Pony zweet snel; tekort aan iets?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mariska1989
Berichten: 3522
Geregistreerd: 26-02-05

Pony zweet snel; tekort aan iets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 11:07

Hallo!

Onze haflingermerrie zweet erg snel. Zo had ik haar gisteren uit de weide gehaald in de stal gezet om te poetsen (in de stal zo'n 11 graden, lekker koel vergeleken met buiten). Toen had ik privéles. Nadat ik 10 minuten had ingestapt aangedraaft, toen was haar hele hals als nat van het zweet, en liep het langs haar benen naar beneden.

Het komt misschien wel een beetje door de warmte, maar dit is wel erg snel! In de winter zweette ze ook al snel, ze zat overigens heel licht in haar wintervacht. Nu komt haar zomervacht ook al snel door. Het is dus niet sinds deze maand maar al een maand of 6/7, het komt waarschijnlijk niet door de temperatuur.

Zou dit een tekort aan iets kunnen zijn?

Groetjes

TheSam

Berichten: 9892
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Maasland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:19

Kan een tekort aan conditie zijn

Nee hoor.. de een zweet nu eenmaal sneller dan de ander, vooral koudbloeden zweten snel

mariska1989
Berichten: 3522
Geregistreerd: 26-02-05

Re: Pony zweet snel; tekort aan iets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 11:34

Mmm.. Zou kunnen maar ik denk niet dat het een tekort aan conditie is. ze word 7 dagen in de week gereden. soms ipv rijden een keer gelongeerd. Dat rijden is flink intensief een uur lang! (soms kom ik met privéles op een uur en een kwartier uit, als ze braaf is 3 kwartier)(word eigenlijk altijd in het zweet gereden teken dat ze gewerkt heeft )

Oké, dan heb ik een zweterig paard onder mijn kont

We dachten zelf aan iets van zouttekort ofzo? of juist een overschot, oftewel, we hebben geen verstand van zweterige paarden..

TheSam

Berichten: 9892
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Maasland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:37

Paarden die teveel zweten kunnen een zouttekort oplopen, maar als je een liksteen hebt en je paard gebruikt dat.. dan vult ie dat zelf aan.
Er zijn trouwens voedingssupplementen te verkrijgen voor zouttekort hoor.. kijk anders eens op www.paardendrogist.nl

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Re: Pony zweet snel; tekort aan iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:42

Het ene paard zweet sneller dan de ander,
het ligt niet aan de conditie.
Ik zweet me soms ook dood maar ben nog helemaal niet moe!
En anders om ook in de winter.
Misschien kun je haar scheren.
En idd ook wat TheSam zegt, een zoutsteen kan ook een oplossing zijn. Als ze veel zweten verliezen ze heel veel zout en dat kunnen ze dan weer aanvullen!

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:58

Inderdaad, als je een zoutblok in de stal hebt en het paard maakt hier gebruik van, vult hij zelf zijn tekorten aan.
Je kunt ook zeewier voeren, doe ik zelf ook.
Mijn paard is ook een zweterd, hij raakt geen zoutblok aan dus voer ik zeewier (weliswaar door de slobber, anders eet meneer het ook niet. ) en hij zweet een stuk minder en zit ook nog eens lekker glanzend in zijn velletje.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:07

Nouja.. dat heb ik dus ook. Niet te vergeten dat de temp natuurlijk enorm gestegen is ten opzichte van de afeglopen weken.
Misschien is je pony ook nog aan het verharen, allemaal factoren die een rol kunnen spelen hierbij.

Ik zou iig geval zoals al gezegd zorgen voor een zoutblok zodat je paard na het rijden zelf z'n tekorten aanvult. Hangt er bij mij ook; ideaal .

mariska1989
Berichten: 3522
Geregistreerd: 26-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 19:55

Liksteen / zoutblok (dit is toch hetzelfde?) is aanwezig

Bedankt! misschien is dat zeewier wel wat, ik zal even vragen en lezen op de link hoe en wat.

Bedankt

Kajanus

Berichten: 4875
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:05

Electroliten geven als het erg warm is en je paard overmatig zweet volgens mij kan je dat wel kopen bij de paardendrogist..

mariska1989
Berichten: 3522
Geregistreerd: 26-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 22:35

Mm, de zoekfunctie op de site van paardendrogist doet het niet..
Misschien een beetje een onbenullige vraag maar wat zijn het?

Kajanus

Berichten: 4875
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:36

Effectieve aanvulling van lichaamszouten die door grote inspanning of extreem warm weer verloren zijn gegaan. Bevat belangrijke zouten in een dextrose basis.
Zo staat het beschreven op de site van de Paardendrogist en je schrijft het als Elektrolyten...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:42

Aan elektrolyten heb ik ook gedacht ja, dat is na intensieve inspanning, Info:

Elektrolyten-mixen zijn erop gericht om de bij het zweten verloren gegane voedingsstoffen weer aan te vullen. Elektrolyten zorgen er tevens voor dat water wordt opgenomen. Als het natriumgehalte van het bloed namelijk te laag is, heeft het geven van alleen water geen zin; de nieren scheiden dit water weer uit. Elektrolyten-mixen bevatten zouten in een natuurlijke verhouding en zijn qua samenstelling gelijk aan de bloedvloeistof, waardoor ze direct door het lichaam worden opgenomen. Zouten in een zoutblok, die overigens ook belangrijk zijn, zijn geen elektrolyten.

mariska1989
Berichten: 3522
Geregistreerd: 26-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 09:42

Dankjewel

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 13:50

mariska1989 schreef:
Liksteen / zoutblok (dit is toch hetzelfde?) is aanwezig


Nee, bij een zoutsteen gaat het voornamelijk om het zouttekort. Bij een liksteen gaat het niet alleen om zout maar kan ook andere tekorten aanvullen zoals vitamines en mineralen

abcde123
Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 13:55

Mijn Trakhener merrie, zweet ook ontzettend snel en veel.
Nu met dit mooie weer, staat ze zelfs te zweten op stal, ook hebben we al heel snel haar dek af gedaan, omdat ze gewoon kletsnat wordt.

Ze staat er gelukkig nog steeds vrolijk bij te kijken, en ze heeft een liksteen in d'r stal hangen, dus zal wel goed zijn.
Zweten kan je nou eenmaal niet tegen houden...

mariska1989
Berichten: 3522
Geregistreerd: 26-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 18:02

OK, het is dus niet echt iets om me exteem veel zorgen over te gaan maken.

Nu ben ik goed geinformeerd