[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:41

Amber_anne schreef:
Ik heb ook niks tegen een graasmasker, maar mijn zorgen van hierboven staan nog. Helaas is een andere manier van voedsel inname niet mogelijk omdat ik het beheer niet in eigen hand heb.

Wist je dat te dik zijn enorm slecht voor paarden is? Dus je zal zeker iets moeten doen aan de inname voordat je paard straks hoefbevangen oid is.

Amber_anne

Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:46

Spenk schreef:
Amber_anne schreef:
Ik heb ook niks tegen een graasmasker, maar mijn zorgen van hierboven staan nog. Helaas is een andere manier van voedsel inname niet mogelijk omdat ik het beheer niet in eigen hand heb.

Wist je dat te dik zijn enorm slecht voor paarden is? Dus je zal zeker iets moeten doen aan de inname voordat je paard straks hoefbevangen oid is.


Ik snap niet precies wat je wilt benadrukken. Zoals je kan lezen heb ik niks tegen een graasmasker en staan de paarden niet in eigen beheer.

Ik heb in dit topic gepost omdat ik het probleem aan wil pakken.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:49

Je blijft benadrukken dat je niks aan de stalling kan doen maar als het totaal niet geschikt is voor je paard zal je toch iets moeten :)

Mijn paard staat ook niet in eigen beheer maar in overleg is er veel mogelijk.

Maar als je er helemaal niks aan kam veranderen dan 24/7 een masker met een klein gaatje om inderdaad.

En aan het werk dagelijks bewegen flink longeren, fietsen wandelen.

Amber_anne

Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:52

Ze staat 24/7 op wei dus de enige andere optie is van stal wisselen en dat betekent dat ik haar zal moeten verkopen.

Wat voor dingen heb jij overlegd met de stalling?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:52

Amber_anne schreef:
Ik snap niet precies wat je wilt benadrukken. Zoals je kan lezen heb ik niks tegen een graasmasker en staan de paarden niet in eigen beheer.

Ik heb in dit topic gepost omdat ik het probleem aan wil pakken.


Je hebt eigenlijk met name gezegd wat er niet kan.
Op longeren na.... Maar dat is veel te belastend om echt als conditie-training in te zetten.

Je moet km'ers maken. Dus veel rechtuit naar buiten. Dat kan je lopend doen, of je leert je paard lopen naast de fiets zodat je ook hele stukken kunt draven.

Zijn er niet meer dikke paarden daar? Is er niet iets te regelen dat er een deel voor de dikkerds is en een deel voor de dunnerds? Ik zou vooral in mogelijkheden denken.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:54

Amber_anne schreef:
Ze staat 24/7 op wei dus de enige andere optie is van stal wisselen en dat betekent dat ik haar zal moeten verkopen.

Wat voor dingen heb jij overlegd met de stalling?


Is daar geen stuk af te zetten voor de dikkerds? Dat die gewoon minder krijgen?

Ik begrijp niet goed dat je haar moet verkopen wanneer je een andere stal zoekt?

Maar goed, ik zou toch nu het gras gaat groeien gaan werken met een masker. Heel veel rechtuit bewegen. En dus kijken of er meer mensen zijn op stal wiens dikkerds misschien gebaat zijn bij een gezamenlijk plan?

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:57

Amber_anne schreef:
Ze staat 24/7 op wei dus de enige andere optie is van stal wisselen en dat betekent dat ik haar zal moeten verkopen.

Wat voor dingen heb jij overlegd met de stalling?

Niet 24/7 in het gras. Dat is voor de meeste paarden niet best..

Dus van het gras af en op een paddock deels. Wellicht dat een stuk wei omgeploegd kan worden voor de dikke paarden en die daar op met beperkt hooi in slowfeeders.

Amber_anne

Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:10

Km's maken ipv longeren is een goede tip dankjewel!

De kudde bestaat uit 4 paarden waarvan die van mijn het dikste is. Ze hebben een groot stuk met weinig gras, een kleiner stuk afzetten zou denk ik betekenen dat ze minder bewegen.

