[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
puppy1128

Berichten: 5012
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 14:39

Hier staat het afvallen een beetje stil. Laatste tijd weinig km's gemaakt door drukte, energie te kort, motivatie weg of prut weer zoals vandaag. Maar wie weet wat de winter doet. Al denk ik niet zo veel met zijn mammoet vacht.. :')

Wil ook een unster/weegding aanschaffen, zodat ik weet wat ik in het net stop. Niet dat ik denk. Het is 3 kg en het blijkt achteraf 6 kg te zijn bijvoorbeeld. Ik ben bar slecht in gewichten voelen/schatten. Of dat ik denk 6 kg te voeren en blijkt 3 te zijn. Schiet ook niet op. :=

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 15:10

Ik heb zo'n bagageweegschaal van de action :Y) super ding! Ik geef 12 kilo in totaal per dag over twee verdeeld, voor een grote haflinger + shetlander dan. Daarmee komen ze net goed en staan ze net niet te lang zonder eten (we hebben spijtig genoeg ervaring met maagzweren en mensen die opperden dat ik te veel gaf op stal en dus veel minder hooi in de slowfeeders staken, waardoor ze heel snel gewoon op haar kin moest kloppen). Ik gebruik slowfeeders met 1.5 cm maaswijdtje.

Lenexa, op de eerste foto woog ze zelfs veel te weinig voor haar doen. Ze is veel fitter geweest al, en dan woog ze meer. Hier had ze zowel geen gewicht van spieren, aangezien die allemaal weg waren, en geen gewicht van vet. Ze voelde ook echt heel vies en hard aan. Dat krijg je ervan, op een stalling staan waar ze zelf maar vinden dat je pony te dik is.

MarliesV

Berichten: 15205
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 16:10

puppy1128 schreef:
Hier staat het afvallen een beetje stil. Laatste tijd weinig km's gemaakt door drukte, energie te kort, motivatie weg of prut weer zoals vandaag. Maar wie weet wat de winter doet. Al denk ik niet zo veel met zijn mammoet vacht.. :')

Wil ook een unster/weegding aanschaffen, zodat ik weet wat ik in het net stop. Niet dat ik denk. Het is 3 kg en het blijkt achteraf 6 kg te zijn bijvoorbeeld. Ik ben bar slecht in gewichten voelen/schatten. Of dat ik denk 6 kg te voeren en blijkt 3 te zijn. Schiet ook niet op. :=


Bij de Blokker voor een paar euro te koop. Ligt bij de bagage spulletjes (banden/sloten/wegers enz)

Ik moet 2 kg graszaadhooi en 5 kg 'normaal' hooi geven, dat is niet te gokken dus weeg ik het af, werkt prima.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 16:15

Mijn ene ruin is ook nu al even tw zwaar weer, maar kreeg gister een aanval van gekte en beweegt heel goed. Zo tegen de winter ga ik hem niet meer te streng laten afvallen. Hij staat zonder deken 24/7 buiten en hij schuilt ook niet snel. '

De shet zou ik wel wat vanaf willen, maar is wel lastig. Die hadden we bijgevoerd toen hij niet fit was en dat is dus wel gaan aanzetten. Hij mist al jaren zijn tanden en inmiddels ook 5 kiezen. Hij eet alles goed, maar wil toch ook dat hij de gehele dag vrijwillig eet. Daarom hadden we grasbrok gegeven. Nu bouwen weer af. Zie hem goed eten en dan gaat het echt om een klein handje voor het idee nog.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 16:22

Het valt wel mee hier, er is vooruitgang te zien maar er blijven wel nog steeds vetophopingen zichtbaar. Vooral op de schouders en de billen, buik hangt er vanaf hoe hij staat. kan helaas geen goeie foto's maken, ofwel zit het tussenschot op de wasplek ertussen ofwel staat hij op de paddock met de neus in het gras :Y)

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 00:07

Lenexa schreef:
Hoe is het met jullie (voormalige) dikkies?
Hier 1,5 week geleden toch een tegenvaller, ik vond dat ze alweer een heel stuk was afgevallen. Volgens de zadelpasser was ze 8 cm dikker dan vorig jaar :Y) Zadel past dus niet meer, zit al de grootste boom in. Ze heeft met de vulling nog wel iets ruimte gemaakt, maar ze wilde er niet mee draven.


