genoeg voer of toch niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

genoeg voer of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 20:26

mijn paard werkt nu een week of 3 meer dan hij ooit heeft gewerkt, maar het is nog geen zware arbeid.Omdat hij dun was heb ik voer gekocht waar maismeel in zit. Hij krijgt 4 plakken hooi per dag maar hij was een week geleden oppeens zo hongerig. Hij is dat nooit geweest ik ben toen meer voer gaan geven, ik ging van 2 kilo naar 3 kilo voer. Maar hij blijft echt hongerig en als ik uitmest en schoon stro nee leg begint hij daar gelijk van te eten, iets wat hij normaal nooit deed. Kan het van dat voer komen wat ik nu geef, hij heeft altijd gewoon muesli of bix gegeten en daar mee had hij dat honger probleem niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:58

Hmm, misschien heeft ie bepaalde tekorten? Zorg iig voor een liksteen.
Krijgt hij het voer goed verdeeld over de dag? Nouja, als 'ie 4 plakken krijgt doet ie daar wel even mee.
Verder vind ik het voldoende, ruwvoer is sowieso belangrijker dan krachtvoer!

ellepel

Berichten: 47431
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: genoeg voer of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:05

gewoon nog veeeeeel meer hooi geven


hooi is veilig te voeren, brok is naar mijn mening niks meer dan vitamine sen energie in 1 brokje geprot.
hooi is en blijft basisvoer nummer 1.

dus geef maar lekker veel hooi, en met een 2 week kun je echt wel zien dat ie aankomt.
dat ie hongerig is komt denk ik door het meer werken, ik heb na een dag hard werken ook meer honger dan een dag waarop ik weinig doe..

brok zou ik dus zo laten,maar lekker wat plakken hooi erbij gaan geven

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:14

Misschien vind hij dit nieuwe voer wel veel lekkerder

Uhm, ik zou hem gewoon een plak extra geven. Als hij daarna nog steeds zo hongerig is zou ik even kijken of het niet iets met zijn verterings organen is. Is zijn mest gewoon zoals normaal?
Als hij nog steeds hongerig blijft, vraag dan even de DA om advies

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:16

Meer hooi voeren. Hooi is basisrantsoen, brok is alleen aanvulling. Brok stilt de honger ook niet, het vult de darmen niet.
Zeker als hij aanvalt op het stro kan dat duiden op een gebrek aan ruwvoer

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:35

geef hem meer hooi, of voer iets van zemelen ofzo bij..... dan heeft ie iig een voller gevoel!

als hij extra werkt, en dus meer verbruikt, heeft hij ook idd meer krachtvoer nodig.

maar van dat voer met maismeel wat je geeft zal hij nu best een stukje dikker worden ofniet? je kan natuurlijk voor de energie ook een sport of prestatiebrok gaan voeren, daar hoef je maar een kleine hoeveelheid van te geven, en zit voldoende in.

maar je basisrantsoen moet in principe bestaan uit hooi of kuil of een ander soort ruwvoer !