[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 20:59

ellepel schreef:
deken op hoor,dan maar verstoorde isolatie...wat trouwens echt wel wat mee valt.
maar als je er een deken op kunt houden dan scheelt dat wel hoor :j

ik zou de bietenpulp weg laten en kijken voor iets met meer voedingswaarde?
een grasbrok,luzernebrok.
iets als fibrenuggets?
dat nutrimash ken ik niet,maar daar misschien meer van geven?

je hebt niet iemand die nog een keer voor je wil voeren?


(Droge) Bietenpulp is gelijk aan basisbrok, heeft een ewpa van ongeveer 0.8. Grasbrok zit op 0.50-0.55, luzernebrok op 0.55-0.60ewpa. Bietenpulp is dus juist goed, maar mag wel verder opgevoerd worden. Je mag in 1 maaltijd, na opbouwen, 0.5kg/100kg lichaamsgewicht voeren mits het zetmeel+suikergehalte maximaal 20% is (bij een mengsel moet je het gemiddelde berekenen).

Ik heb even een eerder stuk van mijn gequote, scheelt typewerk:
Citaat:
Een ongevoerde regen zorgt voor een iets platter liggende vacht, niet voor helemaal geen functie meer. Het platdrukken wordt al gecompenseerd met 50g vulling of fleecevoering. Daarnaast is een natte vacht ook platter gedrukt, en daarnaast staat hij ook meer open. Hierdoor kan de wind veel dieper in de vacht komen, waardoor er meer luchtverversing is en dus minder isolatie (het is de stilstaande lucht die voor isolatie zorgt). Dat staat dan nog los van de warmteonttrekking die gebeurt door het verdampen van het vocht uit de vacht en de warmtegeleiding die 25x zo hoog is bij water als bij lucht, wat ook nog eens zorgt voor veel warmteverlies.

Dit paard heeft geen behoefte aan warmte, maar aan droogheid. Permanent natte paarden zijn veel gevoeliger voor problemen. 0°C met storm en regen is veel kouder voor een paard dan -15°C met weinig wind en droog of sneeuw. Wat je met een ongevoerd deken doet is het effect van de wind en de regen grotendeels wegvangen, terwijl als je de ingedrukte haren per se wilt meereken, de temperatuur met 2-3 graden "zakt".

Hier zie ik overigens juist bij de geharde dieren dat ze ook erg graag gebruik maken van schuilplaatsen en bij voorkeur op stal willen staan een dagdeel. Daar slapen ze dan ook (ze staan zeer dik opgestrooid), veel paarden die 24/7 buiten staan lopen in de winter een stevig slaaptekort op (minimaal 30 minuten volledig plat per 24 uur, bij voorkeur minimaal een uur), en sommige paarden/situaties kunnen zelfs 's zomers onvoldoende slapen.


Voor jouw paard zou ik voor een 100 of zelfs 200g regendeken gaan.

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 00:12

Oké daar mag ik nog een hoop van bij geven dus. Ga ik dat in ieder geval opbouwen.
Ik heb nu die van de pet’s place maar daar stond geloof ik niks op qua hoeveelheden? De zak heb ik niet meer. Gewone pulp brokken, geen speedibeet of zo. Weet niet of iemand deze kent? En anders waar kan ik goede bietenpulp halen?
Oh en boven een kilo of zo moest je toch compenseren voor de calcium fosfor? Zemelen toch en wat voor verhouding?

Dat van die haren zag ik idd ook steeds want het is zo tegen elkaar ‘geplakt’ van de tegen (en liggen in de blub, ze kunnen ook binnen liggen als ze willen). En dan denk ik daar gaat de wind dan toch ook in..
ik heb nu alleen een ongevoerde regendeken. Maar die zou ik ook gewoon op kunnen leggen? Dan ga ik ook nog wel op zoek naar een gevoerde maar dat zullen weer pas sessies worden haha.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 00:26

Ongevoerd is zeker beter dan natgeregend. Maar ik zou inderdaad op zoek gaan naar een (licht) gevoerde deken.

Gewone pulpbrokken hangt van het merk af, even op de zak kijken of het suikergehalte aangegeven staat, dit mag niet boven de 15% zijn voor een normaal paard en liever niet boven de 12%.

Als het enkel voor de winter is en hij er 10kg hooi naast eet, kan je tot 1.5kg bietenpulp (droog gewogen) bijvoeren voordat de verhouding scheef trekt buiten ideaal (1.5-2.5:1), maar met 4kg bietenpulp zit je dan alsnog op 3.5:1, ruim binnen acceptabel (1.2-5:1). Voor een paar maanden bijvoeren zou ik het gewicht belangrijker vinden, maar je kan ook tot 1.5kg gaan en eventueel rustig olie opvoeren, 150ml olie is 450-500g basisbrok/bietenpulp qua energie.

