[VOLG]Weke rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tenno7

Berichten: 2291
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 15:04

Dankjewel!. Erg fijn dat jullie er allemaal op reageren en mensen aangeven wat jullie zien!. We gaan zien waar we komen ook in de toekomst. Stel hij kan het niet aan het rijden etc.. dan zal hij altijd blijven.. ook al is het als weidepaardje en knuffelpaard, tis zo'n goedzakje.

Tenno7

Berichten: 2291
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 01:45

Kleine update,

Het gaat erg goed!. Hij begint nu in spieren ook echt meer aan te komen en wordt in de omgang al een stuk relaxder. Vandaag voor het eerst na 3 weken weer opgestapt. Hebben hem express even 3 weken niet gereden om met longeren en grondwerk nog meer spieren te trainen. Ondanks 3 weken niet gereden was hij super braaf en merken we dat hij weer plezier krijgt in het werken en zin heeft om wat te doen. Lang zo bang niet meer.

Ook hebben we zn trailer angst even een keer geoefent en hij stond er in een kwartiertje op!!. Heel blij mee. 2e keer zelfs in 5 minuutjes.

Zal na oud en nieuw weer eens foto's maken met hoe hij er dan ook uitziet. Ben erg benieuwd, en zie hem nu al zo groeien. Erg leuk!

Hier nog wat foto's, en fijne feestdagen allemaal!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tenno7

Berichten: 2291
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 01:53

Nog 1 foto van het longeren van de laatste x. Waarbij je echt al kan zien dat hij beter zijn bovenlijn gebruikt en al ronder en gespierder wordt.
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37818
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 10:52

Leuke foto's en fijn die positieve update! het wordt wellicht ook makkelijker voor hem om z'n lijf goed te gebruiken met rijden nu hij meer spieren krijgt waardoor alles wat prettiger voor hem wordt.

dioni

Berichten: 845
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 20:11

Ik volg stiekem al vanaf het begin mee, en wat is je paard in positieve zin veranderd! Heel fijn om te zien dat je hem vanaf de grond al zo goed krijgt. Keep up the good work!

Cookie2222

Berichten: 846
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 19:58

Filmpjes zien er goed uit! Vind hem vooral erg fijn aan de longe. En met het rijden heeft ie een fijne aanleuning. Succes met het verder oppakken!

De weg naar een beter gespierd paard wordt bij ons helaas gestaakt... ik vertrouwde zijn hals en rug al een tijdje niet, nu stond ik voor de keus of er nog een ander (duur) zadel moest komen. Dus vandaag foto’s laten maken van hals en rug en helaas blijkt hij ernstige arthrose in de hals te hebben en kissing spines met een aantal actieve en een die mogelijk doorloopt in het facet. Hij gaat nu op de wei en zolang hij geen pijn heeft in rust mag die blijven lopen.

roosa

Berichten: 2320
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 20:40

Wat een mooi koppie heeft ie.
Prachtige zachte ogen.
Ik vind het een super leuk paard.
Hij heeft iets!!!
Goed bezig ts

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 00:26

Wat fijn dat hij onder het zadel ook al wat meer (zelf)vertrouwen krijgt!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 01:23

Kende vroeger ook een paard met een soortgelijke rug. Een passend zadel was de grootste uitdaging. Paard kon ook fantastisch bewegen, is altijd gereden zonder problemen, ook in de sport. Heel veel succes met deze bink!

Tenno7

Berichten: 2291
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 22:38

Zo even weer een update.
We hebben afgelopen weken juist het rijden meer opgepakt en zijn wel achter wat dingetjes gekomen.
1 van die dingen was dat hij de galophulp niet kent. Dus nu met stem en beenhulpen gaat dit steeds beter gelukkig.
Hij vindt rijden en andere ruiters erbij in, heeel spannend. Waardoor hij zich nog wel eens wil omdraaien bij het passeren van elkaar. Maar gelukkig blijft het momenteel bij alleen stilstaan en niet weten wat hij moet doen haha. Dus daar zit al progressie in.
We merken dat hij sneller ontspant als we meer met hem praten tijden het rijden en vooral wanneer hij spanning krijgt. Dan is het even gerust toespreken van : toe maar, je kan het wel of rustigg genoeg om hem weer in de ontspanning te brengen.

