[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mama_Rianne

Berichten: 2016
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 17:29

Flaptop schreef:
Mama_Rianne schreef:
Ja, ze woont 2 huizen verder dus maar even vragen. :')

Ja, als ik zie hoe vrolijk ze nu weer is.


Super *\o/*
Is jouw pony ook van je dochter?


Ik heb Toos al bijna 16 jaar.. en onze dochter is 10 jaar. Die heeft gewoon geluk gehad dat mama een pony heeft.

Flaptop
Berichten: 35
Geregistreerd: 24-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 17:36

Mama_Rianne schreef:
Super *\o/*
Is jouw pony ook van je dochter?


Ik heb Toos al bijna 16 jaar.. en onze dochter is 10 jaar. Die heeft gewoon geluk gehad dat mama een pony heeft.[/quote]
Zeker :D
Mijn dochter is 11, maar pony is nog maar 2 maanden bij ons..

Flaptop
Berichten: 35
Geregistreerd: 24-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 19:27

Helaas, stoppen met bute geen succes. Hij loopt goed maar voorhoeven weer erg warm en pulsatie LV.
Toch maar weer half zakje bute en morgen overleggen met de dierenarts.
|(

judithM
Berichten: 1503
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:59

Ik zeg dit absoluut niet om gelijk te krijgen maar zoals ik al eerder aangaf stoppen mensen ( op aanraden dierenarts meestal) te snel met de bute. Waarschijnlijk is de ontsteking nog niet helemaal weggeweest en laait deze weer op wanneer er gestopt wordt met de bute. ( Mijn interpretatie)

Meeste dierenartsen geven korte kuren omdat het gewoon geen gezond spul is. Maar ja als je moet kiezen tussen twee kwaden...

Mijn dierenarts was altijd royaal met bute. Ik zou je pony voorlopig op een halve laten staan. Ook al is er geen pulsatie meer en loopt de pony goed. Ik zou wel een maagbeschermer bij gaan geven indien je dit nog niet geeft.

Ook niet van een half zakje naar nul gaan naar tussenstappen maken met bijv. 1/3 en 1/4 zakjes. Ik deed dat door een zakje te verdelen in kleine bakjes.
Nogmaals ik ben geen dierenarts maar heb helaas veel ervaring.

Hoefbevangeheid is een ziekte die niet zomaar weer weg is met drie weken.....

Inderdaad even contact opnemen met je dierenarts. Sterkte!

Flaptop
Berichten: 35
Geregistreerd: 24-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:04

judithM schreef:
Ik zeg dit absoluut niet om gelijk te krijgen maar zoals ik al eerder aangaf stoppen mensen ( op aanraden dierenarts meestal) te snel met de bute. Waarschijnlijk is de ontsteking nog niet helemaal weggeweest en laait deze weer op wanneer er gestopt wordt met de bute. ( Mijn interpretatie)

Meeste dierenartsen geven korte kuren omdat het gewoon geen gezond spul is. Maar ja als je moet kiezen tussen twee kwaden...

Mijn dierenarts was altijd royaal met bute. Ik zou je pony voorlopig op een halve laten staan. Ook al is er geen pulsatie meer en loopt de pony goed. Ik zou wel een maagbeschermer bij gaan geven indien je dit nog niet geeft.

Ook niet van een half zakje naar nul gaan naar tussenstappen maken met bijv. 1/3 en 1/4 zakjes. Ik deed dat door een zakje te verdelen in kleine bakjes.
Nogmaals ik ben geen dierenarts maar heb helaas veel ervaring.

Hoefbevangeheid is een ziekte die niet zomaar weer weg is met drie weken.....

Inderdaad even contact opnemen met je dierenarts. Sterkte!


Bedankt voor je reactie en ik ben er alleen maar blij mee dat je reageert. Heb er verder geen ervaring mee en vind het erg moeilijk allemaal.

Heb ook contact opgenomen met van Nassau en de RX foto’s doorgestuurd. Hij geeft per mail aan dat hij het verwonderlijk vindt dat mijn pony nog op bute staat. :o?
Hij vroeg even te bellen maar dat kan morgenavond pas. Ben heel benieuwd wat hij nu bedoelt!

judithM
Berichten: 1503
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:11

Waarschijnlijk zijn de foto's goed ( dus qua hoefbeen)en zou er niet zo'n probleem moeten zijn als je daar naar kijkt maar misschien toch nog ontsteking in de voet die je op de foto niet kunt zien maar toch voor pulsatie zorgt. Weet ook niet hoor. Gewoon je dierenarts even bellen.

