wat voor een minipaardje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

wat voor een minipaardje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 18:38

ik heb een eigen voedingsschema voor mijn minipaardje, maar ik wil er graag nog wat aan toe voegen, maar ik weet niet wat. En wat zou ik weg moeten laten?

Dit is haar situatie:
- 1 uur beweging per dag (gewoon longeren etc.. wordt niet gereden)
- er zijn ook nog plannen om te gaan mennen
- dag en nacht op stal
- gaat binnenkort keuringen lopen
- tenger, niet dik gebouwd en mag ook zeker niet dik worden!

Dit krijgt ze per dag:
- weiland, is alleen wel kaal
- hooi kan ze gewoon uit de ruif eten, hele dag door. doet ze alleen niet zo veel.
- ze krijgt van mij bijna een hele schep brokken of:
-- bak slobber met beetje lijnzaad, slobberspul, fruit en wat brokken erdoor.

Welke supplementen zijn het beste voor haar? ik wil graag voor de keuringen die eraan komen een goede conditie hebben, mooie vacht etc.. oftewel: een gezonde pony die er goed uit ziet.

wat zou ik er nog aan toe kunnen voegen? en zou ik dan iets weg moeten laten?

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 19:42

niemand enig idee?

Djoena
Berichten: 11515
Geregistreerd: 01-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:44

je kan ook zeewier en brandnetels gebruiken, supplementen zou ik niet weten sorry.

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:21

Zeewier heeft onder andere veel baat bij een mooie vacht

Qua voer zit ze goed
Hmm supplementen.. Je zou van Pavo kunnen proberen; CalciumPlus of Vital of MultiVit15

Persoonlijk ben ik van mening dat als je haar een betere conditie gunt je dat op basis moet doen van trainen.
Daarnaast gewoon genoeg vitamines en mineralen.
Maar als je dat alsnog wil, moet je even kijken op www.paardendrogist.nl . Daar hebben ze genoeg producten voor een goede conditie

Je kan ook een kruidenmix nemen

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 14:07

ik ga dan maar eens een poging doen met zeewier en op die site stonden ook wel dingen waar ik wat aan kan hebben.

bedankt voor de tips meer tips zijn altijd welkom.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:49

Hmm, als je goedkoop uit wilt zijn voldoe je al met een scheutje zonnebloemolie [glanzende vacht] en zeewier is super gezond en een aanvullend supplement en qua prijs ook zeer goed te doen. Ook lijnzaadolie is goed voor een glanzende vacht.
Oja, Multivit15 van Pavo, al genoemd, is ook voor extra temperament en een glanzende vacht, heb het ook een tijd met tevredenheid gevoerd aan mijn Friese merrie, ook voor de keuringen.

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 18:18

oke, dus dit staat nu op mijn lijstje:
- zeewier
- Multivit15? moet er alleen nog achterkomen wat het precies is
- zonnebloemolie
lijnzaad gebruikte ik al, maar nu weet ik zeker dat ik het kan blijven gebruiken

moet ik dit gewoon regelmatig geven? of aan het eind van de zomer ofzo weer ophouden? (ik noem maar wat hoor)

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 19:55

Voor meer info over Pavo MultiVit15 zie www.pavo.nl

Het beste is natuurlijk door blijven geven. Maar er zijn ook zat mensen die het alleen voeren rond de tijd van de keuringen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 09:32

appelbolfan schreef:
oke, dus dit staat nu op mijn lijstje:
- zeewier
- Multivit15? moet er alleen nog achterkomen wat het precies is
- zonnebloemolie
lijnzaad gebruikte ik al, maar nu weet ik zeker dat ik het kan blijven gebruiken

moet ik dit gewoon regelmatig geven? of aan het eind van de zomer ofzo weer ophouden? (ik noem maar wat hoor)


Zeker zeewier is gewoon een goed aanvullend supplement voor de algemene gezondheid, ook wordt het veel gebruikt voor een glanzende vacht en betere hoeven [hoorngroei] . Als je twijfelt, gewoon even dit forumdeel doorkijken, er zijn al veel topics verschenen over ervaringen met het voeren van zeewier.

Zonnebloemolie heb je zo gekocht, fles voor zo'n 80 cent bij de supermarkt haha. Van vitaminen is het meestal al ontdaan, maar die glanzende vacht is zeker te merken.
Als je alsnog twijfelt, is lijnzaadolie [duurder] ook een optie, hier is zeker van bekend dat het echt 'werkt' !

En die Multivit15, hier de info van de site:

Je wilt graag dat jouw paard er gezond uit ziet en een glanzende en levendige uitstraling heeft. Daarom wil je er zeker van zijn dat je paard alles binnenkrijgt wat het nodig heeft. Die zekerheid krijg je door je dier Pavo MultiVit 15 te geven als dagelijkse toevoeging aan het voer. Pavo MultiVit 15 is een compleet voedingssupplement met een breed spectrum van vitamines en antioxidanten, zoals vitamine A, E en C.

Aanbevolen dosering
Volwassen paard: 15-60 gram per dag

Pony: 10-30 gram per dag

(1 doseerlepel bevat 15 gram)

Belangrijke eigenschappen
Als complete vitamine-aanvulling
Voor extra vitaliteit en weerstand tegen ziektes
Voor een extra glanzende vacht of een snelle verharing
Voor extra temperament

En zo ziet de pot eruit:
Afbeelding
Kost ongeveer 14 euro.

Is o.a. ook verkrijgbaar bij Divoza, mocht je bij één van de vestigingen in de buurt wonen. Of je kan het bestellen via internet.

Redrumfox
Berichten: 7627
Geregistreerd: 05-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 17:14

oke dank je dat moet ik ook maar eens halen dus
maar opeens krijgt ze dan al die extra's erbij, kan dat geen kwaad? moet ik het dan niet zo doen van 1e week zeewier, 2e week zeewier + zonnebloemolie etc..?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:32

Zonnebloemolie sowieso niet, misschien moet je anders alleen de Multivit geven? Of zeewier? Zijn zover ik weet namelijk beide aanvullende supplementen, vandaar.