Maismeel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
radnah2

Berichten: 2413
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Onder de brug

Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 13:15

Hoe bereid je maismeel voor aan je paard?? En kan je het door je gewone voer (krachtvoer) heen doen of moet je het apart geven?

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:05

Ik mengde dat altijd met warm water wat ik vervolgens af liet koelen tot het handlauw was.
Als je het namelijk even laat staan, dan zul je zien dat het papje ineens een dikke pap wordt, en het is niet de bedoeling dat dat gebeurt in de buik van je paard, met alle gevolgen van dien.
Zodra de maismeelpap afgekoeld is en dik geworden is kun je er dus nog wat water bij doen zodat je een slobber van goede dikte hebt.
Ik voerde het altijd apart van krachtvoer, omdat mijn paard slobber graag slurpt en dus ook het krachtvoer ongekauwd wegslurpte.

Verder moet je er vooral niet teveel van voeren, het is voor mij al een tijd geleden dat ik het mijn paard voerde, maar er zijn hier vast wel mensen die je de juiste hoeveelheid kunnen adviseren

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:05

Ik voer in de wintermaanden een gele voerbeker op een dag, ook als pap.

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:54

Anita_D schreef:
Ik mengde dat altijd met warm water wat ik vervolgens af liet koelen tot het handlauw was.
Als je het namelijk even laat staan, dan zul je zien dat het papje ineens een dikke pap wordt, en het is niet de bedoeling dat dat gebeurt in de buik van je paard, met alle gevolgen van dien.
Zodra de maismeelpap afgekoeld is en dik geworden is kun je er dus nog wat water bij doen zodat je een slobber van goede dikte hebt.
Ik voerde het altijd apart van krachtvoer, omdat mijn paard slobber graag slurpt en dus ook het krachtvoer ongekauwd wegslurpte.

Verder moet je er vooral niet teveel van voeren, het is voor mij al een tijd geleden dat ik het mijn paard voerde, maar er zijn hier vast wel mensen die je de juiste hoeveelheid kunnen adviseren

goede uitleg dat vind ik ook

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:56

Dank je

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:54

Mijn paarden kregen op advies van een voedingsdeskundige een 1/2 schepje door hun maaltijd (stimix) gemengt. Het verhaal van het papje is mij nooit verteld en ik ga dat zeker navragen.

Als je je paard wat dikker wil hebben en maismeel vertrouw je niet, informeer dan eens naar gekneusde maiskorrel.

Anchieee_

Berichten: 287
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Zaandam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:52

hoe duur is maismeel ongeveer?

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:55

Geen idee, dan zou ik even voor je op de rekening moeten krijgen. En wat betreft dat pap verhaal, eenmaal in de maag kan t volgens mij geen kwaad, het is meer op de weg er naar toe denk ik

radnah2

Berichten: 2413
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Onder de brug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 21:02

bij mij was het iets van 8 euro nog wat (als ik het goed onthouden heb)

Anchieee_

Berichten: 287
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Zaandam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:06

voor hoeveel?

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:19

in 1 zak zit 25kilo

Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:20

Ik heb voor een zak van 25 kilo 6 euro betaald volgens mij

En ik maak er inderdaad ook altijd pap van. Is mijn paard nog gek op ook!

radnah2

Berichten: 2413
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Onder de brug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 17:12

Kan je er ook iets anders maken of gebruiken dan pap?? Mijn paard vind slobber namelijk niks dus ik ben bang dat ze dat ook niks vind.

