Voorkeur: hooi of kuil

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:52

Het mooiste zou zijn het hele jaar door vers gras maar helaas. Doe mij toch maar goed hooi. Kuil zit je met schimmel of te nat of te eiwitrijk..

rick_erika

Berichten: 486
Geregistreerd: 15-12-05

Re: Voorkeur: hooi of kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:19

Je hebt verschillende soorten kuil,
wij halen de kuil bij een boer die deze speciaal voor paarden een dag langer laat liggen, en bovendien van extra lang gras, in hooi zijn een groot deel van de voedingsstoffen verdwenen en moet ik brok bijvoeren. Dit hoef ik bij kuil niet.

Hooi is erg stoffig. Je moet er veeeel meer van voeren, want kwa gewicht is het niet te vergelijken.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:25

Kuil of hooi maakt niet uit zolang het maar van goede kwaliteit is en je in juiste proporties voert!

Voor paarden moet je droog kuil hebben van tweede snede van niet te lang gras, het moet al bijna hooi zijn als het de pakken in gaat en liefst niet te fijn.

Als dat goed is gegaan is het prima kuil waar genoemde problemen niet voorkomen. Niet te hoog in eiwitgehalte en niet te nat en schimmel.

Schimmel ontstaat alleen doordat er kleine gaatjes in de pakken kuil zitten waardoor er dus lucht bij het kuil kan en dan gaat het rotten en schimmelen en stinken! Ook als het te lang blijft liggen bij warm weer kan het gaan broeien.

Kuil is prima, het ligt vooral aan de randvoorwaarden en vaak ontwetendheid van mensen dat het slecht wordt.

Goed Hooi is ook prima, elk paard heeft ook zijn voorkeur. Het liefst ook niet te fijn hooi dat 1/2 dagen is gedroogd en waar geen regen over heen is gegaan en liefst weide hooi of anders raaigras of rietzwenk.

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:39

wij hebben hier zowel hooi als kuil(het hooi wordt snachts gegeven in de zomer tegen verveling op stal) en de kuil de gehele winter.
Het is een rijkuil,maar we laten het lang drogen zodat het niet te nat is.Het is bijna hooi.
Hij ruikt ook niet straf,maar wel een beetje zoet.
Van schimmels hebben we hier bijna geen last,omdat we 60 koeien hebben,dus er wordt genoeg van afgereden elke week.
We voeren hier geen krachtvoer bij,en de paarden staan op tarwestro(lange stengels) want kortgekapt stro geeft vaak koliek als ze teveel van eten.

Waarom we geen hooi voeren in de winter,ik heb twee paarden die reageren op stofprikkels. en we hebben hooi van zeer goede kwaliteit,maar toch.

Hoeveel eiwit er in kuil is ligt aan de manier van bemesten en het oogsten.
Ook is dikwijls kuil zeer kort gekapt,wat koliek kan geven.

Ruwvoer(ongeacht hooi,stro of kuil)
mopet van lange vezels zijn,zodat paarden ze trager eten,en beter verteren,en niet van grasland dat te veel bemest wordt om er meer keren van te kunnen hooien,dan krijgt men slap hooi en kuil

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:53

En dat is juist wat ze veel voeren aan koeien en mensen ook voor hun paarden kopen en dan krijg je idd problemen

En moet idd niet te kort zijn gehakseld en niet te fijn spul, dat betekend ook meer eiwit meestal maar te grof zowel kuil als hooi vinden ze ook niet lekker en er zitten minder voedingsstoffen in , dus wij proberen dit tussenin te houden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:55

Dat is dus ook de reden dat het kuil ongeschikt is bij mij voor mijn paard.. Ik heb nl. niks tegen kuil verder, maar in dit geval gaat hooi voor.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:59

Hooi

Al zie ik wel eens hele mooie kuil, dat is dan net hooi.
Maar helaas kun je niet in de pakken kijken en zie ik vaker geen mooie kuil, dan wel mooie droge, licht gekleurde.

Daarom hooi, je ziet wat je voert.
Idd, niet de eerste snee, maar dat wat grovere.
Dat is het beste voor de darmen.

Linda007
Berichten: 19
Geregistreerd: 01-10-04

Re: Voorkeur: hooi of kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:38

Mijn paard kreeg dunnen mest van kuil. Hooi gaat wel goed...

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:40

Ik ga voor hooi, dat kan ik veel geven zodat in de stal periode de paarden zich niet zo vervelen, bovendien is mijn paard allergies voor kuil.

