Paard te dik, moet afvallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Paard te dik, moet afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 18:42

Solide is te dik en ik heb het idee dat ze steeds meer aankomt.
Veel eten krijgt ze niet, ze krijgt 's-morgens en 's-avonds een heel klein beetje basisbrok.
Verder kreeg ze ook nog wat brood, maar is nu hopelijk gestopt (ik heb een opa die dat regelt en haar dat graag geeft).
's-Avonds wat hooi en nu het gras weer begint te groeien krijgt ze een paar uur per dag vers gras.

Nu heb ik het pech dat ik een opa heb die eigenwijs is en dus ook alles beter weet. Heb op het bord in stal geschreven dat Solide MOET afvallen en hoe we dat gaan doen. Maar nu mijn vraag:
Is er nog een bepaald soort voer wat ik mijn paard kan geven zodat ze toch wat meer afvalt?

Iedereen bedankt alvast voor de tips.

Marshaha

Berichten: 2944
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Weert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:51

ohhw zou het aan de leeftijd liggen? ik heb nl ook al mensen die zich bemoeien met hoeveel snoepjes en extraas de ponys krijgen.
gelukkig zijn ze niet te dik, maar ik wordt er gek van dat ze zomaar vanalles voeren, terwijl ik duidelijk zeg dat ik dat niet wil

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 19:52

Dat is inderdaad de leeftijd Mars. Die mensen hebben al een heel leven achter zich liggen en misschien zoals mijn opa ook vroeger eigen paarden gehad en dan weten ze zeker wat beter is.

Maar de paarden van vroeger waren uren per dag echt hard aan het werk. Onze paarden hooguit 2 uur per dag (dat is al heel veel) en dan kunnen ze lekker weer genieten van hun vrije tijd.

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Re: Paard te dik, moet afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:08

het eerst dat je moet doen is stoppen met brood voeren. Brood is een vetmakertje.

Duidelijke maken dat buiten de vaste voertijd er geen ander voer mag gegeven worden.

@ Mars maak duidelijk aan die mensen dat die snoepjes de paarden en pony's ziek kunnen maken. Ik duld niet dat er buiten mij en vader of moeder en mijn bijrijdster de paarden iets geven.

Marshaha

Berichten: 2944
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Weert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:24

ik doe niets anders petra, serieus

en nu wil ik razzle niet naar huis halen, terwijl ik er voor toch wel heel veel geld stallen en een bak heb gebouwd en wei gemaakt
ik weet gewoon dat hij erg gevoelig is voor voer etc, en hij krijgt ook niet voo rpiet snot dure poedertjes erbij

bovendien gaan de paarden 'bijterig' worden wanneer ze iedere keer iets krijgen, en ik kom dus zonder iets.
ik houd daar echt niet van

TheSam

Berichten: 9892
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Maasland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:56

Hoe zit het met beweging? Dik worden hoeft niet alleen aan t voer te liggen

knightloekie

Berichten: 2799
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Limboland

Re: Paard te dik, moet afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:37

als je je paard wil laten afvallen, verminder dan als eerste de hoeveelheid krachtvoer.
Als je krachtvoer geeft, doe dit dan wanneer het paard al gras, hooi of kuil heeft gegeten en de darmen in ieder geval gevuld zijn. Dit zorgt er voor dat het krachtvoer goed kan worden opgenomen.
Probeer de hoeveelheid eiwitten in het rantsoen zo laag mogelijk te houden, paarden krijgen nagenoeg altijd teveel eiwitten binnen.
Als je paard buiten staat, wat zowiezo al is aan te bevelen (zie ook Natuurlijke Huisvesting) probeer dan de boel zodanig in te richten dat de afstanden tussen de voederplaats, watervoorziening en inloopstal zo groot mogelijk zijn. Op deze manier stimuleer je je paard om meer te lopen. Gratis training, aangezien paarden in de natuur minimaal 30Km per dag lopen kun je de hoeveelheid beweging niet snel overdrijven. Voor de gezondheid van de hoeven is beweging essentieel.

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/voeding.htm


misschien heb je hier iets aan ilse

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 16:40

TheSam, ik weet ook wel dat mijn paard beweging nodig heeft en deze krijgt ze ook zoveel mogelijk. Daar kan het dus niet aan liggen.

Petra en Maartje bedankt.

Ik heb nu gepunte haver meegekregen. Hopelijk werkt dit, alleen heb ook al gehoord dat ik uit moet kijken of ze er niet te heet van wordt. Is dit wel het geval dan ga ik op zoek naar gerst.

knightloekie

Berichten: 2799
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Limboland

Re: Paard te dik, moet afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:46

gepunte...is dat hetzelfde als geplette ??

Dat heb ik Loekie ook gevoerd omdat ie wel wat pittiger mocht worden...nou daar heb ik helemaal niks van gemerkt.. Zelfs niet met 2 kilo scheppen Dat zal wel meevallen hoor

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 16:48

Gepunte is volgens mij de gewone haver en geplette is geplet
Ik hoorde van de mensen waar ik het kocht (en ook van een collega) dat het inderdaad met energie mee zal vallen.
Maar krijg weer uit andere hoeken te horen dat het dus best kan zijn dat ze er heel heet van wordt. Ik wacht het weekend af, is dit het geval dan ga ik maar over naar de gerst. Ik moet iets en vind het nu echt de spuigaten uitlopen. Volgens mij komt ze aan van lucht.

knightloekie

Berichten: 2799
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Limboland

Re: Paard te dik, moet afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:50

je moet er idd wel mee uitkijken

maar waarom gebruik je dan geen geplette haver. Daar wordt ze zeker niet heet van

knightloekie

Berichten: 2799
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Limboland

Re: Paard te dik, moet afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:54

Overgewicht
Overgewicht is in principe ongezond. Meer beweging en minder eten is ook voor paarden het beste advies. Vul het rantsoen van een paard dat op een afslankrantsoen staat wel aan met een vitaminen en mineralenmengsel (zie kompleet plus). Zeker als u het overgewicht te lijf gaat met meer training. Voor paarden die de neiging hebben om zich rond te eten aan gras, is er een speciaal mondmasker waarmee uw paard wel kan grazen (greenguard, maar beduidend minder gras binnen krijgt. Zet uw paard nooit zomaar van de ene op de andere dag op een streng dieet, maar bouw de hoeveelheid voer langzaam af.