(ik ga dit wel eerst proberen hoor maar als ze het niks vind dan is het handiger als ik meteen weet wat ik er dan nog meer mee kan doen )

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 17:19

Je kan ook gebroken mais nemen,maar dat verteerd niet zo goed.Je kan het maispapje toch door b.v de zemelen doen.Dat doen wij ook.Je moet het toch allbei laten weken,gaat in èèn moeite door.
Ik betaal voor 25kg maismeel 8,98E.
Voor wat exrta vet kan je ook zonnebloemolie gebruiken.Natuurlijk niet te veel.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:59

Gebroken mais wordt vaak minder opgenomen, het voert wel makkelijker omdat je er geen pap van hoeft te maken. Bekijk de mest daarna maar eens en als er stukjes mais inzitten, heeft hij/zij daar jammer genoeg niets aan gehad. Mais is wat zoetig, meestal vinden paarden het heel lekker en anders een lepel honing door de pap mengen of een appel in ieniemienie stukjes. Ik vind het ook makkelijk om er een supplement in te voeren zoals glucosamine.

radnah2

Berichten: 2413
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Onder de brug

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 15:23

Margee schreef:
Gebroken mais wordt vaak minder opgenomen, het voert wel makkelijker omdat je er geen pap van hoeft te maken. Bekijk de mest daarna maar eens en als er stukjes mais inzitten, heeft hij/zij daar jammer genoeg niets aan gehad. Mais is wat zoetig, meestal vinden paarden het heel lekker en anders een lepel honing door de pap mengen of een appel in ieniemienie stukjes. Ik vind het ook makkelijk om er een supplement in te voeren zoals glucosamine.


Owke dank je wel

Zonnebloemolie geef ik ook maar dat helpt niet voor dik te houden. Wel voor een mooie glans

stipkick
Berichten: 227
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: ver genoeg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:52

waarom probeer je het niet met maiskiemolie doet hetzelfde en misschien vind je paard dat wel lekker

radnah2

Berichten: 2413
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Onder de brug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 10:47

gekkielee schreef:
waarom probeer je het niet met maiskiemolie doet hetzelfde en misschien vind je paard dat wel lekker


Daar heb ik nog nooit van gehoord maar zal er op zoek naar gaan. Waar is dat te koop? In een paardenwinkel?

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:45

Supermarkt, dus lekker makkelijk.....

Ik heb nu gepofte mais gekocht. Leek me een leuke afwisseling .... Het is wel duurder maar voert makkelijker.
Nu "blieft" madame het niet...... kippen hebben weer mazzel.

radnah2

Berichten: 2413
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Onder de brug

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 15:46

Margee schreef:
Supermarkt, dus lekker makkelijk.....

Ik heb nu gepofte mais gekocht. Leek me een leuke afwisseling .... Het is wel duurder maar voert makkelijker.
Nu "blieft" madame het niet...... kippen hebben weer mazzel.


hahaha ja als mijnes het niet lust heb ik ook weer gelukkige kippen

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:49

Het zit gewoon door het voer heen je kan zakken voer kopen.

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:51

je kunt maismeel gerust als poeder voeren hoor !!
Het zet niet overdreven uit zodat het paard last krijgt.
Bij ons op stal kregen ze het altijd los.

Zelf maak ik er wel een papje van, krijg zelf al een droge bek bij het idee van die droge rommel...jech !!!
ik koop een zak van 25 kilo voor een euro of 8...

Een echte dikmaker, maar hij krijgt het met medicijnen die hij anders niet eet.

Takkel

Berichten: 637
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: Welsum

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:52

Gebroken mais zou ik niet geven. Omdat het dus zoet is, is het heel slecht voor het gebit.

Van maismeel maak ik altijd slobber. Ik wist niet of je het als meel kan geven. aangezien de slobber, na het een tijdje te hebben laten staan, dikker wordt..... vraag ik me af of dat geen kwaad kan. Anders zet het misschien ergens inwendig uit. En wie weet kan dat weer koliek veroorzaken.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Re: Maismeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:02

Of mais nou gebroken, heel of gepoft is, het blijft net zo zoet als het van oorsprong was. Het is ook voedermais, dus anders als het suikermais wat wij op ons bordje krijgen.

Anchieee_

Berichten: 287
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Zaandam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:15

wat geven jullie je paard naast maismeel? onze pony is erg mager en we willen haar nu maismeel gaan voeren op dit moment voeren we ongeveer 2,5kilo slobber per dag nu hebben we maismeel aangeschaft maar wat moeten we haar naast maismeel voeren , biks?