Granen en muesli ipv bix.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Granen en muesli ipv bix.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:35

Hallo,

wij willen graag ipv bix, overgaan op granen en muesli omdat iemand zei dat haar paarden beter in hun vel zaten daardoor.

Maar wat moeten welke merken zijn goed en hoeveel moeten we voeren?

We hebben een shet (mei,2005), die krijgt per dag 3 handjes bix +hooi.
Een ezel van 1,5 jaar ook 3 handjes bix+hooi
Een tinker 5 handjes (8jaar) bix plus hooi.
Een haf (10 jaar) 5 handjes bix+ hooi
En een paint horse (jaarling), 1 kilo bix plus hooi.

En alle paarden staan van 10:00 tot 21:00 op wei.

Wat zouden onze paarden dan moeten krijgen aan mueslie en granen?

Alvast bedankt.

Kabouterdans
Berichten: 5088
Geregistreerd: 19-06-02

Re: Granen en muesli ipv bix.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:37


Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:39

Dank je.

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 18:04

Je zou even kunnen kijken op www.pavo.nl. Die heeft verschillende muesli's met veel mineralen en vitamines

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 18:15

Zou er wel mee uitkijken. Je hebt vooral koudbloeden en die zijn eerder gevoelig voor hoefbevangenheid. Granen + gras geeft hiertoe meer risico. Eiwitarme muesli zonder haver kan weer wel.
Het is trouwens per paard verschillend, dus als je op zich tevreden bent zou ik iig niet anders gaan voeren omdat het paard van anderen het daar beter op doet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:51

Vooral is onze tinker aan het schuren, en iemand zei dat dat bij haar paarden weg was toen ze daarop overging.

En wij wouden idd zonder haver, dat moeten onze koudbloeden niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:53

Pavo Stimix
De havervrije basismuesli

Voedingsadvies Bent u op zoek naar een gezonde muesli, met een extreem laag eiwitgehalte en relatief weinig energie waar jouw paard niet dik van wordt? Dan is Pavo Stimix het antwoord. Pavo Stimix is een bijzonder smakelijke eiwitarme en havervrije muesli. De waardevolle aanvulling van voedingsvezels vanuit lucerne en het oergraanspelt draagt zorg voor een stabiele probleemloze vertering en een gezond maagdarmkanaal. De dagelijkse behoefte aan energie, vitamines en mineralen van uw paarden en pony’s wordt door deze muesli gedekt zonder dat deze te fel worden. Kortom Pavo Stimix is een echte topper voor uw paard in de recreatie of lichte sport.

*
Zeer laag eiwitgehalte
* Havervrij
* Met spelt

Zou dit wat zijn voor onze koudbloeden, en zou dit ook goed zijn voor de paint?

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:57

ik gebruik de muesli zonder haver van havens voor mijn paarden, die bevalt erg goed. ik geef mijn haflinger ongeveer een halve kilo en mn kwpn'er 1,5 kilo

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:59

En hoeveel zouden ze dan moeten hebben?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:59

missnynke schreef:
ik gebruik de muesli zonder haver van havens voor mijn paarden, die bevalt erg goed. ik geef mijn haflinger ongeveer een halve kilo en mn kwpn'er 1,5 kilo


En je haflinger, krijgt die nog hooi en gras?

Marritt
Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:05

Ik ken iemand met een haflinger die vrij hoog in de mensport loopt. Zij voert haar ook muesli, omdat haar haf er beter op loopt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:06

Mijn Friese merrie krijgt Strucomix van Cavalor. Zeer gezonde kruidenmuesli!
Niet veel dan 500 gram, anders wordt madam te dik .
Dat krijgt ze nu bijgevoerd met 1 plakje hooi, overdag staat ze op
de weide.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 21:31

En ben je echt heel actief bezig met je fries?

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Granen en muesli ipv bix.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:15

Mijn paarden voer ik al geruime tijd geen brok meer, ze werden er alleen maar koliekerig van. Sindsdien voer ik alleen nog Pavo Stimix voor als ze flink bewegen (paard 550 kilo 1u training per dag 1kg stimix) en op rustdagen krijgen ze een 0,5 stimix en 0,5 kruidenmelange. Verder voer ik nog muesli bij en pavo moments (ook een soort muesli en kruiden melange). Ze doen het er prima op, zitten mooier in de spieren, mooier in het haar...en de conditie is super.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:25

Dit lijkt me goed voor onze koudbloeden
Pavo Aura
De aanvulling van vitamines en mineralen

Pavo AuraPavo Aura is een complete aanvulling op zowel het zomerrantsoen (alleen gras) als het winterrantsoen (hooi of kuil) voor je IJslander. Met 1 Aura koek per dag wordt keurig voorzien in de dagelijkse behoefte aan alle belangrijke vitamines, mineralen en sporenelementen die je IJslander nodig heeft. Je geeft met 1 koek de hoeveelheid vitamines en mineralen die u normaal geeft wanneer u uw paard 1,5 - 2 kilo krachtvoer geeft.

