339
Geregistreerd: 30-11-08
Woonplaats: Nederweert

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 20:06

Ik zeg ook niet dat paarden met slechte echt persee ijzers moeten, maar soms kan het gewoon niet anders. Paarden die vaak op de harde weg komen met bv huifkartochten enzo die moeten wel ijzers, of ze nu goede of slechte hoeven hebben en dan vind ik het een beetje overdreven om te zeggen, "ik zou niet eens met ijzers durven stappen op de verharde weg" die ijzers zijn er met een reden.

En tuurlijk kun je slechtere hoeven altijd proberen beter te maken, maar soms kan het niet anders.
Paarden zonder ijzers, met goede hoeven kunnen ook zeer zeker gewoon op de weg draven. Maar paarden met ijzers kunnen dat ook zeer zeker.

MSophie

Berichten: 739
Geregistreerd: 25-08-08

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 23:25

AnoukB schreef:
Ik zeg ook niet dat paarden met slechte echt persee ijzers moeten, maar soms kan het gewoon niet anders. Paarden die vaak op de harde weg komen met bv huifkartochten enzo die moeten wel ijzers, .



ik vind dit zoo raar.. mijn pony heeft geen ijzers komt IEDERE dag op straat een behoorlijk eind ik kan stappen, draven en galopperen op weg.. Het is het IDEE wat mensen hebben dat als paarden langere tijd niet zonder ijzers kunnen ! Dit is een idee wat vanuit vroeger bestaat want het kan degelijk wel dagtochten houden zonder ijzers..

AnoukB

Berichten: 339
Geregistreerd: 30-11-08
Woonplaats: Nederweert

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 00:31

Oke dan! Dat is mijn ervaring, denk dat iedereen een eigen mening heeft over wel of geen ijzers. Maar inderdaad, het kan ook zonder ijzers.

silverbrumby

Berichten: 2913
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek ;)

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 00:36

Draven op de harde weg is goed om de pezen harder te maken, maar weer slechter voor de gewrichten, maarja dat is rijden in een zware bak weer voor zowel pezen als gewrichten... Als je het maar met mate doet draven op de weg dan is het goed. Galopperen is zeker weten niet goed, dat hebben meerdere dierenartsen mij verteld..! Er komt veel teveel druk en klappen op de gewrichten en pezen, daarmee maak je ze juist kapot.

MSophie

Berichten: 739
Geregistreerd: 25-08-08

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:24

silverbrumby schreef:
Draven op de harde weg is goed om de pezen harder te maken, maar weer slechter voor de gewrichten, maarja dat is rijden in een zware bak weer voor zowel pezen als gewrichten... Als je het maar met mate doet draven op de weg dan is het goed. Galopperen is zeker weten niet goed, dat hebben meerdere dierenartsen mij verteld..! Er komt veel teveel druk en klappen op de gewrichten en pezen, daarmee maak je ze juist kapot.


Nou dan kan ik mijn pony zeker wel afschrijven, ik stap, draaf arbeids draf en uitgestrekt en galoppeer over de weg
Dus wat een dierenarts verteld geloof jij?? ik geloof niet meer zo in dierenartsen..
ik rij overigens iedere dag over straat.

kiimmiie

Berichten: 812
Geregistreerd: 07-10-07

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 20:50

Ik zou zowiezo zonder ijzers niet op verharde wegen rijden alleen met ijzertjes.. Daarmee kan je gewoon draven..

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:13

kiimmiie schreef:
Ik zou zowiezo zonder ijzers niet op verharde wegen rijden alleen met ijzertjes.. Daarmee kan je gewoon draven..


de klappen die een hoef krijgt mét ijzers in stap op het asfalt zijn harder dan de klappen zónder ijzers in draf over het asfalt

see it yourself


en


dat waren welliswaar twee verschillende paarden, maar wel op dezelfde ondergrond op exact hetzelfde weggedeelte op dezelfde dag, met slechts 20 minuten tijd ertussen. FIlmpjes zijn gemaakt door iemand in Denemarken.

ok twee verschillende paarden, maar dan deze:



één en hetzelfde paard, op hetzelfde stuk weg, maar met een paar weken ertussen. Je ziet dat de hoef met ijzer ook doorglijdt terwijl de weg dróóg is, zonder ijzer glijdt de hoef niet door, terwijl de straat toen nát was. Deze filmpjes zijn door ons gemaakt, in Nederland.

