*** Hoeveel Brokken krijgen jullie paarden nu ? ***

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
So0p_
Berichten: 2864
Geregistreerd: 17-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:41

niets
s'ochtens niets dan gaan ze meteen de wei in
s'avonds een kwart plakje hooi

BeLoVeD

Berichten: 3429
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Wirdum

Re: *** Hoeveel Brokken krijgen jullie paarden nu ? ***

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:42

Die van mij krijgt een halve kilo muesli gemengd met brok voor het sobere ras alleen na het rijden.

Chupa

Berichten: 971
Geregistreerd: 07-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:33

1 kg brokken per dag en 1 plakje hooi, voor de rest mag ze de hele dag op de wei maar staat bijna geen gras in

Charlie_P

Berichten: 3045
Geregistreerd: 08-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:33

Mijn nrps krijgt 2x per dag 1/4 basisbrok, shet 2x een handje en 2 jarige fries 2x 1kg. Verder staan ze ongeveer 8 uurtjes per dag opde wei en krijgen ze nog 2 keer een plak hooi.

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:01

Noukie schreef:
Esther schreef:
Een normaal paard kan aan zijn energiebehoefte voldoen als hij voldoende gras en goede kwaliteit ruwvoer ter beschikking heeft (=onberperkt!) Ook als ze gereden worden en zelfs als ze op wedstrijd gaan (net of dat zoveel extra energie kost...).

nee, wedstrijd kost inderdaad geen extra energie.. daarom zijn de meeste paarden die ik ken de dag (of soms paar dagen) na concours opvallend moeier dan anders...

Als eerste, dit stukje is niet persoonlijk bedoeld voor iemand, geldt in het algemeen, ik hoop dat mensen hier eens over nadenken. En is ook niet bedoeld om iemand ergens over aan te vallen, wil graag bewust maken dat het ook anders kan dan veel mensen geleerd wordt, ook ik heb altijd gedacht dat brokken echt noodzakelijk waren.

En als ze veel brok krijgen worden ze minder moe? Weet je bijvoorbeeld wat er allemaal in brokken zit? Wat er voor troep aan toegevoegd wordt als vulmiddel in de brok?
Ik rijd dan geen wedstrijden maar ben regelmatig meer dan 2 uur in het heuvelachtige bos te vinden, ik kan je vertellen dat dat ook wat van een paard vergt.
Daarnaast train ik redelijk fanatiek dressuurmatig, dat ik geen wedstrijden rij wil niet zeggen dat ik niet mijn paard zo goed mogelijk aan het lopen wil hebben.

Zelf ben ik ook altijd vermoeider als ik in een onbekende omgeving ben geweest, dat komt door andere prikkels dan normaal. Ik ga dan echt niet meer of energierijker eten. En als je paard nog dagen lang vermoeid is na een wedstrijd vraag ik me af of je paard wel in de goede conditie daarvoor is. En conditie is hier niet bedoeld als in uithoudingsvermogen, heeft het paard naast de training wel genoeg afwisseling, is het niet teveel afgestompt door teveel trainen bijvoorbeeld.

Ik heb vroeger ook wedstrijden gereden, eerst met een manegepony, die moest maandags toch echt weer in de lessen meelopen. Nooit wat aan gemerkt. Ook niet aan mijn paard waar ik later mee startte, kon ik maandags weer gewoon mee aan de gang als ik dat wilde. Mijn huidige paard heeft 2 keer een onderlinge wedstrijden gelopen, hij was juist daarna enthousiaster en vrolijker, niet vermoeider als anders...

En topsportpaarden zullen inderdaad een andere energiebehoefte hebben, net als menselijke topsporters. Een paard wat op amateurniveau wordt uitgebracht is nog geen topsporter. Net als in zoveel andere sporten de menselijke amateurs echt niet anders leven/eten dan niet sporters. Tenminste ik niet.

Noukie
Berichten: 10955
Geregistreerd: 27-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:29

amateur sporters die dagelijks trainen moeten wel degelijk andere levenstijl hebben dan niet-sporters willen ze succes hebben. Ben met je eens dat andere levensstijl (zeker voor paarden) ook in de afwisseling van het werk ed zit!
Maar ook in de voeding.
Daarnaast: nee, ik kan niet zien wat er precies in een brok zit, maar grotendeels wel. Dat je het niet precies kan zien is een reden om over te stappen op een goede muesli of granenmix, waar je dat wel kan zien. Nadeel daarvan is dat je daar over het algemeen vitaminen bij moet voeren die in biks al zitten. (+ dat in muesli veelal of haver zit, wat ik de mijne liever niet teveel geef, of melasse, waar die van mij het ook niet al te best op doet)

Daarnaast: mijn paard (en vele andere wedstrijdpaarden) geeft zich op concours vaak voor zeker 110%. Dat kost hem dus meer energie dan een dagelijkse training, waar hij dat laatste beetje vaak net geeft. Heeft dus niets met conditie te maken, maar met een zeer fijne karakter trek.

Ben wel met je eens, en dat zie ik bij mij op stal ook veel, dat er vaak te gemakkelijk grote hoeveelheden voer in een paard gepropt worden "want hij is zo sloom". Dan denk ik: of koop een paard met een wat heftiger karakter als je dat wilt, of ga eens bij een DA uitzoeken waarom je paard absoluut niet harder loopt dan nodig, want soms hebben ze er gewoon een medische reden voor.

Patriesja

Berichten: 3187
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Amersfoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 00:11

er zijn idd bij ons op stal ook mensen die teveel voeren, terwijl die beestjes het helemaal niet nodig hebben....
en idd wat willemijn (noukie dus )zegt..... zoals die merrie van ons is met de training thuis al redelijk fel..... maar als ze op concours loopt, geeft ze zich echt voor die 110% en ze is nóg veel feller als thuis.... tuurlijk is dat een karakter trek... maar het vergt wel veel van ze,....