druk doen door gras??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

druk doen door gras??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 13:27

mijn pony stond herfst/winter in een stuk zand/modder.. geen grasje ofzoiets.. nu staat ze ineens in een grote wei met paarden en valt er niks mee te beginnen met rijden ..
ze steigert, rent, en ziet allemaal spoken...
Is het mogelijk dat het komt door het gras??

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 13:46

?????

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 14:15

weet niemand het ?

ellepel

Berichten: 47431
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: druk doen door gras??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 14:20

t zou kunnen, moet ze wel in veel gras staan denk ik.
krijgt ze ook nog gewoon ander voer naast het gras?
dan in elk geval minder krachtvoer( brok) gaan voeren.

kan ook zijn dat ze gewoon blij is dat ze eindelijk weer buiten is, meestal na een weekje is dat wel over.
of heb je een merrie en dat ze misschien hengstig moet worden?

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Re: druk doen door gras??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 15:12

ellepel schreef:
t zou kunnen, moet ze wel in veel gras staan denk ik.
krijgt ze ook nog gewoon ander voer naast het gras?
dan in elk geval minder krachtvoer( brok) gaan voeren.

kan ook zijn dat ze gewoon blij is dat ze eindelijk weer buiten is, meestal na een weekje is dat wel over.
of heb je een merrie en dat ze misschien hengstig moet worden?

als panache hengstig is en word dan merk je het niet...
maar ze krijgt gewoon nog brokken...
ze staat wel in een redelijk grote wei.. maar die boer daar die blijft stug en aso volhouden dat het niet van het gras komt en ik betwijfel het... want anders stijgert en doet ze niet raar...

ellepel

Berichten: 47431
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: druk doen door gras??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:29

er zit nog niet echt veel voeding in het gras nu, maar als het wel vrij hoog staat krijgt ze wel redelijk wat binnen natuurlijk.

vaak helpt het als je wat minder krachtvoer geeft, de helft van wat je normaal voert en dan even kijken hoe het gaat.

en anders toch je dier laten nakijken, misschien is je zadel niet goed of is er toch wat anders aan de hand

ktink

Berichten: 2221
Geregistreerd: 12-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:59

Mijn pony staat sinds kort ook weer in in een vol weiland, eerst stond ze op een heel kaal land. Ik merk echt goed dat ze nu echt veel meer energie heeft, en dat ze veel drukker is met rijden. Het zal waarschijnlijk aan de voedingstoffen liggen, want inmiddels is het gras weer aan het groeien en komen er al weer aardig wat voedingstoffen in het gras. Dit is natuurlijk wel een grote overgang vanuit het een stukje zand. De paarden hebben natuurlijk ook de lente in de bol. Maar ik geloof zeker dat het ook met het gras te maken heeft. Succes nog met je paardje!

ktink

Berichten: 2221
Geregistreerd: 12-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:00

Oowjah, als ik jou was zal ik het zadel/dekje nog wel even nakijken, of hier niets inzit. En wat minderen in brok.

xjudithx

Berichten: 2215
Geregistreerd: 16-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 19:03

Onze paardjes krijgen altijd de lente in de bol als het weer warmer wordt en alles wordt groen. Gaan ze ook even raar doen. Gaat na een tijdje weer over.
Stond ze eerst alleen? Misschien komt het dan doordat ze nu bij andere paarden staat en daardoor opleeft?

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 19:08

xjudithx schreef:
Onze paardjes krijgen altijd de lente in de bol als het weer warmer wordt en alles wordt groen. Gaan ze ook even raar doen. Gaat na een tijdje weer over.
Stond ze eerst alleen? Misschien komt het dan doordat ze nu bij andere paarden staat en daardoor opleeft?

nee ze stond met 1 ander paard nu staat ze met 2 andere paarden.. maar sinds ze op volle gras staat lijkt wel of ze helemaal gek geworden is met rijden.. ze stijgert anders nooit en nu zijn er ineens 10 spoken inplaats van 1

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:38

Arabiertje van stal is juist rustiger nu in de weide,ook al staat er behoorlijk wat gras. Ze kan toch lekker rennen en krijgt verder geen krachtvoer bijgevoert, dat scheelt een hoop.

En ze staat met andere paarden, dat kan der gedrag ook wellicht veranderen..