Heeft ze niet gewoon meer spieren gekregen? Ze ziet er niet moddervet uit en soms vertekend dat wel iets.

puppy1128 schreef:
Wil ook een unster/weegding aanschaffen, zodat ik weet wat ik in het net stop. Niet dat ik denk. Het is 3 kg en het blijkt achteraf 6 kg te zijn bijvoorbeeld. Ik ben bar slecht in gewichten voelen/schatten. Of dat ik denk 6 kg te voeren en blijkt 3 te zijn. Schiet ook niet op. :=


Ik heb er de afgelopen 2 winters 1 van de action gebruikt. Werkt echt. Niks geen extra plukjes hooi meer omdat ze zo smekend kijken. De weegschaal jokt niet. Ik voer 1 keer per dag een net van 10 kg (maas van 2,5 cm door de helft) en de stalhouder 3 keer per dag een emmer met ongeveer een kg er in. Ik zit altijd wel een beetje hoog in ruwvoer nog.

Op dit moment staan ze even op onbeperkt. Het zijn nog mijn eigen balen dus gemaaid toen de suiker laag was. Plus dat kleintje me een beetje gek maakt. Door de regen lukt rijden al wat slecht, maar ze heeft ook nog is geen energie. Normaal is ze een druktemaker, maar nu is ze haast niet voorruit te rijden. Ze teert ook in op d'r spieren ondanks dat ze niet minder eten krijgt.

D'r hoofd is iets bewogen, maar je ziet duidelijk toch wat deuken op d'r kont. Ze mag van mij nog wel iets afvallen, maar wil het niet tenkosten van d'r spieren laten gaan.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 00:48

Al een heel tijdje ben ik hier niet meer actief geweest. De paarden gingen goed! Alleen de laatste maand dacht ik dat ze wat te kort hadden op het land en heb ik 2 plak hooi per dag bijgevoerd. Nu zijn ze beide echt aangekomen. Wat kan dat hard gaan soms!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 00:52

Veulen84, Is kleintje je pony of je baby? Als je paardje geen energie heeft, heeft ze misschien wat last van het weer? Zie je haar veel vrij bewegen en dan wel wat draven of galopperen? Misschien staat ze veel stil en te schuilen vanwege de regen?
Misschien conditie gewoon opbouwen of wil ze echt helemaal niet? Dan zou je eens verder kunnen gaan kijken.

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 01:10

superpony schreef:
Veulen84, Is kleintje je pony of je baby? Als je paardje geen energie heeft, heeft ze misschien wat last van het weer? Zie je haar veel vrij bewegen en dan wel wat draven of galopperen? Misschien staat ze veel stil en te schuilen vanwege de regen?
Misschien conditie gewoon opbouwen of wil ze echt helemaal niet? Dan zou je eens verder kunnen gaan kijken.


Kleintje is mijn E-pony :) Ze is bij mij geboren, dus ze blijft altijd kleintje.

Ik weet niet waar ze last van heeft. Normaal kan ze goed tegen dit weer. Ze staat onder een 150 gram deken. Dat is normaal voor haar doen. Ze hebben een uitloop van nog 200 meter met wat gras er langs. Daar lopen ze gewoon ook nog steeds, vind er ook mest en regelmatig moeten ze ook van achter naar me toe lopen. Maar normaal doet ze dat in draf of galop. Nu stapt ze. Ze hebben een grote schuilstal met nu onbeperkt hooi Ze staat er wel en ze eten ook wel van de baal, maar ze kan wel periodes hebben dat ze er niet weg te slaan is omdat ze de hele dag wacht op eten. Maar dat is nu ook niet.

Ik denk dat tot een week of 2 geleden ik 4 a 5 keer in de week een uur reed. Nu is het na een half uur wel gedaan. D'r conditie zou het niet moeten zijn. Ze kan het werk ook wel aan, maar ik moet d'r echt uit de stop rijden. Dat is ongewoon voor haar, werkpaard dat het is.

Het enige wat ik kan bedenken is dat ze veel energie gooit naar het verharen. D'r moeder is al ruim een maand bezig met vacht wisselen. Bij haar merk ik het pas van de week. Maar waarom ze dan zo inteert op d'r spieren is wel weer gek.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 01:28

Ow jee. Dat klinkt toch niet helemaal goed. Ze heeft het niet te warm onder de deken?

Mijn oude merrie begon ook als eerste met verharen en daarna haar kinderen ( mijn kleintjes dan?? haha )

Ik heb 0gr op, maar overdag stond ze nog een paar keer te zweten.

Ik zou ook kijken of ze niks verkeerds binnen krijgt. Eikels? Esdoorn blad? teveel eikenblad? Iets in het hooi? Voeren anderen?

Weet je ook zeker dat ze 100% rad is? Niks met dr hoeven?

Mijn ene ruin zat tegen hb aan. Dat is ook wel zijn verleden, dus ben er heel alert op. Maar de buurman heeft esdoorn staan en we zitten onder de eiken, dus controleer me ook suf. Zeker omdat de shet even terug heel vaag ziek was.

