draven op verharde weg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maggie

Berichten: 159
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: west zeeuws vlaanderen

draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 23:30

Hallo,

Ik heb een fjord van 3,5 jaar net ingereden.
Ik ontzie hem nog, ik longeer hem 1x in de week, 1x in de week 1/2 uur les en 1x in de week naar buiten, verder grondwerk.
Hij is heel braaf buiten, ik stap lekker veel, maar draaf ook een stuk over de weg, met veel stappen tussendoor.
Door de regen is de berm geen optie ivm uitglijden.
Ja mijn vraag is eigenlijk is draven over de verharde weg slecht?

Anoniem

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 23:31

nee hoor, jonge paarden die voor de kar lopen, lopen toch ook op de harde weg? is niets mis mee hoor.

pipo123
Berichten: 184
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: home

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 23:33

nee in principe is het niet slecht voor je pony. Zolang je het maar met mate doet.
Het zelfs heel goed voor de doorbloeding van het onderbeen.
Maar je kan je voorstellen dat de gewrichten wel meer belast worden. dus veel afwisselen en dan is het oke.

Gianna

Berichten: 351
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Arnhem

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 23:35

Er zijn hier al heel veel topics over, misschien kan je daar eerst even kijken...

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:21

Hoi, ik heb een 3,5 jarige haf en doe precies hetzelfd als jij met je fjord doet.
En ook ik moet vaak over de harde weg en draaf dan ook vaker en in het bos zijn ook niet alle wegen zacht en mijn haf heeft nergens last van.
Zover ik weet krijgen ze er ook harde sterke pezen van, maar voor alles geld doe het met mate.

MSophie

Berichten: 739
Geregistreerd: 25-08-08

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:57

Ik heb dan geen 3,5 jarige maar 8 jarige..
en ik rijd altijd op de weg en daardoor hoeft de smid er nooit iets aan te doen omdat de natuur zijn werk doet

Als je ergens de mogelijkheid heb om over zandpaden te rijden:) ook veel doen daar worden de hoeven mooi rond van
zoveel mogelijk op straat is erg goed, stap, draf en ook galop
En in begin zal het sneller slijten dan moet je wel even in de gaten houden.. maar vooral niet stoppen met over de weg rijden beetje afwisselen soms..
maar uiteindelijk krijg je mega hard en goede heoven ook ! die geen ijzers nodig hebben !

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 15:54

Maarre, galloperen op de harde?
Mij is altijd vertelt dat dat erg slecht is.
Hoe werk jij de straal dan bij?

maggie

Berichten: 159
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: west zeeuws vlaanderen

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 16:12

MSophie schreef:
Ik heb dan geen 3,5 jarige maar 8 jarige..
en ik rijd altijd op de weg en daardoor hoeft de smid er nooit iets aan te doen omdat de natuur zijn werk doet

Als je ergens de mogelijkheid heb om over zandpaden te rijden:) ook veel doen daar worden de hoeven mooi rond van
zoveel mogelijk op straat is erg goed, stap, draf en ook galop
En in begin zal het sneller slijten dan moet je wel even in de gaten houden.. maar vooral niet stoppen met over de weg rijden beetje afwisselen soms..
maar uiteindelijk krijg je mega hard en goede heoven ook ! die geen ijzers nodig hebben !


Maar daardoor staat hij dus nu op ijzers, zijn hoeven waren zo afgesleten van de verharde weg dat het pijnlijk werd.
Ik wilde alleen voor ijzers maar het moest ook achter, hij heeft denk ik slechte hoeven ik had gehoopt het zonder ijzers te kunnen doen maar dit ging niet meer.

