*** Hoeveel Brokken krijgen jullie paarden nu ? ***

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
develwife

Berichten: 1039
Geregistreerd: 12-12-05

*** Hoeveel Brokken krijgen jullie paarden nu ? ***

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 07:49

De vraag hierboven zegt het al krijgen jullie paarden nu minder te eten in de zomermaanden of blijft dat hetzelfde?

Die van mij krijgt al stukken minder als voorheen haha werd te dik van de wei.

Groetjes

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: *** Hoeveel Brokken krijgen jullie paarden nu ? ***

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:53



mijne krijgt nu ook geen brok, er staat genoeg gras en zat kruiden in zijn land waar hij zijn vitamines uit kan halen.
s'nachts gaat hij wel in de bak met een plakje hooi..

ramgad
Berichten: 642
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: buggenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 09:09

de mijne krijgen niets meer bij ze zijn dik genoeg, ze staan overdag op een weide (+- een halve hectare) met heeel veel goed gras en 's nachts ook op een weide maar met wat minder gras
xxxxxx

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:27

De hoeveelheid brokken blijft hetzelfde. Als ze wat dikker worden van het gras, dan krijgen ze wat minder hooi. Dit is bij mijn paarden wel verschillend. De 2 sportpaarden wil ik niet te dik hebben, terwijl de jonge beesten lekker mogen peuzelen van het hooi en gras. Als ze echt te dik worden dan wel minder.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: *** Hoeveel Brokken krijgen jullie paarden nu ? ***

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:40

Mijn bonte krijgt op het moment helemaal niets, ze mag nog zelfs iets afvallen (en dat lukt wel op dit land)
Ze wordt op het moment ook helemaal niet bereden. 24/7 weidegang.
Estrella (mijn bruine) krijgt ook niets bij, of in ieder geval. Ik kijk het even aan. Ze kwam begin deze maand wat verwaarloosd en graadmager aan, ze is al stukken opgeknapt, maar mager is ze nog wel. Ik kijk het bij haar even aan.
Mijn welshje krijgt ook helemaal niets bij, hij is goed aangekomen, er mag naar mijn idee wel wat bij, maar dat gaat erg snel.

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:43

Mijn paard staat 24/7 op het land, maar krijgt daarnaast nog 2 kilo sportbrok per dag. Het is een 4-jarige van ruim 1.80, dus die heeft wel het een en ander nodig.

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:27

Mijn paard krijgt nog een halve kilo onderhoudsbrok, dan kan ik de vitamine E beter toedienen. Dit zal hij nog enkele weken moeten hebben. Verder zoekt hij zijn eten maar zelf.

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:06

Ik weet niet precies wat hij nu krijgt maar in de winter kreeg hij 1,5 kilo

andiamo97

Berichten: 348
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: *** Hoeveel Brokken krijgen jullie paarden nu ? ***

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:36

Ik heb een groot paard dat in de winter op 3 kg sportbrok staat per dag, verdeeld over de dag. Hij krijgt dan ook kuil. Nu staat hij hele dagen op het land en heb ik hem op half voer gezet, dus 2x 3/4 en hooi in plaats van kuil. Vanwege de eiwitten.

AppaloosGirl

Berichten: 645
Geregistreerd: 07-05-05
Woonplaats: Zonnemaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:16

Mijn paard staat s'Nachts nog lekker op stal en krijgt dus ook gewoon brok..

Op het moment krijgt hij 1/4 Mix en 3/4 Bix.. Hij hoeft niet zoveel omdat hij snel te ''dik'' word..en het bevalt me prima zo

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:51

mijn paard krijgt nu nog maar 1/4 kilo brok. hij staat op een vol weiland dus heeft niet meer nodig

Noukie
Berichten: 10955
Geregistreerd: 27-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:53

die van mij krijgt gewoon als hij werkt 4 kilo biks op een dag en als hij alleen op wei gaat 3,5.
maar hij gaat ook maar 2-4 uur per dag op wei, waar niet extreem gras staat.

alex66

Berichten: 1773
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:56

hij staat 24/7 op de wei en alleen als hij werkt krijgt hij een schep haver bij

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:00

4 kilo vindt ik erg veel.

yyy
Berichten: 1450
Geregistreerd: 26-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:00

geen brokken soms alleen een handje met knoflook er bij maar verder niet... voor snachts op stal een plak hooi en s'ochtends de wei weer op..

