Welke wormenkuur kan ik het beste nemen bij deze eitelling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schatjes

Berichten: 555
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Maasbracht

Welke wormenkuur kan ik het beste nemen bij deze eitelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 23:07

Ik heb door het Veterinair Parasitologisch Laboratorium Het woud een wormeitelling laten doen. Het is helemaal niet duur, dus dacht ik waarom zou ik het niet doen.

Er zijn alleen strongylus eitjes aangetoond bij beide paarden (meest voorkomend bij paarden), en dat ze hiertegen ontwormt moeten worden. De waardes waren 1300 eitjes per gram bij een veulen (wordt 24 mei 1 jaar) en 600 eitjes/gram bij een 4 jarige. Waarmee kan ik ze het beste ontwormen.

Moxidectine als hoofdbestandeel lijkt mij wel een goede, omdat hij de meeste stadia's aanpakt van de kleine en grote stongylus soorten. De wormen kuur die dat bevat heet equest. Op internet even gezocht, maar kan ook net zo goed niet kloppen, omdat overal weer wat anders staat. Verder is deze het gevaarlijkste bij overdosering in verband met vergiftiging

Welke zouden jullie me aanraden? Ik wil het liefste zo snel mogenlijk ontwormen. Ik ga morgen naar de winkel. Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:48

Ik zou dan gewoon ontwormen met Moxidectine; hoe bedoel je dat overal wat anders staat? Andere info over Equest zelf of de werkzame stof?

Schatjes

Berichten: 555
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Maasbracht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 12:25

beiden, maar ik haal me dan denk ik gewoon equest. en dan laat ik nog wel een eitelling uitvoeren naderhand om te kijken of het heeft geholpen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 19:44

Mag ik vragen wat zo'n eitelling kost?

Schatjes

Berichten: 555
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Maasbracht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 23:23

12.50 per monster, dus echt niet duur. Ik dacht eerst dat het zeker 50 euro ofzo zou kosten, maar dat valt reuze mee, en hoe meer paarden hoe goedkoper het wordt. kijk op www.wormbestrijding.nl

Schatjes

Berichten: 555
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Maasbracht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 23:25

Het voordeel is dat je niet onnodig doet ontwormen als het niet nodig is en zo je paard het minste belast. Bij mij was het toevallig wel nodig. Zo weet je ook waar tegen je moet onwormen en welke ontwormingskuur je het beste kan nemen. Ik heb het toevallig gelezen in het IDS (in de strengen van het kwpn), en dacht eens kijken op de site, omdat ikzelf laboratorium school volg.

Anoniem

Re: Welke wormenkuur kan ik het beste nemen bij deze eitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 23:31

Gelijk maar even 3 kits besteld, kan ik eens zien of ik goed bezig ben met ontwormen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:38

Dat is niet duur, ga ik ook doen.

Schatjes

Berichten: 555
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Maasbracht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 10:46

Ik heb trouwens gewoon de equest gehaald, alleen hadden ze hem in de paardenwinkel niet of agrodin. Ben ervoor naar een dierenartsen praktijk moeten rijden, daar hadden ze hem wel.

Syrianda
Berichten: 1835
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Re: Welke wormenkuur kan ik het beste nemen bij deze eitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:00

Bij GD hebben ze daar ook een product voor. Zie link:
http://www.gezondedieren.nl/home

Je moet je wel realiseren dat je mate van wormen niet alleen via mest kunt checken. Je moet dan eigenlijk ook direct een bloedcheck doen. Enkel een mestcheck zegt niets. (dit is wetenschappenlijk onderzocht) Dit is bij GD vanaf dit voorjaar te doen. Je kunt dan via je dap de bloed plus mest in laten sturen. Dan krijg je advies welke ontworming je dient te gebruiken.
Binnenkort wordt de site van GD ge-update en staat er nog meer info over dit product.

