hoe kan ik mijn haflinger laten afvallen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Re: hoe kan ik mijn haflinger laten afvallen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:14

poekie schreef:
ik ken ook genoeg paarden die topprestaties leveren op hooi,een handje krachtvoer en wat appels en peen.
(o.a een fjord die Z2 loopt)

ik spring met mijn deurtjes ook gewoon M zonder dat ze nu nog iets bijkrijgen, ze zien er prima uit, ja aron wat magertjes maar die is net ziek geweest

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: hoe kan ik mijn haflinger laten afvallen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:24

stellert schreef:
die blesures heeft ie sinds zijn vierde door een endurance wedstrijd en dat gaat ook nooit meer weg en als ik dus geen krachtvoer geef maar wel elke dag rij veel buitenritten maak en lekker met hem een sprongetje neem is hij binnen de korste keren kreupel.


Wat een belachelijk excuus,wat heeft hij dan ??

Gooi dat krachtvoer de vuilbak in,anders ga je hem toch niet kunnen laten afvallen

dry

Berichten: 493
Geregistreerd: 31-07-05
Woonplaats: Betuwe

Re: hoe kan ik mijn haflinger laten afvallen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:03

stellert schreef:
die blesures heeft ie sinds zijn vierde door een endurance wedstrijd en dat gaat ook nooit meer weg en als ik dus geen krachtvoer geef maar wel elke dag rij veel buitenritten maak en lekker met hem een sprongetje neem is hij binnen de korste keren kreupel.


Hmm...
Op z'n vierde een endurancewedstrijd rijden???
Is ie niet op te jonge leeftijd overbelast?
Hebben die blessures ook een naam en bestaan er geen supplementen voor?
Juist door overgewicht zal ie alleen maar meer last van blessures krijgen.

01_Mexxlover

Berichten: 696
Geregistreerd: 12-04-06
Woonplaats: Deventer

Re: hoe kan ik mijn haflinger laten afvallen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 13:41

van het krachtvoer wordt hij echt absoluut niet dik ik heb dat aangeraden gekregen door een voedingadviseur ofzo en die zei als hij dat niet krijgt houd hij dat niet vol ik weetniet maar hij is nu 14 en ik heb hem pas vanaf zijn 10e jaar dus ik weet veder ook niet wat er is gebeurt

Goof

Berichten: 28952
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: hoe kan ik mijn haflinger laten afvallen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:06

Citaat:
van het krachtvoer wordt hij echt absoluut niet dik ik heb dat aangeraden gekregen door een voedingadviseur ofzo en die zei als hij dat niet krijgt houd hij dat niet vol ik weetniet maar hij is nu 14 en ik heb hem pas vanaf zijn 10e jaar dus ik weet veder ook niet wat er is gebeurt


Kennelijk ben je niet van plan iets te wijzigen aan het voer- en/ of beweegschema van je pony. Ik denk dat je dan beter niet hier om advies kunt vragen.
De enige manier om af te vallen (zo werkt het bij ons, en ook bij dieren) is een combinatie van minder voeren en/of meer bewegen.

Ik heb een kwpn van 165 en die krijgt nog niet de helft van wat jouw haflinger krijgt.

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re: hoe kan ik mijn haflinger laten afvallen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 16:16

Je kunt twee dingen doen, hem uit de wei halen en in een bak of paddock zetten, dat is al eerder door iemand anders gezegd in dit topic, of hem van het krachtvoer afhalen en alleen een plak hooi erbij geven. Momenteel ben ik weer bezig een tuigpaard om te scholen, een veel te dikke merrie. Ze krijgt nu geen weidegang meer maar staat elke dag wel buiten in een paddock. Verder voer ik haar wat biks en twee keer per dag hooi. Ze is al flink afgevallen in een maand tijd en ik merk niks van een verminderde conditie omdat ze flink op rantsoen staat. Ik ben verbaasd over wat die Haf van jou allemaal krijgt en nog verbaasder dat hij nog gezond is, hoewel, weet je wel zeker dat hij zijn blessures niet heeft te danken aan overgewicht? Het kan best zijn dat als je hem flink laat afvallen dat hij dan nooit meer een stap kreupel loopt!!!!

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:32

Gek, dat als je advies wilt, er steeds maar tegen in gaat, je moet er wat voor over hebben. Mijn haffies zien er de laatste tijd steeds beter uit, het ging eerst helemaal niet goed, maar nu krijgen ze precies de juiste voeding voor wat voor een werk ze verrichten, ik spring, dressuur en rijd dikwijls buiten, maar ze krijgen niet eens de helft van wat die van jou krijgt

lore
Berichten: 349
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: Deurne (Belgiƫ)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:13

Mijn hafje werkt 5 dagen per week, loopt los (niet in wei) en krijgt.
s morgens schep muesli, onbeperkt hooi, s avonds schep muesli en 6 appeltjes per dag. Ze staat ideal maar krijgt natuurlijk geen gras binnen. Misschien een optie, zelfde eten, maar wei laten en alternatief zoeken?

elinee_

Berichten: 534
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: De meern

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:16

ik zou hem alleen sochtens brokkenen hooi geven en s'avonds het zelfde dat is meer dan genoeg.
en mischien maar een paar uurtjes in het land?

