Hoe en hoeveel bietenpulp voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Hoe en hoeveel bietenpulp voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 18:16

Had al een topic geopend hoe ik uberhaupt aan zemelen en bietenpulp kom, maar nu dan nog een topic over hoe en hoeveel ik het moet/kan geven.

Ik ga dus over naar de zemelen om te proberen, aangezien ze tot nu toe niet echt goed op krachtvoer reageerd. Ook werd mij aangeraden bietenpulp te voeren. Ze staat op t land, dag en nacht, heeft een liksteen en voldoende water.

Hoeveel bietenpulp kan je geven? Ik begreep dat je het in brok en pulp vorm had, en dat je het moet weken, klopt dat?

Hoeveel zemelen kan je geven? Kan die twee bij elkaar? Kan er ook nog een beetje meusli doorheen of is dit een slechte combi?

t gaat om een sobere pony van 1,50, welke stevig in het werk staat en gewend is geen tot weinig krachtvoer te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 22-05-06 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:01

Hmm, bietenpulp heb ik geen ervaring mee.
Wel met zemelen. Ik doe altijd ongeveer een halve emmer met zemelen en dan de emmer vullen met gekookt waten. Roeren met een lepel en eventueel extra zemelen erbij gooien, zodat het een wat waterige pap wordt Vlak voor dat ik het ga voeren gooi ik de muesli erbij en het fruit en supplementen
Voor de rest kan je er nog heel veel bij gooien maar daar gaat niet om nu

Zemelen en muesli gaat goed hoor Ik geloof dat je er ook gewoon bietenpulp door heen kan gooien, maar weet dit niet zeker.
Dat zou je even na moeten vragen

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 22:09

merci

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:24

Let er wel op dat je de pulp goed laat weken, het liefste met echt veel water. Pulp wat niet goed geweekt is kan in de maag enorm gaan uitzetten. Suikerbietenpulp laat ik altijd 24 uur weken en gooi er na een halve dag altijd nog extra water bij.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 14:56

Wat is je reden om pulp of zemelen te voeren?

Zemelen moet je mee uitkijken, omdat het relatief veel fosfor bevat.
Als je het elke dag voert in hoeveelheden zoals hierboven vermeld (halve emmer), dan is het verstandig om extra kalk bij te voeren.
Bovendien werken zemelen licht laxerend.

Pulp daarentegen bevat juist relatief veel kalk.
Bietenpulp is een rest-product van de suikerindstrie en bevat dus, in tegenstelling tot wat er vaak gedacht wordt, weinig suiker.
Je weekt 1 kilo-schep pulp ongeveer 2 tot 3 uur in ca. 10 liter water.
Langer mag ook, maar langer dan 12 uur is bij de temperaturen rond de 20 graden af te raden ivm bederf.
Bietenpulp is een ruwvoer dat een goede energie-waarde heeft (te vergelijken met haver) en maar weinig vitaminen bevat.
Hierdoor is het erg geschikt als "dikmaker" naast het standaard dieet.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:01

Die van mij (ja, dat kan ik nu weer zeggen ) krijgt ook bietenpulp. 2 handen droge brokjes met ongeveer 6 cm water in een 12 liter emmer. Dan is het na een aantal uren (in mijn geval ongeveer 24 uur) helemaal uitgezet en zie je dat er nog wat water niet is opgenomen.

Van de zomer zal ik trouwens de pulp niet zo lang laten weken en week ik het zodra ik op stal kom. Met heet water erover weekt het nog sneller trouwens, maar dan moet je het echt binnen 3 uur voeren.

Ik voer het omdat hij het al gewend was van de fokster en omdat het voor de endurance een handig voer is. Houdt veel vocht vast en het zet meteen wat aan. Ik meng het trouwens met 3/4 schep muesli.

Inderdaad zoals Tender zegt een calciumrijk product, net als lucerne. Dus een goede aanvulling of combi op een granenrijk rantsoen of met zemelen dat juist fosforrijk is.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 20:49

Thanx!!!
Ja djilan, gaaaf is die bliksem hoor! Echt leuk!

Het voer verhaal van mijn pony is een lang verhaal. Ze kreeg 'vroeger' niet bijgevoerd naast haar onbeperkte gras/hooi/kuil, behalve handje meusli als beloning. Ze was super op gewicht, maar kreeg wel snel last van het gras, dus ze stond zomers ook op kuil dieet, in het najaar ging ze het gras dan weer op en dat ging toen beter.

