[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 06:59

Even een vraagje voor degene die het graasmasker 24/7 om hebben hoe geven jullie dan het hooi?

Ik ben even aan het puzzelen wat het handigst is.
Ik heb nu 2 slowfeeder netten over elkaar en nog krijgt ze het voor elkaar om die snel leeg te eten, dus dan staat ze s'nachts bijna 10 uur zonder.
Heb een greenguard graasmasker en netten met mazen 3 bij 3

MarjanB

Berichten: 16471
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 07:12

Meer hooi geven… hoeveel kg krijgt ze? En wat is overdag het regime en hoeveel ander voer?

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 07:21

MarjanB schreef:
Meer hooi geven… hoeveel kg krijgt ze? En wat is overdag het regime en hoeveel ander voer?

Meer hooi als paarden te dik zijn/ snel worden? Dat lijkt me dan totaal de oplossing niet.

Ik zou kleinere netten nemen en eventueel een net stro op hangen.

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 07:35

Als ik meer hooi geef dan kan ik haar eind van de zomer weg brengen. Ze eet door tot ze er bij neer valt dus nee ik ga haar niet meer hooi geven.

Mazen van 2 bij 2 dan? Zou dat helpen als ze nu met 2 hooinetten over elkaar al snel kan eten?

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 07:45

Ik zou (gerste)stro bijvoeren. Doen wij ook al jaren. Het minimale aan hooi geven en dat aanvullen met een flinke portie stro. Zo krijgen ze binnen wat ze nodig hebben en kunnen ze toch onbeperkt knabbelen.

MarjanB

Berichten: 16471
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 07:47

Als een paard 10 uur zonder staat en al twee netten over elkaar heeft en dan nog te vet is, dan gaat het overdag mis. Doseren en verspreiden over de dag. Desnoods een graasmasker voor overdag met kleiner gat. En anders je hooi laten testen..

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 07:55

Stro kan ik idd nog wel er bij doen.

MarjanB we verspreiden het al zo veel mogelijk over de dag ze krijgt 3x per dag een portie. Alleen met de laatste voerbeurt gaat het fout die krijgt ze niet altijd zoals afgesproken.
En hooi testen heeft geen zin tegen de tijd dat ik de testuitslag binnen heb zijn er al weer 2 andere balen door heen gevoerd op stal.

MarjanB

Berichten: 16471
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 08:01

En wat voor een voer nog meer en weidegang? Die van mij bleven ze bijvoorbeeld gewoon een halve schep twee keer daags geven.. tja dan is al je inzet ook voor niks

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 08:11

Verder 2 handjes 2x per dag vitamine brok geen weidegang dat mag pas als ze weer is afgevallen.
Ze heeft ook het laatste half jaar rust gehad vanwege een hoornzuil nu sinds een maandje weer begonnen met opbouwen.
In die tijd stond ze op streng rantsoen en is echt al wel afgevallen alleen bij haar buik blijven de vetjes zitten

MarjanB

Berichten: 16471
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 08:15

Als het om alleen haar buik gaat zou ik eerst een foto laten maken ter controle voor zand. Alleen een te dikke buik is niet te dik als in schadelijk.

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 08:19

Heeft zand dan ook invloed op het vet op haar buik dan?
Je voelt haar ribben pas als je heel hard drukt

MarjanB

Berichten: 16471
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 09:24

laura22 schreef:
Heeft zand dan ook invloed op het vet op haar buik dan?
Je voelt haar ribben pas als je heel hard drukt


Die van mij had ook alleen een buik en verder ok qua gewicht. Bleek zo’n 40 kilo zand er in te hebben zitten. Daardoor haar spieren rond de ribben verkrampt waardoor die ook niet te voelen waren. Te dik is toch echt vaak op de hals de schouder en kont te zien. Althans in vet.

Heb je geen foto?

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 09:43

Veulen84 schreef:
Ik zou ook nu wel al gaan uitkijken. De fructaan is in deze tijd behoorlijk aan het oplopen. Dus als je paard daar gevoelig voor is.


Snap ik, maar ze staat altijd al jaarrond ook op het gras.
Enkel in de winter stelt dat gras niet echt veel voor natuurlijk dus eten ze voornamelijk hooi.
Ik heb niet het idee dat ze gevoelig is op fructaan, daar heeft ze in de afgelopen 10 jaar nog nooit iets van laten merken in ieder geval. Zowel met 24/7 buiten in flink gras, met overgang van paddock naar gras of met 's nachts op stal.

Bedoeling is dat ze straks overdag op de paddock blijft met hooi en 's nachts met graasmasker op gras.

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 10:36

Afbeelding

Deze is van januari/ februari

MarjanB

Berichten: 16471
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 11:59

Ik ben niet direct geschokt, weet niet wat anderen vinden?