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 00:49

Ik kom hier even binnenvallen. Ik geef mijn 25 jarige merrie nu 2 maal daags 1.5 schep seniores priores. Kan ik deze porties nog groter maken door eventueel 2x daags 2 scheppen te voeren, of er nog een halve schep fibrebeet bij te doen?

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 08:48

KB01 schreef:
Ik kom hier even binnenvallen. Ik geef mijn 25 jarige merrie nu 2 maal daags 1.5 schep seniores priores. Kan ik deze porties nog groter maken door eventueel 2x daags 2 scheppen te voeren, of er nog een halve schep fibrebeet bij te doen?


Hangt af van het gewicht van je merrie, maar bij een paard van 500kg, ja.

Ik ben met (1 van) mijn eigen paard(en) zelfs iets boven de 0.5kg/100kg lichaamsgewicht per maaltijd geweest bedenk ik me nu en dat ging prima, maar raad ik in de meeste gevallen toch echt af. Hij kreeg toen vrijwel geen ruwvoer weg en dit was al langdurig (voordat we hem kochten) een probleem. Met zijn ideaalgewicht van 750-800kg heb ik hem opgebouwd naar 3x 3.3kg sp (4 scheppen)+1.1kg basisbrok. Dus totaal 4.4kg voer per maaltijd en een halve zak sp per dag.

Na een maand kon ik gaan afbouwen en na 3 maanden kreeg hij nog 6-6.5kg sp. Ondertussen kon hij ook weer hooi eten, er was aan zijn gebit gewerkt (dat heeft een tijd iedere 3 maanden gemoeten) en hij had geen honger meer waardoor hij meer de tijd nam en daardoor beter kon kauwen. Na een jaar was hij vrijwel volledig van het krachtvoer af, hij kreeg nog een 600g luzernebrok, 450g Natures best en 200g vital.

De 500kg ideaalgewicht merrie die we toen ook hadden kreeg zelfs in 1x 5kg voer (droog gewogen), maar daar deed zij de hele nacht over, s ochtends ging het restje eventueel naar een ander wat mager paard (niet van mij).

Bruin = ruin, schimmel = merrie
Afbeelding

Afbeelding

De schaduw is de bruine, toen een paar dagen in bezit. De schimmel was hier al 1.5 maand in bezit en veel bijgekomen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:06

nou en toch wil ik er wat van zeggen. :o
waarom zou je bietenpulp gaan verkiezen boven een voer wat meer dicht bij het paard ligt?
ik ben niet anti bietenpulp, daar gaat het helemaal niet om.

maar een paard is toch gemaakt om gras,of hooi of in die richting te eten.
dus als je dan een ruwvoerbrok/grasbrok of hoe het heet kunt geven dan is dat toch altijd beter?
ben wel benieuwd wat dan de reden is om toch iets anders te geven.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:09

Dat zet veel meer aan.. Toen mijn paard te dun was zette grasbrok totaal geen zoden aan de dijk.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:18

ja dat snap ik, maar ik denk gewoon niet dat het gezonder is.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:24

Dus jij hebt een paard liever mager dan dat je voer gaat geven wat helemaal prima voor ze is maar volgens jouw ver van de natuur staat of :?

Brok en muesli is ook geen hooi of gras.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:27

nee hoor,dat zeg ik niet.
dat maak jij er zelf van.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:29

Wat is dan je hele punt? Je reageert in een topic voor magere paarden waar advies wordt gevraagd om ze dik te krijgen. Dat gaat niet met alleen hooinen grasbrok.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:41

ellepel schreef:
nou en toch wil ik er wat van zeggen. :o
waarom zou je bietenpulp gaan verkiezen boven een voer wat meer dicht bij het paard ligt?
ik ben niet anti bietenpulp, daar gaat het helemaal niet om.

maar een paard is toch gemaakt om gras,of hooi of in die richting te eten.
dus als je dan een ruwvoerbrok/grasbrok of hoe het heet kunt geven dan is dat toch altijd beter?
ben wel benieuwd wat dan de reden is om toch iets anders te geven.


