[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 08:50

nou ja het ligt er aan hoeveel ze er van eet?
eet ze wel hooi?

en wat voor ziekte heeft je paard?

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:29

Vanochtend at ze ook de varkensmuesli niet |o

Hooi eet ze minimaal, gestoomd hooi gaat beter dus ben nu als een gek aan het stomen.

39,5 koorts, ruis in longen. Ze staat nu op sulfatrim, quadrisol en iets voor de longen. Hopelijk gaat ze wel eten want anders moet ze van de quadrisol af.

ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:39

ja sneu als ze ze ziek zijn dat is het allemaal niet zo lekker.
lastig dan om ze aan het eten te houden.
gelukkig wel hooi.dat is wel het belangrijkste. kan ze ook al wat op het gras?

JackieT
Berichten: 516
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:45

ellepel schreef:
ja sneu als ze ze ziek zijn dat is het allemaal niet zo lekker.
lastig dan om ze aan het eten te houden.
gelukkig wel hooi.dat is wel het belangrijkste. kan ze ook al wat op het gras?


Ze staan nu op een afgegraasd stukje, ga straks een stukje afzetten van het grote land in hoop dat ze dat wel wil eten.

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 14:27

Vraagje, wat vinden jullie nou de perfecte dikmaker?

Paard eet voldoende ruwvoer maar moet echt meer 'vulling' krijgen.

- Myo Protein Flakes wordt door een stalgenoot aangeraden. Volgens haar heel snel goed resultaat
- Seniores Priores en Masters Slobberbrok. Zet voor mijn paard niet voldoende aan
- Pavo Fibrebeet? Zelfde als bovenstaande ruwvoervervangers?
- Pavo Weightlift?
- Mijten Bodybuilder?
- Merriebrok? volgens mij te belastend voor het gestel door toevoegingen
- Lijnzaadolie/zonnebloemolie?
- Nog andere producten die ik zo snel over het hoofd zie?

Het is natuurlijk van meer factoren afhankelijk, maar ik zie door alle bomen het bos niet meer. Ik ben nu geneigd om de Myo Protein Flakes te proberen, maar lees daar weinig over hier in het topic.
Laatst bijgewerkt door DenieesB op 09-04-24 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Berichten: 3598
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 14:38

Ik ben heel erg fan van de Linamix van Equifirst om net even dat beetje extra aan te laten zetten.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:33

Combi van Pavo Weightlift en Subli Atleet.

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:40

Nou die merrie van mij weigert haar nieuwe brok dus volledig.
Ze heeft 1 hap genomen en werkte m er net zo snel weer uit.
Dus ik zit nu net zak voer nummer 3 die weg kan.
Ik kan het me niet permitteren om het langer aan te bieden en te kijken of ze het gaat eten. Ze heeft gewoon niet genoeg bij te zetten

Ik stap denk ik gewoon weer over op de merrie brok. Dat gaat er met veel smaak in en ze komt er van aan.
Telkens volle zakken kopen en blijven zitten omdat ze het gewoonweg niet eet ben ik ook wel wat zat.

ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:48

jeetje ja wat vervelend!
weet je je moet soms ook gewoon kiezen voor iets wat wel werkt en wat dan maar wat minder gezond is toch.
die zakken kun je misschien nog via marktplaats verkopen?


denieesb, het zit vaak ook in de hoeveelheden die je geeft.
die myo protein flakes is een soort dikke grasbrok met hoogeiwit grassen en kruiden er in.
maar geef je daar 1x per dag een halve voerschep van dan zet dat gewoon niet aan.
je moet echt genoeg en veel er van voeren wil je resultaat zien.
en dat is met veel voeders zo.
kijk anders even op hun site wat het voeradvies is?

Iccc
Berichten: 1391
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 20:42

DenieesB schreef:
Vraagje, wat vinden jullie nou de perfecte dikmaker?

Paard eet voldoende ruwvoer maar moet echt meer 'vulling' krijgen.

