Equi Gold Mix / Equi vit.E+seleen en heb een selenium vraag!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Equi Gold Mix / Equi vit.E+seleen en heb een selenium vraag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 20:55

Oke ingewikkelde titel maar het gaat hier om:

mijn krampentrekker voerde ik altijd Equi vitamine E + Seleen bij en daar werd hij idd soepeler van en was minder aan het kramptrekken

nu voer ik dat al een jaar ofzo niet meer, want het kramptrekken ging heel goed, nu lijkt het weer iets erger geworden dus wil ik hem weer wat geven, maar omdat hij laatst na 2 dagen flinke buitenritten(4 uur weggeweest beide dagen) wat spierpijn had noemde iemand anders Equi Gold Mix dat zorge er vor dat hij beter zou herstellen van zwaar werk


heb nu *hoe eigenwijs* beide gekocht om te kijken of ik veschil merk tussen deze 2, begin nu met vit E+seleen omdat ik weet dat het hem helpt, maar bij zware arbeid wil ik hem gold mix geven om te kijken hoe het dan gaat qua spierpijn


maar nu zit ik met het volgende, ik ben destijds met vit E gestopt vanwege de Selenium die er in zit, klopt het dat paarden Seleen niet af kunnen breken en dat spul zich ophoopt in het lichaam? en dat seleen als goedkoop vulmiddel gebruikt wordt omda het veel goedkoper is dan vit. E?
en zo ja, wanneer geef je te veel seleen?

inhoud van de supplementen zal ik even opschrijven:

Equi vit. E +seleen
ff in het kort,
het is een goede aanvulling op het standaard rantsoen en speelt een rol bij het opbouwen en in stand houden van het spiervolume en als antioxydant levert vit E tevens eeen belangrijke bijdrage in de spiercelstofwisseling, in het bijzonder bij de afvoer van verbrandingsstoffen in de cel

maatschepje bevat 20 gram, en 2-3 schepjes per dag

gehalten per KG product(emmer=ook precies 1 kg)
Producten en bijprodukten van suikerbereiding, mineralen
Ruwe as 4,3%
Vit E (dl-alpha-tocopherol acetate) 50000 IE
selenium 15.0 mg

dan staat er nog een rijtje met 0,0% geen idee waarom die er bij staan
Ruw vet 0,0%
Ruw eiwit 0.0%
Ruwe celstof 0,0%
Calcium 0,0%
Fosfor 0,0%
Magnesium 0,0%
Natrium 0,0%


en de Equi Gold Mix
zorgt voor ene optimale energiestofwisseling, met name bij verhoogde prestaties, speciaal geschikt ter aanvulling van rantsoenen met veel granen(Q krijgt havens powerplus mix, een granenmix met zwarte haver, ook krijgt hij muesli en geen brok, dit ivm luchtzuigen, Q heeft dus voornamelijk granen als eten)

Gehalten per KG Product(emmer is 1,5 KG)
dit product is samengesteld uit mineralen, en (bij)producten van graan, oliehoudende zaden en vetten

Ruw eiwit 2,5 %
Ruw vet 0,6 %
Ruwe celstof 0,6%
Ruw as 78,4%
Calcium 12,8%
fosfor 3,01%
Magnesium 4,3%
Natrium 11,5%
Vitamine A 400000 IE
Vitamine D3 75000 IE
Vitamine E (dl-alpha-tocopherol acetate) 3000 mg
Vitamine K3 10,0 mg
Vitamine B1 300 mg
Vitamine B2 400 mg
Oantotheenzuur 400 mg
Niacine 1000 mg
Vitamine B6 200 mg
Vitamine B12 1200 mcg
Vitamine C1 1500 mg
Folinezuur 200,0 mg
Biotine 2500 mcg
Ijzer 3000 mg
Koper(kopersulfaat) 750 mg
Mangaan 2000 mg
Zink 4120 mg
Jodium 25,4 mg
Kobalt 60,1 mg
Selenium 12,0 mg
Ethoxyquine 100 mg


maatschepje = 25 gram
dressuur/springpaard 150 gram per dag


en dan nu dus de vraag wat is beter voor een kramptrekker om soepel te houden(vit E+seleen werkte positief) en wat voorkomt de spierpijn na zwaar werk?(spierpijn komt mede doordat hij vrij weinig drinkt maar zemelen en electrolyten etc voeren werkt niet dat eet hij niet, slobber wel een beetje maar niet als het te nat is)

en zit er teveel seleen in 1 van de 2 en wanneer geef je je paard teveel seleen, en klopt het dat het lichaam dat niet af kan breken?
gold mix bevat minder seleen, vandaar dat ik hoop dat dat net zo goed voor hem werkt als de vit E+seleen
wie maakt me wjzer?

heb ook ooit pavo muscle build geprobeerd, vond dat vit E+seleen toen beter werkte maar kan ook komen omdat ik met de musclebuild begon en daarna overstapte op vit E + seleen
wat ik me herinner bevat musclebuild ongeveer dezelfde dingen als de gold mix?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:05

Vraag Djilan hier op bokt eens, zij is erg bekend met paardenvoeders en supplementen...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 23:26

tnx ik ga dit topic even naar haar pb'en

PatsyDB

Berichten: 205
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: New Jersey, USA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 00:55

Er bestaat inderdaad zoiets als Selenium vergiftiging. Teveel aan selenium wordt idd in het lichaam opgeslagen.
Van Selenium wordt aangekomen dat 3.3mg/kg dodelijk is voor paarden. Maar dan moet je toch al veel gaan bijvoeren dacht ik.

