hoe kan ik het beste mijn oude magere pony voeren? (TIPS !!)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linsey24

Berichten: 140
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Leek

hoe kan ik het beste mijn oude magere pony voeren? (TIPS !!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 13:17

hoihoi allemaal, ik heb een oude pony en zij is wat mager.. :S

ik heb haar het volgende al gegeven:
een wormenkur,
een vitaminespuit
en ze krijgt s'ochtends een halve schep basis brok en s'middags een hele schep slobber !!

verder eet ze haar hooi redelijk goed en heeft een super conditie !!

hebben jullie ervaring met zo'n soort probleem ?
heb je ook een oude pony en heb je tips ?
geef dan ajb je tip !!
ik heb hem wel nodig...

alvast bedankt kus linsey en warrinette

Mieke_Cunna

Berichten: 2633
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:20

Hej meid
Ikzelf verzorg ook een oudere pony die drachtig is.
je kan jou pony mais geven daar worden ze dikker van.
onbeperkt hooi geven.
Je zult zien dat ze snel wat dikker word.
Succes ermee

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: hoe kan ik het beste mijn oude magere pony voeren? (TIPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:21

onze pony is in 2004 op 34jarige leeftijd overleden dus de ervaring is er wel. Ik heb een tijdlang slobber van pavo gevoerd. hier even de werking gekopieerd:

Voor wie is PAVO Slobber geschikt?
Als warme tractatie (lekker en verwennen) kan elke dag
Voor koliekgevoelige paarden 3 maal per week
Voor paarden die te mager zijn (bijv door ziekte of inspanning) dagelijks
Herstel na inspanning voeren na inspanning
Als compleet krachtvoer voor oude paarden met slecht gebit elke dag
Ideaal in de verharingsperiode 3 weken om de dag

Linsey24

Berichten: 140
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Leek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 13:22

mais ?
okee meid hartstikke bedankt ik ga het zeker proberen !!
hooi eet ze gelukkig ook goed hoor !!;)
tnx...

Linsey24

Berichten: 140
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Leek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 13:22

bedankt maar slobber voer ik al
ook al van pavo !!
thx....

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:26

vivigirl schreef:
bedankt maar slobber voer ik al
ook al van pavo !!
thx....


Sorry was niet van pavo maar van Havens. De verpakking van havens kwam me bekender voor en ik heb even gecheckt (is nog niet helemaal op).

Denk dat je beter wat meer slobber kunt geven. Mais kan best helpen maar is veel moeilijker te kauwen en ook moeilijker te verwerken voor het paard.

Het klinkt hard, maar als ze ouder worden komt er toch een keertje een punt dat het gewoon ophoudt. Onze oudje hebben we nog 2 jaar in leven kunnen houden vanaf het moment dat ze begon te vermageren.

Linsey24

Berichten: 140
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Leek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 13:28


Linsey24

Berichten: 140
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Leek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 13:28

ag jah

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 16:11

Ontwormen moet je niet doen als extraatje als ze oud zijn, maar dat moet je altijd netjes bijhouden!
Via de leverancier van ontwormingsmiddelen of via de dierenarts kun je een ontwormschema vragen.
Verder goed ruwvoer voeren en slobber is erg lekker. Je kan eens kijken naar een supplement voor oudere paarden op www.paardendrogist.nl .
Hierachter staat mijn verzorgpony van ruim 36, zij krijgt dagelijks slobber met een handje brok er door heen en als ondersteuning van het verharen een scheutje lijnzaadolie. Ook krijgen ze regelmatig (ook Shet van in de 20) wat groente/fruit over de dag verdeeld.
Als je pony moeite heeft met ruwvoer kauwen zou je ook luzerne kunnen geven. Dit is meer fijn gehakseld en zeer gezond en voedzaam!

Lynn_Nikita

Berichten: 25531
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 16:15

ipv mais wat moeilijker te kauwen is kan je ook maismeel geven. En is niet zo dat elk ouder paard wat mager word gelijk na 2 jaar dood gaat. Manege waar ik vroeger reed hadden ze 1 die 36 is geworden en die was al 10 jaar mager

mariellexxx

Berichten: 4016
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Neede (Gelderland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:24

Het heeft wel degelijk zin om maismeel, zemelen, museli, lucernebrokken, lijnzaad(gekookt), biks, en wat je ook maar wilt om in de slobber te doen aan je magere, oudere pony te geven.
Wij hebben op de manege Tornado, hij is nu 39 jaar oud en heeft een heel erg slecht jaar gehad vorig jaar wij dachten echt dat hij het niet zou halen. Hij werd magerder, kwam heel erg slecht door zijn vacht, waardoor we hem hebben geschoren. Dus wij hebben hem elke dag(en nu nog steeds) een hele volle bak slobber met alles wat erin kan gegeven, en ik kan jullie het resultaat laten zien.