Ik zou beginnen met temperaturen, voetjes nakijken en dan even goed het pad nalopen wat ze binnen krijgen. Met kantjes maaien kan het ook wel zand zijn??

Sterkte. Niks aan als je je vinger er niet op kan leggen.

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 06:58

Veulen84, vervelend, sterkte ermee!
Hopelijk niks raars...
Ik vroeg me inderdaad ook af of ze niet te warm staat met 150 grams, daar worden ze ook duffig van.
Het verharen kan ook goed inderdaad.

Hier gaat het aardig oké, ik heb ‘m wel weer wat aan laten komen want hij was niet happy zoveel afgevallen, wilde niet lopen, rugbespiering bleef slecht.
Hij is nu weer actiever en zijn rug begint nu eindelijk weer wat bij te komen.
Blijft lastig, wat is goed...

Ik weeg inderdaad ook alle porties hooi af, dat zegt echt wel veel, anders geef je toch snel meer dan de bedoeling is, ik tenminste...

Leo

Berichten: 50162
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 08:12

Hopelijk kom je er achter wat er aan de hand is Veulen84!

Hier gaat het zo/zo. Heb niet het idee dat hij al echt afvalt, het echte opgeblazen is er wel af. Over het hele lijf zitten nog wat te veel vetjes.
Na een ruwvoer analyse blijkt het huidige ruwvoer hoger in suikers te zijn. Helaas staan we in een groep op pension, en hoewel het merendeel voor ander ruwvoer is, haken er een aantal af waardoor een switch (nu) niet gemaakt kan worden. Vooralsnog is het te managen met een graasmasker gedurende twee voerbeurten maar dat hoop ik toch wel snel te kunnen gaan afbouwen. Hij is er super handig mee hoor, het gaat alleen langzamer. Ook blijkt hij prima te kunnen communiceren met de rest ondanks graasmasker, de groep is gelukkig goed op elkaar ingespeeld.
'S nachts staat hij uiteraard zonder en overdag doet de stalhoudster het masker tussendoor af. Er staat nog een pony met masker in de groep.
Verre van ideaal maar ik hoop dat hij echt voldoende af gaat vallen..
De arbeid zetten we zo veel mogelijk door, helaas is het nu wel veel te nat om te rijden dus zijn we vooral op grondwerk aangewezen (dubbele lijnen, loswerken).

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 08:16

Ik ben daarom dus zo blij dat ik op een pensionplek sta met echt supergoede bodems. Zelfs als het enorm regent blijft die goed omdat er en en vloed onder zit, zowel binnen als buiten als in de longeerbak. Vorig jaar stond ik nog op een plek waarvan ik weet dat je daar nu hoogstwaarschijnlijk kan zwemmen. Of wakke plekken drijfzand hebt.

Ik moet spekkies vandaag aan het werk gaan zetten, gezien de regen ga ik het op longeerwerk houden denk ik :+

Leo

Berichten: 50162
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 08:39

Dat is zo fijn!
Bij ons komt er ook een nieuwe bak, tot die tijd nog even afzien maar er is uitzicht op verbetering :))

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 08:49

Ik blijf me erover verwonderen welke luxe ik nu heb :D OK, ze hebben fiks moeten inboeten op buiten kunnen. Dat knaagt nog dagelijks. Maar ze hebben constant ruwvoer, glanzen als spiegels, zijn vrolijk en alert zonder te ontploffen van opgekropte energie of frustratie. En ze staan veel veiliger in de zin van, er is altijd ervaren toezicht in de buurt.

Lenexa

Berichten: 606
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 09:04

Veulen84, ze is ook wel wat gespierder geworden en wat uitgezwaard. Ze is nu 8 dus dat kan ook wel dat dat het afgelopen jaar nog iets is veranderd. Maar er zit ook zeker nog een algehele speklaag over de hele romp (+bil), die zal toch ook echt iets minder moeten worden. Ze lijkt niet moddervet, zeker in beweging met de buikspieren aangespannen ziet het er best goed uit. Als je haar voelt snap je het alleen gelijk :D

Wij hebben gelukkig ook meerdere bakken met goede bodem, ik heb vooral moeite met een intensief programma op dagen dat ik niet rij. Gister hebben we 40 minuten buiten gewandeld in een lekker tempo en heb ik haar daarna nog in totaal 15 minuten in de longeerbak laten draven.