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:34

Krijgt je paard niet te veel binnen?
Het kan ook zijn dat je paardje is gaan stressen omdat het een grote verandering is ondergaan. Je had het denk beter kunnen opbouwen van een half uurtje op het weiland naar een hele dag op het weiland

Geef minder krachtvoer en ga voor het rijden eerst even een kwartiertje longeren

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 21:36

RicardoOpa schreef:
Krijgt je paard niet te veel binnen?
Het kan ook zijn dat je paardje is gaan stressen omdat het een grote verandering is ondergaan. Je had het denk beter kunnen opbouwen van een half uurtje op het weiland naar een hele dag op het weiland

Geef minder krachtvoer en ga voor het rijden eerst even een kwartiertje longeren

dat is nou het kl****te dat mag niet ... ze willen haar niet naar 2 uur op het zand zetten !
en ik had al een kwartier gelongeerd maar daarna was ze helemaal gek !

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:05

Wat raar! Mag ik vragen waarom ze niet 2 uur op het weiland mag?

Hoe longeer je haar? Met veel stappen en draven en een stukje galop? Ik denk als je haar wat meer laat galopperen aan de longe zodat ze echt wat energie kwijt kan.

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:08

Verder kun je ook eventueel supplementen die tegen stress zijn gebruiken. Bijv. Pavo NervControll, of andere producten. Moet je even kijken op www.paardendrogist.nl

panache

Berichten: 3596
Geregistreerd: 17-04-05
Woonplaats: apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 22:11

RicardoOpa schreef:
Wat raar! Mag ik vragen waarom ze niet 2 uur op het weiland mag?

Hoe longeer je haar? Met veel stappen en draven en een stukje galop? Ik denk als je haar wat meer laat galopperen aan de longe zodat ze echt wat energie kwijt kan.

weet niet de stal eigenaar deed er moeilijk over en werd chaggie op mij omdat volgensmij al best veel mensen klacht indiende... 3 paarden hebben ook koliek gehad ...
naja hij deed er moeilijk over en maar stug volhouden dat het NIET door het gras kwam dat panache druk deed..

en als ik haar longeer laat ik haar wel werken.. en niet veel stappen eigenlijk...

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:34

Misschien is het toch wel even verstandig dat je de DA erbij haakt

tienus63

Berichten: 12156
Geregistreerd: 09-08-05

Re: druk doen door gras??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:39

Het meeste eiwit zit in het jonge groeiende gras, dus in de puntjes.

Ook al denk je er staat niet zoveel het gras is kan dan toch behoorlijk "geil" zijn, d.w.z. een hoop energie en eiwitten bevatten.

Als je dan ook nog eens de normale krachtvoergift blijft voeren dan krijg je een bommetje.
Gewoon even met mate krachtvoer geven en/of beperkte weidegang op het jonge gras.
Als je paarden ook nog kuil krijgen, halveer de hoeveelheid maar.
Als je dit doet, blijven ze meestal wel hanteerbaar.

Maar behalve de voederwaarde van het gras, speelt de temperatuur etc. ook een rol.
Wordt het je te bar, even longeren voor het rijden.
Zorg sowieso dat je wel heel consequent blijft met je rijden.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: druk doen door gras??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:19

hé wat grappig. mijn tinker werd juist onhandelbaar met rijden door kuil en brok en werd weer rustig als hij op het gras stond. voor mij klinkt dit dus ook een beetje raar maar ben wel benieuwd of het zo kan werken bij je paard. hoeveel brok krijgt ze nog per dag?

RosaNur

Berichten: 1783
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Maastricht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:55

xjudithx schreef:
Onze paardjes krijgen altijd de lente in de bol als het weer warmer wordt en alles wordt groen. Gaan ze ook even raar doen. Gaat na een tijdje weer over.
Stond ze eerst alleen? Misschien komt het dan doordat ze nu bij andere paarden staat en daardoor opleeft?


Het klopt dat paarden nu op het land meer energie hebben enz, dat komt omdat april/mei gras de eerste snede van het jaar altijd heel veel eiwitten bevat, en wij paardenmensen weten dat wij onze paarden meer eiwitten voeren als ze zwaarder werk moeten verrichten, hoe meer eiwitten hoe meer energie.
Ik weet niet waarom deze snede meer eiwit bevat dan andere snede's , maar wel dat dat zo is.