Gek van de jeuk tijdens hooi eten??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Gek van de jeuk tijdens hooi eten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 02:25

Ja, ik snap er helemaal niets van... Sinds een week heeft mijn paard een rare 'tik'. Als hij hooi eet, lijkt hij gek te worden van de jeuk. Hij pakt een pluk om vervolgens met zijn hoofd wild van links naar rechts te buigen, met zijn neus wrijven/schuren langs zijn voorbenen of langs de muren. Hij is dan ontzettend onrustig. Het is echt zo raar! Ik kan geen oorzaak vinden. Hij eet verder alles normaal (brok, wortels, slobber) en kauwt ook goed. Het lijkt alsof het hooi opeens heel erg kriebelt aan zijn neus. Ik heb het hooi een keer nat gemaakt om te kijken of dat helpt. Nee dus. Wat vaseline op de neus gesmeerd; hielp ook niet. Ik kan in zijn mond en op zijn neus niets vreemd ontdekken. Geen plekjes o.i.d. wat bijvoorbeeld op een allergische reactie wijst. Ook het hooi is niet veranderd. Aan zijn tanden ligt het volgens mij ook niet; hij wordt jaarlijks gecontroleerd/behandeld door de tandarts (afgelopen november voor het laatst) en hij maakt geen ballen van het hooi ofzo. Als hij de pluk hooi eenmaal helemaal in zijn mond heeft, kauwt hij normaal en is de onrust even weg.

Het is echt een sneu gezicht. Hij wil graag hooi eten maar hij is dan zo onrustig. Het lijkt alsof het 'tussen zijn oren' zit, maar ik kan dat moeilijk geloven. Een paard doet dat toch niet voor zijn lol? Hij wordt er echt dol van! Is er hier misschien iemand die dit herkent? Als het zo lang blijft doorgaan, wil ik er toch een deskundige bij gaan halen. Maar wie zal ik hiervoor in eerste instantie benaderen? Een veearts? Of toch een tandarts? Of weet iemand een gedragsdeskundige o.i.d.?

Ik zal kijken of ik er een filmpje van kan maken, dan zal ik die hier plaatsen..

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Gek van de jeuk tijdens hooi eten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 03:09

Sh*t zeg... ik heb net het artikel op pagina 2 van het centrale topic over het Headshaking Syndrome gelezen en dit komt toch wel eng overeen met de symptonen die mijn paard heeft....

Citaat:
Uit een studie met 109 kopschudders destilleerde (zie verderop in het artikel) Madigan drie unieke klinische kenmerken voor deze aandoening:
• Het gooien met het hoofd, waarbij de neus omhoog gebracht word.
• Gedrag dat suggereert dat er een insect een neusgat is ingevlogen of dat een bij de snuit heeft gestoken
• Het wrijven van de snuit

Alledrie deze dingen heb ik mijn paard meerdere keren zien doen tijdens het hooi eten.

Citaat:
De meeste paarden hebben geen symptomen totdat ze 6 jaar of ouder zijn...

Mijn paard is afgelopen februari 7 jaar geworden. Drie weken geleden heeft hij heel erg hard zijn hoofd gestoten aan de metalen rand van de staldeur, net boven zijn linkeroog. Dit zou ermee te maken kunnen hebben...? Misschien dat de trigeminus hierdoor 'beschadigd' is geraakt??

Citaat:
Madigan zegt dat hij bewijs heeft gevonden van minder vaak voorkomende ‘trigers’ zoals geluid en eten. “Ik heb paarden gezien die een schok kregen bij het eten van hooi. Ze beginnen met kauwen en plotseling springen ze weg alsof ze een elektrisch hek geraakt hebben. Ik denk dat het hooi dan een deel van de mond raakt dat de trigeminus irriteert. Als je die paarden zeer zacht hooi voert, gaat het best.”