We hebben in de omgeving haast geen 24/7 buiten opties en de pony kan niet op stal. Daarbij houdt ze enorm van haar eigen ruimte dus nu met 4 paarden op een hectare gaat goed. We hebben al meerdere stallen gehad de afgelopen jaren en dit is de enige stal waar ze het mentaal goed doet. De andere optie is verkopen omdat verplaatsen dus niet mogelijk is, dat is natuurlijk een optie die ik liever niet overweeg.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:17

Ik zou een graasmasker in jouw situatie serieus overwegen. 24/7 op de wei en een baal voordroog kun je bijna niet tegenop bewegen als je recreatief rijdt.

Verder moet je het inderdaad in duurtraining gaan zoeken. Begin met veel stappen, iets boven tempo, minimaal 4x per week, minimaal 1,5 uur. Dan gaat er verbranding plaats vinden. Dit kan wandelend, rijdend, langs de fiets, voor de kar, dat maakt niet uit. Dit kun je uit gaan bouwen met steeds stukken draf tussendoor. Maar je basis is net boven tempo stappen, minimaal 1,5 uur.
Ja, daar gaat tijd in zitten, maar met korte trainingen 2x per week ga je het niet mee redden.

Amber_anne

Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:24

Daihyo schreef:
Ik zou een graasmasker in jouw situatie serieus overwegen. 24/7 op de wei en een baal voordroog kun je bijna niet tegenop bewegen als je recreatief rijdt.

Verder moet je het inderdaad in duurtraining gaan zoeken. Begin met veel stappen, iets boven tempo, minimaal 4x per week, minimaal 1,5 uur. Dan gaat er verbranding plaats vinden. Dit kan wandelend, rijdend, langs de fiets, voor de kar, dat maakt niet uit. Dit kun je uit gaan bouwen met steeds stukken draf tussendoor. Maar je basis is net boven tempo stappen, minimaal 1,5 uur.
Ja, daar gaat tijd in zitten, maar met korte trainingen 2x per week ga je het niet mee redden.


Dankjewel voor de concrete tips

Het graasmasker komt er sowieso

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:59

Het is ook nog een optie om een track rond het weiland uit te zetten.
De pony loopt dan daar, en de rest in het midden. Als je dat lekker smal houdt moet ze lopen om van A naar B te gaan.

MarliesV

Berichten: 15204
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:59

Pff 24/7 op de weide als weinig/niet bewegen is wel vragen om problemen inderdaad. Goed dat je hier naar kijkt.

Je zegt onbeleerd, is beleren geen optie? Voor de wagen/sulky kan je veel makkelijker ze aan het werk zetten rechtuit en langere periode dan aan de hand.

Net als bij de mens is het een kwestie van bewegen en beperken van het eten. Waarbij je met beperken van de inname veel meer resultaat ziet dan met het bewegen. Het is goed om ze ook te laten bewegen, maar daar alleen redt je het niet mee.

Op paardeerlijk.nl staan veel maskers en volgens mij hebben ze ook een leenservice. Lees je goed in, er zijn zoveel opties.

Leo

Berichten: 50158
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:30

Mocht er interesse voor zijn heb ik ook nog een zo goed als nieuw masker (1x gepast en getest maar door verhuizing uiteindelijk niet nodig gehad) liggen. Ik zal eens een foto zoeken.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Destijds als back-up masker gekocht. Het is een Best Friends van PaardEerlijk maat cob, met een gat van 3 cm.

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 10:52

Hier zal ik dit jaar ook voor het eerst echt langere tijd met graasmasker moeten gaan werken.
Mijn merrie staat al even stil met een blessure en op de oude stal werd ze al dikker toen ze stil stond, maar nu ze 24/7 buiten staat met onbeperkt hooi en gras is het uiteraard een stuk erger geworden.

Hier kan ik ook niets veranderen aan het voerbeleid van onbeperkt hooi, maar ik ben bijvoorbeeld wel aan het kijken naar een beter net zodat de eetsnelheid wat vertraagd kan worden.
Deze zomer zal mijn merrie overdag enkele uren op de paddock blijven en daarbuiten een graasmasker dragen. Zo probeer ik de inname iets te beperken.
Hopelijk knapt ze ook weer op waardoor we ook weer lekker kunnen gaan bewegen :) .

Hiermee wil ik zeggen dat ondanks dat ondanks dat de situatie van je huidige stal/weide misschien niet perfect is voor jouw paard, je hier altijd nog wel iets in kan doen.

