Een vraag over te zware Tinkers...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tricky1

Berichten: 120
Geregistreerd: 28-04-04

Een vraag over te zware Tinkers...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 22:46

Ik wil even iets checken bij de Bokt community.

Ik heb me laten vertellen dat je het volgende kan afleiden uit het lijf van je paard:

-vet afzetting op de buik: opslag van eiwit
-vet afzetting op schouders: suiker opslag
-bleek tandvlees: lever werkt niet goed

Zijn dit bakerpraatjes of is dit waar?

Ik vraag het omdat het er volgens sommige mensen op lijkt dat mijn Tinker (5 jaar) te zwaar is en mega-goed is in het extraheren van voedingsstoffen uit haar voer.

Ze wordt niet zwaar belast: afhankelijk van het weer (en de staat van de rijbak) rij ik haar twee tot vier keer per week. Als ik les heb in die week is dat een uur, als ik zelf rij is het een half uur tot drie kwartier. Dus niet bepaald zware training.

Mijn Tinker is rijtechnisch gebouwd en oogt niet te zwaar, maar ze heeft dus wel die afzetting op haar schouders. Het viel me op toen ik haar vanwege opkomende zomerjeuk extra in de gaten hield. En nu weet ik niet goed wat te doen. Moet ik daar een dierenarts bijhalen?

Ze staat de hele dag buiten op een schrale weide, waar hooi wordt bijgevoerd. Ze krijg twee keer per dag krachtvoer, een kwart tot een halve schep Quattro van Mijten (koudbloedmix). Na het rijden een appeltje, wortel, of sinaasappel. 'S Nachts op stal twee tot drie plakken schraal hooi. Verder niks.

Als het waar is, van die vetafzetting met suiker, dan kan dat een reden zijn voor de opkomende zomerjeuk. Heeft iemand hier een goed advies over of iets waar ik op moet letten?

Mijn Tinker is bruin bont en heeft veel wit. Het is een echt blondje dat snel aan zonnebrand lijdt en ik dacht: misschien dat van erg witte paarden ook het tandvlees bleker is?

In gedrag heb ik geen problemen. Ze is kalm, maar heeft pit, ze is niet lusteloos, haar vacht ziet er verder goed uit en ik vind dus op dit moment niet dat ze ergens tekort komt. Maar ja, die vette schouders he?

Ben benieuwd naar jullie reacties. Samenstelling QUATTRO van Mijten staat trouwens op hun site.

EDIT: ze heeft deze winter op twee maaltijden gestaan van steeds een hele schep Quattro, een kg dus, en vier plak hooi. Ik hoop dus dat dit gewoon wintervet dat heeft kunnen ontstaan doordat ik weinig kon rijden zo nu en dan. In de zomer pak ik de draad weer op en hoop dat het eraf gaat. Het bericht hierna: een foto.
Laatst bijgewerkt door Tricky1 op 22-05-06 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Tricky1

Berichten: 120
Geregistreerd: 28-04-04

Re: Een vraag over te zware Tinkers...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 22:50

Zo ziet ze er momenteel uit, trouwens:
Afbeelding

Ze is tegen de 1.60.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:23

Ben ook benieuwd naar of dit klopt.
Ze ziet er in ieder geval niet té dik uit, Tinkers zijn ook meestal gewoon goed gevuld gebouwd zeg maar.

Zover ik weet heeft tandvlees niets te maken met de vachtkleur iig. Maar ik ben ook geen deskundige hoor!

En als dat bovenstaande klopt; dan weet ik ook waar mijn paard die goed gevulde buik en schouders vandaan heeft .
Ben benieuwd!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Een vraag over te zware Tinkers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:06

mwoah, ik vind d'r in het front inderdaad behoorlijk maar voor de rest weet ik het helaas ook niet. gam houdt ook vet op de schouders vast, maar dan ook écht op de schouders. voor de rest gelukkig niet.

bleek tandvlees is niet goed, dát weet ik dan weer wel

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 11:06

Ik heb niet zo verstand van Tinkers, er staan er wel 2 op stal bij ons, maar dan heb je het wel gehad. Ik vind d'r wel erg fatsig, maar ik heb dan ook geen Tinker-verstand. Maar ik weet wel dat ze bij de Fjorden ook vaak zeggen, Fjorden zijn meestal goed gevuld, maar daar vind ik vaak een verschil in zitten, in gevuld en te dik.

Een Tinker zou net als een Fjord op in verhouding weinig voer, redelijk wat arbeid kunnen verrichten.
Voer ziet er niet verkeerd uit, en zo te zien niet overspoeld met Melasse, dus dat is gunstig.
Wintervet? Vet worden ze vaak als je te veel voert dan dat ze in verhouding nodig hebben over een langere periode. Hoe intensief rijd je als je rijd, aangezien je ook niet echt lang rijd?

Volgens mij kan vetafzetting nooit een opslag van eiwit zijn. Teveel aan eiwit gaat via de mest eruit, het teveel aan eiwit wat opgenomen is in het bloed, wordt via de nieren weer gefilterd en via de urine uitgescheden (geeft dus een extra belasting op de nieren).

Bleek tandvlees (slijmvlies) kan een indicatie zijn voor bloedarmoede.
Gelig tandvlees (slijmvlies) kan duiden op een leverprobleem.

Tricky1

Berichten: 120
Geregistreerd: 28-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 11:55

Hallo! Dierenarts heeft bloed geprikt, voor de zekerheid. Ik heb haar nu drie jaar dus een algemeen onderzoek kan geen kwaad vond ik. Het tandvlees was een sprookje: zoals ik zelf al dacht met gezonde logica heeft mijn blondje gewoon weinig tot geen pigment. Haar ogen zijn gecontroleerd, daar zie je het beter en dat is allemaal piccobello. Wel is ze te zwaar.... dus voorlopig ga ik krachtvoer minderen tot nul en kijken hoe ze het daarop doet. Vet op schouder of buik of in de manenkam is volgens de dierenarts gewoon vet. Of het nu van eiwit of suiker komt: nooit wetenschappelijk bewezen. Hij zei wel dat er eigenlijk maar 1 stof is die problemen geeft, bij mens en dier, en dat is dus eiwit. Nou ja, afwachten maar...