In december is ze weer van het land afgekomen en in een paddock gegaan, met wat andere paarden. Helaas was er een draver bij die haar gewoon niet bij het kuil liet. De eerste dagen dacht ik nog van, ach, trekt wel bij, maar na 5 dagen at ze nog steeds amper. Dus toen heb ik haar eruit gehaald en binnen gezet bij jaarlingen, waarover zij de baas was. Ze was toen nog niet echt afgevallen, maar een week erna had ik een lopend skelet.

Dus toen, rustig opbouwend, begonnen met bijvoeren. Meer dan 2 kilo op een dag gaat niet goed -> diarree, en als je vol houd stopt ze opgegeven moment met eten van krachtvoer. Dus op die hoeveelheid gehouden, (schep brok en schep meusli) wat verschillende brok en meusli geprobeerd maar er kwam eigenlijk niet veel bij. Toen heb ik een tijdje maismeel er doorheen gedaan, in het begin at ze het niet maar na een weekje at ze het toch op, toen werd ze eindelijk weer wat beter op gewicht.

In het voorjaar weer gestopt met de maismeel, en ze at opgegeven moment niet meer en werd ook een beetje nerveus, dus krachtvoer ook weer verminderd. Ging een tijdje goed, totdat ze veranderde van kuil, en meteen gingen de flanken weer invallen, paard weer aan de diarree.
Ze is goed ontwormd, tandarts is pas geweest, niets aan de hand, en ze krijgt nu ook de opkikker kuur (halve 'dosering'), ze heeft likstenen.

Zemelen werden mij aangeraden, omdat het de stofwisseling zou verbeteren. Overigens doe ik echt geen halve emmer, maar hoogstens een halve kilo, meestal nog minder. Daar over een kilo meusli en een beetje maismeel, water, goed roeren, en dan nog een paar gesneden wortels.

Die bietenpulp werd mij ook door een ander aangeraden, omdat het ook een dikmaker was en vanwege dat vocht opslag. Maar ook daar zit ik meer te denken aan een halve kilo, want meer pakt vast niet goed uit bij de mijne

Maar ik had dus geen idee verder hoe je dat voert, dus ik ga er ook zeker niet mee knoeien. Zemelen kreeg ze wel vaker door haar eten.

Maar ik ga het gewoon proberen, we zien wel Meestal zie je pas na 3 weken na verandering van voer resultaat, dus ik kan dan ook pas over 3 weken iets zinnigs zeggen

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:54

Toen ik een paar maanden in Ierland op een stoeterij werkte, kregen de paarden daar ook bietenpulp en ook sommige kregen er zemelen bij.
Wij goten de zak bietenpulp en een grote ton en lieten die vervolgens helemaal vol lopen met water. Na 24 uur mocht dat gevoerd worden. Het bleef een week goed voordat het ging gisten. Dus als je een zak in een week op voert, is dit misschien een idee, dan weet je zeker dat het altijd goed is opgeweekt.
Zemelen gingen in de voerbak er gewoon bij, met eventueel wat extra water als het mengsel te droog was. En dan kregen sommigen daar ook nog biks of haver etc bij.
Hoeveelheden kan ik je niet geven, maar ik kan wel zeggen dat alles in een bak bij elkaar kan alleen als je zemelen zo lang laat weken als de bieten, dan gaat het heel zuur ruiken, dus die zou ik er vlak voor het voeren aan toevoegen...
Succes!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 08:18

Zemelen maakte ik inderdaad altijd nat vlak voor het voeren: gewoon met een pollepel er doorheen roeren en beetje voor beetje wat water toevoegen tot het de goede dikte had en iig niet meer stoffig was. Het hangt denk ik van je paard af hoe nat dat is, voor die van mij was dat niet zo heel erg nat, ze kregen het gewoon door de brok heen.

Een halve schep (ik neem aan dat je dat bedoeld met halve kilo - een halve schep weegt veel minder maar dat geeft niet), ik denk dat dat een mooie hoeveelheid is.

Het prettige van zemelen is dat het inderdaad door de vezels de darmen stimuleert, maar als jouw paardje nog altijd zoveel kuil/hooi krijgt, is dat feitelijk helemaal niet nodig hoor, want al dat ruwvoer is perfect voor de darmen

Jammer dat het zo gelopen is met haar en dat het nu zo moeilijk is.

Het eten van bietenpulp moeten ze wel even aan wennen, ik doe het bij nieuwe paarden door de muesli en dan elke dag een beetje meer. Op die manier gaat het best snel goed.

Succes!

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 09:57

Tender schreef:
Een halve schep (ik neem aan dat je dat bedoeld met halve kilo - een halve schep weegt veel minder maar dat geeft niet), ik denk dat dat een mooie hoeveelheid is.

Het eten van bietenpulp moeten ze wel even aan wennen, ik doe het bij nieuwe paarden door de muesli en dan elke dag een beetje meer. Op die manier gaat het best snel goed.