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:01

Ik ook niet. Wel wat vetjes, maar die zitten ook nog iets op de schouders, hals en achterhand. Misschien niet enorm vet. Maar het is wel verdeeld en niet alleen op de buik.
Overigens ook niet schokkend. Op de BCS schaal van 5 zou ik een lage 4 zeggen.
Het mag gewoon wat strakker, wat bespierder. En dat komt wanneer je weer verder kunt opbouwen.
Ik blijf bij wat ik eerder zei: minimale hoeveelheid hooi wat ze nodig heeft afwegen en dat aanvullen met stro voor de maagvulling zodat ze niet leeg staat.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 11-04-22 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:02

MarjanB schreef:
Ik ben niet direct geschokt, weet niet wat anderen vinden?


Ik eigenlijk ook niet.. Ik vind haar niet extreem dik, wel weinig bespiering.

Hoe oud is ze?

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:21

Ik denk dat we misschien inmiddels een beeld hebben dat paarden gewoon voller zijn? Ik vind dit paar wel dik. Zeker met dat je hard moet duwen om de ribben nog te voelen dan zit er echt overal wel vet. Natuurlijk kunnen ze nog veel dikker maar dat moet je toch helemaal niet willen?

Aanvullen met stro lijkt me het beste.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:30

Volgens mij is er niemand die zegt dat het paard niet dik is. Ja, ze is wel te dik, maar niet zo schokkend als verwacht. En met aanpassing en beweging gaat dit paard echt wel weer op een gezond gewicht komen.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:33

Daihyo schreef:
Volgens mij is er niemand die zegt dat het paard niet dik is. Ja, ze is wel te dik, maar niet zo schokkend als verwacht. En met aanpassing en beweging gaat dit paard echt wel weer op een gezond gewicht komen.

Zeker maar ik las het niet als ik heb een obesitas paard. Ze gaf aan dat ze al een heel eind afgevallen is maar er moet nog meer af en daarom dus op rantsoen en mag niet meer hooi.

Dus ik vind stro dan wel een goeie optie eventueel met een 2x2 maas net.

MarjanB

Berichten: 16471
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:35

Daihyo schreef:
Volgens mij is er niemand die zegt dat het paard niet dik is. Ja, ze is wel te dik, maar niet zo schokkend als verwacht. En met aanpassing en beweging gaat dit paard echt wel weer op een gezond gewicht komen.


Nou dat, zou eerst hooi af gaan wegen om te kijken wat ze daadwerkelijk binnen krijgt. Te weinig is ook echt niet goed

Ter vergelijking, die van mij was echt moddervet

Afbeelding

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 13:07

Het is idd niet obesias dik, sinds ik het hooi geven in eigen hand weer heb is ze echt al wel afgevallen.
Ik weeg het elke keer af op advies van de dierenarts krijgt ze nu 10 kilo per dag.
Overdag netjes verdeeld maar wat ik al zei de laatste voerbeurt wil nog wel eens vergeten worden.
Dus daar kwam mijn vraag eigenlijk vandaan hoe zorg ik er voor dat ze minder snel die netten leeg heeft.

@steentje ze is 12, maar het laatste half jaar stil gestaan dus ze mist idd bespiering nu weer rustig aan opbouwen dus dan komt dat vanzelf wel weer terug.

Ik heb nu een hooinet erbij gehangen met 2 plakken stro kijken wat ze daar mee doet.

In ieder geval bedankt voor de adviezen tot nu

Edit: vorig jaar mei woog ze 650 kilo in het weide seizoen veel aangekomen.
Als het goed is wordt ze mei/juni weer gewogen dus ben benieuwd hoeveel ze dan weegt

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:02

Ze is idd wel wat dik, maar beetje uit model ook wel doordat ze blijkbaar eerst wel spieren had en die is kwijt geraakt. Ik zou zelf het hooi en stro vermengen ipv los van elkaar te geven. Dan helpt het stengelige van het stro het snel leegtrekken van de netten voorkomen.

Overigens vroeg je eerst of er mensen waren die 24/7 graasmasker hadden met hooi. Mijn merries staan van half mei tot eind oktober buiten. Dan hebben ze 24/7 graasmasker op en ook hooi beschikbaar. Ze leren het heel snel eten.

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:19

Dit is mijn merrie nu:
Afbeelding
Afbeelding

Bovenste foto gisteren gemaakt na onze eerste 15 min stappen na 9 maanden blessureleed **\O/**

Veel bespiering verloren en natuurlijk dikker geworden. Ze woog in september 498kg op de kliniek.

Gebruik je het graasmasker ook met hooinet? Lijkt me erg frustrerend voor ze. Maar misschien wel nodig.

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:42

Die van mij snapt dus niet hoe ze hooi moet eten met een graasmasker

Ik ga hem nu opdoen zodra de andere wei open gaat met het langere gras