Supplement tegen spierpijn paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Supplement tegen spierpijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 22:54

Ik ben nu een tijdje wat serieuzer aan het trainen met rijden en ik merk dat mijn paard spierpijn heeft.
Hij start wat moeilijker op nu, na een minuut of 10 is dat weer weg, het is een jong paard, dat volledig gezond is dus dit komt echt alleen door de training.
Wat voor supplement zou ik hem kunnen geven om de spierverzuring voor hem wat minder erg te maken, iets wat echt resultaat geeft dus?

Seranolover
Berichten: 264
Geregistreerd: 13-08-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Supplement tegen spierpijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:01

ik denk dat die spierpijn heeft, door het trainen en het mis niet gewend is, maar als die echt op het begin onregelmatig loopt, zou ik er wel een beetje mee uitkijken! want eerst onregelmatig lopen en dan zeg maar steeds ietsje meer goed lopen, (opstarten) komt wel voor met paarden bij spat.(heb ik ook een paard van gehad) ik zou ff opletten, hoe die loopt. want je weet nooit zeker of het alleen door de training komt.

Succes

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Supplement tegen spierpijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 12:33

@ Seranolover: mijn paard loopt niet onregelmatig aan het begin van de training, hij loopt prima alleen wat ingehouden dus niet voluit door de spierpijn. Erg voor jou paard, maar mijn paard heeft echt alleen maar spierpijn.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Supplement tegen spierpijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:35

Vitamine E wordt wel gegeven tegen spierpijn. Maar als je daar teveel van geeft is het niet goed ( heeft vorig jaar een stuk over in de hoefslag gestaan ). Misschien even overleggen met de DA wat je het beste kan doen?

haukieboy

Berichten: 784
Geregistreerd: 23-03-07

Re: Supplement tegen spierpijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:36


Anoniem

Re: Supplement tegen spierpijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:37

idd vit E
Maar teveel aan Vit E kan niet afgebroken worden in het lichaam en kan schade geven

De beste methode is een goede coolingdown
Lekker uitdraven VWNW en daarna nog flink stappen
Met deze koude wind als je buitenrijd ff dekentje erover.
En eeen keer spierpijn is niet erg, maar is dat elke keer vraag je imo toch steeds net te veel Lachen

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Supplement tegen spierpijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 12:44

ik ga dat van die vitamine E even navragen, ben ookal bezig met een in en uitstapdekentje zodat ie eerst lekker warm kan worden voor ik hem oppak, ik hoop dat dit alles samen resultaat zal hebben, ik heb zelf ook een hekel aan spierpijn Lachen

hakkie
Berichten: 461
Geregistreerd: 09-01-06

Re: Supplement tegen spierpijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:48

mijn pony heeft een aantal jaren last van 'spierpijn' gehad een of andere stof in zn spieren was 3x hoger dan gemiddelt en hierdoor werd de spierpijn niet afgebroken zeg maar. hij heeft hiervoor jaren op vitamine e met selenium gestaan, nu is hij er van af en gaat alles goed. hij liep ok altijd het eerste kwartier heel erg stijf enzo.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Supplement tegen spierpijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:50

haukieboy schreef:
Energiekernmix van subli schijnt goed te helpen, heb er veel goeie dingen over gehoord.
http://www.subli.nl/em_folder.pdf


In heel veel van dit soort mixen zit ook vit. E. Pas op dus als je zoiets gaat voeren en er ook nog een los suplement bij doet. Door zo iets is een paard van een stalgenootje van me afgelopen jaar vrij ziek geworden. Ik ben zelf helemaal niet zo van de poedertjes, ik denk dat RK in principe gelijk heeft. Een goede cooling down en niet te veel vragen is de beste remedie.

Melissa24

Berichten: 315
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Schiedam

Re: Supplement tegen spierpijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:53

Van PAVO hebben ze hier speciale supplementen voor!
Wat je ook kan doen is je paard na een zware training insmeren met linnement (of spiergel)op de plaatsen waar de spieren belast zijn.
Suc-6

_sjors_
Berichten: 1517
Geregistreerd: 11-03-06

Re: Supplement tegen spierpijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 01:11

Ik gebruikte altijd op advies van de dierenarts Neutradex tegen verzuring van de spieren. Een vriendin van mij geeft het nu ook aan haar (al wat oudere) paard ook om hem wat soepeler te houden. Dit kan je zonder problemen iedere dag geven.
Met Vit E en Selenium zou ik wat voorzichtiger geeft, als je dit te lang geeft, kunnen ze een seleniumvergiftiging krijgen.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Supplement tegen spierpijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 12:07

Vit E doet altijd goed, toch zou ik ook je training erop aanpassen en met een coolingdown afsluiten.

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Supplement tegen spierpijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:40

Equitop Myoplast. Zorgt voor spieropbouw en voorkomt spierpijn. Is alleen wel heel erg duur, maar werkt heel erg goed. En is geen verboden middel.

pres

Berichten: 1937
Geregistreerd: 27-07-05

Re: Supplement tegen spierpijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:44

Kris25 schreef:
Equitop Myoplast. Zorgt voor spieropbouw en voorkomt spierpijn. Is alleen wel heel erg duur, maar werkt heel erg goed. En is geen verboden middel.


Heel fijn spul. Ik gebruik het ook altijd.
Het enige nadeel is de prijs inderdaad.