kim_bandiet

Berichten: 164
Geregistreerd: 02-10-08
Woonplaats: 't veld

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:30

het is zeker niet slecht. galoperen zou ik zeker afraden op de (verhade) weg het is best gevaarlijk en lijkt mijn echt niet goed (misschien heb ik het mis maar ik zou dat nooit doen)
mijn paard heeft jammer genoeg hoeven die snel scheuren ijsers heeft dus ook geen zin. ik rij dat ook nauwelijks op de weg alleen in de berm loop af en toe wel een stukje op de weg natuurlijk maar niet te veel ik vind dat best jammer want buitenrijden gaat dan ook bijna niet. misschien weet iemand iets waardoor het scheuren minder wordt dan hoor ik dat graag natuurlijk. (maar dat zal wel niet)

Evie1985
Berichten: 33
Geregistreerd: 20-02-08

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:38

Het kan niet veel kwaad, maar net wat je zegt de hoeven van sommige paarden slijten heel erg snel.
Galop zou ik zeker laten met ijzers op de weg, het kan dus ook best glad zijn en denk niet dat je een slipper wil maken met je paard. In draf kan je hem altijd beter terug nemen dan galop, voor je het weet glijd hij uit!

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:57

Nee is nog goed voor de peezen ook Knipoog

8nnemiek

Berichten: 43434
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:01

Zonder ijzers is het sowieso geen probleem.
Met ijzers zou ik wel voorzichtig doen. Afgezien van dat het heel glad is, vooral op nat en egaal asfalt, krijgen de benen ook nog eens heel wat meer te verduren dan zonder ijzers. Je moet het draven dan dus heel rustig opbouwen. Teveel in een keer kan blessures veroorzaken.

kimG
Berichten: 468
Geregistreerd: 12-09-07

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:05

kim_bandiet schreef:
het is zeker niet slecht. galoperen zou ik zeker afraden op de (verhade) weg het is best gevaarlijk en lijkt mijn echt niet goed (misschien heb ik het mis maar ik zou dat nooit doen)
mijn paard heeft jammer genoeg hoeven die snel scheuren ijsers heeft dus ook geen zin. ik rij dat ook nauwelijks op de weg alleen in de berm loop af en toe wel een stukje op de weg natuurlijk maar niet te veel ik vind dat best jammer want buitenrijden gaat dan ook bijna niet. misschien weet iemand iets waardoor het scheuren minder wordt dan hoor ik dat graag natuurlijk. (maar dat zal wel niet)


galopperen kan gemakkelijk MITS je paard geen hoefijzers heeft. hiermee hebben ze minde grip en glijden ze gemakkelijker uit

kim_bandiet

Berichten: 164
Geregistreerd: 02-10-08
Woonplaats: 't veld

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:29

idd maar ik vind het gewoon niet horen en niet verstandig maar dat is mijn mening daarover Knipoog
met ijzers is het idd nog gevaarlijker.

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 09:35

Ik heb begrepen van mijn oude DA: is goed voor de pezen om op asfalt te draven, maar wanneer een paard artrose heeft zou dit weer slecht zijn.

Ixie

Berichten: 1606
Geregistreerd: 03-06-08

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:57

Ik zou niet galoperen, echt niet! Allen draven is wel oké. Vooral als je aan natuurlijke bekapping doet van de hoeven, anders is het volgens mij minder veilig ja.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:06

draven met ijzers is af te raden, de hoef krijgt geen schokdemping meer

draven zonder ijzers is goed, omdat het hoefmechanisme gestimuleerd wordt

wanneer de hoeven teveel afslijten moet je gaan kijken naar een andere bekapping, betere huisvesting en voeding. Slijten de hoeven dan nog teveel af, overweeg dan hoefschoenen. IJzers zijn gewoon nooit nodig en geven te weinig schokdemping bij werk op het harde. Een zooltje of rubber tussen het ijzer helpt 0,0

innetrik
Berichten: 37
Geregistreerd: 15-11-08

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:49

Ik ga mee met Arabesk! Lachen

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:57

Ik ben het niet eens met arabesk, merendeel van de paarden kunnen helaas niet zonder ijzers, vooral met buitenrijden niet tenzij je geluk hebt en niet veel over verharde grond moet.
En hoefschoenen ben ik zelf niet tevreden over, het is ten eerste al lastig om de goede maat te krijgen, daar moet je de hoeven weer op aanpassen en dan was het bij mij nog rot om ze aan te krijgen, bovendien vertrouw ik er niet op dat ze blijven zitten wanneer je bijv door de modder loopt.