- Myo Protein Flakes wordt door een stalgenoot aangeraden. Volgens haar heel snel goed resultaat
- Seniores Priores en Masters Slobberbrok. Zet voor mijn paard niet voldoende aan
- Pavo Fibrebeet? Zelfde als bovenstaande ruwvoervervangers?
- Pavo Weightlift?
- Mijten Bodybuilder?
- Merriebrok? volgens mij te belastend voor het gestel door toevoegingen
- Lijnzaadolie/zonnebloemolie?
- Nog andere producten die ik zo snel over het hoofd zie?

Het is natuurlijk van meer factoren afhankelijk, maar ik zie door alle bomen het bos niet meer. Ik ben nu geneigd om de Myo Protein Flakes te proberen, maar lees daar weinig over hier in het topic.


Ik volg graag mee zie idd ook vaak myo wel is voorbij komen.

Voer nu 2 scheppen droog fiberbeet en spjaschroot erbij maar ze mag voor mij idee net meer en sneller aankomen. Vind het verschil nog niet heel groot nu het gras groeit en ze daar dag opstaat hoop ik dat dat ook wat gaat doen maar zoek nog wel verder

Vooral ook omdat het een groot/jong paard is kwa spieren extra. Want zonder vetjes ook geen spiertjes te maken lijkt mij.

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 20:55

ellepel schreef:
jeetje ja wat vervelend!
weet je je moet soms ook gewoon kiezen voor iets wat wel werkt en wat dan maar wat minder gezond is toch.
die zakken kun je misschien nog via marktplaats verkopen?



Ja daarom dan maar minder gezond ze heeft er wel hele mooie mest op. Beter dan met andere brok.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 21:18

DenieesB schreef:
Vraagje, wat vinden jullie nou de perfecte dikmaker?

Paard eet voldoende ruwvoer maar moet echt meer 'vulling' krijgen.

- Myo Protein Flakes wordt door een stalgenoot aangeraden. Volgens haar heel snel goed resultaat
- Seniores Priores en Masters Slobberbrok. Zet voor mijn paard niet voldoende aan
- Pavo Fibrebeet? Zelfde als bovenstaande ruwvoervervangers?
- Pavo Weightlift?
- Mijten Bodybuilder?
- Merriebrok? volgens mij te belastend voor het gestel door toevoegingen
- Lijnzaadolie/zonnebloemolie?
- Nog andere producten die ik zo snel over het hoofd zie?

Het is natuurlijk van meer factoren afhankelijk, maar ik zie door alle bomen het bos niet meer. Ik ben nu geneigd om de Myo Protein Flakes te proberen, maar lees daar weinig over hier in het topic.

Is het voor jouw paard niet een idee om een keertje een voedingsadvies/rantsoenberekening te laten doen? Bijvoorbeeld bij het Veterinair Voedingsinformatiecentrum Paard of een dierenarts die ook voedingsconsulent is. Als ik het goed begrijp uit je berichten heb je al heel wat geprobeerd, dus wellicht is het voor jouw paard gewoon wat complexer en dan is er niet 1 wondermiddel dat het gaat oplossen.

Mo_Noah

Berichten: 29
Geregistreerd: 15-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 07:36

DenieesB schreef:
Vraagje, wat vinden jullie nou de perfecte dikmaker?

Paard eet voldoende ruwvoer maar moet echt meer 'vulling' krijgen.

- Myo Protein Flakes wordt door een stalgenoot aangeraden. Volgens haar heel snel goed resultaat
- Seniores Priores en Masters Slobberbrok. Zet voor mijn paard niet voldoende aan
- Pavo Fibrebeet? Zelfde als bovenstaande ruwvoervervangers?
- Pavo Weightlift?
- Mijten Bodybuilder?
- Merriebrok? volgens mij te belastend voor het gestel door toevoegingen
- Lijnzaadolie/zonnebloemolie?
- Nog andere producten die ik zo snel over het hoofd zie?

