brandnetel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natasjavegas
Berichten: 598
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: nieuwegein

brandnetel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 08:51

hoihoi,

ik weet niet of dit hier hoord maar net als elk jaar wil ik brandnetel gaan plukken voor mijn paard.
Is dit oke als hij dat krijgt/? en hoe kun je het het best drogen?
heb afgelopen jaar gehad dat het niet drogen wou en het jaar daarvoor was het verrot.
weet iemand iets van brandnetel?

en wat kan ik het best voeren nu hij in training staat?

groetjes natasja

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 08:55

waarom wil je verse brandnetel plukken met alle vervelende risico's vandien? je kan het hem ook gewoon in gedroogde vorm geven, daar zijn hele bakken van te koop.
wat voer je hem nu hij in training staat en wat versta je onder die training?

Natasjavegas
Berichten: 598
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: nieuwegein

Re: brandnetel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 11:16

hij moet nu elke dag hard werken en dressuuur training . we zijn net begonnen in de B klassen maar hij gebruikt nu al zijn spieren en spieren die hij niet gebruikte ervoor.

Brandnetel zelf plukken vind ik leuk en het scheeld voor mij een hoop geld wat ik op dit moment eventjes niet heb omdat ik spaar voor een nieuw zadel. Daarbij ben ik graag bezig met alles wat paarden bezig houd en maak ik graag zelf dingen voor hem klaar.

greetszz

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:21

je kan het 't beste plukken als het een tijdje niet geregend heeft, dan aan de waslijn ofzo hangen in de zon. 1 dagje is vaak genoeg, mijn pony vindt het heerlijk

herbey
Berichten: 524
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Hoeksewaard . Zuid-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:57

Brandnetel is goed voor een paard omdat er veel ijzer in zit.
Ik laat ze groeien in de wei en sla ze dan met een groot mes af en laat ze dan gewoon liggen als ze goed zijn eten ze ze van zelf wel op.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:33

Gebruik dezelfde methode als Lise81 .

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: brandnetel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:17

afknippen, en aan een touwtje op de kop laten drogen in een droge ruimte...

daarna fijnmalen en aan je paard geven door zijn voer.

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 01:16

Ik had mijn hele huiskamer volhangen.......het leek wel een wietplantage
Na 2 weken drogen gaf ik het compleet met steel aan mijn paard.
Hij was er dol op.

Toch was het mij te ingewikkeld, heb het later maar bij de paardendrogist gekocht. Mooie kwaliteit.

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: brandnetel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 07:53

ik geef het nu niet meer maar ikkocht het gewoon bij de reformzaak, koste me 8 euro de kilo, en daar voerde ik dus een maandje of vier van

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:20

Hmm, nooit gedacht dat je het zelf zo makkelijk kon voorbereiden voor je paard

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 23:39

Ik doe het ook wel eens als herbey...soms groeit het langs de wei, knip ik het af en laat het liggen. Soms at ze het na een aantal uur al op!!!! Blijkbaar lekker...en ook gezond.

TheSam

Berichten: 9892
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Maasland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 01:36

Brandnetel kan je vers of gedroogd geven...

Ik geef het mijn paard niet, die eet het zelf wel als we van het land naar de stal lopen. En als ik het zou geven dan koop ik het wel gedroogd bij de paardendrogist.. veel makkelijker en minder pijnlijk

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:47

benangelique schreef:
waarom wil je verse brandnetel plukken met alle vervelende risico's vandien?

Welke verveldende risico's bedoel je. Naast het risico om geprikt te worden (wat je heel simpel voorkomt door handschoenen te dragen) kan ik zo snel niks bedenken.
Ik trek de brandnetels gewoon uit de grond. Soms met wortel en al en soms breken ze af. Dan schud ik de aarde eraf en en gooi ze in de paddoc. Na een paar uur is de 'prik' er genoeg af en worden ze opgegeten.
Als ik er eens wat meer pluk gooi ik ze losjes op een bergje en voer ik dat de volgende dag.

Djoena
Berichten: 11515
Geregistreerd: 01-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 01:59

kijk daarom vind ik bokt zo leuk, weer iets nieuws geleerd
ik geef mijn pony's wel altijd knoflook, maar brandnetels? nog nooit geprobeerd. ik ga het morgen meteen proberen

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:12

Ik laat het meestal een dagje drogen en dan krijgt ie het.

Djoena
Berichten: 11515
Geregistreerd: 01-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 17:06

ik ben vandaag in de tuin bezig geweest om even de winter troep eruit te krijgen en heb aardig wat brandnetels geplukt en opgehangen ben benieuwd of mijn pony's er ook zo gek op zijn

Djoena
Berichten: 11515
Geregistreerd: 01-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 00:53

haha mijn pony's vonden het heerlijk! van de week krijgen ze nog wel een keertje

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re: brandnetel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 00:54

Misschien slim maar mocht je geprikt worden door brandnetels moet je eventjes een paar blaadjes hondsdraf plukken en eroverheen wrijfen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:00

Mijn paarden vinden ze ook lekker. Ik knip ze af en hang ze aan de andere kant van het hek. Volgende dag kunnen ze ze al eten.

Djoena
Berichten: 11515
Geregistreerd: 01-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:23

ben ik weer hehe ik heb vanmiddag maar een nieuwe lading geplukt en opgehangen het was zo op, en ik heb maar besloten het elke dag door hun voer te mengen ik pluk de brandnetels gewoon met handschoentjes aan en hang ze op aan een waslijntje met ijzerdraadjes.
ps wel goed uitkijken dat je als de brandnetels droog zijn en er weer vanaf haalt geen ijzerdraad meepakt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:53

Die van mij vind ze ook heerlijk. Ze stonden altijd naaste de oude wei. In deze wei staan ze volgens mij niet en in onze tuin hebben we ook geen brandnetels. Zal de buren wel even vragen

moyra

Berichten: 9659
Geregistreerd: 19-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:56

mijn paardje zoekt gedroogde op haha die stond gister op eens met gedroogde brandnetel in haar mond

dierenlover

Berichten: 947
Geregistreerd: 09-08-05
Woonplaats: Leuven (België)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:37

hé, daar had ik nog nooit va gehoord, brandnetels voor je paard!
nouja, ik ga het vast en zekrr ook eens proberen! maar ik koop ze dan wel in zakjes denk ik mijn moeder gaat er niet blij mee zijn als ik overal brandnetels rondhang

andiamo97

Berichten: 348
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 22:42

Waar is brandnetel dan precies goed voor. En ik lees hier dat de een de brandnetel niet droogd en de ander weer 2 weken. Wat is beter?

Ramoontje
Berichten: 71
Geregistreerd: 10-04-04

Re: brandnetel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 18:19

hey, ik voer mijn paard ook brandnetel, wel van de paardendrogist, niet zelf gedroogd ofzo. Brandnetel zorgt voor een goede weerstand, gezonde spijsvertering, goede bloedsomloop en afvoer van afvalstoffen. Brandnetel wordt veel gebruikt bij infectieziekten, eczeem, artritis, artrose en hoefbevangenheid. De aanwezigheid van vitamine C en ijzer maken het kruid zeer geschikt om bloedarmoede te behandelen. Brandnetel heeft ook samentrekkende en bloedstelpende eigenschappen en kan daarom toegepast worden bij ernstige bloedingen van wonden. Verder kan brandnetel gebruikt worden bij hooikoorts door de aanwezige histamine. Het helpt door het hoge gehalte aan mineralen ook goed bij spierkrampen.