Afbeelding
Tornado in begin van het jaar 2005. Hij zag er niet uit, werd dun wou bijna niet meer eten en je kon zijn ribben tellen.

Afbeelding
1 jaar later ziet hij er zo uit. Dus regelmatig wormenkuur, netjes inenten e.d En flink veel bijvoeren.

Afbeelding
En nu ziet hij er zo uit, en leeft echt heel erg vrolijk zijn luie leventje. Hij loopt los over het erf, en loopt 1 keer per week 1 halfuurtje les, hij geeft zelf aan dat hij dit wilt. Want zodra er een leswissel is gaat hij zelf de bak in en hij gaat er echt niet uit, maar hij loopt in het rijtje mee over de hoefslag en loopt de les mee. Dus nu zetten we er 1 keer per week een heel klein meisje op die net beginnen. Met deze verzorging is zijn nek dikker geworden(zonder andere trainingen), zijn manen en staart groeien echt weer als kool, en hij kijkt veel beter uit zijn oogjes.

beccieloeken
Berichten: 135
Geregistreerd: 29-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:32

als je vind dat mais te hard is om te kauwen kan je ook gewoon 150ml maisolie door het eten mengen...daar is mijn paard aardig door opgeknapt...die was heeeeeeeel erg mager toen ik hem kocht en die staat nu echt mooi...Of toch al veel beter dan ervoor...
En die 150 ml olie in zijn bix (bij mij 2 keer per dag) waren op aanraden van de veearts , dus ik neem aan dat die wel weet wat goed is voor mn paard...
Kan je mss ook eens proberen...

veel succes ermee!!!!

Amberbokt
Berichten: 6
Geregistreerd: 15-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 10:23

Ik heb zelf ook een oude pony van 30 ik geef haar in de ochtend bixs, musli en een beetje hooi. In de middag haver en musli(geen hooi omdat ze het van de ochtend nog niet op heeft). En in de avond bixs, musli en hooi. Je kan af en toe ook een fruit sandwich maken. Met een oud brood, stukjes banaan, appel en wortel.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 15:48

Wij gaven onze 30 jarige shet van die lijnzaadbrokjes, van havens geloof ik, maar dat weet ik niet zeker. Werkt als trein. En bietenpulp en VEEEEEL hooi.

Linsey24

Berichten: 140
Geregistreerd: 29-12-05
Woonplaats: Leek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 17:32

dankjullie allemaal voor de tips !!

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Re: hoe kan ik het beste mijn oude magere pony voeren? (TIPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:34

Het is ook belangrijk dat je haar tandjes goed bij houd... Ik voerde een oud paardje (34!!) van kenissen lekkere slobber (makkelijk te eten) en hooi.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:43

Ongeveer 1 a 2 keer per jaar de tandarts langs laten komen is toch eigenlijk wel een must voor oudere paarden trouwens!

imhotep
Berichten: 280
Geregistreerd: 16-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:49

Oudere paarden zien er meestal wel wat mager uit wil niet zeggen dat ze te weinig voeding krijgen. Oude mensjes krijgen ook niet veel meer weg op die leeftijd.
Wil niet zeggen dat je er niet op moet letten en idd een lekker warm of koud slobbertje gaat er altijd wel in met oudjes.

Farouche

Berichten: 10385
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:51

Bij ons krijgen ze in de ochtend en avond een emmer slobber, en 2x hooi en een keer lucernespul ofzo

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:37

Lynn_Nikita schreef:
ipv mais wat moeilijker te kauwen is kan je ook maismeel geven. En is niet zo dat elk ouder paard wat mager word gelijk na 2 jaar dood gaat. Manege waar ik vroeger reed hadden ze 1 die 36 is geworden en die was al 10 jaar mager



Ik zeg ook niet dat dat bij iedere pony zo is, ik zei dat dat bij die van ons het geval is geweest.

AnnemiekvM

Berichten: 8255
Geregistreerd: 17-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:30

Wij hebben ook een hele oude pony op de manege en die is ook altijd vreselijk aan de diaree. We zorgen dat hij altijd water heeft (ook op de wei al is het maar voor even), een zoutblok, hooi en speciaal voermengsel. Hij blijft alleen erg mager dus we zijn nu op zoek naar een beter "dieet" voor hem.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Re: hoe kan ik het beste mijn oude magere pony voeren? (TIPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:50


DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:49

Hoeveel biks/ muesli etc krijgen die van jullie? Het probleem is bij mijn magere oudje dat ze samen met een pony op de wei staat die weer véél te dik is! En hooi vind ze niet echt lekker.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:53

Verzorgpony krijgt ik dacht 2 kilo biks per dag, in de avond ook slobber. En ruwvoeder onbeperkt tot beschikking.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:42

mijn oudje kreeg lucerne omdat hij proppen maakte van zn hooi doordat hij bijna geen tanden meer had:) en verder zemelen en slobber tussendoor en 's ochtends en 's avonds dan gewoon zn bix