Bietenpulp is gewoon ruwvoer, net als gras of hooi. En nee, een grasbrok is niet altijd beter. Wat er goed is aan hooi zijn vezels, beperkt suiker+zetmeel (hoewel zeer jong voedingsrijk gras juist laag aan vezels en hoog aan suiker is) en kauwwerk, ook zijn de mineralen redelijk in balans, maar niet volledig (daarvoor is de mineralbrok/vitaminekorrel/balancer).

Bietenpulp is hoog aan vezels, laag in zetmeel+suiker (speedibeet en andere ongemelasseerde bietenpulp tussen de 5-7%, dus nog lager dan hooi, gemelasseerd wisselt het en moet je op de zak kijken, maar veelal 10-12% suiker, gelijk aan gemiddeld tot fijn hooi) en redelijk in balans qua mineralen, op calcium:fosfor na, dat moet bij grotere hoeveelheden gecompenseerd worden met bijvoorbeeld tarwezemelen.

De enige twee dingen waar bietenpulp echt in gebreke bij blijft zijn de voertijd en de lange vezels, maar bij een paard met onbeperkt lang ruwvoer is dat geen enkel probleem en eerder een plus, omdat hij eerder geneigd is meer op te nemen op deze manier. Grasbrok heeft overigens dezelfde 2 bezwaren, maar is daarnaast dus ook nog energiearmer.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:46

en bij een paard wat geen lang ruwvoer eet dan?

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:58

Dan is een combinatie van een grove grasbrok (grasbrok die geweekt in sprieten uit elkaar valt in plaats van in meel) of grasmix en een mengsel van bietenpulp:zemelen:luzerne (in de gewichtsverhouding 3:2:1 (1=luzerne) of 1:1:1, de eerste is energierijker, de ander eiwitrijker) de volgende stap. Maar niet alle paarden krijgen dat nog weg, het is eigenlijk altijd dan een tandprobleem en in dat geval is volledig op een mengsel van bietenpulp:zemelen:luzernebrok of een k&k mengsel zoals seniores priores de manier, wel altijd in ieder geval gehakseld of lang hooi aanbieden, mits het paard er niet ziek van wordt, omdat het soppen dat ze er op doen wel speeksel oplevert en daarmee de maag gezonder houdt.

Er zijn geen voordelen voor een grasbrok boven het mengsel, het mengsel bevat door de tarwezemelen juist nog een fractie grovere vezel dan de luzernebrok en grasbrok die volledig in meel (drap dus) verandert met weken. Een 3-4mm haksel waarvan grasbrok geperst is ken ik niet.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:09

maar zou je een paard dan niet alleen op die grove grasbrok kunnen houden met een vitaminesupplement?
moet er echt persé bietenpulp bij?
en nee ik ben niet anti, mijn ruin krijgt ook een deel seniores priores.
dus daar gaat het niet om,ik wil gewoon meer weten.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:43

Op zich is het mogelijk, maar je ziet toch vaak dat paarden daarop gaan interen. Nee, er hoeft niet per se bietenpulp bij, maar de meeste paarden doen het er wel beter op als ze naar dat stadium gaan.

Een ander alternatief: een paard van 500kg krijgt met 4.5kg luzernebrok, 2.5kg tarwezemelen , 120g Marstall Force en 30-40g keukenzout (zonder jodium) alles binnen wat hij nodig heeft.

SP is in principe ook gewoon een pulpmengsel:
Bietenpulp, Tarweproducten (gries en heel), Luzerne, Haverproducten (schillen), Sojaproducten, Speltdoppen, Maisvoermeel, Gerst, Melasse, Palmolie, Lijnzaad, Lijnzaadolie, Monocalciumfosfaat, Natriumchloride, Magnesiumoxide, Calciumcarbonaat

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:54

bedankt voor je uitleg!

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 13:44

Bedankt weer voor je uitleg Mizora!

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:37

bietenpulp (bevat veel pectines wat een goed effect heeft op de maag.
Dat is voor mij een rede om dit wel bij te voeten. Aangezien mijn pony alleen nog maar emmers eet en hij die niet elke uur krijgt. Dus af en toe toch even zonder eten staat.

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:45

Mizora schreef:
KB01 schreef:
Ik kom hier even binnenvallen. Ik geef mijn 25 jarige merrie nu 2 maal daags 1.5 schep seniores priores. Kan ik deze porties nog groter maken door eventueel 2x daags 2 scheppen te voeren, of er nog een halve schep fibrebeet bij te doen?


Hangt af van het gewicht van je merrie, maar bij een paard van 500kg, ja.