Leo, balen dat niet iedereen mee wil naar ander hooi. Wat is de reden dat ze het niet willen? Wordt het dan duurder? Of krijgen hun paarden dan niet genoeg binnen? Bij onze groepsstal zijn ze overgestapt naar ander hooi omdat iedereen te dik werd. Dat krijgt Roxy straks ook, dus daar ben ik wel blij mee.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:51

Ik kan hooi niet wegen, want heb er 5 die 24/7 samen lopen en ik kan niet meten wie wat binnen krijgt en zeker 2 oudjes hebben echt wat nodig.
Maar ik voer 2x daags bij en maak daar wel verschil.

Verder verdeel ik het voer en heb als ik wil wel 12 plekken. Als het nat is staan ze wat meer op 1 plek, overdekt te eten en anders doe ik overal wat. Laat ze maar zoeken en bewegen dan.

Onze bak was voor nat. Heb hem laten mengen en is nu hele jaar droog, maar ook wel snel zwaar. Moet hem eigenlijk even recht laten trekken en doen ze binnenkort. En dan wat vaker slepen weer.

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 23:17

Nouvel en superpony ik reageer even op jullie berichten door elkaar:

Ze lijkt het niet warm te hebben. Heb een dekensensor. Die balanceert eigenlijk steeds in het normale. Vandaag stond ze iets warmer en was ze zelfs iets actiever. Toch denk ik ook weer niet dat ze het koud heeft want dan zou ze wel d'r haren opzetten of fanatiekere op eten reageren.

Iets verkeerts gegeten zou kunnen. Maar sinds ze van het voorjaar zo ziek is geweest door een allergische reactie, durf ik eigenlijk haast niks te veranderen kwa voer. Op het pad/uitloop hebben ze alleen nog wat gras en en een grote wilgenboom. De buren voeren ze niet en de balen komen van mijn eigen veld. Dus daar zal het ook niet in zitten.
Kreupel of ziek oogt ze verder ook echt niet. Gewoon duf en niet d'r uitgesproken zelf. Vandaag bleef ze ook echt een half uur naast me staan 'slapen' terwijl ik net een verse baal had neergelegd. Na dat half uur ging ze dan wel echt staan kliko'en en jaagt ze wel op d'r moeder. Dus dat is dan wel weer normaal.

Het is een vreemde gewaarwording en ik neig naar last van verharen. Maar iemand anders suggereerde dat ze misschien wat overvraagt was... Dus voorlopig laat ik d'r maar even in d'r pauzestand. Zolang het niet erger wordt...

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:36

Mijn dikkie is nog steeds dik := Heb er nu een pot Gluco Balance door, maar niet echt het idee dat hij afgevallen is. Wel leek hij minder te schuren.
Is een nieuw paard op stal gekomen, dus voor het goede kennismaken heeft hij een week zonder graasmasker gestaan. Sinds deze week hebben ze een nieuw stuk gras, dus masker maar weer om

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 21:12

Ik heb ‘m ook nog om, had nagevraagd bij de dierenarts en advies was juist nu nog om omhouden vanwege suikers in het gras.

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 07:04

Hier ook nog met graasmasker, juist vanwege de suikers weer idd.

Samen met glucobalance nu ook kruiden via horsecomplete.
Ik zie denk wel vooruitgang :Y)

Maar ze loopt vooral heerlijk te sjouwen

Afbeelding

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 11:50

Hier staat ze ook nog met graasmasker, ook omdat ik eraf gestuiterd ben en mijn been op 2 plaatsen heb gebroken. Rijden zit er voorlopig niet in dus alles om d'r gewicht een beetje op peil te houden.

MarliesV

Berichten: 15205
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:22

Welk graasmasker hebben jullie?

Die van mij moet er ben ik bang voor ook aan geloven volgend jaar. Maar ze heeft vaak een kriebel neus en draagt voor haar ZE een vliegenmasker. Die moet er dus in combinatie mee samen gaan.
Daarnaast moet hij kapot gaan als ze hem ergens achter haakt, dat is echt mijn voorwaarde.

Ik ken mijn pretletter, die zet haakt dat ding achter een voorwerp/paaltje/waterbak/andermans halster en trekt dan vrolijk door tot er iets knapt. Ter voorkoming van schade aan paard of paarden wil ik wel iets wat echt stuk gaat dan.

Lenexa

Berichten: 606
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:33

Ik ben al 2 jaar heel blij met mijn easygrazer, die is goed open. Daar kan ze goed mee kriebelen en past prima nog een vliegenmasker boven, ik heb er een van Amigo die daar prima mee ging.
Bij mijn easy grazer kreeg ik extra soort studs, die zijn ingebouwd als breekpunten. Als er kracht op komt te staan breekt zo'n stud. Die kunt je dan dus zelf makkelijk vervangen. Ik heb het nog niet nodig gehad maar voor jou dan wellicht handig?

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:39

Ik heb de best friend graze more, foto staat wel in dit topic.
Volgens mij ook met vliegenmasker