@ topic starter. Mijn merrie heeft ijzers, ik draaf ook gewoon op het verharde wel alleen rechtuit of bergop, bergaf durf ik dat zelf niet ivm mogelijk uitglijden maar met de paarden voor de kar draven ze ook gewoon de berg af als het niet te steil is.
Galoperen op het verharde doe ik niet vaak, maar nu met dit weer galoppeer ik wel af en toe op het verharde omdat de bak gewoon te glad is. Wij hebben een berg bij stal waar een soort van harde keizel ligt, het is wel gelijk maar een stuk groffer als asvalt, deze berg galoppeer ik dan op, op gewoon asfalt zou ik dat niet durven met dit weer, maar meer ivm uitglijden. Het kan misschien iets minder goed zijn, maar ik denk zelf dat het slechter is als het paard ongecontroleerd op het harde flipt omdat ze de energie niet kwijt kunnen.

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:07

Ja, ik sluit me ook aan bij Arabesk. Zolang je paard ijzers heeft zou ik even helemaal niet meer op het asfalt komen. Ijzers veroorzaken teveel trillingen in de benen. Ik geloof dat de klap van een beslagen hoef 10 tot 33 keer harder neerkomt op de weg dan een onbeslagen hoef, maar dit weet ik niet zeker meer Bloos . Ik zou met een paard met ijzers niet eens durven stappen op de verharde weg.

Zónder ijzers kun je gemakkelijk draven en zelfs galopperen over de weg. Wel opbouwen natuurlijk en zorgen dat je paard goed bekapt is (hiellanden). Het stimuleert het hoefmechanisme, maar je paard krijgt er ook sterke hoeven en pezen van. En als je je paard op de natuurlijke manier bekapt heb je ook geen last van een brokkelende hoefwand.

MSophie

Berichten: 739
Geregistreerd: 25-08-08

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:53

als je met ijzers beter niet op de weg kan komen?? waarom heeft je paard dan ijzers onder WHAHA

want je kunt zonder ijzers net zo prima in de berm rijden enz..

Ixie

Berichten: 1606
Geregistreerd: 03-06-08

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:17

MSophie schreef:
als je met ijzers beter niet op de weg kan komen?? waarom heeft je paard dan ijzers onder WHAHA

want je kunt zonder ijzers net zo prima in de berm rijden enz..


Ehh, misschien omdat hij dan beschermd is tegen andere dingen, en het gaat hier om draven en niet uberhaupt op asfalt, en ook als je paard gewoon zwakke hoeven heeft. Wow!

MSophie

Berichten: 739
Geregistreerd: 25-08-08

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:25

Als je paard zwakke hoeven heeft hoef je er niet gelijk ijzers onder te timmeren..

mijn pony's hoeven versleten ook altijd mega snel op het asflat, ben altijd gewoon door blijven rijden wel goed in de gaten gehouden en soms even in de berm nu 2 jaar later kan ik rustig rit van 3 misschien wel langer over asfalt rijden zonder dat je enige slijting ziet !

en hoe harder ze worden hoe beter je paard tegen andere dingen kan zoals evt steentjes etc..

Ixie

Berichten: 1606
Geregistreerd: 03-06-08

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:16

Ja MSophie je hebt wel gelijk ik ben ook voor natuurlijke bekapping maar het is wel zo dat je beter niet met ijzers kan draven wegens slip gevaar (zou het sowieso niet doen met dit weer).

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Re: draven op verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 22:24

MSophie schreef:
als je met ijzers beter niet op de weg kan komen?? waarom heeft je paard dan ijzers onder WHAHA


Tsja, goede vraag, dat vraag ik mij dus ook af Clown.

Maar het idee van ijzers onder slaan zodat je op de weg kan komen, is naar mijn mening achterhaald.
Blote voetjes zijn veel gezonder in alle opzichten.