Hoewel er natuurlijk kritiek genoeg te verzinnen is: 'momentopname', 'verschil in belichting','niet hetzelfde paard/wel geen tijd ertussen' etc etc,

'toevallig' is bij beide vergelijkingsfilmpjes te zien dat de schokdemping mét ijzer beduidend minder is op het asfalt dan een blote hoef.

In oude boeken van de hoefsmeden opleiding werd al genoemd dat 'stadspaarden' beduidend eerder versleten gewrichten hadden dan boerenpaarden die voornamelijk op het land werkten. Nors opkijken dus zo 'nieuw' is het inzicht nou ook weer niet.

Ironisch genoeg is de ondergrond waar het ijzer voor uitgevonden is, tevens de aller aller slechtste ondergrond waarop je kunt lopen met diezelfde uitvinding.

Ga je alleen nog op zachte ondergrond rijden met ijzers, is dat al stukke beter voor de hoeven, maar waar heb je de ijzers dan nog voor??????? En waarom ijzers, als er een goede uitvinding is gedaan: hoefschoenen. Die trek je alleen aan als het nodig is. Zijn duurder in aanschaf, maar besparen je op lange termijn véél geld. (na twee jaar hoefschoenen t.o.v. telkens rondom beslaan heb je al 700 euro bespaard!)

Robby_

Berichten: 1002
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Waregem ( Belgie)

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:23

Ik deed met mijn pony altijd 5 minuutjes te voet op de verharde weg naar een piste , en soms draafde ik zelfs , De pony heeft nooit mank gelopen en DA zei dat het een pony was met zeer sterke pezen... Hoefsmid is in 2 jaar max 3 keer langs moeten komen! Hoefjes waren altijd prima in orde!!

MSophie

Berichten: 739
Geregistreerd: 25-08-08

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:34

kiimmiie schreef:
Ik zou zowiezo zonder ijzers niet op verharde wegen rijden alleen met ijzertjes.. Daarmee kan je gewoon draven..


Zo van wie heb jij die theorie geleerd.. ga hem nu maar is zelf ondervinden whaha..
sorry hoor maar dat vind ik wel de grootste onzin die ik ooit heb gehoord zonder ijzers niet op de verharde weg komen..
dan wil ik jou de vraag stellen hoe zou mijn pony er dan nu bijlopen, komen dagelijks lange stukken op de wei stap, draaf en galoppeer op de weg.. ?

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:10

MSophie schreef:
kiimmiie schreef:
Ik zou zowiezo zonder ijzers niet op verharde wegen rijden alleen met ijzertjes.. Daarmee kan je gewoon draven..


Zo van wie heb jij die theorie geleerd.. ga hem nu maar is zelf ondervinden whaha..
sorry hoor maar dat vind ik wel de grootste onzin die ik ooit heb gehoord zonder ijzers niet op de verharde weg komen..
dan wil ik jou de vraag stellen hoe zou mijn pony er dan nu bijlopen, komen dagelijks lange stukken op de wei stap, draaf en galoppeer op de weg.. ?


En van wie is de theorie geleerd dat draven ( of uberhaupt ) met ijzers slecht is op asfalt?
De meningen zijn hierover heel erg verschillend, en dan heb ik het over de meningen van mensen die dit dieper onderzocht hebben en hierop hebben gestudeerd.
Beide hebben zijn voor en nadelen, laat iedereen doen wat hem/haar goed lijkt.

Draven kan imo met én zonder ijzers op het asfalt.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:14

de trillingen op een paardenvoet met ijzers in stap zijn groter dan die van een paardenvoet in draf zónder ijzers....

de trillingen van een beslagen voet op asfalt zijn vele malen hoger dan die van een onbeslagen paard

zie mijn eerdere post met filmpjes

ImkeTarek

Berichten: 2273
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:59

Mijn eigen shetje en mn verzorgfriesje staan beiden blootsvoets en met beiden kom ik buiten op de verharde weg.