We hebben nu de afgelopen 2 weken er 7 keer op gezeten. En we merken nu ook dat hij tijdens het rijden uit zijn schulpje begint te komen. En begint dus wat grapjes uit te halen. Met aanspringen in galop uite dit met even een vreugde sprong. En hij besluit nog wel eens zomaar van de volte oid af te gaan en in eens de andere kant op. Erg grappig dat hij meer karakter begint te krijgen.

Hij is nu in 4 maanden tijd, 80 kilo aangekomen en begint ook in de bespiering al mooi te groeien. Met name zijn rugspieren.
We zijn er nog lang niet. Maar hij begint wel enorm mooi te worden al!

Hieronder wat foto's en filmpjes.

Schriktrainingen gaan echt supee goed. En hij wordt al een stuk relaxder met zijn omgeving en enge dingen!

Afbeelding

Afbeelding


Zijn rug, afgelopen week.

Afbeelding

Billen verschil. Links is vorige week. Rechts 2 maand geleden. Nog niet veel verschil. Maar begin is er
Afbeelding

Galopje meepakken ohz

Afbeelding


En wat filmpjes.

Vorige week.
https://youtu.be/pykjMqvTF-8

Vandaag, heerlijk relaxed uitgestapt en ook zonder slof!. https://youtu.be/gP6PKNd6VbQ

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:59

Heey,
Wat een super leuk paard heb je! en wat super dat je hem een kans geeft! ik ben ook zoiemand die altijd paarden met een mankementje aantrekt. heb zelf ondertussen 2 krampers staan. 1 heb ik ZZL mee gereden, is nu 21 en word nu B gereden door een jong meisje, de ander heb ik net 2 maanden en begint het goed te doen.
Ik herken veel van jou problemen bij de nieuwe van mij. Hij was ook zo mager en zonder spieren, erg groot (gemeten op 174-177 van de week), hij heeft een wat steile stand achter en gaat graag in "plashouding" staan. Hij is al veel bijgekomen in spieren en omvang. Hij krijgt iom verschillende merken Merriebrok! misschien ook iets voor jou om naar te kijken. Die van mij heeft van zichzelf erg veel energie dus een sport brok zit er voor hem voorlopig niet in. Merrie brok zet snel en goed aan zonder dat ze daar heet van worden! Heb zelf op een hengsten houderij gewerkt en ook daar werd het op deze manier gedaan. Zelfs 1 van hun oudere dekhengsten kreeg in de winter naast een warme deken merrie brok om goed op gewicht te blijven!

Tenno7

Berichten: 2291
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 18:42

Zamba schreef:
Heey,
Wat een super leuk paard heb je! en wat super dat je hem een kans geeft! ik ben ook zoiemand die altijd paarden met een mankementje aantrekt. heb zelf ondertussen 2 krampers staan. 1 heb ik ZZL mee gereden, is nu 21 en word nu B gereden door een jong meisje, de ander heb ik net 2 maanden en begint het goed te doen.
Ik herken veel van jou problemen bij de nieuwe van mij. Hij was ook zo mager en zonder spieren, erg groot (gemeten op 174-177 van de week), hij heeft een wat steile stand achter en gaat graag in "plashouding" staan. Hij is al veel bijgekomen in spieren en omvang. Hij krijgt iom verschillende merken Merriebrok! misschien ook iets voor jou om naar te kijken. Die van mij heeft van zichzelf erg veel energie dus een sport brok zit er voor hem voorlopig niet in. Merrie brok zet snel en goed aan zonder dat ze daar heet van worden! Heb zelf op een hengsten houderij gewerkt en ook daar werd het op deze manier gedaan. Zelfs 1 van hun oudere dekhengsten kreeg in de winter naast een warme deken merrie brok om goed op gewicht te blijven!
dankjewel en wat knap dat je zo ver bent gekomen met je oudere paard. Ik zelf heb niet zo goeie ervaringen met merriebrok. Maar ik geef Fibrebeet van Pavo. Komt hij erg goed van aan, wordt hij niet druk van en is echt gemaakt voor paarden met een conditie achterstand. Geef het nu 3 maandjes en is al 80 kilo aangekomen.. heel veel succes ook met jou nieuwe paard!.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 08:02

