paard blijft vrij dik.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

paard blijft vrij dik.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 09:44

Het is zo dat mijn vz-paard vrij compact gebouwd is, dus hij oogt ook heel snel dik. Sinds het winterseizoen overgegaan is naar het lenteseizoen en er dus meer voedingsstoffen in het gras komen is ze echt gewoon veel aangekomen. Vooral bij haar buik. (Eerst een dres.elastiek singel van 65 cm, nu een dres.singel van 70).
In de winter kreeg ze twee keer per dag een halve kilo brok en stond ze overdag in de wei. 's avonds werd ze binnen gehaald door de eigenaar. Toen was ze al vrij stevig.
Nu krijgt ze maar een halve kilo brok per dag (omdat ze toch prestatiegericht moet werken) en staat ze overdag buiten. Op een zandpad met aan weerskanten een beetje gras.
Maar ze blijft echt nog té dik. Je kunt als je haar buik flink indrukt haar ribben nog net voelen. Haar kont is wel goed bespierd en haar schouder ook,. daar zit dus niet veel vet.

Kortom... ze hoeft maar aan gras te denken en er komen kilo's aan.
Ze is pas een paar weken geleden gedekt, dus dat kan het niet zijn.
Hoe kan er op een verantwoorde manier nog meer afgevallen worden?
Ik rijd nu 2 dagen wel, 1 dag niet, 2 dagen wel, 1 dag niet etc..
Medisch heeft ze geen probleem.

Brabantje
Berichten: 39
Geregistreerd: 01-05-06

Re: paard blijft vrij dik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:45

Misschien toch iets meer beweging en dan ook in de vorm van longeren of iets dergelijks

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 11:00

Bedoel je dus dat ik twee keer per dag iets met haar moet doen? Ik rijd haar zowiezo al twee dagen wel, een dag niet. Op de dag dat ik niet rijd, bedoel ik niet dat ik helemaal niets doe. Of ik ga een stuk wandelen of longeren of wat 'NH' op de grond... of naja verzin het maar.

Jaimyliefje

Berichten: 5003
Geregistreerd: 03-05-06
Woonplaats: zuid limburg (maar afkomstig uit Eindhoven)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:20

je paard heeft gewoon aanleg... en misschien komt het toch door de dracht. het is niet zo dat ze tijdens de dracht alleen maar dikker worden door het veulentje hoor... ze hebben dan gewoon een beetje meer nodig. maak je geen zorgen... en als ze echt veel te dik wordt, dan moet je het in de ruitersport zaak vragen. of aan je veearts. die weten altijd raad! het gaat volgens mij niet om hoeveel beweging je haar geeft in jouw geval. want je geeft haar vrijwel iedere dag beweging. misschien kun je haar in het uurtje dat je met haar rijdt wat meer aan het werk zetten. dat zal vast helpen! ga trouwens vooral niet twee keer per dag aant werk. dat is veel de zwaar

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 15:05

oké, bedankt voor je informatie
Ik blijf zowiezo nog even opletten hoeveel ze nog aankomt. Wordt het echt nog erger dan neem ik contact op met de VA. Of eigenlijk niet ik, maar de eigenaar haha.
Meer tips zijn tuurlijk altijd welkom.

daantjuhhh

Berichten: 26914
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:07

krijgt ze ook nog hooi en/of kuil bij?

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 15:23

Nee ze krijgt er verder geen kuil o.i.d. bij.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 17:45

@ Jaimyliefje, ze is nog maar 2 weken dragend.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:12

Tja, mijn paard heeft ook aanleg. Strontvervelend, want soms staat ze gewoon op een kaal weitje en krijgt ze echt 2 handjes muesli [geen dikmakende, ook daar let ik op] met een schepje vitaminen om toch te zorgen dat ze alles binnenkrijgt; maar een goed gebouwde dame is ze wel .

Jaimyliefje

Berichten: 5003
Geregistreerd: 03-05-06
Woonplaats: zuid limburg (maar afkomstig uit Eindhoven)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:25

kweet het... maar dan al kunnen ze het gevoel hebben dat ze meer moeten eten... moeder instinct!!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 14:15

dan wordt een goed moedertje denk ik zo haha!