Het is natuurlijk van meer factoren afhankelijk, maar ik zie door alle bomen het bos niet meer. Ik ben nu geneigd om de Myo Protein Flakes te proberen, maar lees daar weinig over hier in het topic.

Coolstance Copra nog aan het lijstje toevoegen?
Daar heb ik echt goede ervaringen mee en hoor ik ook veel mensen positief over. Is ook weinig 'troep'

Verder is het toch per paard ook gewoon een beetje uitproberen en kijken hoe ie reageert

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 12:05

DenieesB schreef:
Vraagje, wat vinden jullie nou de perfecte dikmaker?


Ik denk niet dat het zo zeer de vraag is wat de perfecte dikmaker is. Maar meer de vraag hoeveel voer je je paard en hoevaak geef je het.

Ik denk dat mensen vaak veel te weinig voeren of er is iets medisch dan kun je voeren wat je wilt.
Ik heb even snel terug gekeken maar in februari vroeg je hier ook al naar en ik denk dat je paard na 2 maanden al wel weer op gewicht had kunnen zijn.

Ik voer de myo protein flakes ook. Maar op alleen dit voer kan ik mijn pony niet op gewicht houden.
Ik voer ook nog bietenpulp brok, lucernebrok en subli omega 369 bij. Voor de smaak doe ik daar nu een goedkope onderhoudsbrok doorheen. Heb ook wel dure muslie's zonder allemaal toegevoegde rotzooi door gegeven maar hier doet ze het nu het beste op. Ik geef 4 emmers per dag en meng alles door elkaar. Van alles een halve voerschep per keer.



Verder geef ik nog senior van Hartog maar dat komt omdat ze helemaal geen hooi meer kan eten.

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:41

Bedankt voor jullie antwoorden!

Voorheen deed ze het erg goed op Seniores Priores. Op aanraden en van wat ik hier had gelezen ben ik de Masters Slobberbrok gaan voeren nu 2 maanden. Deze brok doet helaas niets voor mijn paard.

Ik ga nu terug naar de Seniores Priores wat voorheen wel goed werkte en ga dit aanvullen met de Myo Protein Flakes. Gelukkig gaan ze binnenkort weer het land op!

Josien_

Berichten: 9011
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:14

Hier is het ook nog steeds een beetje zoeken op de nieuwe stal.
Het leek super goed te gaan op de nieuwe stal vanwege het vele ruwvoer en de rust, maar nu met de rui valt ze toch weer wat terug.
Dus ik ben wat meer ruvoermix, sojaschroot en lijnzaadolie gaan toevoegen aan haar dagelijkse vitaminebrok. Daarnaast krijgt ze ook een handje basisbrok en dus bijna onbeperkt ruwvoer.
Daarnaast krijgt ze 4x per week ook nog een emmer geweekte bietenpulp na het werk.
Hopelijk gaat ze ook weer wat bijkomen als het gras begint te groeien.

Zou nog wel meer kunnen bedenken, maar wil er niet meer energie of spanning in krijgen en nat voer klaarzetten in bakjes is ook niet te doen.

xLeticia
Berichten: 84
Geregistreerd: 05-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 13:21

Iemand die mij kan helpen keuzes maken wat betreft tijdelijk bijvoeren?

Mijn 4jarige is twee weken geleden verhuisd en een week geleden een zware tandartsbehandeling gehad en eet daardoor wat lastiger. Er mocht al wat meer vlees op, dus deze twee factoren helpen momenteel niet erg mee en eerder tegen. Ze krijgt momenteel voldoende goede kwaliteit ruwvoer en een basisbrok van Voermeesters, maar ik wil haar graag tijdelijk wat meer ondersteunen met bijvoeren.

