Weide op, minder hooi? Bestaan er uitslagen van onderzoeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Weide op, minder hooi? Bestaan er uitslagen van onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 13:09

Hallo,

Elk jaar komt de discussie weer naar voren. Zodra de paarden het land op gaan, wordt er minder hooi gevoerd, dit ter compensatie van de weide.
Nu staat Gossie op een erg schraal land, waar hij ondanks dat weinige gras, toch een grasbuik van krijgt en erg gevoelig is voor eiwitten en dik worden..
Hij krijgt normaal 3 plakken hooi per dag, als hij 7 uurtjes dat schrale land op gaat 2 maal daags een erg klein beetje hooi, uit angst dat hij uit elkaar klapt bijwijze van.

Nu hoor ik overal dat het niet uitmaakt hoeveel hooi je hem geeft, althans dat ik he best gewoon die 2 normale plakken mag geven. De ander zegt weer, nee niet doen, geef hem gewoon een plukje zodat hij wat te doen heeft..
Kortom, de een zegt dit en de ander dat en ik? Ik weet het werkelijk waar niet. We geven hem al 11 jaar lang dat kleine plukje als hij op het land staat, maar hij krijgt ook dan nog maar een handje bix, dat laatste vind ik dan wel weer logisch.

Weten jullie een site waarop onderzocht is of minder hooi voeren tijdens land noodzakelijk is, of dat het niet uitmaakt? Wil het nl nou wel eens weten, hoor zoveel tegenstrijdige dingen, hihi.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Weide op, minder hooi? Bestaan er uitslagen van onderzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:12

hmm hangt ook van het soort hooi af Kim. is dit rijk of schraal? en at hij altijd al al het hooi op wat je gaf, ongeacht hoe het gras er bij stond? als hij al het hooi op eet lijkt hij me niet voldoende te hebben aan het gras. maar dit kan voor gossie misschien anders uitpakken.

maar dit is ook geen wetenschappelijk info waar je om vraagt, haha

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:05

Opzich bevat hooi te weinig energie en eiwit om kwaad te kunnen, het nadeel is enkel dat je paard een bollere buik erdoor kan krijgen, wat bij mij een groot probleem is.

Mijn friese merrie, ook snel dik, op een schraal landje krijgt 1 plak hooi bijgevoerd, dit krijgt ze als ze in de avond tot vroeg in de ochtend op stal staat.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 18:11

Ik zou gewoon veel hooi geven (je kan nu nog geen vers hooi hebben omdat er nog niet geoogst is, dus dan kan het geen kwaad). Je kan dan beter het krachtvoer verminderen.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Weide op, minder hooi? Bestaan er uitslagen van onderzoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 21:55

Pellie schreef:
hmm hangt ook van het soort hooi af Kim. is dit rijk of schraal? en at hij altijd al al het hooi op wat je gaf, ongeacht hoe het gras er bij stond? als hij al het hooi op eet lijkt hij me niet voldoende te hebben aan het gras. maar dit kan voor gossie misschien anders uitpakken.

maar dit is ook geen wetenschappelijk info waar je om vraagt, haha


Oh wat erg dat ik dat niet weet, of het rijk hooi is, vroeger hadden we duur hooi en berm hooi, dat bermhooi zal schraal zijn geweest idd. Normaal als hij eiwitrijk hooi krijgt, krijgt hij veel bulten op zn hals en dat heeft hij niet met dit hooi, war armer hooi dan? Zal het eens navragen, hihi.
Hij heeft altijd binnen no time zn hooi op en vraagt echt om meer. Vandara dat ik deze vraag ook stel, vind het zo weinig en heb er geen verstand van, volg meestal de adviezen van anderen op, maar die izjn tegenstrijdig, dus ik wist het niet meer.
Krachtvoer krijgt hij zowat nihil, net een handje voor de smaak en om gelijk te eten met de andere paarden die nog wel in training zijn en dus gewoon gevoerd worden, anders wordt het vreetmonster echt chagerijnig.
Een dikke buik heeft Gossie idd ook, althans hij komt erg snel aan en wegens zijn slechte benen is dat absoluut niet goed voor hem..Zelf op het schrale land waar hij op staat moet hij opgebouwd worden, per uur, anders trekt meneer het niet, maar die buik trekt ook zo weer weg, heel maf gezicht is dat.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Weide op, minder hooi? Bestaan er uitslagen van onderzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 23:21

ik ken dat wel van gam hoor, die dikke buiken perikelen. je kan het bij gos natuurlijk ook niet lekker wegrijden.
bermgras kan toch vaak 'rotzooi' wezen. ik zou het zelf niet willen voeren, ik bedoel kijk maar naar de grasbermen om je heen als je op de snelweg rijdt. het groeit op in een slechte omgeving, zit allemaal weggegooide troepjes in,wordt gemaaid en niet nagekeken.
hoe groener het hooi, hoe meer eiwit inderdaad. lastige materie, maar als je kunt zou ik hem licht groen/gelig stengelig hooi geven.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 10:37

Ah dan krijgt Gossie idd goed hooi. Dus als de plakken als het ware wat lichter zijn, dan kan hij wat meer krijgen? haha, gut wat een gedoe he, ik en mn onmogelijke vragen ook.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:51

Ik ken het hoor.. Mijn merrie is ook een ramp met voeren, die is zo weer té rond. Veel hooi kan weinig kwaad, paarden krijgen er alleen al gauw een bollere buik van, wat niet direct kwaad kan, maar het is een minder mooi gezicht..
Nu krijgt ze gewoon niet meer dan 2 plakken bijgevoerd, je kan bijv. het hooi ook in een hooizak doen, zodat Gossie wat langer over het hooi eten doet. Valt te proberen..

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:56

Je hoeft geen minder ruwvoer te gaan voeren als ze op de wie staan. Wel minder krachtvoer!

Ik zou het verdelen, bijv. 4x wat kleinere porties ruwvoer. Eventueel in hooizak. (Maar zorg wel dat hij dan niet te hoog hangt, anders komt er te veel stof in neus en ogen!) Zodat het wat meer verdeelt is wat weer tegen verveling gaat en het is beter voor de spijsvertering

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:00

Je valt in veel topics in de herhaling Sophie ..

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:04

antwoord=antwoord

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 18:27

oh oh, ik ben dus niet de enige met een topic als deze, hihi.

Bedankt voor de tips, een hooinet kan ik zeker gaan halen idd, zodat hij wat langer bezig is en naar wat ik begrijp mag hij best gewoon 2 plakken per dag, mits het niet te rijk hooi is.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Weide op, minder hooi? Bestaan er uitslagen van onderzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:24

klopt miirthe, hier krijgen ze het ook uit hooinetten. ze knoeien minder en zijn minder kritisch

in licht stengelig hooi zit gewoon minder eiwitten kim, is wat gezonder voor ze