Flaptop
Berichten: 35
Geregistreerd: 24-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:15

Dit zijn de foto’s. Ik zie toch wel kanteling.

Dierenarts bellen morgen doe ik sowieso
Afbeelding

Afbeelding

judithM
Berichten: 1503
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:22

Ik denk dat hij bedoelt dat er met deze mate van kanteling de pony zonder bute goed zou moeten kunnen lopen. En daarom vraagt waarom hij nog op de bute staat. Maar ja een evt ontsteking die de pulsatie veroorzaakt kan hij niet zien op de foto.

Weet ook niet natuurlijk maar ik denk dat hij het zo bedoeld.

Flaptop
Berichten: 35
Geregistreerd: 24-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:26

judithM schreef:
Ik denk dat hij bedoelt dat er met deze mate van kanteling de pony zonder bute goed zou moeten kunnen lopen. En daarom vraagt waarom hij nog op de bute staat. Maar ja een evt ontsteking die de pulsatie veroorzaakt kan hij niet zien op de foto.

Weet ook niet natuurlijk maar ik denk dat hij het zo bedoeld.


Vind het lief dat je zo snel reageert <3. Word er zo onzeker van, je hebt me weer een beetje gerustgesteld

judithM
Berichten: 1503
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:28

Weet hoe het voelt ;(

Flaptop
Berichten: 35
Geregistreerd: 24-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:30

judithM schreef:
Weet hoe het voelt ;(


Helaas :-( wat is jouw verhaal?

judithM
Berichten: 1503
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:33

Oeh... haha nou dat is lang. Op dit moment gaat het goed gelukkig maar weet hoe de zorgen voelen hoor!

Flaptop
Berichten: 35
Geregistreerd: 24-08-18

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:34

Ik kom je vanzelf tegen, ben nu bijna door deel 2 van dit topic heen ;-) alles aan het nalezen.
Maar goed om te horen dat het bij jou goed gaat!

judithM
Berichten: 1503
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:35

Heb niet veel gedeeld in het topic :o

Flaptop
Berichten: 35
Geregistreerd: 24-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:37

judithM schreef:
Heb niet veel gedeeld in het topic :o

Oh :D

Baticorn

Berichten: 41
Geregistreerd: 22-03-18
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 00:38

Veearts zei bij ons om bute nog 2-3 dagen te geven nadat de hoefjes koel waren en af te bouwen. Maar goed, deze arts had hem sowieso geen bute moeten voorschrijven.

Po reageerde er dus niet goed op dus. Inmiddels bijna 2 weken helemaal zonder medicatie en hij doet het super, hoefjes zijn weer koel en we zijn de beweging weer aan het opvoeren. Hij geniet er enorm van, heerlijk om te zien <3 .

De bulten van de allergische reactie zijn ook bijna weg, of weggezakt, hij heeft nu nog wat oedeem aan de onderkant bij zijn flanken maar dat heeft hij al vaker gehad na allergische reacties dus daar maak ik verder ook geen zorgen om. Gelukkig begint het kleefkruid weer te groeien dus daar krijgt hij iedere dag een bosje van. En ik heb nog wat vochtafdrijvende en zuiverende kruiden besteld, hopen dat dat helpt, goede reinigingskuur zou beter zijn maar durf ik nog niet aan, ben daarmee toch bang dat het te snel gaat en hij weer hoefbevangen wordt.

Flaptop, ik vind de kanteling op de foto's ook best meevallen, ben benieuwd wat van Nassau er morgen over zal zeggen!

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:19

Ik meld mij ook even. Ik heb twee pony's, waarvan een shetlander van 8 jaar oud. Pony's staan 24/7 buiten met onbeperkt hooi en één keer per dag een klein beetje vitaminenbrok (metazoa). Twee weken terug liep de shetlander opeens erg moeilijk. Omdat het de avond ervoor zo verschrikkelijk had gestormd dacht ik dat ze misschien was gevallen of zo, ik kon niets ontdekken en besloot het nog een paar dagen aan te kijken. Echter weinig verbetering en dus toch maar de dierenarts laten komen. Die constateerde beginnende hoefbevangenheid, hoewel ze, behalve iets warme hoeven en een klein beetje verhoging, verder absoluut geen symptomen had. Niet de rare stand, geen harde manenkam, alleen wat stijf lopen. De dierenarts vond het dan ook niet nodig om verdere stappen te ondernemen of er een hoefsmid bij te halen. Metacam gehad en koelen. Nu staat ze altijd al op zand en het is hier en daar behoorlijk modderig dus dat koelen lukt wel. Eventueel wil hij een bloedtest doen om ppid uit te sluiten. Zelf geef ik NAF laminaze door haar brokjes. Inmiddels loopt ze nog steeds stijf, ene dag beter dan de andere. Ik heb hier totaal geen ervaring mee dus mijn vraag is hoe lang duurt het voordat er verbetering zichtbaar moet zijn en wat kan ik nog meer doen om haar te helpen?

