[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gwenvd

Berichten: 1730
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:06

Maar kan iemand mij het verschil uitleggen met wat sojaschroot doet en bijv. De fibrebeet?

Ik zie nog niet het paard hoe ik hem zou willen zien

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:20

je moet in elk geval al kijken naar de samenstelling van beide producten
soja is een eiwit toevoeging als er te weinig eiwit in het ruwvoer zit.
je geeft er ook maar een paar honderd gram van
hier staat ook uitleg
http://www.voervergelijk.nl/nieuws/345/ ... -van-eiwit

fibrebeet is een samenstelling van :
Bietenpulp
Luzerne
Sojahullen*
Lijnzaad
Rietmelasse
Fenegriek.
en dat is meer bedoeld als ruwvoer aanvulling of vervanging voor bijvoorbeeld als ze te weinig hooi of gras binnen krijgen.


wat eet jouw paard nu op een dag?

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:36

ellepel schreef:
je moet in elk geval al kijken naar de samenstelling van beide producten
soja is een eiwit toevoeging als er te weinig eiwit in het ruwvoer zit.
je geeft er ook maar een paar honderd gram van
hier staat ook uitleg
http://www.voervergelijk.nl/nieuws/345/ ... -van-eiwit

fibrebeet is een samenstelling van :
Bietenpulp
Luzerne
Sojahullen*
Lijnzaad
Rietmelasse
Fenegriek.
en dat is meer bedoeld als ruwvoer aanvulling of vervanging voor bijvoorbeeld als ze te weinig hooi of gras binnen krijgen.


wat eet jouw paard nu op een dag?


Klopt inderdaad. Sojaschroot bevat 48% ruw eiwit (re), daarvan is zo'n 85% verteerbaar eiwit (vrep), namelijk 43% van het product.

Speedibeet heeft 8% re en 4.2% vrep, fibrebeet heeft 11% re en waarschijnlijk zo'n 6.5% vrep. De eiwit van luzerne is namelijk beter verteerbaar dan van bietenpulp maar slechter dan van sojaschroot.

Voor dezelfde hoeveelheid vrep moet je dus 6.5x zoveel fibrebeet voeren en waarschijnlijk zelfs nog iets meer omdat sojaschroot ook nog eens een gunstig aminozuurprofiel heeft.

Afbeelding

Eigenlijk heeft een paard geen eiwitten maar aminozuren nodig, die zijn de bouwstenen van de eiwitten. Maar op het moment dat 1 soort bouwsteen op is, kan er niet meer gebouwd worden. Zoals dat je bij een regenton maar tot de laagste plank kan vullen. Een gunstig aminozuurprofiel heeft relatief veel aminozuren, bouwstenen, die het eerste op zijn. Ze maken de kortste planken meer langer dan de planken die toch al lang genoeg zijn, waardoor de regenton zo ver mogelijk gevuld kan worden en het paard zo min mogelijk eiwit als energie moet gebruiken omdat er geen andere bestemming voor is.

Gwenvd

Berichten: 1730
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 18:04

Mijn paard krijgt nu:

Onbeperkt hooi voor wat hij op krijgt. (meer eet hij niet, dit zou meer mogen.
Ik denk 4x per week een emmertje (klein emmertje) lucerne Van vitalbix
Dagelijks: 3/4 schep fibrebeet
800 gram vitalbix active plus
300 gram daily complete vitalbix
3 pompjes olie vitalbix

Hij zweet heel erg, daarvoor geef ik vaak electrolyte. We gaven Naf M power maar daar nu mee aan het stoppen.

Vooral zijn hele bovenlijf blijft schraal. Ik wil hem al wat terug schroeven in t werk. Hij is 16 en heeft altijd moeite met zijn gewicht en bespiegeling gehad.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 18:08

Als hij zo zweet zou ik in ieder geval 1 en eventueel opbouwen naar 2 of 3 eetlepels keukenzout (zonder jodium) gewoon dagelijks aan zijn voer toevoegen. Als hij vooral schraal blijft aan zijn bovenlijn is dat een typisch teken van eiwittekort. Dus dan zou ik 200g sojaschroot toevoegen (eerst 4 dagen 100g, dan volledige dosis). In de meeste gevallen is dat voldoende. Als je na een maand qua basisbespiering (dus wat je er niet op hoeft te trainen) nog niet tevreden ben mag je dat ophogen tot 300g. Meer dan 500g sojaschroot (uitgaande dat hij 500kg weegt) raad ik in de meeste gevallen af.

