hoe de weidegang opbouwen? (shet)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_rocco_

Berichten: 542
Geregistreerd: 02-09-05
Woonplaats: Hierden

hoe de weidegang opbouwen? (shet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 09:44

Mijn 2 shetlanders lopen nu op een kaal weitje, ze krijgen kuil en een paar wortels op een dag, en ze hebben altijd een liksteen tot hun beschikking. Maar nu wil ik ze graag weer een beetje meer op het gras laten, hoe doe je dat een beetje verantwoord? Ik ben namelijk doodsbang dat ze hoefbevangen worden.. Heb het al eens meegemaakt met een andere pony.
Is het een goed idee om ze de 1e dag 1 uur op de grote wei te doen, volgende dag 2 uur enz? het is een ruin van 4 jaar en een hengst van 3, allebei nooit hoefbevangen geweesd.
Weten jullie hier meer van?

Groetjes Arianne

ktink

Berichten: 2221
Geregistreerd: 12-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:35

Heehallo!
Met dit soort dingen moet je idd wel heel voorzichtig mee zijn. Ik ben het met mijn pony's ook aan het opbouwen.
doe het eerst maar is een half uurtje, de volgende dag 3 kwatier, de dag erna nog is kwartier, dan een uurtje. Nog een keer een uurjte erin zetten. En zo langzaam uitbouwen. Dan een keer 1,5 uur dan 2 uur. Als ze in een keer te veel voedingsstoffen binnen krijgen kunnen ze niet alleen hoefbevangen worden, maar bijvoorbeeld ook koliek krijgen. Dus bouw het langzaam op, dan komt het helemaal goed .

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:37

wij zetten onze shets op de weide met een paddok aan en de eerste dag met stroom een klein stukje weide,en we schuiven dat steeds een beetje op.tot ze het gewoon zijn en dan gaat de hele weide open