Riverdale
Berichten: 406
Geregistreerd: 07-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 18:20

Wij hebben een connemara op 24/7 weidegang (niet eigen beheer) met onbeperkt hooi, zo'n open baal. Haar buik is echt rond nu, we gaan beginnen met graasmasker en lange ritten om te zien hoe dat helpt. Er staan ook meer dikkerds in de kudde, misschien dat we een de optie van slowfeeder of gebruik van een net kunnen overleggen.

Vanmorgen een graasmasker opgehaald, zo'n standaard rubberen, er zitten wel meerdere gaten in ipv 1 kleine in het midden. Ik wou vragen waar we op moeten letten bij tand schade, andere mensen daarmee te maken gehad? Wat was de oplossing?

Ik heb tevens gekeken naar greenguard en thinline graasmaskers, maar die zijn niet goedkoop dus we wilden eerst beginnen met iets standaards en vanuit daar kijken of er aanpassingen of upgrades nodig zijn, als iemand nog ervaringen wil delen zijn die meer dan welkom.

Amber_anne

Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 18:43

Ik heb bij die van mij een graasmasker op gehad maar met geen mogelijkheid snapte ze hoe ze daar hooi mee moest eten. Hij gaat dus om als ze naar een nieuwe wei gaan

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:46

Hoihoi,

Ik kom ook wat posten maar vooral meelezen.

Pony van 19 jaar oud, 24/7 buiten met onbeperkt hooi (ingekocht door de staleigenaar, iedere keer een andere pak. Analyse word dus lastig. Iedere 2 weken een analyse betalen :')

Pony loopt normaal 2 tot 3 x per week, dit ben ik weer aan het ophogen naar ongeveer 5 x per week, combinatie van rijden, wandelen, longeren, buitenrit en balken werk.

Binnenkort gaan ze weer op het gras. Ik wil toch overwegen om een grasmasker aan te schaffen. Mag ik deze 24/7 omhouden? Hoe hebben jullie dit opgebouwd bij je paard?

SunnyHorse
Berichten: 1257
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 01:37

Hoi Yenni,
Hier bouwen we het gras in voorjaar rustig op . De 2 x 2 uur per dag dat ze nu op het gras staat, hoeft ze geen masker op. Straks gaat ze langer en dan krijgt ze hem om.

Uiteindelijk wordt het dagelijks overdag hele dag op gras met masker, vervolgens naar 24/7 buiten en met masker om.

Meestal de eerste dag wat zoeken voor haar hoe ze handig haar gras eet, daarna eet ze “normaal”. Ik merk zelf persoonlijk nauwelijks dat ze er last van heeft.

Ik heb vooral lang gezocht naar een masker die haar echt goed zat.

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:51

Ik heb in een paar dagen opgebouwd. Vooral even goed opletten dat ze er goed mee kan eten en drinken.

De mijne hebben hun masker ook 24/7 op. Zolang als nodig is.

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:01

Hebben jullie in de zomer ook een vliegenmasker in combinatie met graasmasker?
nog tips daarvoor?
Heb nu een vliegenmasker van shires.

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:04

Afbeelding
Hier nu al om ivm gevoelig voor uv

Riverdale
Berichten: 406
Geregistreerd: 07-03-16

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 20:14

Welk halster gebruiken jullie icm de thinline? We hebben een weide eigenaar die principieel tegen het gebruik van halsters op de wei is ivm veiligheid

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 20:17

Riverdale schreef:
Welk halster gebruiken jullie icm de thinline? We hebben een weide eigenaar die principieel tegen het gebruik van halsters op de wei is ivm veiligheid


Ik heb van Lemieux het break away veiligheidshalster.

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 20:34

Ik heb ook een veiligheidshalster heb die bij Paardeerlijk besteld

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 20:35

Josien_ schreef:
Hebben jullie in de zomer ook een vliegenmasker in combinatie met graasmasker?
nog tips daarvoor?
Heb nu een vliegenmasker van shires.


Ja in de volle zomer ook een vliegenmasker want ik sta naast een koeienstal. Ik heb bij 1 het vliegenmasker er onder. Bij de ander doe ik hem er over. Bij die glijdt het anders te veel en dan krijgt ze d'r graasmasker er mee af.