Ik ben met (1 van) mijn eigen paard(en) zelfs iets boven de 0.5kg/100kg lichaamsgewicht per maaltijd geweest bedenk ik me nu en dat ging prima, maar raad ik in de meeste gevallen toch echt af. Hij kreeg toen vrijwel geen ruwvoer weg en dit was al langdurig (voordat we hem kochten) een probleem. Met zijn ideaalgewicht van 750-800kg heb ik hem opgebouwd naar 3x 3.3kg sp (4 scheppen)+1.1kg basisbrok. Dus totaal 4.4kg voer per maaltijd en een halve zak sp per dag.

Na een maand kon ik gaan afbouwen en na 3 maanden kreeg hij nog 6-6.5kg sp. Ondertussen kon hij ook weer hooi eten, er was aan zijn gebit gewerkt (dat heeft een tijd iedere 3 maanden gemoeten) en hij had geen honger meer waardoor hij meer de tijd nam en daardoor beter kon kauwen. Na een jaar was hij vrijwel volledig van het krachtvoer af, hij kreeg nog een 600g luzernebrok, 450g Natures best en 200g vital.

De 500kg ideaalgewicht merrie die we toen ook hadden kreeg zelfs in 1x 5kg voer (droog gewogen), maar daar deed zij de hele nacht over, s ochtends ging het restje eventueel naar een ander wat mager paard (niet van mij).

Bruin = ruin, schimmel = merrie
[ [url=m/m6BQAk.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Ks5CaM.jpg]Afbeelding[/url] ]

De schaduw is de bruine, toen een paar dagen in bezit. De schimmel was hier al 1.5 maand in bezit en veel bijgekomen
[ [url=m/vI0fGU.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FipGNF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/DLhLCT.png]Afbeelding[/url] ]


Was je dan niet bang voor een slokdarmverstopping 's nachts? Mijn paard heeft dat vaker gehad dus ik durf haar niet alleen te laten eten. Denk je dat ik 1.5 schep seniores en daar dan dus nog een halve schep fibrebeet bij kan doen per keer? Ze is idd 500kg.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 18:11

Als het goed geweekt was zeker niet. Hij heeft aan het begin zijn basisbrok ongeweekt gekregen en dan later (als alle paarden gevoerd waren) zijn slobber, maar dat ging niet, zo heeft hij een heftige slokdarmverstopping gehad. Dus de basisbrok werd meegeweekt. Ook van de schimmel werd alles geweekt, maar dat kwam omdat ik het in emmers klaarzette voor een week, dus de bietenpulp door de rest heen zat.

Heeft jouw paard slokdarmverstopping gehad op droog voer, ruwvoer of geweekt voer?

Ik denk dat je inderdaad veilig er nog een halve schep fiberbeet bij kan doen.

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 21:59

Mizora schreef:
Als het goed geweekt was zeker niet. Hij heeft aan het begin zijn basisbrok ongeweekt gekregen en dan later (als alle paarden gevoerd waren) zijn slobber, maar dat ging niet, zo heeft hij een heftige slokdarmverstopping gehad. Dus de basisbrok werd meegeweekt. Ook van de schimmel werd alles geweekt, maar dat kwam omdat ik het in emmers klaarzette voor een week, dus de bietenpulp door de rest heen zat.

Heeft jouw paard slokdarmverstopping gehad op droog voer, ruwvoer of geweekt voer?

Ik denk dat je inderdaad veilig er nog een halve schep fiberbeet bij kan doen.


Ze heeft het al van nat en droog voer gehad. Ze kan heel erg schrokken. Ze staat momenteel alleen. Ik heb mijn andere paarden bij haar weggehaald omdat deze te jong en druk waren voor haar. Dus nu ze alleen eet heb ik er wel meer vertrouwen in. Ze krijgt nu 2 maal daags 1.5 schep seniores priores, 5 a 6 kilo hartog 5 star complete care senior, en onbeperkt hooi en of gras. Als ik veel tijd heb ga ik nog een 3e keer en dan krijgt ze nog een schep muesli met grasbrokken van hartog.

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:12

Iemand nog tips voor voer dat ik tijdens een trailer rit kan geven? Hooi eet hij niet op de trailer.
Ik wil graag iets wat ik voor het rijden kan geven dus niet te veel suiker/zetmeel.
Luzernebrok en grasbrok lust hij helaas niet.
Ik voer nu slobber of fibrebeet maar dat maakt zo’n bende in de trailer.
Iets droogs heeft dus de voorkeur.
Gewoon Lucerne lust hij ook niet :(

Ik zag de hartog senior complete langskomen? Eten ze die goed?

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:25

Hartog grasmix misschien?

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:28

Ik geef vitalbix in de trailer, misschien is dat wat?