Proppen maken, maar tandarts is geweest?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Proppen maken, maar tandarts is geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 18:36

Ik sta net buiten bij mijn paard en ik zie dat hij proppen maakt van zijn kuil.. Hij is net 2 weken geleden 2 maal bij de tandarts geweest, alles is bijgevijld en bijgewerkt. Ik heb geleerd dat een paard alleen proppen maakt met haken, kan er nog een andere reden zijn???

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:37

dit topic ga ik even in de gaten houden..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 20:22

Mijn merrie doet dat ook en het komt volgens de tandarts omdat haar gebit slecht is. Ze is al wat ouder en er zit ruimte tussen de kiezen. Kuil is dan vooral moeilijk om te eten. Beter hooi of nog beter gras.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Re: Proppen maken, maar tandarts is geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 20:22

ik kan mijn paard geen hooi geven ivm stofallergie. hij krigjt kuil wat niet extreem kuil is zeg maar

TurdusMerula

Berichten: 23914
Geregistreerd: 09-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 20:23

Is ze niet gewoon oud met een relatief slecht gebit, of juist aan het wisselen?

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 20:33

Wat je kan proberen is om het hooi eerst even onder te dompelen in water, zo zit er geen stof meer in... werkt uitstekend.
verder zou ik het niet weten.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Re: Proppen maken, maar tandarts is geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 20:46

Dat werkt ook niet, hij moet echt kuil hebben, hooi laten weken een nacht werkt ook niet.. Maar het ging hier over proppen, niet over zijn stofallergie

Volgens de tandarts had hij juist een goed gebit

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:58

Misschien eens een andere tandarts ernaar laten kijken?
Of misschien dat er ondanks die bezoeken die net geweest zijn, toch iets niet lekker zit? Bel je tandarts desnoods even en leg uit wat er aan de hand is.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:11

[***] schreef:
Mijn merrie doet dat ook en het komt volgens de tandarts omdat haar gebit slecht is. Ze is al wat ouder en er zit ruimte tussen de kiezen. Kuil is dan vooral moeilijk om te eten. Beter hooi of nog beter gras.



Onze overleden merrie had het ook, ook door de ruimte tussen en achter haar kiezen, kauwen ging niet meer zo makkelijk en alles bleef in die gaten achter. Niet alleen het biks, maar ook het hooi en het gras.
Wij hebben toen een hulpstuk gekocht wat haar mond open hield, en elke dag 2 keer hebben wij de proppen met eten eruit gehaald.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:20

Als je paard er mager van wordt omdat ze het kuil niet goed meer kan opnemen kun je i.p.v kuil ook lucernebrok geven.Een van mijn zeer oude pony's van 39 heeft het daar jaren heel goed op gedaan.Wel kreeg hij ernaast nog wat kuil want alles wat hij daarvan kon eten was meegenomen.Is je paard alleen geveild of hebben ze ook naar andere dingen gekeken?Want ook een scheef gebit of een ontsteking kan dit probleem veroorzaken.

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:39

weet je zeker dat hij het ook niet al deed voor hij naar de tandarts ging.Het kan namelijk ook een gewoonte worden.Mijn pony deed het ook.Maar dat is uiteindelijk wel weer gewoon over gegaan

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 21:17

baudyh schreef:
weet je zeker dat hij het ook niet al deed voor hij naar de tandarts ging.Het kan namelijk ook een gewoonte worden.Mijn pony deed het ook.Maar dat is uiteindelijk wel weer gewoon over gegaan


Dat weet ik niet zeker... Het viel me ineens op..
Hij is niet mager ofzo, eet zijn gewone eten wel goed, het viel me alleen op bij z'n kuil..

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Proppen maken, maar tandarts is geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 05:44

Het gebit van mijn paard is laatst ook helemaal bijgevijld. Ze had een heel slecht golvend gebit. Ze maakte de eerste week ook proppen van het kuil, die ze meestal weer uit haar mond liet vallen. Ik heb Utrecht gebeld, waar ze ook behandeld was. Deze arts gaf aan dat de gevoeligheid op de tanden/kiezen nog wel even kon duren maar dat het proppen maken na 3 weken (!) zo ongeveer over moest zijn.

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Re: Proppen maken, maar tandarts is geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 07:46

Ik zou ook een andere tandarts erbij halen!
Mijn pony was laatst gedaan, maar ik had het gevoel dat het nog niet goed zat, dus ik heb een andere tandarts eraan gehad (Raymond Ramakers, super!! ) en er was nog een boel te verbeteren.