Gwenvd

Berichten: 1730
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 18:20

Oké en dan de rest zo laten? Ook de fibrebeet?

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 18:26

Als hij verder goed op gewicht is zou ik dat wel doen. De sojaschroot voegt namelijk door de hoeveelheid relatief weinig kcal toe.

Gwenvd

Berichten: 1730
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 18:48

Ah oke dan laat ik de rest zo. Super bedankt voor je advies! Ik ga het vanavond meteen bestellen.

Hij is niet mager gelukkig.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 05:22

Ik kom me ook eens hier melden...

Mijn 17-jarige ruin is van zichzelf al nooit erg dik. Nu is hij flink ziek geweest begin deze maand t/m vorige week en is hij gigantisch afgevallen. Ter vergelijking:

Eind juli
Afbeelding

15 augustus
Afbeelding

Nu is hij op zijn buik al een beetje aan het bijtrekken, maar zijn bespiering is compleet weg. Ik voer hem momenteel:
- 0,5kg fibrebeet
- 0,75kg slobber mash (Havens) > dit krijgt hij vooral omdat hij anders de fibrebeet niet eet :=
- 0,5kg basisbrok (Voermeesters)
- 300g vitalbix daily complete
- 200g body builder (Mijten)
- Flinke scheut lijnzaadolie

Ik heb dit alles nu nog verdeeld over 2 voerbeurten, maar de voorkeur gaat uit naar 1 voerbeurt omdat het 2x per dag naar stal gaan naast mijn fulltime baan me een beetje opbreekt...

Ik lees hier veel over sojaschroot en vind het wel het proberen waard. Merk dat ik nu super veel dingen door elkaar voer en dat lijkt me ook niet helemaal ideaal. Iemand tips?

stitchlover

Berichten: 2607
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 07:28

Ik denk dat je best al een hoop krachtvoer geeft eigenlijk. Hoeveel hooi/gras krijgt hij? Dat mis ik even

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 08:08

stitchlover schreef:
Ik denk dat je best al een hoop krachtvoer geeft eigenlijk. Hoeveel hooi/gras krijgt hij? Dat mis ik even

Sorry, ja, goede vraag haha!
Hij staat van 10.00-16.00 op het gras (zoals op 2e plaatje) en van 16.00 - 10.00 staat hij in een grote inloopstal met onbeperkt hooi.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 08:20

De mogelijkheden bij 1x voeren:
- 2kg subli seniores priores, 250g vitalbix dc en 250g gemicroniseerd lijnzaad
- 2kg subli seniores priores, 250g vitalbix dc, 200g sojaschroot en 50g lijnzaadolie. Voordeel: meer eiwit, nadeel: product meer in de opslag.
- 2kg pavo natures best (±2.5 schep), 100g vitalbix en 400g gemicroniseerd lijnzaad. Bevat meer kcal en meer eiwit, maar is ook duurder.
- 2.2kg pavo natures best, 100g vitalbix, 200g sojaschroot en 100ml lijnzaadolie.

Ik schat jouw paard tussen de 500 en 600kg ideaalgewicht (1.60-1.70 schofthoogte), dan is de maximale portie 2.5-3kg voer in één keer en maximaal 0.5-0.6kg zetmeel+suiker in één keer. Dus bij een maximale portie mag het gemiddelde zetmeel+suikergehalte bij elkaar maximaal 20% zijn.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 08:38

Paard is voordat hij ziek werd op de weegschaal geweest toevallig, woog toen 477kg bij 1.64 schofthoogte. Hij is wel van zichzelf erg ‘iel’ gebouwd, oa heel slanke beentjes en klein hoofd (maat cob op zn kleinst).

Vanwaar de keuze voor SP, Mizora? :) paar jaar geleden at hij dat niet helaas, maar kan nooit kwaad om het nog eens te proberen. En bedoel je 2,5-3kg droog of geweekt voer als max. totaal?