Scheve mond

Jee zeg, ik schrik hier wel van...

jirina

Berichten: 629
Geregistreerd: 27-09-04

Re: Gek van de jeuk tijdens hooi eten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 10:40

Hoi Toeki,
er zijn meer dan 70-tg oorzaken voor een Headshaking syndrom.
Hier staat het heel mooi uitgelegd:
http://www.equis-tcm.de/hs/what.html
http://www.equis-tcm.de/hs/causes.html
en lees deze website door.
Mijn paard heeft in de zomer haar neus overal aan gescheurd op zo'n manier dat ze zelfs haar neuskraakbeen heeft beschadigd. Ik denk dat ze jeuk en daarna pijn in haar mond heeft gehad door hooikorts en mogelijk nog andere oorzaken. Misschien is hier ook sprake van te overgevoelige aangezichts/mond zenuwen..
Ze was zelfs bang om een appel stukje in de mond te nemen want het deed zeer op de zachte delen.
(Mijn merrie heeft een asthma allergie in de zomer en herfst maanden. Waarschijnlijk door 'phytium' - schimmel, die zich in het water verspreidt).

Ik ben nu bezig om de hooikoorts en allergie te bestrijden.
Lees ook dit website:
http://equinebreathing.com/trials_and_case_studies.htm
Het helpt gedeeltelijk.
Verder heb ik een neuskapje (Net Relief)besteld van Equilibrium . Deze kan helpen wel bij een pollenallergie maar niet bij andere oorzaken van de headshaking.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Gek van de jeuk tijdens hooi eten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 10:53

Ik raad je toch aan om het hele topic door te spitten! Hier kun je een beeld krijgen van de symptomen en ook de oorzaken bij een heleboel paarden.

Het beste is om de oorzaak op te zoeken en niet het symptoom te bestrijden zoals hierboven wordt gezegd!

Ik blijf bij mijn mening dat een holistisch arts/ therapeut je het beste kan helpen. Zij bekijken het paard in z'n 'geheel'. Of het nou aan de tanden, de rug, hooikoorts of aan iets anders ligt, deze mensen kunnen het opsporen!

Succes!

ellepel

Berichten: 47363
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Gek van de jeuk tijdens hooi eten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:05

toekie:
jouw paard heeft zijn hoofd gestoten??
dan denk ik dat als hij zijn hoofd buigt om het hooi te gaan eten hij misschien toch ergens pijn heeft en dat door schudden uit?
misschien een osteopaat ofzo er bij halen en kijken wat er verkeerd zit?
denk dat je het verband moet zoeken met die stoot die je dier heeft gehad

aminah
Berichten: 181
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: IJsselstein

Re: Gek van de jeuk tijdens hooi eten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 12:11

of misschien toch ander hooi proberen.
het hooi wat wij hadden was ook niet goed.. ze at het.. maar werd mega benauwd er van..hoesten enz enz.. ook ik kreeg er reacties op zoals rode vlekken en daarna witte bultjes die eerst branden en daarna heel erg gingen jeuken.

nu krijgt ze kuilgras en ze is gelijk een stuk minder benauwd en hoest ook stukken minder.
symptonen zijn totaal niet hetzelfde maar wat ik er mee wil zeggen is dat misschien het hooi niet helemaal ok is.

jirina

Berichten: 629
Geregistreerd: 27-09-04

Re: Gek van de jeuk tijdens hooi eten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 22:36

[
(Ik blijf bij mijn mening dat een holistisch arts/ therapeut je het beste kan helpen. Zij bekijken het paard in z'n 'geheel'. Of het nou aan de tanden, de rug, hooikoorts of aan iets anders ligt, deze mensen kunnen het opsporen!)

Geloof me, ik heb al 3 of 4 holistische artsen bij mijn paard gehad en ook de meest bekende er tussen.
Heeft niet veel geholpen.
Dat is net het moeilijkste, elk geval is anders.
Succes.
jirina

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Gek van de jeuk tijdens hooi eten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 10:59

jirina schreef:
[
(Ik blijf bij mijn mening dat een holistisch arts/ therapeut je het beste kan helpen. Zij bekijken het paard in z'n 'geheel'. Of het nou aan de tanden, de rug, hooikoorts of aan iets anders ligt, deze mensen kunnen het opsporen!)