Cirano

Berichten: 318
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Kampenhout (Belgiƫ), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Re: Proppen maken, maar tandarts is geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:01

Mijn paard maakte ook proppen, was gedaan door een veearts. Toch maar tandarts laten komen en die zei dat zijn gebit niet goed geveild was en hij had ook 1 holte waar dat eten bleef insteken en dat waren dus die proppen die ik telkens zag. Wel goed dat de proppen eruitvielen zei tandarts want anders kunnen ze tandvleesontsteking krijgen.

Zij heeft hem dan nog keurig bijgeveild. 2 dagen erna maakte hij nog proppen, dus ik dacht dat de behandeling niets had uitgemaakt maar na een paar dagen nog aanzien ging het veel beter, hij maakt nu nog nauwelijks proppen.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Re: Proppen maken, maar tandarts is geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 12:52

Hij was naar de tandarts geweest, was niet goed gegaan en is toen weer terug geweest. Dat is nu een week of 2 geleden, ik hou het even in de gaten, en anders gaan we nog maar even langs

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:34

mijne is net geweest voor een gebitscorrectie.
Daarvoor maakte hij nooit proppen, nu wel.
Hij heeft gewoon nog pijn in zijn mond van de behandeling en weet even niet goed wat hij ermee aan moet.
Het is nu een week geleden en nu gaat het iets beter.
Hij eet zijn gewone voer wel goed

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:52

Nouja, in ieder geval sterkte verder dan..

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Re: Proppen maken, maar tandarts is geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:57

sommige tandartsen kunnen wel eens iets te fanatiek zijn.
is hij met de hand gevijld of elektrisch?
vaak als er met de hand gevijld word en er moet veel gebeuren worden de kiezen glad.
je paard kan dan niet goed meer malen en zo krijg je proppen.
als dit na 2 weken nog niet verbeterd is [na de behandeling] zou ik er maar eens een andere tandarts bij halen.

olocip
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-10-05

Re: Proppen maken, maar tandarts is geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 13:29

Bij die van mij bleven proppen ook komen nadat zijn gebit was gedaan.
Bleek bij de dierenarts dat achterin zijn mond wonden zaten.
Hij beet op zijn wangen, en dat waren etterende ontstekingen
geworden maar omdat het zo ver achterin zijn mond zat,
duurd het best lang voordat dat geconstateerd werd.
Het was zonder verdoving en goed licht bijna niet te zien.
Een aantal dagen opname in een kliniek, spoelen en medicijnen
en toen ging het godzijdank weer beter.

Anoniem

Re: Proppen maken, maar tandarts is geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:58

#Ymke# schreef:
Dat werkt ook niet, hij moet echt kuil hebben, hooi laten weken een nacht werkt ook niet.. Maar het ging hier over proppen, niet over zijn stofallergie

Volgens de tandarts had hij juist een goed gebit



De ene tandarts is de andere niet. Zorg dat je echt een goede hebt. De aller achterste kiezen zijn moeilijk te bewerken en die worden uit gemak nog wel eens overgeslagen, als juist daar de boosdoenders zitten, kost het je alleen tandartskosten die niet helpen. Heb er nl ervaring mee.

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:37

mijn merrie maakt ook proppen. Haar gebit is ook gedaan door een paardengebitsverzorger.
Mijn merrie heeft ook ruimte tussen de achterste kiezen. Bij mensen zou je hier een ragertje tusssen door halen. Bij een paard wordt dat wat moeilijk.
Het tandvlees tussen die kiezen gaat ontsteken door bacterien en voedsel dat blijft zitten, vanwege die ruimtes. Elke keer als mijn merrie aan het eten is, proeft ze onstekingsvloeistof dat ze door het kauwen tussen de kiezen uitperst. Dat is vies en spuugt ze haar eten uit.
Ik heb heel veel moeite gedaan om te zorgen dat ze op gewicht kwam. Als ik verder kijk hoeveel voer er verspild wordt.

Ik blijf dit topic volgen. Want ik hoop dat ik ook de gouden tip krijg.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Proppen maken, maar tandarts is geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:44

Citaat:
Want ik hoop dat ik ook de gouden tip krijg.


elke dag d'r mond spoelen met een waterslang.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Proppen maken, maar tandarts is geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:12

Komt vaker voor na een tandartsbehandeling. Soms moeten paarden even wennen aan een wat gladder gebit, soms zijn de kiezen gewoon nog wat gevoelig.

Kijk het even een week of twee aan, dan moet het echt over zijn!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Re: Proppen maken, maar tandarts is geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 17:56

we zijn nu inmiddels een hele poos verder en het is zo goed als over , af en toe gooit hij er nog wat uit, maar niet zoals eerst.. bedankt!