Dana01

Berichten: 8596
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Akkrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:44

punkies schreef:
Gek, dat als je advies wilt, er steeds maar tegen in gaat, je moet er wat voor over hebben. Mijn haffies zien er de laatste tijd steeds beter uit, het ging eerst helemaal niet goed, maar nu krijgen ze precies de juiste voeding voor wat voor een werk ze verrichten, ik spring, dressuur en rijd dikwijls buiten, maar ze krijgen niet eens de helft van wat die van jou krijgt

Amen.....

amour
Berichten: 28
Geregistreerd: 20-05-06

Re: hoe kan ik mijn haflinger laten afvallen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 08:22

als mijn haflinger zou krijgen wat die van jou krijgt dan zou ze nu 10x
zo dik zijn!!!vorig jaar toen amour een koliek aanval had kon de da haar hart heel slecht horen (omdat er zoveel vet tussen zat ofzo?) dus ze was veel te dik en moest erg afvallen. dat is nu ook gelukt maar ze krijgt nul krachtvoer of brokken terwijl ze 6x per week keihard werkt (lange bosrit/strandrit of springen of dressuur of bijgezet longeren.)
maar ze staat 24/7 op een niet al te groene wei(hele grote)
dus als je wil dat ze afvalt dan moet je echt intensiefer gaan rijden/
voer minderen of gewoon geen brokken meer.

krijcht hij speciaal voer ofzo voor dat been?of zitten er medicijnen door zijn voer dat je niet wil minderen in voer.want als je er een poedertje of olie door doet kan je gewoon een kwartje per keer geven met de zelfde dosis medicijnen. want te dik zijn is echt heel slecht. (dat kan iedereen je vertellen)

kan je misschien een foto van hem plaatsen zodat we kunnen zien hoe erg het is?

oestinja
Berichten: 710
Geregistreerd: 10-04-06

Re: hoe kan ik mijn haflinger laten afvallen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:51

Is herbalife of een andere maaltijdvervanger een idee??? }>
Er zijn diverse nuttige tips geplaatst maar je reageert niet meer, dus hebben alle mensen die hebben gereageerd dit zeker voor niks gedaan... jammer van de tijd en moeite hoor...

Flabbergast
Berichten: 7534
Geregistreerd: 21-11-04

Re: hoe kan ik mijn haflinger laten afvallen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:05

stellert schreef:
van het krachtvoer wordt hij echt absoluut niet dik ik heb dat aangeraden gekregen door een voedingadviseur ofzo en die zei als hij dat niet krijgt houd hij dat niet vol ik weetniet maar hij is nu 14 en ik heb hem pas vanaf zijn 10e jaar dus ik weet veder ook niet wat er is gebeurt


Wat een onzin, je rijd hem pas een jaar. En hij is niet van jou .

Verder ben ik het met de rest eens. Minderen in voer en meer bewegen.

micky1
Berichten: 2
Geregistreerd: 12-04-06

Re: hoe kan ik mijn haflinger laten afvallen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:59

hai

Als ik van mijn haffie uit ga eet die van jouw wel een heleboel hihih

Ik geef mijn haffie over de gehele dag maar een halve kilo muesli en hij ziet er op en top uit

Charaz

Berichten: 24347
Geregistreerd: 12-04-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:02

Hij krijgt gewoon veel te veel eten 2 kg. op een dag krachtvoer voor een haflinger, dan snap ik dat hij te dik word. 's ochtends en 's avonds een halfje en lekker rijden.
Dik zijn is ook ongezond dus om een blessure in zn been zoveel eten geven is gewoon bullshit.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Re: hoe kan ik mijn haflinger laten afvallen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 11:33

stellert schreef:
ja ik rij ook met hem en ik ben al een half jaar bezig maar echt niks helpt!
en ik kan zijn krachtvoer ook niet weglaten want dat heeft hij echt gewoon nodig vanwege het harde werken.
Waarom wordt hij dat te dik?
Hij krijgt een beste buts krachtvoer 2 scheppen! En dan ook nog overdag in de wei, het voorjaargras bevat lekker veel voedingsstoffen nu.
Van krachtvoer kunnen ze wel dik worden als ze daardoor totaal (van al het voer ) een teveel binnenkrijgt dan dat ze nodig hebben.
Je kan natuurlijk ook wat meer beperken in zijn weidegang.

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:58

Ik zou echt het krachtvoer verminderen. Zelfs toen mijn paard nog krachtvoer kreeg, kreeg hij niet zoveel. Nu krijgt hij niks meer, alleen gras en goed hooi.
Staat je pony alleen op de wei of met een maatje? Maatje erbij zetten wil ook nog wel helpen, als ze de hele dag kunnen spelen verbruiken ze ook energie. Ik zou de pony wel op de wei laten staan, alleen niet met teveel gras. En ook hooi blijven voeren, dat hebben ze juist nodig om gezond te blijven.'

Krachtvoer is 'uitgevonden' voor paarden die de hele dag op het land werkten en niet genoeg tijd hadden om voldoende gras/hooi te eten om de energievoorraad weer voldoende aan te vullen voor de volgende werkdag.

Dat een paard kreupel wordt van krachtvoer minderen daar heb ik nog nooit van gehoord. Ben dan eigelijk wel benieuwd wat dat voor kreupelheid is.

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Re: hoe kan ik mijn haflinger laten afvallen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 09:29

Zoals anderen ook al gezegd hebben: minder krachtvoer. Het ruwvoer moet je niet minderen, hiervan zou je zelfs meer mogen voeren.
Lees dit maar eens:
http://www.dehoefslag.nl/include/lib/fr ... &itemid=26
Misschien moet je eens met je dierenarts overleggen hoe je je paard `t beste kan laten afvallen en waar die blessures vandaan kunnen komen.