Geloof me, ik heb al 3 of 4 holistische artsen bij mijn paard gehad en ook de meest bekende er tussen.
Heeft niet veel geholpen.
Dat is net het moeilijkste, elk geval is anders.
Succes.
jirina

Wilden deze artsen je paard niet behandelen dan? Hadden ze alledrie/vier dezelfde visie?
En als ze wel hebben behandeld, na hoeveel tijd kon je dan zien dat de behandeling niet aansloeg?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Gek van de jeuk tijdens hooi eten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:05

Ik heb het één keer bij mijn paard gezien. En dat was toen ik zijn tastharen had weggeschoren (eens maar nooit meer dus).
Ik weet niet of jij dat bij jou paard ook doet?

jirina

Berichten: 629
Geregistreerd: 27-09-04

Re: Gek van de jeuk tijdens hooi eten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:29

>Wilden deze artsen je paard niet behandelen dan? Hadden ze alledrie/vier dezelfde visie?
En als ze wel hebben behandeld, na hoeveel tijd kon je dan zien dat de behandeling niet aansloeg?<

Tuurlijk hebben ze behandeld.
Het heeft verschillende dingen verbeterd , echter HS bij het regen is gebleven en niet verbeterd. Hooikoorts en allergie is ook niet verbeterd.
En hoe veel tijd - jij krijgt medicijnen en uiteindelijk zijn ze op ..
Pas toen ik zelf ging op zoek en 1N tegen kwam (zie mijn mail met de websites, dan is haar gevoeligheid verminderd.
(1N adem- techniek veranderd PH van de bloed + verbeterd opname van de zuurstof van bloed naar de cellen)

Vonnie84 - nee , ik scheer tastharen van mijn paard nooit, en nooit gedaan. Die horen er bij, het paard heeft het nodig voor z'n tastzin.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Gek van de jeuk tijdens hooi eten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:11

jirina schreef:
>Wilden deze artsen je paard niet behandelen dan? Hadden ze alledrie/vier dezelfde visie?
En als ze wel hebben behandeld, na hoeveel tijd kon je dan zien dat de behandeling niet aansloeg?<

Tuurlijk hebben ze behandeld.
Het heeft verschillende dingen verbeterd , echter HS bij het regen is gebleven en niet verbeterd. Hooikoorts en allergie is ook niet verbeterd.
En hoe veel tijd - jij krijgt medicijnen en uiteindelijk zijn ze op ..
Pas toen ik zelf ging op zoek en 1N tegen kwam (zie mijn mail met de websites, dan is haar gevoeligheid verminderd.
(1N adem- techniek veranderd PH van de bloed + verbeterd opname van de zuurstof van bloed naar de cellen)

Vonnie84 - nee , ik scheer tastharen van mijn paard nooit, en nooit gedaan. Die horen er bij, het paard heeft het nodig voor z'n tastzin.


"Je krijgt medicijnen en uiteindelijk zijn ze op" ???????? Zo werkt dat helaas niet bij 'holistisch behandelen'! Je krijgt voor een bepaalde tijd medicijnen, ik neem aan homeopatische? Daarna moet je paard opnieuw doorgemeten worden (na ongeveer 6 wk.) en krijgt op nieuw een behandelplan of je moet doorgaan met al gegeven medicijnen! Dit herhaalt zich net zo lang totdat je paard aangeeft dat behandelen niet meer nodig is.

Ik krijg het idee dat als ik bovenstaande van jou lees, dat je vind dat als de medicijnen op zijn er ook meteen resultaat moet zijn. Helaas werkt dat zo niet! Soms gaat er een jaar overheen voordat iets uit het lichaam is wat het heeft veroorzaakt en dan uiteindelijk zie je pas resultaat! Het is niet een antibioticakuurtje wat je geeft!

Gaven alle holistische artsen dezelfde oorzaak aan?

jirina

Berichten: 629
Geregistreerd: 27-09-04

Re: Gek van de jeuk tijdens hooi eten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:23

Singasong,
Kijk, ik ben al 5 jaar bezig met holistische benadering van mijn paard, dus ik weet wel hoe het werkt.
(energie, acupunctuur, fytotherapie, homeopatie..)
Ik schrijf het wat simplistich op, want de vraag was niet door mij gesteld, (kijk naar het begin).

HS is een gecompliceerde zaak en er is vaak niet 1 antwoord.
Meestal reageert het lichaam pas als 'de beker overgelopen is'.
Er is niet een oorzaak voor HS. Het lichaam is een geheel en elk arts - ook holistisch arts - werkt volgens zijn eigen persoonlijkheid, ervaringen, achtergrond..
Ze overlappen elkaar; maar soms ook niet.
Je kan niet werwachten dat een persoon alles weet, ook al kijkt ze naar het paard in z'n geheel...