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 08:45

dat gras is echt veel te weinig, daar zet ik paarden op die op dieet moeten.
als het even kan hooi bij geven op die wei :j

wat voor ziekte heeft hij gehad?
wel belangrijk om te weten in verband met bij voeren.
maar probeer het eerst met goed hooi, paarden rustig laten bij komen en niet te snel willen. want dan werk je vaak problemen in de hand :j

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 08:47

SP is relatief weinig belastend voor het maagdarm-stelsel. Veel vezels, dus rustige vertering. Nature's Best is daar overigens ook op uitgekozen. Daarnaast laag in zetmeel en suiker en betaalbaar, zeker bij grotere hoeveelheden tikt het toch best aan. Maar ander voer met veel vezels (17+%) en weinig suiker en zetmeel kan zeker ook.

Gewicht is droog gewogen. Of een paard nu naderhand 10L water drinkt of dat samen met het voer binnen krijgt, maar voor het paard niet uit.

Overigens, wel altijd rustig opbouwen/omschakelen. In jouw geval zou ik elke 4 dagen steeds 1 product verwisselen. Ik was dat er vergeten bij te schrijven.

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 08:50

Mijn paard is al volledig bijgetrokken in twee maanden. Die had ik de eerste maand op 1kg merriebrok, 1 schep lucerne en een halve schep bodybuilder.
Toen de zak merriebrok op was overgegaan op een schep red fibre mix. Later nog de lucerne afgebouwd, de bodybuilder gehalveerd.
Staat wel met onbeperkt hooi en is opgebouwd naar onbeperkt gras. Best snel gegaan!

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:01

Oké bedankt voor de info tot nu toe!
Paard heeft waarschijnlijk een parasitaire infectie gehad met koorts >41 graden.
De wei kan ik helaas niks aan veranderen, hij staat met een grote groep op pension en ik kan niet zomaar het beleid veranderen.

Ik lees trouwens veel over ‘hoog suiker en zetmeel’ en ‘veel vezels’, maar vanaf wanneer is suiker en zetmeel hoog en welke stof duidt de hoeveelheid vezels aan in het voer?

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:06

Voor een gewoon paard is boven de 15% aan suiker en zetmeel samen hoger. Dat is namelijk wat er zo'n beetje in normaal hooi /gras zit (al wisselt dat natuurlijk ook wel). Voor paarden die er echt gevoelig voor zijn wil je daar nog een stuk onder zitten

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 22:18

Ik volg/lees hier al een tijdje mee en heb 2 vragen,

Mijn Fokmerrie met nu nog een 3 maanden oud veulen aan de voet, valt wat in, met name de bespiering van de hals/rug en kont. Ze kan slecht tegen merrie brok en krijgt hier dan ook weinig van(halve kilo per dag). Verder krijgt ze pavo health boost, een scheut lijnzaad olie, silicium en een halve kilo muesli, pavo nature's best. Ze staat van smorgens 8 tot 's avonds 9 in een volle(licht bemest) wei. En krijgt 's avonds om 10 uur een hele bult hooi.
Wat ga ik veranderen/toevoegen aan haar rantsoen?

Dan nummer 2, een jaarling, heel volbloed achtig en best snel nerveus. Heeft de hele zomer 24/7 op het land gestaan, gaat nu van 8 tot savonds 9 het land op, ook in een flink vette wei. 's nachts hebben ze een hooinet die ze amper voor de helft op hebben 's morgens. Tijdens de weide periode kreeg de vitamine korrel. Nu hij 's nachts op stal komt wil ik hem langzaam wat meer gaan bijvoeren, krijgt nu een halve kilo opfokbrok. Hij is nooit heel vet geweest en wil voorkomen dat die echt te schraal word. Zijn opfok maatje, krijgt hetzelfde en die is juist aan de dikke kant.
Ik heb vandaag seleen gekocht van voermeester en wil dit langzaam gaan opbouwen.
Ook bij deze de vraag of ik wat anders moet gaan voeren.

Ben benieuwd :)

Melissa0304

Berichten: 4449
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 22:35

Ik lees ook al een tijdje mee ivm 3 jarige die niet echt op gewicht te houden is, Brigitte_D is fibrebeet een idee? daar ben ik nu mee begonnen met bijvoeren naast andere voer en dat lijkt wat te doen.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 18:03

Heb even een vraagje voor een stalgenoot, ze hebben een Friese merrie van 21, die in de winter altijd afvalt. In de zomer met gras komt ze wel weer aan, maar door ziekte in de winter heeft ze nog niet extreem veel reserves opgebouwd voor de winter.
Ze krijgt 2 kilo merriebrok en soms pavo fibrebeet bij. (Wilde ze laatst al niet meer eten)

