Nat gras +koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Nat gras +koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 19:26

Ik heb een zeer koliekgevoelig paard helaas, al regelmatig allerlei vormen van koliek gehad en een koliekoperatie gehad en overleefd gelukkig Afgelopen winter ging het hartstikke goed, en begin van het weideseizoen ook. Weidegang is zeer rustig opgebouwd: begonnen met een uurtje per dag ongeveer een maand geleden, nu staan de paarden ongeveer 2-2,5 uur op de wei. Het is een vrij volle wei, daarom is het ook nog maar zo kort.
Maar sinds afgelopen zaterdag (sinds het natte weer dus) heeft mijn paard al een aantal keer last van haar buik gehad. Steeds als ze van de wei af kwam veel liggen, rollen , niet eten, gewoon niet helemaal lekker. Het duurt niet heel lang en is niet heel ernstig, maar gewoon niet helemaal lekker. Dit is nu al 3 keer zo geweest in 4 dagen, niet zo best dus.
Nu is mijn vraag of iemand hier uit kan leggen of er een verschil is tussen de vertering van nat gras of de vertering van droog gras, en of er mensen zijn die ook zulke ervaringen hebben. Ik ben benieuwd!

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:27

ik weet het niet hoor, maar het lijkt mij dat veel vocht in de darmen door nat gras zorgt voor gerommel. Als ik naar mezelf kijk, krijg ik ook altijd gevoelige darmen als ik veel heb gedronken of vochtrijke producten als komkommer en salade heb gegeten.

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 19:29

Nou precvies, aan zoiets zat ik ook te denken. Mijn paard is echt heel erg gevoelig, maar dat ze hier zo sterk op zou reageren had ik niet verwacht. Wat doe jij zelf als je last hebt van je darmen door vocht, is er dan iets tegen te doen?

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:47

Zou je paard anders binnen zetten met regenachtige dagen en geef hem dan ruwvoer

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 20:10

Binnen zetten is geen optie. Ze kan niet alleen staan en de rest gaat wel gewoon de wei op. Ruwvoer krijgt ze daarnaast genoeg, evenals een stal met stro als ze echt behoefte heeft aan vezels.

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Nat gras +koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:31

enige optie is wat ik weet van deze kolieken is dat je je paard eens zou moeten behandelen voor teveel zand in de darmen..

paardje wat ik kenden ahd ook altijd dit sorot kolieken, is toen behandeld voor zand in de darmen en de symptomen waren over....