Kompleet Plus
Kompleet Plus is een volledig supplement met als extra toevoeging soja olie, levertraanolie en gist. Hierdoor bevat Kompleet Plus bevat niet alleen alle noodzakelijke vitaminen, mineralen, sporenelementen maar ook aminozuren, vetzuren en gist. Kompleet Plus draagt bij aan het behoud van een goede gezondheid en mooie glanzende vacht. Kompleet Plus is speciaal ontwikkeld als dagelijkse aanvulling op het voer van paarden op een graan-, hooi-, kuilvoer- of afslankrantsoen, voor paarden die 's zomers in de wei niet worden bijgevoerd, voor alle "sobere rassen" en voor paarden die minder krachtvoer eten dan de door de fabrikant van het voer geadviseerde hoeveelheid. Met Kompleet Plus weet u zeker dat uw paard alle noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgt. Kompleet Plus kan aan ieder rantsoen toegevoegd worden.


lang leven google

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 16:59

Tnx Maartje.

Hahaha met de haver kijk ik wel uit. Zal ik misschien straks al merken als het echt op haar aanslaat. Dus ga ik straks longeren.

Kompleet Plus klinkt een beetje als die Summerfit blokken. Die zijn voor paarden op de wei. Zit ook verder niks aan toegevoegd als alleen het hoognodige wat een paard op de wei nodig heeft.

knightloekie

Berichten: 2799
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Limboland

Re: Paard te dik, moet afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:00

en ik zou ook nog een DA om advies vragen als je er echt niet uitkomt of had je dat al gedaan ??

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 17:03

Dat had ik nog niet gedaan. Is het echt zo dat ze ondanks alles wat ik probeer niet afvalt, dan moet ik dat gaan proberen. Maar denk dat eerst het simpele en dan pas het andere

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 18:21

Nu 2 dagen verder met het voeren van haver en ze heeft er nog niet fel op gereageerd (ik weet niet hoe lang het duurt voordat ze daar fel op reageren).
Vanmorgen is de bijrijdster gewoon met haar de bossen in geweest en daar gedroeg ze zich uitstekend. Hoop dat het zo blijft.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 18:25

Overigens; lees voor tips etc. dit forumgedeelte (VS) nog eens door, er zijn al vele topics gestart over dit onderwerp.

Ontopic: Op z'n simpelst gezegd minder voeren (vooral krachtvoer) en meer beweging.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 18:31

Beweging komt ze naar mijn idee niks tekort. Ik vind dat ze recht heeft op 1 dag rust en ze krijgt minimaal 5x per week beweging dmv rijden of longeren. Verder reageert ze zich ook nog weleens uit in de wei (daar staat ze de hele dag, maar niet de hele dag op het gras).

Miirthe, ik heb al een heel stuk terug gekeken, zie meer paarden die te mager zijn dan te dik wat in dit forum voorkomt. Maar ik ga nog een keer zoeken.

meisie
Berichten: 43
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 08:34

Ik geef mijn paard Fyto Form van Fyto Horse en dat gaat helemaal perfect alle voedingsstoffen zitten erin die het paard nodig heeft en je kan biks ernaast blijvengeven als je dat wenst maar je paard valt in gewicht af gegarandeerd op een gezond manier de site is :

www.garvo.nl

en kies je voor paarden voeding en daar zit een heel lijst voeding voor verschillende doeleinde.. je kan ook een e-mail sturen naar een adviseur zonder extra kosten waar ze op antwoorden... wacht niet te lang want op een hoefbevangen paard zit niemand te wachten... success

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 14:38

Dank je Meisie.

Trouwens goed nieuws, volgens mij is ze al wat kwijt

Marshaha

Berichten: 2944
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Weert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:34

mss toch je lessen nemen
zo komen er ook moeilijkere/andere oefeningen voor solide, en kan ze lekker zweten

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 15:51

Dat is ook een idee Mars

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:56

Wel mooi dat ze dan toch al wat afvalt, je traint idd naar mijn idee voldoende.
Ik ken het probleem met mijn merrie; en het is idd knap lastig.
Gek dat je geen topics kon vinden, naar mijn idee zijn die al ontzettend vaak gestart. Maar het kan kloppen dat het meer om het bekende mijn paard is te dun-voer maismeel verhaal ging ..
Succes verder!

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 13:02

Wat meer trainen
Hoeveel plakken ruwvoer krijgt ze nou?

diewertje

Berichten: 159
Geregistreerd: 21-08-05
Woonplaats: Leiderdorp

Re: Paard te dik, moet afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:25

Staat je paardje op stro of op zaagsel. Mijn paardje is ook een beetje te dik en er werd mij door de veearts aangeraden om hem op zaagsel te zetten omdat ze daar vaak al een heel stuk door afvallen.