Ikzelf voer mijn paarden in winter ook steeds Vit E, selenium & zink. Zink zorgt voor betere opname van de twee.
Vit E & selenium werken samen als een soort anti-oxidant om de vrije radicalen uit het lichaam te halen en bouwt dus de weerstand op en
Vit E hersteld beschadigd spierweefsel na work-outs.

Toch voer ik slechts de helft van de voorgeschreven dosering, omdat het zo moeilijk is te weten hoeveel Vit E & selenium het paard reeds uit zijn gras, hooi & brok haalt.
Er wordt aangenomen dat goed gras ongeveer 80IU/kg heeft en dat zou volstaan.

Maar ik vermoed toch dat al die frabikanten van E & sel produkten die gegevens ook allemaal kennen, en toch wel binnen veilige marges zullen blijven.

Je kan misschien ook aan magnesium denken ivm kramptrekken, dit helpt de spieren te onstpannen. Ik heb al vaker mensen gehoord die een positieve reactie hadden na het voeren van magnesium in dergelijke gevallen.
Groetjes.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 07:21

Bedankt voor je reactie!
Ik voer idd ook niet de max. aanbevolen hoeveelheid, omdat iig vit. E ook in zn powerplus mix zit e wat er exact in de muesli zit is niet terug te vinden op de verpakking
ipv 2-3 schepjes vit E+seleen krijgt hij een goede 1,5 schjep
Gold Mix is 6 schepjes per dag(150 gram, 1 schepje is 25 gram) die krijgt hij er 4
in de goldmix zit ook Magnesium en Zink, maar of da genoeg is om voldoende effect te hebben weet ik niet
ook zit er vit. E in (maar minder dan in de vit E+seleen) en ook daarvan weet ik niet of het genoeg is voor hem om een gunstig effect te hebben op het kramptrekken en zn spierpijn na urenlang gereden te zijn
maar vit. E bij de goldmix voere klint leuk omda ie dan van alles wat binnenkrijgt en nog exta vit. E alleen zit je dan weer met Seleen als vulmiddel
puire vit. E is zeker nergens te krijgen?
weet iemand uit belgie dat toevallig, omdat ze daar ook bij de apotheek voor mensen zoveel meer dingen hebbe dan in NL...zit hier vlak bij belgie dus dat zou nog ee optie zijn
vriendin van me voerde vloeibare vit E zondr seleen etc erbij maar dat kon ze nergens meer krijgen..

avanoort
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Mijdrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:56

Mijn paard (ook kramptrekker) staat op e-plus van Pavo (selenium+vitamine E).
Die equi-gold zijn vitaminen en mineralen....zijn dus goed voor vlot hestel na werk.
De hoeveelheid selenium overschrijdt je niet zo heel snel hoor, dat is namelijk een behoorlijke hoeveelheid!
Je zou bij spierpijn Pavo Musclefit eens kunnen proberen.
Mijn ervaring is dat het ook goed is om de selenium+vit.E zo nu en dan weer eens over te slaan, bijvoorbeeld van de 7 dagen, 2 dagen niet.
Hoop dat je er iets mee kunt!

Mandyv
Berichten: 124
Geregistreerd: 09-02-05

Re: Equi Gold Mix / Equi vit.E+seleen en heb een selenium vr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:34

je zou hier : http://www.paardendrogist.nl/cache/prod ... ctID=25357

eens kunnen kijken. Het staat best duidelijk beschreven.
Voor zover ik het begrijp moet vit e in combinatie met selenium gegeven worden. Er is geloof ik wel apart selenium. Als je je houdt aan de dosering kan er niets fout gaan.
Mijn paard krijgt vloeibare vit e/ sel via de dierenarts en hij krijgt 3 x de voorgeschreven dosering. Maar mijn paard heeft een bloedonderzoek gehad en daar kwam een gehalte uit van 1.8 en dat moet 7.5 zijn.
Een vriendin van mij haar paard kreeg 7 x de dosis maar later bleek dat haar gehalte gewoon niet hoger te krijgen was als 4.

Bruintje_87

Berichten: 2372
Geregistreerd: 10-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:08

Ik heb ook een tijd lang deze allebij gegeven.
Maar de gold mix gewoon als vitamine-poeder, maar ik merkte niet echt verschil of ik het gaf of niet.

Mijn paard heeft een spierprobleem, en nou scheen (na onderzoek van da) dat zij dit spul helemaal niet opnam, daarbij had ik kans dat ze teveel seleen binnen kreeg wat dus niet goed was.
Mijn dierenarts heeft mij toen puur vitamine e gegeven, wat ik nu al onderhand jaren voeren, en daar doet ze het echt goed op

Even nog erbij:
Ik geef ook (van de da) msm poeder, wat ook heel goed voor de spieren is en wara mijn paard het super op doet

knightloekie

Berichten: 2799
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Limboland

Re: Equi Gold Mix / Equi vit.E+seleen en heb een selenium vr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:30

Ik voer mijn paard ook Vit.E+seleen

(Op het moment staat ie stil dus geef ik het hem even niet)

Seleen heeft eenzelfde werking als een antioxidant en gaat de vorming van schadelijke stoffen in het lichaam tegen. Het maakt zware metalen die het lichaam via verontreinigingen binnenkomen minder giftig.

Ik denk als je gewoon 1 a 2 schepje(s) per dag geeft er niks aan de hand is Ik geef hem normaal 1 schep en na een training 2