Succes!

Haha, ja ik bedoelde een halve kilo schep idd

Ok, ik ga het proberen, thanx voor de tips e.d.!

Annemeik

Berichten: 4245
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:39

Bietenpulp moet je eigelijk altijd samen met zemelen voeren ivm de calcium/fosfor verhouding.

Bietenpulp koop je als geperste brok en die laat je minimaal 8 uur in koud water of minimaal 4 uur in heet water weken. Je merkt dan ook meteen waarom je het moet laten weken, het zet namelijk verschrikkelijk uit. Ik doe een halve voerschep pulpbrok in iets meer als een halve emmer water. Dit geef ik aan twee paarden van 600kg.

Hier doe ik een hele voerschep zemelen doorheen (je kunt er ook nog een kwart voerschep lijnmeel doorheen doen voor de vacht).

Als het niet zulk warm weer is en ik het meteen dezelfde dag nog voer, meng ik de zemelen en pulpbrok meteen in het water. Als ik het 's avonds in het water doe en pas de volgende dag voer, doe ik alleen de pulpbrok in het water (anders gaan er vliegjes enzo inzitten). En pas later de zemelen er doorheen.

De eerste keer dat je het maakt denk je dat je heel veel water teveel hebt. Probeer het een beetje af te passen zodat het net nat genoeg blijft.

Om te zorgen dat je paard wel alle benodigde vitaminen binnenkrijgt (die normaal in de brok zitten) kun je een vitaminepreperaat geven (ik geef MAXH bij).

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:45

Annemeik schreef:
Bietenpulp moet je eigelijk altijd samen met zemelen voeren ivm de calcium/fosfor verhouding.


Zemelen of andere granen
En als je het voor erbij voert, dus met of naast muesli of brok, hoef je het niet te mengen met granen of zemelen. Dan is de verhouding nl niet zo scheef (net als dat je alleen zemelen naast het gewone krachtvoer zou geven). Tenzij je natuurlijk hele grote hoeveelheden gaat geven, dan moet je idd erg op de verhouding gaan letten.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 14:08

Annemeik schreef:
Bietenpulp koop je als geperste brok en die laat je minimaal 8 uur in koud water of minimaal 4 uur in heet water weken. Je merkt dan ook meteen waarom je het moet laten weken, het zet namelijk verschrikkelijk uit. Ik doe een halve voerschep pulpbrok in iets meer als een halve emmer water. Dit geef ik aan twee paarden van 600kg.


Zo, dan moet ik dus zeker wel minder doen dan een halve schep (mn pony is 500kg). Zet dus echt veel uit! Ik begin wel met een handje

Mag het in gekookt water? (we hebben waterkoker opstal)

En ze krijgt dus ook zemelen en meusli, dus die verhoudingen zouden dan wel okay moeten zijn toch?

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 18:33

Haha, nou ze heeft het vandaag gehad, ik had echt een mini handje maar toen het geweekt had was het een halve voer emmer geworden!!! Dat had ik niet verwacht

Dus wat zemelen erbij en de meusli en de gesnede wortelen,
maar ze at in het begin de wortelen eruit en dan had ze natuurlijk ook elke keer een hapje pulp, maar toen de wortelen opwaren at ze dus gewoon niet verder
Dus het restje aan ander paard gegeven, en die vond het heerlijk.

Ik heb weer een kieskeurige knol hoor

Maar goed, morgen appelmoes er door heen, en dan gewoon nog minder, en dan hopen dat ze het wel eet
Dag erna neem ik de keukenmachine wel mee, dan raspen we wortelen

Annemeik

Berichten: 4245
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:22

Meestal moeten ze er ook even aan wennen hoor, je kunt het ook even gewoon zo geven zonder iets erdoor. Wel de restjes uit de voerbak halen anders kan het gaan schimmelen en dat veroorzaakt koliek.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 21:23

Annemeik schreef:
Meestal moeten ze er ook even aan wennen hoor, je kunt het ook even gewoon zo geven zonder iets erdoor. Wel de restjes uit de voerbak halen anders kan het gaan schimmelen en dat veroorzaakt koliek.


Ik geef haar eten buiten haar stal, ze staat met andere en anders eten die alles op Dus als ze niet meer eet gooi ik het weg/ geef het aan rus als die nog niet gegeten heeft.

Als ik er niets door doe eet ze het denk helemaal niet.... Maar goed, aan de maismeel wende ze uiteindelijk ook wel dus dit zal ook wel wennen.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:33

Op de stal staan er 2 paarden die ook bietenpulp krijgen, het wordt gewoon gemixd met de bix of met een supplement (1 van de 2 paarden eet alles als dat suppelement er in zit )