Tenno7 schreef:
Zamba schreef:
Heey,
Wat een super leuk paard heb je! en wat super dat je hem een kans geeft! ik ben ook zoiemand die altijd paarden met een mankementje aantrekt. heb zelf ondertussen 2 krampers staan. 1 heb ik ZZL mee gereden, is nu 21 en word nu B gereden door een jong meisje, de ander heb ik net 2 maanden en begint het goed te doen.
Ik herken veel van jou problemen bij de nieuwe van mij. Hij was ook zo mager en zonder spieren, erg groot (gemeten op 174-177 van de week), hij heeft een wat steile stand achter en gaat graag in "plashouding" staan. Hij is al veel bijgekomen in spieren en omvang. Hij krijgt iom verschillende merken Merriebrok! misschien ook iets voor jou om naar te kijken. Die van mij heeft van zichzelf erg veel energie dus een sport brok zit er voor hem voorlopig niet in. Merrie brok zet snel en goed aan zonder dat ze daar heet van worden! Heb zelf op een hengsten houderij gewerkt en ook daar werd het op deze manier gedaan. Zelfs 1 van hun oudere dekhengsten kreeg in de winter naast een warme deken merrie brok om goed op gewicht te blijven!
dankjewel en wat knap dat je zo ver bent gekomen met je oudere paard. Ik zelf heb niet zo goeie ervaringen met merriebrok. Maar ik geef Fibrebeet van Pavo. Komt hij erg goed van aan, wordt hij niet druk van en is echt gemaakt voor paarden met een conditie achterstand. Geef het nu 3 maandjes en is al 80 kilo aangekomen.. heel veel succes ook met jou nieuwe paard!.


Mag ik vragen waarom je geen goede ervaring hebt met merrie brok? Gewoon nieuwsgierig hoor :) mijn oude paard is met mij voor de 3e keer in zijn leven naar het zzl gereden dus een echte leermeester

Tenno7

Berichten: 2291
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 19:57

Zamba schreef:
Mag ik vragen waarom je geen goede ervaring hebt met merrie brok? Gewoon nieuwsgierig hoor :) mijn oude paard is met mij voor de 3e keer in zijn leven naar het zzl gereden dus een echte leermeester
[/quote] merrie brok is speciaal gemaakt voor merries die veulens krijgen of hebben en zit extra eiwitten etc in wat zo'n merrie ook goed kan gebruiken. Heb vaker gezien dat als je het voert terwijl ze geen veulen hebben of aan een ruin dat ze niet tegen de hoeveelheid eiwitten kunnen. Daarom opzoek gegaan naar iets wat ook echt bedoeld en gemaakt is voor paarden met een conditie achterstand. En mn ruin doet het echt super goed op de fibrebeet.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 00:13

Mijten bodybuilder kn je ook proberen.

Tenno7

Berichten: 2291
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 02:40

Chesss schreef:
Mijten bodybuilder kn je ook proberen.

Dankjewel voor de tip!

claud1

Berichten: 1056
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 06:40


Tenno7

Berichten: 2291
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 22:05

Hallo,

Weet een kleine update.
Jones gaat erg goed, met rijden is hij al minder bang en begint hij zelfs grapjes uit te halen. Ook op de grond gaat het steeds beter en is hij niet meer zo gevoelig voor de omgeving en wat er gebeurt. Als hij los in de paddock is begint hij ook echt lekker te rennen,bokken en steigeren en merken wij dat hij veel vrolijker is.
In spiermassa is hij rustig aan het aankomen. En zijn we hem langzaam aan veranderen.
Ook de röntgenfoto's nu kunnen oploaden van zijn rug.
Aankomende zomer willen wij nogmaals zijn hele rug en hals rontgen laten keuren voor de zekerheid. Deze foto's zijn van 3 jaar geleden namelijk.
Hier wat foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37818
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:17

Die rontgenfoto's zien er prima uit volgens mij, lijkt me erg verstandig om hem over 3 jaar weer te laten controleren.