* Als complete aanvulling op het zomerrantsoen (naast gras) of op het winterrantsoen (naast hooi of kuil)
* Pavo Aura zijn vitamine en mineralen koeken
* Eén koek bevat een dagdosis aan vitamines en mineralen voor een IJslander
* Alle vitamines en mineralen en geen calorie teveel
* Speciaal voor IJslandse paarden. Ook te gebruiken voor andere "sobere" rassen als Shetlanders, Haflingers, Fjorden etc.
* Ook geschikt om dragende merries en jonge IJslanders (bijv in opfok) iets extra's te geven

Iemand ervaring hiermee?

En wat adviseren jullie voor onze paint jaarling, die de hele dag gras krijgt en ook nog hooi?

Iig bedankt voor de reacties die ik gekregen heb.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:53

nielsd schreef:
En ben je echt heel actief bezig met je fries?


Nee, ze is nog geen eens ingereden en staat momenteel overdag in de wei, avond op stal.
Ze is ook gauw te dik, dus ik voer met mate.
De Aurakoeken, of bijv. Summerfit is ook een ideale aanvulling! Koekje erbij; vaak vinden ze het nog lekker ook!
Alleen ivm met voeren van bep. supplementen/medicijnen komen die koeken in mijn geval niet uit, anders had ik het wel geweten !

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:42

Juniorix, iemand ervaringen?
Hoeveel geven jullie aan jullie shetjaarling?

Er staat wel hoeveel ze moeten krijgen maar dat geld alleen voor de warmbloeden! (tenzij ik onze koudbloeden wil laten ontploffen)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-05-06 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:50

Ik zou dan denken aan 1,5 a 2 kilo

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:51

Oke bedankt!

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:15

RicardoOpa schreef:
Ik zou dan denken aan 1,5 a 2 kilo



Dit vind ik wel erg veel voor een shet wat ook nog eens een jaarling is en op het land staat.


TS: je zegt dat ze op de wei staan, is dr nog genoeg gras of voer je ze evt bij?
Paard wat ik doe krijgt een kwart tot een half muesli per dag en krijgt voor de rest veel hooi maar staat nu dan overdag op de wei. Hij ziet dr prima uit, zit goed in zn vacht en heeft een goede conditie.
Je zou ze dezelfde hoeveelheid kunnen geven als dat ze nu aan bix krijgen maar het is gewoon even uitproberen zeg maar waar ze het beste op reageren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:23

Nee, ik had het bericht veranderd, was eerst een tink die een uur per dag werkte.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:24

Er is niet zoveel gras meer maar we voeren hooi bij.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:31

Zou dit wat zijn voor onze volwassen koudbloeden?
Tradition - Basefeed 02
Tradition - Basefeed 02 bevat de noodzakelijke stoffen van een traditioneel basis-paardenrantsoen. Deze mix wordt gebruikt voor paarden op rust of voor paarden die lichte arbeid moeten verrichten. De uitstekende verhouding tussen de geboden kwaliteit en de gunstige prijs maakt dat Tradition - Basefeed 02 zeer breed kan worden ingezet, ongeacht het soort paard. Daarbij biedt deze algemene mix het voordeel van een goede en actieve verteerbaarheid, d.w.z. een betere voederconversie.

Hoeveel zouden onze paarden dan moeten krijgen??

En dit voor onze kleintjes?
Juniorix is een speciaal samengestelde mix voor jonge paarden vanaf circa 1 jaar. In deze periode, waarin het veulen tot volle ontwikkeling komt, hebben de speelse jaarlingen behoefte aan specifieke bouwstoffen, gericht op de groei van beenderen, gewrichten, spijsverteringsstelsel en andere organen. Daarom bevat Juniorix extra mineralen om een goede botontwikkeling te bevorderen. Het is zodanig samengesteld dat overdreven snelle groei wordt voorkomen: gelijkmatige groei is immmers van groot belang om sterke en gezonde paarden te fokken.

En hoeveel moet onze paint jaarling en shetjaarling hiervan?

Deze lijken me het beste voor onze paarden

Anne_
Berichten: 2309
Geregistreerd: 22-09-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:36

Mij werd ook aangeraden m'n paard over te zetten op 5 granenmix
Nou, hij moet het dus niet,
Hij staat nu al bijna een jaar op the natural way bix (zonder toevoegingen)
en het gaat prima!
Granen werkten bij mij niet!

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:36

nielsd schreef:
Nee, ik had het bericht veranderd, was eerst een tink die een uur per dag werkte.


Ik dacht al Wordt ik nou gek!