Noukie
Berichten: 10955
Geregistreerd: 27-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:25

avanoort schreef:
4 kilo vindt ik erg veel.

voor een paard van 1.80 dat dagelijks gewoon flink getrained wordt?!

elinee_

Berichten: 534
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: De meern

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:11

Die van mij krijg Nu wel iets minder Nu hij ook in de wei staat de heledag

Saar_

Berichten: 598
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:14

1kg sochtends en savonds
savonds een extra strook gras erbij
en verder de hele dag en nacht op het gras

dancertje

Berichten: 3458
Geregistreerd: 13-12-05
Woonplaats: Waarder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:19

de mijne staan op een manege en de enne is 1.80 en de andere 1.60 en die krijgen beide 5 kilo (5 voerscheppen dus) verdeeld over de dag 2 s'ochtens en 1 s'middags en 2 S'avonds en s'ochtens nog hooi

Lynn_Nikita

Berichten: 25531
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 23:08

mijne staan op wei, krijgen normaal 1 kg per dag, nu 1/2. Nu verder alleen gras, staan op de wei en is genoeg te eten nu. in winter krijgen ze flink wat hooi erbij

PatsyDB

Berichten: 205
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: New Jersey, USA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 00:41

Hoeveel brokken?? Die vraag komt toch maar steeds terug. Misschien enkel mijn persoonlijke opvatting, maar ik ervaar dat vooral in Nederland en Belgie men nogal veel nadruk op krachtvoer legt.
In principe, tenzij je paard 3-day eventing doet, of op de renbaan loopt of dagelijks op niveau PSG traint, heeft een paard geen behoefte aan concentraten (krachtvoer dus). Voldoende -ad lib- ruwvoer voldoet om een paard zijn dagelijkse arbeid te laten uitvoeren.
Ik heb nu enkel ervaring met Engeland & Amerika, maar hier gaat het er echt om dat paarden 24 op 24 hooi (of gras natuurlijk) ter beschikking hebben en daarbij een kleine hoeveelheid krachtvoer krijgen, meer dan 1 a 2 kilo volstaat ruimschoots!
Vooral in Belgie zie je pensionstallen waarbij paarden 's morgens 2 a 4 kilo bix krijgen, 's middags 2 plakjes???!!! hooi en 's avonds 2 a 4 kilo bix. Das toch je reinste antropomorphisme. Paarden gaan voeren zoals mensen, vergetende dat een paardenmaag en spijsverteringstelsel eventjes anders is dan die van ons.

Gelukkig las ik desbetreffende in Bit nr 129 hierover nog een artikel waarin ook geschreven werd :
Citaat:
Sobere ponies redden zich uitstekend op een dieet van gras, hooi & kuil. Luxere rassen en oudere paarden die in de sport worden gebruikt hebben aanvulling op een ruwvoerrantsoen nodig, maar met 1 a 2 kilo brok per dag voldoe je ruimschoots aan alle behoeften, meer geeft alleen maar problemen! Buiten het wedstrijdseizoen om kun je een paard wel op alleen ruwvoer houden.

In de Strengen van 27okt05 stond ook een gelijkaardig artikel :
Citaat:
Minimaal 50% van de energiebehoefte van het paard moet uit ruwvoer komen. Als hij heel hard moet werken en dus een veel hogere energiebehoefte heeft, kan dat % lager zijn, omdat hij anders enorme hoeveelheden ruwvoer zou moeten eten. Maar je moet uitgaan van 1 kilo droge stof uit ruwvoer per 100 kilo paard. Gemiddeld zal dat voor een paard neerkomen op 7 kilo ruwvoer in de vorm van hooi of 10 kilo kuil, omdat kuil een lager % droge celstof bevat.


Wie dit negeert en lariekoek beschouwt, wel
Citaat:
Met het voeren van voldoende ruwvoer bereik je dat het paard zich goed voelt en dat hij zijn spijsverteringskanaal aan de gang houdt. Als hij die hoeveelheid niet krijgt, zal hij niet doodgaan, maar zijn welzijn wordt wel aangetast. Hij kauwt te weinig, daardoor maakt hij te weinig speeksel. Gevolg daarvan is dat zijn maagzuur niet wordt geneutraliseerd en dat het een potentiele maagpatient is en tevens potentiele kribbenbijter. Hij zal zich volzuigen met lucht om dat nare gevoel te compenseren.