Voor info kun je eventueel bellen met GD 0900-1770.

onderstaande staat op site:
GD komt met 'meters' voor paardenhouders


GD gaat het komende jaar een aantal laboratoriumbepalingen aanbieden aan paardenhouders, waarmee zij inzicht krijgen in de gezondheid van hun dier(en). In april worden de eerste twee producten uit de zogenaamde 'GD Meter'-serie in de markt gepositioneerd. Het gaat om een gepoold mestonderzoek op wormeieren (om te controleren of de dieren wormeieren uitscheiden) en een bloedonderzoek op het ontstekingseiwit bètaglobuline (geeft uitsluitsel over de klinische schade die worm(larv)en aanrichten bij het dier).

GD wil paardenhouders een aantal producten bieden waarmee zij de gezondheid van hun dier(en) relatief eenvoudig kunnen laten controleren. Na de zomer is GD voornemens een seriemeter voor de voeding te introduceren. Voor het einde van dit jaar tenslotte, staat een meter voor een algehele gezondheidscontrole op het programma.


Donderdag 13 april 2006

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 20:49

oliebol, daar was ik al bang voor. Het zegt toch vast wel iets voor 12,50?

Bloed, bleh.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: Welke wormenkuur kan ik het beste nemen bij deze eitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:00

oh ik denk ze gaan voor die 12.50 ook een advies geven dan kun je net zo goed mest naar de plaatselijke kliniek brengen, die onderzoeken het ook voor 10,- en krijg je advies wat je geven moet.

Schatjes

Berichten: 555
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Maasbracht

Re: Welke wormenkuur kan ik het beste nemen bij deze eitelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 14:31

Pellie schreef:
oh ik denk ze gaan voor die 12.50 ook een advies geven dan kun je net zo goed mest naar de plaatselijke kliniek brengen, die onderzoeken het ook voor 10,- en krijg je advies wat je geven moet.


Aha dat wist ik niet. Kan ik de volgende keer altijd doen ja. Maar heb het gevoel dat het daar niet echt goedkoper is. Echt advies van wat ik geven moet heb ik niet gekregen, maar wel kon ik nog een monster opsturen voor de resistentie te testen tegen hippotwin wat ik daarvoor heb gebruikt, als ik in juni/julli dacht ik nog eens zou ontwormen daarmee.

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Re: Welke wormenkuur kan ik het beste nemen bij deze eitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:54

Schatjes schreef:
Pellie schreef:
oh ik denk ze gaan voor die 12.50 ook een advies geven dan kun je net zo goed mest naar de plaatselijke kliniek brengen, die onderzoeken het ook voor 10,- en krijg je advies wat je geven moet.


Aha dat wist ik niet. Kan ik de volgende keer altijd doen ja. Maar heb het gevoel dat het daar niet echt goedkoper is. Echt advies van wat ik geven moet heb ik niet gekregen, maar wel kon ik nog een monster opsturen voor de resistentie te testen tegen hippotwin wat ik daarvoor heb gebruikt, als ik in juni/julli dacht ik nog eens zou ontwormen daarmee.


Je kunt ook een mailtje naar "het woud" sturen met je vragen, heb ik ook gedaan, kreeg diezelfde avond nog een uitgebreid antwoord terug.

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 01:12

Lintwormeieren komen maar af en toe met de mest mee, terwijl ze dus wel lintwormen kunnen hebben.
Dit is alleen aan te tonen met een bloedtest (Eliza-test).
Bloed gaat dan naar engeland.......
Waterdicht is het mestonderzoek dus niet.....
Of je zou van elke keutel die het paard maakt en dat een week lang, een monster moeten maken.
Ben bang dat het dan een heel groot monster is

Schatjes

Berichten: 555
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Maasbracht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 20:44

Het is ELISA. Heb ik vaak zelf uitgevoerd. Dan wel voor andere doeleinden. Het berust op de antilichamen die dan tegen die worm gemaakt worden, die zich in het bloed bevinden. Wel raar dat ze het speciaal daarvoor naar engeland moeten sturen. Zal ook wel een prijskaartje aan zitten. Vandaar dat ik een gewone eitelling wel intressant vond.