Met mn shetje draaf ik lekker aan de hand, soms in een gekke bui gallopeert ie ook aan. Draven doe ik redelijk veel met m, gallop probeer ik met mate te houden. Hij heeft super hoefjes en de hoefsmid hoeft er nauwelijks bij te komen (ik let zelf goed op de stand van zijn voeten en hoe ze er over het algemeen uit zien).

mn friesje heeft een tijd lang veel op stal gestaan (sowieso 's nachts) ivm een veulen en een natte wei.. nu is ze van dr veulen af en staat ze weer lekker 24/7 buiten in de actiefstal (minimaal 6km per dag lopen, op verschillende (zand, steen, steen met klein laagje zand, stro) ondergronden.)
dr hoefjes zijn nu weer een beetje kort, dus ga ik nu iets minder met dr naar buiten en probeer ik buiten zo veel mogelijk in de berm te lopen, tot dr hoefjes weer wat zijn aangesterkt door het lopen in de actiefstal.
maar als ik op het verharde zit draaf ik gewoon met dr!
gallop doe ik niet echt graag, maar soms wel op een harde zand grond. maar ik stop ook niet als ik aan het galloperen ben op een stuk gras en ik moet een smal (verhard) voetpaadje oversteken.. alhoewel mevrouw dr dan meestal overheen springt Rolleyes ..
ook bij dit paard komt de hoefsmid nauwelijks, alleen soms om dr straal bij te snijden als ik vind dat t nodig is (eigenaar luisterd gelukkig goed naar mij Vork , hahaha)

beide paardjes hebben nog nooit een pas kreupel gelopen sinds ik ze ken (shet heb ik bijna 5 jaar, die fries ken ik nu bijna 2 jaar)

dus naar mijn idee kun je gewoon lekker buiten op het harde draven en zelfs kleine stukjes voorzichtig galloperen!
zoals de meeste andere hier ben ik ook voor het lopen op blote voeten, maar dat is natuurlijk ieder zijn ding!

pris2009
Berichten: 33
Geregistreerd: 17-12-08

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:06

denk dat het is niet echt slecht is.. bepaalde paarden lopen ook voor de kar.. is ook op verharde weg.

maatlaje
Berichten: 88
Geregistreerd: 17-12-08

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:21

Het schijn juist zelfs goed te zijn om af en toe op het verharde een rustig drafje te doen.
Een vriendin kreeg het zelfs als tip van haar VA toen haar paard van een blessure was hersteld!

AnoukB

Berichten: 339
Geregistreerd: 30-11-08
Woonplaats: Nederweert

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:24

maatlaje schreef:
Het schijn juist zelfs goed te zijn om af en toe op het verharde een rustig drafje te doen.
Een vriendin kreeg het zelfs als tip van haar VA toen haar paard van een blessure was hersteld!


Ja, dat is inderdaad ook waar. Maar een rustig drafje is heel iets anders dan galopperen op de weg. Of wat sommige ook beweren dat ze allemaal doen.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:29

scoxxx schreef:
Ik loop een marathon op speciaal uitgebalanceerde loopschoenen. Ik schaats op klapschaatsen en ik voetbal op voetbalschoenen Tong uitsteken



Precies ja, je voetbalt niet op klompen en je rent er ook niet op en als je snachts in je bed ligt doe je ze uit
Daarbij zitten jou klompen ook niet aan je nagels vast gespijkerd waardoor die losscheuren Knipoog

Als die paarden niet zonder ijzers hadden gekunt waren ze al lang en breed uitgestorven! Haha!
Tuurlijk heeft men bepaalde rassen doorgefokt op hele andere eigenschappen dan hoeven (helaas) en die hebben soms dus ook zeer slechte aangeboren hoeven wat vaak nog dominant is in genen ook. Dat je daar een hoefschoen of ijzer om moet leggen... alla.... Maar kies dan voor een ijzer die de doorbloeding in stand houd en ga niet draven over harde ondergrond.

Draven op asfalt is geen probleem, totdat je ijzers hebt, DAN is het gevaarlijk en slecht voor de benen


(Ja ik draaf dus ook gewoon over asfalt Lachen mijn onbeslagen paard prefereert zelfs het asfalt over het onregelmatige/onoverzichtelijke gras van de berm, en ja ik laat haar kiezen waar ze loopt.)