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Gek van de jeuk tijdens hooi eten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:33

jirina schreef:
Singasong,
Kijk, ik ben al 5 jaar bezig met holistische benadering van mijn paard, dus ik weet wel hoe het werkt.
(energie, acupunctuur, fytotherapie, homeopatie..)
Ik schrijf het wat simplistich op, want de vraag was niet door mij gesteld, (kijk naar het begin).

HS is een gecompliceerde zaak en er is vaak niet 1 antwoord.
Meestal reageert het lichaam pas als 'de beker overgelopen is'.
Er is niet een oorzaak voor HS. Het lichaam is een geheel en elk arts - ook holistisch arts - werkt volgens zijn eigen persoonlijkheid, ervaringen, achtergrond..
Ze overlappen elkaar; maar soms ook niet.
Je kan niet werwachten dat een persoon alles weet, ook al kijkt ze naar het paard in z'n geheel...

Prima als jij er zo tegenaan kijkt!

Ik heb er duidelijk een andere visie over!

Vind het wel jammer dat je niet gewoon mijn vraag beantwoord! Maar goed, dan wijken we misschien te veel af van het topic!

jirina

Berichten: 629
Geregistreerd: 27-09-04

Re: Gek van de jeuk tijdens hooi eten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:22

>Vind het wel jammer dat je niet gewoon mijn vraag beantwoord!<

Sorry, ik dacht dat ik het wel heb beantwoord.
Ze gaven niet een oorzaak op.
Elk (holist)arts gaat van een geheel van het lichaam uit - maar ieder behandeld toch zijn eigen kennis gebied.
Ieder arts is uniek.

Je bent nooit klaar.
Het is opnieuw zoeken naar het evenwicht en de probleem laagjes afkrabben...
jirina

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Gek van de jeuk tijdens hooi eten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:27

MD --> VS

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Gek van de jeuk tijdens hooi eten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 18:22

Dank voor jullie reacties. Ik snap alleen niet zo goed waarom het bij VS moet, want het heeft niets met de voeding te maken...

Ik heb een dierenarts naar mijn paard laten kijken en uitgelegd wat er was gebeurd . Hij kon boven zijn oog voelen dat het inderdaad een heel harde klap geweest is (terwijl het al drie weken geleden is dat hij zijn hoofd stootte). Boven de ogen loopt ook zo'n zenuwbaan zeg maar (als ik het zo goed uitleg). Het zenuwstelsel is flink van slag en mijn paard krijgt tijdens het eten van hooi extreem veel prikkels. En dus gaat hij schudden met zijn hoofd en met zijn neus overal langs schuren. Gisteren heb ik gekeken of het hielp als hij hooi uit een ton met water eet. Dit scheelt wel wat, maar vanmorgen zag ik dat hij zijn neus kapot had geschuurd aan de rand van de ton. Nu heb ik de ton dus weer uit zijn stal gehaald en nat hooi gegeven. Maar dit helpt eigenlijk niet. Nu heb ik zo'n neusnetje besteld in de hoop dat hij positief reageert op de constante druk op zijn neus, die voor ontspanning kan zorgen (doordat de prikkel wellicht onderbroken wordt). Volgens de dierenarts zouden de klachten moeten verdwijnen, maar dit kan heel lang duren. Vind het echt sneu voor mijn paard... Scheve mond

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Gek van de jeuk tijdens hooi eten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 08:24

Gek van de jeuk tijdens hooi eten??

Toekie schreef:
Het lijkt alsof het 'tussen zijn oren' zit, maar ik kan dat moeilijk geloven. Een paard doet dat toch niet voor zijn lol? Hij wordt er echt dol van! Is er hier misschien iemand die dit herkent?


Tot op zekere hoogte herken ik het heel erg. De mijne is begonnen met schudden tijdens het rijden maar ging daar mee door in de wei, op stal, tijdens het poetsen. Het was echt heel erg. Ik heb heel lang niet geweten wat het was en waar het vandaan kwam. Uiteindelijk bleek het stress te zijn. Ik heb het kunnen oplossen via de 'rijmethode' Antoine de Bodt. Hij doet het nu nauwelijks meer, alleen als we iets doen wat hij 'eng' vindt. Het hoofdschudden is zijn manier van stress uiten geworden.

Ik kan je dus eigenlijk niet helpen, maar mijn ervaring is wel dat paarden (de mijne iig) zichzelf volledig in de stress kunnen gooien en dan hele vreemde dingen doen...

Veel sterkte met je paard!