Flaptop
Berichten: 35
Geregistreerd: 24-08-18

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:43

Fijn dat het de goede kant op gaat Baticorn! Ik kan vanavond bellen dus ik zal het laten weten!

Orchidee, wat vervelend :-(. Hier liep onze pony na 3 dagen toch echt al een stuk beter op pijnstilling. Ik vind het ook erg moeilijk te bepalen of er nou een hoefsmid bij moet komen of niet.
Die van ons heeft gekeken en maakt er dus helemaal niks van en dat frustreert me eigenlijk een beetje. Die zag hem lopen en vond dat hij weer van de bute af kon. Maar ja dan worden zijn hoeven meteen weer warm..
Lastig al die andere meningen en inzichten.

assebassie
Berichten: 1259
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:57

Orchidee, je kan 2 dingen doen, je hooi laten testen zodat je het suikergehalte weet en haar laten testen op PPID.
Verder veel geduld hebben, sterkte en succes!!

Mama_Rianne

Berichten: 2016
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 16:04

Hier zag ik de volgende ochtend eigenlijk al meteen verbetering, liep weer als een speer.

Ik ga morgen beginnen met 2 keer 1/3e zakje. Staat nu een week op 2 keer 1/2e zakje. Op mijn werk(catering) hadden we hele mooie kleine afsluitbare potjes, kan ik het mooi in verdelen. :D

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:11

Ik heb afgelopen donderdag nog telefonisch contact met de dierenarts gehad en die zei gewoon nog even door te gaan met de pijnstillers en dus eventueel bloed te laten prikken. Ik heb de symptomen van ppid opgezocht maar daar herken ik verder helemaal niets van. Ze is stijf en ligt wat meer dan anders, maar loopt ook gewoon haar rondjes door de paddock, weliswaar op haar eigen tempo. Ook oogt ze gewoon vrolijk. Overigens vind ik haar vandaag wel een stuk beter lopen. Ze heeft zelfs een klein sprintje getrokken omdat mijn Welsh haar zat te klieren. Die snapt er niets van dat zijn vriendinnetje niet wil spelen.

Flaptop
Berichten: 35
Geregistreerd: 24-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:12

Contact gehad met van Nassau. Interessant gesprek en ik mag Rob wel. Recht voor zijn raap. Had het al gelezen maar nu in het echt meegemaakt :D

Hij vindt het belachelijk dat pony nog op bute staat (ja recht voor zijn raap 8-) ). Hij vindt de kanteling inderdaad erg meevallen, maar vindt dat hij absoluut op speciaal beslag moet komen om de hoeven te ontlasten. We hebben nu onze hoefsmid gevraagd of hij het ziet zitten dit beslag aan te brengen.

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:11

Hier wel goede ervaringen met speciaal beslag, inmiddels zijn we zover dat ze iets minder speciaal beslag heeft, ze had eerder break over beslag met eggbar, zooltje en siliconen, sinds de laatste keer staat ze op breakover met leren zooltje wat gelukkig prima gaat.

Wel merk ik dat ze wat schraler begint te worden, ze word ook niet meer gereden en is bijna 27.
Hebben jullie nog tips wat ik het beste kan bijvoeren? Ze krijgt nu onbeperkt hooi en een vitaminebrokje, maar dat is heel weinig.

Lees veel over bietenpulp zoals speedibeet of fibrebeet maar heb het idee dat het suiker en zetmeelgehalte nog redelijk hoog is.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:34

Speedibeet is 5% suiker
0 zetmeel (het is geen graan)

Fibrebeet is 5% suiker
3% zetmeel



Beide laag ( mijn vermoedelijk pssm2 paard die vorig jaar bevangen is geweest zou ik het qua waardes wel durven voeren)

Maar die krijgt momenteel vitalbix daily, mash en active+


Je zou ook kunnen kijken naar een groene slobber zoals die van vitalbix , alpengrunmusli van agrobs
Of juist senior pre alpin
En daar wat gemicroniseerd lijnzaad aan toevoegen voor extra energie ?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:14

Romy1234, heeft juist echt lage gehaltes aan suiker/ zetmeel. Is echt wel een idee! Of de slobber van Vitalbix misschien?