Alternatief voor hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evikes

Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Alternatief voor hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 16:59

Weet er iemand een alternatief voor hooi?

Mijn paardje heeft een allergie aan hooi en ben dus nu eens alle alternatieven aan het bekijken.

Ik geef al bieten bij..is dat ook ruwvoer?

srr, als het een domme vraag is

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Alternatief voor hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:00

bij de paardendrogist hebben ze paardenbrood daar zit echt veel in.

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Alternatief voor hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:05

Hoe bedoel je "allergisch"?
Allergisch voor stof of voor hooi zelf?

Als het voor stof is zou je het nat kunnen maken of kuilgras geven.
Anders stro voeren, er zijn verschillende soorten bijv. erwtenstro of gerstestro.
Laat je voorlichten door je dierenarts.

Evikes

Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 17:09

Ze is alerisch voor het stof en schimmels denk ik, aangezien ze wel op de weide mag....

Tifa

Berichten: 623
Geregistreerd: 01-01-06

Re: Alternatief voor hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:13

Als ze allergisch voor stof is, kan je het hooi in zo'n hooinet doen, en dan even ( ongeveer 2,5 uur ofzo ) laten weken in een emmer water, doen ze bij onze buren ook. En eentje van ons er ook allergisch voor, krijgt dan iets aan haar longen en gaat heel erg hoesten, dan kan je kuil nemen, doen wij ook.

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:14

Er bestaan ook hooibrokken trouwens.

Needje

Berichten: 19210
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:15

Ergens in september komt er van Hartog geloof ik iets nieuws uit. (heb je nu nix aan, maar in de toekomst misschien) Soort gras. Wordt op een speciale manier gedroogd, zodat er veel meer voedingsstoffen enzo inzitten. Een dinnetje van me had dat gezien op Jumping Amsterdam. Even in de gaten houden dus.
Anders misschien: http://www.hartog-lucerne.nl/lucerne_mix.html

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:20

Paard dat ik ken heeft ook hooiallergie en krijgt op aanraden van de DA kuilgras.

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:56

Zoals al is gezecht zou je kuilgras kunnen nemen. Dat is niet stoffig Maar is wel duurder en je moet oppassen dat de geopende pak binnen 2 weken op gaat, want kuil schimmelt sneller dan hooi. Als jou paard allergisch is voor stof zou ik dat kiezen.

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:43

idd kuil gaan voeren, je kan ook lucerne brokken gaan voeren anders, dat bestaat ook.

volgens mij zijn bieten geen ruwvoer hoor... of misschien heb ik het verkeerd

je kan ook je hooi in een net doen, in een afgesloten ton, en er dan hete thee overheen gooien, dan gaan de stoffen er ook uit, en heeft het voor je paard nog een lekkere smaak/geur ook !
want veel paarden vinden natgemaakt hoor maar vies...dus als je dat doet, de ton dicht doen, dan stoom je het hooi als het ware... die van mij vinden het wle lekker.. maar gewoon kuil voeren of een lucerne brok is natuurlijk wel een stuk makkelijker !

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:47

Hooi onderdompelen, voordroog/kuil, lucerne. Je hebt meerdere opties en ik zou het gewoon allemaal gaan proberen tot je iets tegenkomt dat je bevalt.

Anoniem

Re: Alternatief voor hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:17

Tifa schreef:
Als ze allergisch voor stof is, kan je het hooi in zo'n hooinet doen, en dan even ( ongeveer 2,5 uur ofzo ) laten weken in een emmer water, doen ze bij onze buren ook. En eentje van ons er ook allergisch voor, krijgt dan iets aan haar longen en gaat heel erg hoesten, dan kan je kuil nemen, doen wij ook.


Als je het hooi zo lang laat weken, spoelen de voedingsstoffen eruit en met weken is de kans op rotting sowieso groot, ook vinden paarden het minder lekker.
Ivm met luchtwegproblemen doe je er het beste aan het hooi nat te spuiten of enkel onderdompelen, zoals Djilan al aangaf.

Lucerne is overigens ook een optie
(Bijv. van Hertog)

jacqp
Berichten: 587
Geregistreerd: 28-04-06
Woonplaats: wenum wiesel

Re: Alternatief voor hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 10:35

ik geef mijn oude paard seniorenslobber van masters, dit kan het ruwvoer geheel vervangen.
ze heeft weinig kiezen meer, dus vandaar dat ik dit voer.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:39

je hebt fiberblend van dodson etc... hoe heet dat merk?

Dat is een vervanger van hooi.

Ik ben erg benieuwd naar die hooivervangers van Hertog!

_Nann_

Berichten: 4469
Geregistreerd: 08-10-04
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 19:42

bedoelt ze niet hartog lucerne? ipv hertog?

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Alternatief voor hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 16:47

je kàn lucerne of kuil gaan voeren, maar dan moet je wel ontzettend goed opletten op haar gesteldheid, want er zitten meer eiwitten en suikers in kuil en lucerne.

Ikzelf heb wel goede ervaringen met dorshooi (graszaadhooi), daar zit echt veel minder stof in als in gewoon hooi, het is echt heel schoon. Ik zou als je de kans hebt, dat even proberen, als de stofallergie niet al te ernstig is, anders zou ik het risico niet nemen en lucerne gaan voeren.

kan ze eigenlijk wel tegen stro? Zo ja, kan je misschien roggestro (knabbelstro) bijvoeren.

Oregon
Berichten: 1007
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Lelystad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 18:37

Persoonlijk vind ik ruwvoer heel belangrijk. Een paard heeft ruwvoer nodig voor zijn gebit, geestelijke gesteldheid en ook voor zijn verteringsstelsel. Stap dus niet zomaar over op een brok oid. Kuilgras en luzerne zijn goede vervangers. Ook stro eten is niet slecht voor een paard en je zegt al dat je paard wel gras mag dus dan maar ook zoveel mogelijk op de wei waar mogelijk. Succes!

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:06

Ruwvoer is ook erg handig voor het type spijsvertering wat het paard heeft Voor een paard is het beste om de over de hele dag verspreid wat te eten te hebben, en ruwvoer doen ze lekker lang mee dus dat is eigenlijk ideaal.

Tifa@ Je hoeft hooi echt geen 2,5 uur onder water te houden om de stof er van af te nemen, hoor Na 10 minuten kun je het al voeren. Zoals Miirthe al zei, zullen de voedingsstoffen zich in het water opnemen, de reden dat je het hooi in het water doet is om het stoffen te verkoemn