paard eet te weinig, mager, ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

paard eet te weinig, mager, ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 13:32

hey
een sportpaard bij ons op stal staat de laatste tijd nogal mager. Het is een 7jarige merrie die op hoog niveau springt (cyclus 7 jarigen, parcours 1.40). Het is altijd al een stresskikker geweest, ze maakt zich snel druk.
De laatste tijd eet ze steeds minder, alleen hooi gaat er wel in.
Iemand enig idee?

Persoonlijk dacht ik aan een maagzweer, vanwege de stress (ze is vorig weekend ook drie dagen op internationale meegeweest). De veearts brengt deze week nog een emmer Pronutrin mee. En volgende woensdag komt er een speciale "sportpaarden-dierenarts" of hoe je dat ook mag noemen. Maar ben even benieuwd wat jullie ervan denken..
xxx

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 14:30

Je zou inderdaad aan een maagzweer gaan denken. Meer kan ik er zo niet van maken. Het gebit is neem ik aan wel gecontroleerd?

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: paard eet te weinig, mager, ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 00:14

sorry, topic even uit het oog verloren.

Ja haar tanden zijn gecontroleerd en die zijn in orde.
Ze staat ondertussen al een week of twee op rust, ze gaat gewoon elke dag op de weide. Ze is nu wel al ietsje aangekomen, maar er mag nog veel meer bij..
xxx

ellepel

Berichten: 47431
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: paard eet te weinig, mager, ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:01

wat krijgt ze nu precies allemaal te eten dan?

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:03

Lintworm? Wij hebben er ook een gehad waar de veearts van alles aan gedokterd heeft. Tot we een artikel over lintworm lazen in Bit. Eén spuit Equimax erin en hij knapte enorm op. Nu krijgt hij twee keer per jaar zo'n ontwormingskuur met tussendoor normale ontworming en hij doet het super.

Oregon
Berichten: 1007
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Lelystad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:44

Gewoon lekker op de wei laten staan. Een paard heeft veel tijd nodig om te groeien/zich te herstellen. Een extra keer ontwormen, vitaminestoot oid kan meestal nooit geen kwaad in zon situatie. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat een paard even zat is van al het krachtvoer. Lekker slobber, musli oid kan dan wel gewaardeerd worden. Maar persoonlijk vind ik toch dat een paard op de wei vaak het beste groeit. Laat je nog even weten wat die speciale sportpaarden dierenarts ervan vond?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:16

Zal dat kuurtje Ponutrin dan maar goed af gaan maken, klinkt idd als een maagzweer. Ontworm je verder goed en lijkt ze geen moeite te hebben met kauwen (misschien iets met der gebit?)

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:54

Kan een combinatie met stress zijn. Paarden raken vaak makkelijker gewicht kwijt dan dat ze het erbij krijgen helaas. Wel goed dat het paard nu wat 'rust' krijgt met weidegang. Een keer extra ontwormen met equimax kan nooit kwaad. Je kan evt. ook mestonderzoek laten doen en als het blijft het bloed na laten kijken. Ik kreeg ooit de tip om gerst bij te voeren bij een paard dat heel gevoelig op de maag was; had de indruk dat het wel hielp.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: paard eet te weinig, mager, ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 18:16

het paard is niet van mij, maar van de pensionhoudster. Zal de tips doorgeven.
Alvast bedankt!
Ze moeten sowieso allemaal deze week weer ontwormd worden. Tanden zijn geen probleem.

Momenteel krijgt ze voordroog, geweekte bietenpulp en pavo condition extra brokken. We hebben een maand ongeveer Cavalor musli gevoerd, maar toen is ze vrij mager geworden. Geen een van de paarden stond er echt goed bij eigenlijk. Nu staan ze allemaal weer op Pavo en het verschil is duidelijk te zien.
Moet wel zeggen dat ze andere dingen in haar voer liever niet heeft. Misschien lust ze het niet? (zoals geplette maïsvlokken, luzerne, melasse, ... )
Die speciale sportpaardenarts is nog niet geweest. Normaal kwam die ruiter die haar uitbrengt op wedstrijd vandaag en dan wist hij meer hopelijk..
xxx