Het klinkt in ieder geval alsof hij mega aan het opknappen is, fijn om te horen/ lezen.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 12:57

Tenno7 schreef:
Hallo,

Weet een kleine update.
Jones gaat erg goed, met rijden is hij al minder bang en begint hij zelfs grapjes uit te halen. Ook op de grond gaat het steeds beter en is hij niet meer zo gevoelig voor de omgeving en wat er gebeurt. Als hij los in de paddock is begint hij ook echt lekker te rennen,bokken en steigeren en merken wij dat hij veel vrolijker is.
In spiermassa is hij rustig aan het aankomen. En zijn we hem langzaam aan veranderen.
Ook de röntgenfoto's nu kunnen oploaden van zijn rug.
Aankomende zomer willen wij nogmaals zijn hele rug en hals rontgen laten keuren voor de zekerheid. Deze foto's zijn van 3 jaar geleden namelijk.
Hier wat foto's
[ [url=m/5zOve2.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ICZ0yT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xi1cJb.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoe komt het dat op de 1e foto er zoveel "brokkels" bovenaan zitten? Op de 2e foto lijkt in het midden van de foto de wrevel wat dicht bij elkaar te zitten, maar foto is niet geheel te bekijken

Hannanas
Berichten: 13039
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:00

Ik vind de rontgen niet zo mooi?
Veel wervels laten activiteit ertussen zien.
Ben benieuwd naar de nieuwe foto’s!

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:18

Wat een groot verschil met de eerste fotootjes en de laatsten! Ziet erg goed uit, volgens mij is ben jij precies wat hij nodig heeft!!! Ziet er leuk uit en hij knapt gewoon zo ontzettend goed op! Geweldig om te zien, ik ga ook mee volgen. Wat een fijn topic!

knorrieporie
Berichten: 61
Geregistreerd: 20-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:37

De 3e wervel van links zit tegen de 4e wervel aan of lijkt dat zo.

karijn

Berichten: 5426
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:45

belangrijk dus om een zadel te hebben waarbij de schoft helemaal vrij ligt.
En goed rond over de rug.
Verder zien de wervels er goed uit. Geen scherpe randen zo op de foto te zien. Behalve de schoft. Ik weet niet of die fragmentjes voor problemen gaan zorgen.

Tenno7

Berichten: 2291
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 15:55

Over de röntgenfoto's heb ik zelf ook nog uitleg gevraagt bij de dierenarts. De schoftfotos boven aan. Dit komt omdat hij 3 was toen die fotos gemaakt werden hier is het bot nog aan het dichten. Als je de foto's nu zal maken zijn ze gewoon mooi af. De 4e en 5e wervel vondt ik ook dicht bij elkaar liggen. Maar dierenarts zij dat dit komt doordat ze gesedeert zijn als de foto's gemaakt worden en ze dan niet hun rug blijven aanspannen. Hier en daar zijn de randjes iets minder mooi. Maar volgens de dierenarts zie je dit bij vrijwel elk paard wel ergens op de röntgenfoto's. Ook hebben we nog bij mijn vriend zijn vroegere werk bij stal VDL de foto's laten bekijken. En ook die dierenartsen vonden de foto's er goed uit zien. Wel een zorgwekkende rug, maar zou met de training die we nu doen geen problemen hoeven geven.

Er zit inderdaad een aangepast zadel op die goeie ronde kussens heeft ( speciaal voor naar engeland geweest )

Dankjullie wel voor de berichtjes, vindt het erg fijn om met andere paardenmensen te kunnen sparren over dit paard en eventueele tips mee te nemen in de vooruitgang van Indiana Jones. Ik ben al helemaal weg van hem. Tis zo'n enorme knuffelkont! Hinnikt altijd als ik er aan kom en staat het liefst de hele tijd te kroelen! Vandaag hebben we dat ook even uitgebreid gedaanAfbeelding