wat te voeren? tandprobleem+zomerschuren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

wat te voeren? tandprobleem+zomerschuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 09:03

Ik zal mijn vraag hier eens voorleggen.
Het betreft een 8 jarig tuigpaard, ruin, schofthoogte +/- 1.65, gewicht geschat op zo'n 600 kg.

Hij heeft 2 bekende problemen:
1) Aan beide kanten in de onderkaak is er tussen de derde en de vierde kies een tussenruimte van een 1,5 cm. hier hebben 3 verschillende tandartsen hun mening over gegeven, komt erop neer dat er niks aan te doen is.
2) In de zomer heeft hij staart-manen exceem, normaal geen jeuk, maar met zon+hitte wel.

Ruwvoer: gras eten is voor hem gelukkig geen probleem, kuilgras gaat al minder goed (proppen draaien, uitspugen, proppen opeten...) en hooi is al helemaal niet te doen.
Door mensen gemaakt voer: brokken, slobber en zemelen kan ik met water zacht maken dus dat is geen probleem, maar muesli, granenmix, lucerne en droge brok krijgt hij haast niet weg.

Nu schijnen voedingsstoffen ook verband te houden met het zomerschuren, dus als jullie ideeën hebben over het voeren van dit paard hoor ik het graag.
Alvast bedankt!

jacomijn1
Berichten: 256
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Zwolle

Re: wat te voeren? tandprobleem+zomerschuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 08:43

ik heb nu mijn paard voor het 4-e jaar. De eerste 2 jaar gaf ik haar volop de wei. En een eczeem dat ze had!
Maar ze staat in gezelschap met een shet die gevoelig is voor hoefbevangenheid, dus ik hou ze allebei erg kort in het gras en voor het eerst dit jaar word de eczeemreactie minder heftig! Ze heeft wel een deken op maar dat helpt niet voldoende.
Om de vliegjes te ontlopen loopt ze steeds dezelfde rondjes, maar dit jaar doet ze dat een stuk minder.
Ik voer haar wel hooi bij. lastig probleem heb jij erbij.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 09:18

Kijk in ieder geval eens op het gebied van voeren & zomerschuren in het Centraal topic bij MD, staan pagina's vol met ervaringen etc.