- snel last van gevoelige maag en darmen
- slechte eter door tandproblemen (momenteel)
- slechte eter in de zin dat ze niks lust
- sensibel, vlug (hoeft dus geen overmatige extra energie in)

Ik had zelf iets van PavoSenior Fibre, Pavo Weightlift of Florian Multibeet Xtra in gedachte.

Iemand advies??

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 10:41

Voor de mensen die bodybuilder van Mijten/Hippalgo voeren, hoeveel voeren jullie hiervan? Op internet vind ik 300 tot 500 gram, maar er staat niet bij voor welk gewicht dit is. Mijn pony van de 200kg krijgt op dit moment 150 gram per dag, maar ik wil eigenlijk weten hoeveel ik hier maximaal van kan voeren.

ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 17:03

ja lastig is dat he, daar zat ik ook mee vandaar dat ik aan de ondergrens voer,dus de 300 gram.
ik denk dat het te maken heeft met grootte van het dier en mate van training of groei?

Ania

Berichten: 6104
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:11

Ayla schreef:
Voor de mensen die bodybuilder van Mijten/Hippalgo voeren, hoeveel voeren jullie hiervan? Op internet vind ik 300 tot 500 gram, maar er staat niet bij voor welk gewicht dit is. Mijn pony van de 200kg krijgt op dit moment 150 gram per dag, maar ik wil eigenlijk weten hoeveel ik hier maximaal van kan voeren.


Ik geef voor mijn te magere grote fries van 170 500 gram per dag.
Ik hou een beetje de kilo's aan dat hij weegt en dat voer ik in gram

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 20:00

Hoi ik heb een vraagje want ik zit een beetje te twijfelen is mijn paard nou te dun of niet want de tandarts was er ook een tijdje geleden maar die vond hem niet echt te dun maar ook niet aan de dikke kant zegmaar maar nu is er een poosje voorbij en ik zit zelf gewoon nog een beetje te dubben of hij gewoon goed op gewicht is of niet hij is super gezond en heeft nergens last van dus om dan de dierenarts te laten komen is mischien niet nodig voor alleen te kijken of hij te dun is dus ik dacht ik vraag het gewoon even hier wat jullie ervan vinden en of jullie adviseren om de da te laten komen
Afbeelding

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 20:02

En hij krijgt optiform van mijten bijgevoerd en dit geef ik voor zn darmen omdat hij gevoelige darmen heeft en snel last heeft van dunne mest dat gaat overigens heel goed en dat helpt ook om aan te komen

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 22:18

Hoe oud is je paardje? En is hij getest op PPID? Vind m op basis van vacht en lichaamsvorm (schraal in spieren, maar wel ronde buik) een typische PPID bouw hebben. Maar doe natuurlijk geen diagnose op basis van zo’n foto. Ben benieuwd of je dit al weet.

Jorex

Berichten: 9952
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 22:29

Dit is je jonkie van 2 jaar toch? Mijn pony zag er soortgelijk uit op die leeftijd. Mager bespierd met een ronde buik wegens ronde ribben in zijn bouw. Dit was de mijne in juli, dus wel glad zomervel en iets dikker want gras gehad.
Afbeelding
Die is nu rond en gezond en 8 jaar en nog niet door zijn wintervacht heen qua verharen alleen wel kaal geschoren.

Zelfde pony nu, 8 jaar vol in training afgelopen februari.
Afbeelding

Wat je wel kunt doen is lijnzaad bij voeren voor de verharing en voor de rest gras erin al snap ik dat dat lastig is met alle regen van afgelopen tijd

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 08:17

Marigo schreef:
Hoe oud is je paardje? En is hij getest op PPID? Vind m op basis van vacht en lichaamsvorm (schraal in spieren, maar wel ronde buik) een typische PPID bouw hebben. Maar doe natuurlijk geen diagnose op basis van zo’n foto. Ben benieuwd of je dit al weet.

Hij is 2 dus dan kan hij toch nog geen ppid hebben? en hij zit nu niet zo lekker in zn vacht ja