Oh en voor scoxx, ook toen ze zwaar in training stond had ze geen ijzers, maar liep op haar eigen, perfect passende en verende sportschoenen, hoeven genaamd Lachen

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 21:57

Toydoll schreef:
Oh en voor scoxx, ook toen ze zwaar in training stond had ze geen ijzers, maar liep op haar eigen, perfect passende en verende sportschoenen, hoeven genaamd Lachen


Mijn paarden ook, totdat ik ze ging trainen voor klasse III = 80 tot 100 km endurance-wedstrijden Knipoog
Dus inderdaad, klasse I en II is goed te doen op gezonde blote paardenvoeten. Ga je meer presteren, dien je je paardje op ijzertjes te zetten Knipoog... anders is het oneerlijk ten opzichte van het desbetreffende paard.
Cenny heeft tot 70 km perfect op blote voeten kunnen presteren, totdat we een klasse III gingen rijden... Zonder ijzers krijg je je paardje niet volledig pijnloos door het traject heen en met ijzers wel volledig pijnloos!
In de natuur lopen paarden natuurlijk geen 100 km in een tempo van 15 km p/u op 1 dag.

Daarbij lopen mijn sportpaarden ook beter op ijzers in hun eigen vrije tijd op de wei a 24/7. Op blote voeten lopen ze werkelijk perfect! Op ijzers lopen ze perfecter... Ik wil alleen het aller-perfectst voor mijn paarden.

Want dat vind ik jammer aan blote-voeten-aanhangers, paarden lopen eerst gevoelig/pijnlijk.... eerdat een blote voeten-aanhanger toch moet bekennen dat het paardje niet zonder ijzers kan in wat zwaarder werk. Tenzij de eigenaar besluit om het paard terug te trekken uit de sport, vanwege de gekozen blote-voeten-filosofie. Of.... ze komen nooit zo ver in de sport dat ze deze beslissing moeten/hoeven te nemen.

Dus Tagdoll, kom je strakjes uit de klasse I en wil je ook klasse II of III gaan rijden, ijzertjes kom je niet onder uit meid Knipoog

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 23:06

scoxxx schreef:
Dus Tagdoll, kom je strakjes uit de klasse I en wil je ook klasse II of III gaan rijden, ijzertjes kom je niet onder uit meid Knipoog

Voordat ik me aangesproken voel met 'meid' en 'tagdoll' mag je eerst eens met wat zinnigs komen Lachen

Heb wel langere afstanden afgelegd ter paard dan 80 km en ook altijd zonder ijzers.
maar ijzer jij ze maar, zal mij een zorg zijn Lachen!

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:53

Dit schrijf je in een ander topic:
Toydoll schreef:
Hallo!

Hier fototjes van de hoeven van mijn paard/pony.. Ze heeft altijd zo gelopen, beetje rotstraal verleden (is zichtbaar nog), en loopt niet zo lekker op grind/keien en soms ook onregelmatig op asfalt


Lijkt mij dat ijzertjes (strakjes?) onontbeerlijk zijn Knipoog Onregelmatig op asfalt is een teken aan de wand...

o0jamie0o

Berichten: 367
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 14:32

maar de vraag van de TS was toch of het slecht was om te draven op verharde weg?
niet of met of zonder ijzers beter is..

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:38

Om maar even in te gaan op de vraag van de TS, NEE draven op de verharde weg is niet slecht. Met ijzers eronder is het een ander verhaal, maar die discussie is al gevoerd zie ik. Ik men met mijn pony's een aantal keer per week over de harde weg en draaf hele stukken achter elkaar. Ze hebben keiharde hoeven en ze slijten er ook niet door.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:56

scoxxx schreef:
Lijkt mij dat ijzertjes (strakjes?) onontbeerlijk zijn Knipoog Onregelmatig op asfalt is een teken aan de wand...

Als je de rest dan ook leest of quote,

NORMAAL is lopen op asfalt geen probleem, ik rij nu bijna niet meer, ze heeft een schouder blesure, en nu loopt ze ineens onregelmatig. Heeft weinig met de hoeven te maken dan he?

En dan nog, ik heb een anderhalf jaar lang NIET over verharde wegen gereden, niet zo gek he dan?

Nee ijzers NOOOIT onder mijn pony