wat voeren bij diarree?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

wat voeren bij diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 20:07

Hoi, ben even op zoek naar tips voor mijn paardje om de mest weer normaal te krijgen van diarre naar gewone "drollen"
Iemand ideeën?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:10

Waarom heeft ie diarree? Worminfectie, zandbuik, voorjaarsgras, ziekte? Ik zou de VA laten kijken/onderzoeken wat voor soort diarree het is.

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:57

Ja precies, als je weet wat de mogelijke oorzaak is dan weet je ook beter wat er aan gedaan kan worden. Hoe wordt bijvoorbeeld je paard gehouden op stal/in de wei, wat krijgt hij nu te eten, is daar sinds kort verandering in?

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 17:07

nou dat is dus het rare.. ze staat op de paddock en krijgt eigenlijk altijd kuil... Er is geen grote verandering, behalve misschien een ander pak dat het net iets vetter kan zijn.. Op de paddock staan ze op houtsnippers, geen zand dus en echt veel gras heeft ze niet op

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Re: wat voeren bij diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:10

Als ik dat zo hoor ,zou ik maar even geen kuil geven en gewoon hooi geven tot ze is opgedroogd.Daarna kun je verder kijken,kijk ook de mest na op wormen.Mest in een emmer water en laten staan.Zie je vanzelf wat er boven komt drijven.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: wat voeren bij diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:16

gootje12 schreef:
Als ik dat zo hoor ,zou ik maar even geen kuil geven en gewoon hooi geven tot ze is opgedroogd.Daarna kun je verder kijken,kijk ook de mest na op wormen.Mest in een emmer water en laten staan.Zie je vanzelf wat er boven komt drijven.


Je moet ten alle tijden voorkomen dat je paard opdroogd
Wat ik gehoord heb is droge zemelen voeren,maar of dat veilig is kan ik niet zeggen.

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 18:26

zemelen zwellen op door water dus denk dat ze dan juist eerder uitdroogt;) ze krijgt vanavond joghurt (tipje van vriendin) en slobber zal ook wel oke zijn.. Verder is het lastig om wat over kuil te bepalen aangezien ze niet alleen staat maar kga het even vragen aan de stalbaas!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:02

Ik heb wel eens iets gehoord over zoveel eetlepels Bio Yoghurt bij diarre.. Werkt dit?

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:48

Nee zemelen veroorzaakt een lichte verstopping waardoor dus ook die mest hard wordt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:25

MarjoEisla schreef:
zemelen zwellen op door water dus denk dat ze dan juist eerder uitdroogt;) ze krijgt vanavond joghurt (tipje van vriendin) en slobber zal ook wel oke zijn.. Verder is het lastig om wat over kuil te bepalen aangezien ze niet alleen staat maar kga het even vragen aan de stalbaas!


Is het ook daadwerkelijk bewezen dat Yoghurt werkt, of gewoon verzonnen omdat het bij ons ook werkt ofzo?
Ik spreek je nergens op aan, ben alleen nieuwsgierig.

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Re: wat voeren bij diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:37

Ik bedoelde ook dat je de zemelen moest weken,sorry maar dat weet toch iedereen.Doe je dat niet krijg je een slokdarmverstopping.Maar zemelen zuivert en is licht verteerbaar en als je er wat gewoon zout door doet,droogt ze ook niet uit.
Dat is hèèl wat anders als opdrogen.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: wat voeren bij diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 23:04

gootje12 schreef:
Ik bedoelde ook dat je de zemelen moest weken,sorry maar dat weet toch iedereen.Doe je dat niet krijg je een slokdarmverstopping.Maar zemelen zuivert en is licht verteerbaar en als je er wat gewoon zout door doet,droogt ze ook niet uit.
Dat is hèèl wat anders als opdrogen.


Ja,daarom dat ik dus ook twijfel

Veronieky
Berichten: 418
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: westland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 23:16

daar weet ik helaas aardig wat van die van mij heeft darmen die niet altijd optimaal werken alles al geprobeerd poeders van de VA en al (klein potje rommel €75,-). tot dat iemand zei: droog wit brood (1 dag buiten het zakje zeg maar is genoeg) en kaneel door het eten doen. werkt perfect s'ochtends en s'avonds eet lepel door het voer. bij werkt het. succes

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 23:23

goh jeetje jullie hoeven me niet aan te vallen (of komt het zo over) bij die vriendin werkt de joghurt ook bij paarden.. Ben beetje voorzichtig met haar omdat ze ook een koliekoperatie heeft gehad... Naja als ze morgen nog steeds aan de dunne is even een dierenarts bellen..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:45

Miirthe schreef:
MarjoEisla schreef:
zemelen zwellen op door water dus denk dat ze dan juist eerder uitdroogt;) ze krijgt vanavond joghurt (tipje van vriendin) en slobber zal ook wel oke zijn.. Verder is het lastig om wat over kuil te bepalen aangezien ze niet alleen staat maar kga het even vragen aan de stalbaas!


Is het ook daadwerkelijk bewezen dat Yoghurt werkt, of gewoon verzonnen omdat het bij ons ook werkt ofzo?
Ik spreek je nergens op aan, ben alleen nieuwsgierig.


Had dit namelijk wel eens eerder gehoord; en toen ging iedereen er fel tegenin, maar goed; zie dikgedrukte zin; ben helemáál niet uit op de aanval!

Sies

Berichten: 3257
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Overasselt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:53

Zemelen werken stoppend, evenals een ouder volkoren brood voeren, de boterammen eerst goed uit laten drogen. Bananen geven, gewoon een stuk of 4 wil ook vaak helpen. Let op dat je paard genoeg drinkt, het klinkt raar (voor een leek) maar van diaree droog je uit!Succes

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 09:17

oke, denk dat ik vanmiddag maar wat volkoren brood meeneem en bananen! Maar ben gewoon bang dat ze gaat verstoppen snappen jullie! Dat van die kaneel is ook wel goed om te proberen ja .
En ik wist wel dat je zemelen eerst moest weken maar omdat er geloof ik stond dat je ze droog moest geven

roxiie

Berichten: 7833
Geregistreerd: 22-09-05

Re: wat voeren bij diarree?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:18

Je kan dan i.p.v kuil beter hooi geven, misschien is het kuil net iets te vochtig..

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:53

idd hooi ipv kuil, klein beetje droge zemelen over het voer (niet nat, dat laxeert!!!), een kleintje Yakult in een spuitje (een flesje voor 1 dag, 's ochtends een half en 's avonds een half) . En zorgen dat ze onbeperkt water heeft en dat de waterbak goed schoon is zodat ze genoeg kan drinken.

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 15:14

het is weer over.. gelukkig uit zichzelf ze hebben altijd voldoende beschikking over water (elektrische drinkbak!) ben wel blij dat het uit haar zelf over is gegaan, ben echt bang voor verstoppingen met het koliekverleden..

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:45

Gelukkig maar!