Maar heb idee dat 2 kilo merrie brok niet echt goed kan zijn. De vitamine A zit dan best hoog.
Maar heb zelf een tinker die eigenlijk niet veel hoeft.
Heb hier gelezen maar er komen zoveel soorten voorbij dat ik nu het ook even niet meer zie.
Ook is ze erg schraal en bottig op haar rug en heupen. Ruggengraat zie je duidelijk en heupbotten ook. (Ze is bij de heupen altijd dat wel wat geweest maar niet zo erg)
Nu lees ik van de soja schroot maar wat kun je er nu het beste bijgeven?!?

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 18:10

tinkersjakie schreef:
Heb even een vraagje voor een stalgenoot, ze hebben een Friese merrie van 21, die in de winter altijd afvalt. In de zomer met gras komt ze wel weer aan, maar door ziekte in de winter heeft ze nog niet extreem veel reserves opgebouwd voor de winter.
Ze krijgt 2 kilo merriebrok en soms pavo fibrebeet bij. (Wilde ze laatst al niet meer eten)

Maar heb idee dat 2 kilo merrie brok niet echt goed kan zijn. De vitamine A zit dan best hoog.
Maar heb zelf een tinker die eigenlijk niet veel hoeft.
Heb hier gelezen maar er komen zoveel soorten voorbij dat ik nu het ook even niet meer zie.
Ook is ze erg schraal en bottig op haar rug en heupen. Ruggengraat zie je duidelijk en heupbotten ook. (Ze is bij de heupen altijd dat wel wat geweest maar niet zo erg)
Nu lees ik van de soja schroot maar wat kun je er nu het beste bijgeven?!?

Ik lees dit antwoord even mee.
Hier een trekpaardmerrie die ook in de winter schraalder wordt, en in de zomer op gras bijtrekt, maar de povere kwaliteit van het gras zorgt dat ze dit jaar toch écht wel te schraal is / blijft. En ik zie ze liever met meer reserve.
Hier krijgt ze 1 schep pulp, 1 schep myo proteine grasbrok van equifyt en 300 gram flaxseedcubes. Staat snachts apart met onbeperkt rijker hooi en overdag bij de rest met schraalder hooi in slowfeeder.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 18:35

De truc is vaak toch veel bijvoeren. Veel als in 1kg/100kg lichaamsgewicht bijvoeren, opbouwen in minimaal 16 dagen (eerst 4 dagen 20%, dan 4 dagen 40%, etc, rustiger opbouwen mag uiteraard ook. Dat kan met Seniores Priores, dat kan met bietenpulp:luzerne:tarwezemelen (3kg bietenpulp, 1kg luzerne, 2kg zemelen), zo nodig kan het zelfs met pavo nature's best (maar dan absoluut geen mineralenbrok er meer naast, naast het mengsel moet dat wel erbij gegeven worden, naast SP liever niet). En dan zo nodig rustig de olie opvoeren naar 100g/100kg paard (opbouwen over minimaal 1 maand, liever langer), eerder stoppen met opbouwen als het paard goed aankomt. Verder bij spierarme paarden, dus blote rug o.a., 200-250g sojaschroot voor gewone paarden, 350-500g sojaschroot voor trekpaarden. Aangezien je toch al opbouwt, bouw ook de sojaschroot op in 12-16 dagen (12 dagen is eerst 4 dagen 25%, dan 50%, dan 75% en dan volle portie).

Boven de 0.5kg/100kg lichaamsgewicht bij voorkeur verdelen over minimaal 2 porties, hoewel ik bij een trekpaard ook wel eens toch in één portie aangeraden heb (vaker voeren niet mogelijk) nadat hij door de dierenarts opgegeven was en bij nogmaals instorten die winter zou worden ingeslapen, puur door hoe mager hij was en het iedere winter slechter werd. Hij is die winter voor het eerst met een gezond gewicht de winter uit gekomen.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 20:38

Ohh mizora super bedankt voor snelle reageren!! Helemaal top!!
Ga het doorgeven aan hun!

Ooohhh nog een vraagje, wat versta je onder een mineralenbtok? :o
Een brok zoals die merriebrok of vitamine brok zoals vitalbix en jpgef?

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:51

Welke sojaschroot raad je aan(welke kan ik het best kopen?)