Ik zeg dit niet omdat ik die artikels las, ik denk daar reeds zo over sinds dag 1 dat ik paarden heb. Toch ben ik steeds weer verbaasd, wanneer je paarden op 5 kilo brok per dag ziet en die lopen niet meer dan L of M niveau .
Grootte van het paard is ook relatief. Die van mij: 180 & 185, krijgen nu naast gras & hooi anderhalf kopje!!, dus veruit geen kilo brok en zijn superfit en zelfs aan de ronde kant.

Nou, nu zullen velen van jullie me wel gaan bekogelen met 1001 argumenten waarom kilos krachtvoer wel moet en enkele plakjes hooi volstaan. Maar ik blijf erbij, mocht een paard kunnen praten, dan vertelden ze het ons wel anders. Toch respecteer ik ieder zijn mening hierin, en ik snap ook dat voor pensioneigenaars 7 a 10 kilo hooi per dag per paard een dure bedoening kan zijn en als hij dit niet kan reflecteren in de pensionprijs, dan is meer krachtvoer jammer genoeg de enige makkelijke oplossing.

Daarenboven blijft de vraag nog steeds, wat beschouwt men als hard werken?! Dagelijks een uurtje in de bak trainen, half uurtje draven, 20 minuutjes galloperen, wat hindernissen springen. Is voor een gezond paard niet zo'n overdenderende inspanning. Het is niet omdat ze sterk bezweet zijn dat ze overwerkt zijn. Zweten bij oefening is gezond.
Zie eens die "burst of energy" die kuddes wilde paarden of zebras hebben wanneer ze ten prooi dreigen te vallen. Zie die kracht van die dieren eens aan en die hebben beslist ook geen krachtvoer gehad. Ik weet wel, die verhouding gaat niet volledig op, want een gedomesticeerd paard wordt anders gevraagd te werken, maar toch. Ik vind dat we daar iets meer moeten over nadenken wanneer we er weer flink op los scheppen in die zak met brokken.
En tuurlijk, ik geef toe er is ook 'brok' en er is BROK, daarmee bedoel ik grasbrok tov sportbrok enzomeer.

Nou, ik hoop niemand hiermee teveel geergerd te hebben en hoop dat er nog mensen zo over denken.

Groetjes, Patsy.

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 08:55

Noukie schreef:
avanoort schreef:
4 kilo vindt ik erg veel.

voor een paard van 1.80 dat dagelijks gewoon flink getrained wordt?!


Ja best wel, als je namelijk minder voert verwerkt het lichaam het beter, of kwalitatief beter voer waar je een mindere hoeveelheid voor nodig hebt, bijvoorbeeld 5 granen mix.
Zoveel voer belast het lichaam echt. Ik heb Z1 gereden met mijn paard van 1.75.

Noukie
Berichten: 10955
Geregistreerd: 27-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:57

je mag die van mij komen rijden met 5 granen mix in zn lijf hoor
maar ik raad het je af..
en daarnaast zit er in 5 granenmix geen extra's als mineralen.

In overleg met een hele dierenkliniek zijn we tot deze manier van voeren gekomen, zodat hij hanteerbaar blijft en voldoende binnen krijgt. Van hen mag ik hem echt geen brok met meer erin gaan geven, juist omdat we dan in de hoeveelheid moeten gaan minderen, waardoor hij gewoon dingen mist die wel nodig zijn. Het spijt me vreselijk, maar lijkt me duidelijk dat ik dan toch naar mijn paard en DA luister.
Kan zijn dat hij minder voer beter verwerkt, maar ik zag een ongelukkig paard terug dat continu honger had (want extra hooi wordt hij veel te dik) en van pure ellende niet meer wist wat hij met zn energie aan moest (terwijl hij ook toen hard moest werken)

en dan de eerste voersite waar ik op keek (havens)
Citaat:
Heel globaal kun je zeggen: bij lichtere prestaties: ca. 2 tot 3 kilo krachtvoer per paard per dag en bij grotere prestaties 4 tot 5 kilo p.p.p.d..

Ikkiej

Berichten: 292
Geregistreerd: 20-03-05

Re: *** Hoeveel Brokken krijgen jullie paarden nu ? ***

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:07

Hanneke krijgt 1/2 merrie brokken en claire 1, maar hun staan overdag buiten.

Maris_

Berichten: 1460
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:19

3/4 brok en in de zomermaanden ook