Noukie
Berichten: 10950
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Supplement tegen spierpijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:47

Myoplast is echt super, enige dat bij mijn paard tot nu toe resultaat geeft, en dan ook echt heel veel verbetering.

Daarnaast inderdaad zowiezo 10min in- en uitstappen en na het werk nadraven, wat RK al zei.

Karoena

Berichten: 133
Geregistreerd: 27-06-05

Re: Supplement tegen spierpijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:49

Mijn paard had dit ook. Ik geef hem op advies van de dierenarts "Super e" van Equistro. Dat gaat de verzuring tegen. Er zit Vitamine E, Selenium en lysine in. Daarnaast geef ik hem ook iets voor zijn gewrichten ook op advies van de dierenarts. Dit is Asi-max. Dit is te vergelijken met Cortaflex of Joint pro saver.

En ik masseer hem (heb ik geleerd van de fysiotherapeut) met Cole's liniment als ik intensief getraind heb. Of ik gebruik Sensi horse power spray.

Dit alles maakt dat hij veel losser in zijn lijf is en veel makkelijker opstart.

Liefs,
Karoena

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Re: Supplement tegen spierpijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:53

Ik gebruik Pavo muscle fit, werkt ook goed bij mijn paard, hij is ook wat harder aant het trainen nu en wordt meer omhoog gereden waardoor hij wat last had van stijfheid.

Bienotje

Berichten: 10875
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Supplement tegen spierpijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:59

Dat een paard even tijd nodig heeft om ´op te starten of warm te lopen´ zou ik niet gelijk zien als spierpijn en reden om een supplement te gaan geven.

Het paard de tijd geven om tussentijds te bekomen van de spierpijn en een goede warming-up en cooling down lijken mij meer van toepassing.. Knipoog

opaal

Berichten: 497
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Velp NB

Re: Supplement tegen spierpijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 21:50

Ik geef mijn paard na het rijden de slobber van Pavo. Dat is een hele goeie hersteller voor na het rijden. Zou met zo'n jong paard niet gelijk aan allerlei spiersublementen beginnen.

Kijk eens op de site bij Pavo, staat precies vermeld wat al het voer en sublementen doen voor je paard!

inke
Berichten: 216
Geregistreerd: 23-01-07

Re: Supplement tegen spierpijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 21:59

ik geef nu 'Eplus' supplement (van pavo) ook omdat ze wat stijfjes is ,nu ze wat meer moet werken. zien of er verbetering komt. er is ook 'muscle fit' ,'muscle build' enzo van pavo maar ze hebben me 'Eplus' aangeraden.

Arnica is ook goed tegen stijfheid van de spieren dacht ik, maar je hele paard insmeren met zalf is ook niet erg handig..is geen massageolie Clown maar er bestaan wel tabletten. Het is homeopatisch dus het gaat naar de plek in het lichaam waar het nodig is. wel eerst zeker zijn dat het stijfheid is van wat teveel te werken..mss dan meer opwarmen en afkoelen en ook tijdens het rijden eens VW-NW rijden en stappen. en stilletjes opbouwen. ook met longeren rustig aan.

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Supplement tegen spierpijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 23:10

Ik heb nu een kleine bus mussle fit gehaald om de verzuring terug te draaien en ik merk nu na 3 dagen al verschil, als deze kuur op is (8 dagen) ga ik over op myoplast, volgens de Paardendrogist is dit een middel wat een mooi resultaat geeft en je niet zo snel kan overdoseren

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Supplement tegen spierpijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 23:15

Bienotje schreef:
Dat een paard even tijd nodig heeft om ´op te starten of warm te lopen´ zou ik niet gelijk zien als spierpijn en reden om een supplement te gaan geven.

Het paard de tijd geven om tussentijds te bekomen van de spierpijn en een goede warming-up en cooling down lijken mij meer van toepassing.. Knipoog

volgens mijn instructrice moet ik nu juist blijven rijden om te voorkomen dat hij straks anders weer opnieuw spierpijn krijgt(tying up), we voeren de oefeningen nu alleen even niet op en het gaat al een stuk makkelijker allemaal, vanmorgen merkte ik al bijna niets meer aan hem, het gaat hem nu allemaal weer makkelijk af

Anoniem

Re: Supplement tegen spierpijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 08:42

Blijven rijden is zeker goed Ja
Maar de dingen waarvan hij de spierpijn krijgt moet je niet dagelijks doen.
Een spier heeft tijd nodig om te herstellen. Want je hebt als je spierpijn hebt eigenlijk kleine scheurtjes in je spier.
De pijn geeft aan stop, nu niet verder.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-03-07 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Bienotje

Berichten: 10875
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Supplement tegen spierpijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 08:45

hmm. lees net terug en het lijkt alsof ik even ´vakantie´ bedoel. .Maar dat bedoelde ik dus niet ofzo. Maar tussen de zwaardere trainingen door af en toe een lichtere training bedoelde ik meer.

Maar fijn dat je ook met je instructie het hierover hebt en bezig bent trouwens, altijd makkelijk als je iemand hebt die je van de zijlijn ook hierin een beetje mee op weg helpt Lachen

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Supplement tegen spierpijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 09:17

Afwisseling is idd goed. Na een "zware" training twee dagen lichte training. Desnoods lang teugeltje lekker naar buiten. RK heeft gelijk als ze zegt dat spierpijn komt door miniscule scheurtjes in een spier. Die moet kunnen herstellen.