Oydis
Berichten: 262
Geregistreerd: 09-12-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Voorkeur: hooi of kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:41

Hooi want ze kan niet tegen kuil

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:06

Ik voer hier beide.
Het liefst had ik hooi willen blijven voeren, maar ik heb 1 pony die er niet tegen kan.

Ik heb ze nu bijna allemaal op kuil staan zodat ik optijd door mijn grote balen heen kom. Kleine baaltjes werd te kostbaar(ze staan in groepen op het land, dus moet per groep hooi of kuil voeren).

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:24

runningkawa schreef:
Hooi

Al zie ik wel eens hele mooie kuil, dat is dan net hooi.
Maar helaas kun je niet in de pakken kijken en zie ik vaker geen mooie kuil, dan wel mooie droge, licht gekleurde.

Daarom hooi, je ziet wat je voert.
Idd, niet de eerste snee, maar dat wat grovere.
Dat is het beste voor de darmen.


We kochten altijd een partij van zelfde stuk grond op nadat we 1 pak hebben geprobeerd.

Gelukkig kunnen we nu zelf kuilen, dat geeft zo'n voordeel.

THHIRZA

Berichten: 1505
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Nieuw-beijerland

Re: Voorkeur: hooi of kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:03

kuil van hooi gaan ze vaak hoesten ofwat dan ook

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:05

Hoe bedoel je lorenzo?

Bij goed hooi zonder allergie in goed klimaat moet 99% van paarden het kunnen hebben.

Kuil zit wel minder tot geen stof in, dus zijn ze er gevoelig voor ish et beter om dit te voeren maar hooi voeren wil niet per definitie zeggen dat ze gaan hoesten.

Jenbuc
Berichten: 5630
Geregistreerd: 06-11-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:47

Kuil..
Buc is ligt dampig en in kuil zit over het algemeen minder stof...
en buc vind het veel lekkerder dan kuil(meer smaak aan denk ik en het ruikt lekkerder)

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:01

Kuil...
Heb een pony met een luchtwegenaandoening, en kan niet anders dan op kuil....

andiamo97

Berichten: 348
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Voorkeur: hooi of kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:41

Ik geef in de winter de voorkeur aan kuil, omdat er in hooi veel meer stof zit en ik moet voorzichtig zijn met mijn paard zijn longen. In de zomer krijgt hij toch hooi, want hij staat dan heel de dag op de wei en anders krijgt hij te veel eiwitten binnen.

Tieme
Berichten: 4973
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Re: Voorkeur: hooi of kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 08:56

Hooi: Mijn paard is een luchtzuiger en mag alleen maar hooi hebben. onbeperkt. kuil is te zuur voor een paard en hier krijgt hij ook maagproblemen van. hij krijgt er maagzweren van.

AppaloosGirl

Berichten: 645
Geregistreerd: 07-05-05
Woonplaats: Zonnemaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:18

Mijn voorkeur gaat uit naar Kuil..
Mijn paard eet dit ook liever dan Hooi..

Alhoewel bij ons niet alleen standaard kuil gegeven word.. als afwisseling krijgen ze ook wel hooi.

elinee_

Berichten: 534
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: De meern

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:17

hooi, maar kuilgras vinden ze vaak wel erg lekker

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:44

Goed hooi!.

Helaas hebben we weinig keus en wordt er kuilgras gevoerd.
Ik heb een paard met luchtweg problemen maar met goed hooi geeft dat weinig problemen. Met kuilgras heb ik meer problemen. Dikke benen/Diaree enz.
Dus als ik de keuze had... Goed hooi.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Voorkeur: hooi of kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:46

Hooi!
Mijn paard gaat aan de racekak van kuil

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:10

kuil, en dan niet die natte koeiemeuk maar voordroog kuil, is net iets sappiger als hooi. in de winter staan er hier 8 paarden op stal en dan is zo'n grote baal veel makkelijker en voordeliger.

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:01

Het heeft beide wel zn voor en nadelen.
Kuil is prima maar bij ons op stal is het altijd maar afwachten hoe de kuil dit keer weer eruit ziet. De ene keer is het perfect, ruikt lekker etc maar de andere keer is het echt van dat zurige spul en aangezien een paard wat ik doe gevoelig is voor maagzuur moet ie echt goed kuil krijgen en anders hooi.
En inderdaad het schimmel probleem, we hebben van die grote pakken waar we een week meedoen maar met dit weer gaat dat redelijk snel broeien.
Voordeel van hooi is weer dat ze het onbeperkt kunnen eten, maar een nadeel dat het wat stoffiger is.