Paard probeert geregeld op bepaalde plekken grond te likken!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lotje85

Berichten: 1013
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Domburg <---> Breda

Paard probeert geregeld op bepaalde plekken grond te likken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 10:48

Nou is dit het probleem:
Mijn bijna 6-jarige E-pony merrie gaat als ze los staat in de bak op bepaalde plekken (ik kan ze precies aanwijzen) staan likken aan de grond en soms neemt ze zelfs een hele hap grond. Het gaat volgens mij niet om het zand, want dat doet ze eerst opzij met haar snuit, daarna gaat ze pas staan likken/happen. Als ze dat doet, jaag ik haar weg en vervolgens gaat ze hetzelfde op een andere plek staan doen! Ik begrijp niet zo goed waarom ze het doet, want volgens mij komt ze niets tekort.

Eventjes een overzicht van wat ze per dag krijgt:
Ze krijgt een halve kilo basisbrok van Havens en een halve kilo muesli zonder haver van hetzelfde merk per dag. Daarnaast drie keer per dag een goede kwaliteit kuil. Ze heeft een KNZ mineralenblok in stal hangen, waar ze soms wat aan staat te likken en krijgt van mij altijd na het rijden een schepje basterdsuiker + keukenzout door haar eten. Dit is mij aangeraden door een paardenhomeopaat voor de elektrolytenhuishouding. Soms gooi ik daar een beetje lijnzaadolie overheen. Ze is verder in uitstekende conditie en glanst je tegemoet (kijk maar even in profiel voor recente foto's). Ook met haar conditie is verder niets mis.

Ik heb al geprobeerd hier wat aan te doen door haar zeewiergranulaat bij te voeren, maar dit had vrij weinig effect (wordt aangeraden door de Paardendrogist voor paarden die overal aan likken).

Wie kan mij helpen? Waar ligt dit mogelijk aan?

Lotje85

Berichten: 1013
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Domburg <---> Breda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 11:11

Owja ze krijgt ook eigenlijk altijd na het werken/rijden wat bruine boterhammen en een wortel/appel/rood bietje/witlofje. Gewoon een extraatje waar ze helemaal verzot op is.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:53

Het kan een gewoonte zijn geworden, vanwege een tekort aan iets wat ze heeft gehad. Of verveling, want wat heeft ze verder te doen i.p.v. grond eten?

In sommige rijbakken zit in de ondergrond nog oud eten en plantenwortels, misschien is ze daar naar 'op zoek'.
Ik zou nog eens extra ontwormen. En een poosje MaxH of een ander vitaminesupplement geven.
In de bak kun je ze een wilgentak geven die ze af kan eten om iets te doen te hebben.

Lotje85

Berichten: 1013
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Domburg <---> Breda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 13:18

Ontwormen doe ik volgens het Eraquell/Equimax schema. Ze krijgt dus 2 Equimax en 4 Eraquell per jaar (als ik het nou goed heb uit mijn hoofd) en we doen het ook allemaal tegelijk op stal. Ik denk dus niet dat het daar aan ligt. Verveling zou goed kunnen, want ze doet het ook niet altijd. Een poosje terug werd er aan 1 zijkant van de bak ophogingen gemaakt zodat het zand er niet zo gemakkelijk uitvliegt tijdens het rijden en toen lag er een grote hoop grond voor stal. Ik liep daar langs en toen wilde ze kijken, dus ik denk kijk maar ff. Ze rook er even aan en nam toen een grote hap grond. Echt vies!
Ik ga zeker eens proberen of ze een wilgentak wat vind. Ook voor verveling in haar box is dat een idee lijkt me. En wat houd dat voedingssupplement dan precies in?

Lotje85

Berichten: 1013
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Domburg <---> Breda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 13:28

Ik zat net op de site van de paardendrogist te kijken en vond dit:
Afbeelding
Met als tekst eronder: Psylliumzaadjes met kruiden en voedingsstoffen voor een evenwichtige darmflora en een gezonde darmwand.
Misschien ook een optie...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:58

Als het een zandeter is; is een kuurtje met psyllium zaadjes een idee, dit vormt in de darmen een gelei-achtige massa waarbij alle zandresten 'meegevoerd' worden. Dit kuurtje heeft het best effect als je het zo'n 7 dagen gebruikt, Sand-Gard zoals jij die al gevonden hebt zou een optie kunnen zijn.
Mijn paard krijgt ook hooi, strucomix (muesli met heel veel kruiden, natuurlijk onderhoudsvoer), scheutje Trias Omega Olie, vitamine E en een rockies liksteen en staat ook te likken, is altijd op zoek naar mos, takjes, etc. in de bak. Maak me er niet druk om, paard is verder kerngezond, wat moet ze anders in de bak doen na het rollen ?

Lotje85

Berichten: 1013
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Domburg <---> Breda

Re: Paard probeert geregeld op bepaalde plekken grond te lik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 20:06

Zoals ik dus al zei ze eet niet het zand in de bak. Ze gaat aan de randen (waar zand overgaat in gewone grond) staan wroeten totdat ze goed bij de grond kan en gaat dan staan likken. Vandaag overigens heeft ze ook zo'n 20 min buiten gestaan en toen deed ze dit weer niet. Moeilijk hoor >;)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:09

Een keer tussendoor ontwormen kan geen kwaad als je vermoed dat er genoeg verschillende voedingsstoffen binnenkomen, maar er toch een tekort lijkt. Misschien zijn er wel kleine mee 'eters' in het lichaam aanwezig.

Lotje85

Berichten: 1013
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Domburg <---> Breda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 20:13

Nou ja het is sowieso de bedoeling dat ze binnen twee weken haar ontworming krijgt van Equimax, want ze gaan binnen nu en 3 weken weer op de wei. Ik ga het dus nu niet meer geven...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:10

Zoals jij nu ontwormt via een schema en met Equimax (Ivermec en fendenb. ) is er qua ontwormen niks mis.
Mocht je twijfelen of je paard teveel zand binnenkrijgt; kun je een
test doen door een stuk of 6 mestballen een halfuur in een emmer
water te zetten en daarna kijken of er meer dan een theelepeltje
zand op de bodem van de emmer ligt; in dat geval is het verstandig
een kuurtje psyllium te geven.
Zo niet, dan zal ik je paard leker laten vroeten. Mijn paard krijgt,
zoals ik al eerder hier zei, ook zo'n volledig mogelijk rantsoen en
is in de bak ook altijd aan het spitten, ieder z'n vermaak he ?

Lotje85

Berichten: 1013
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Domburg <---> Breda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 21:17

Thanx Miirthe das een goede tip! Ze zien me al aankomen op stal haha. Maargoed mocht ik niets vinden dan moet ze het indd zelf weten. Zo'n kuur psyllium is ook gelijk zo duur he (een emmertje is al snel €40,-!)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:21

Graag gedaan, lekker mestballen heen en weer gaan slepen

Is idd erg prijzig! Een goedkopere variant is gekookt lijnzaad,
dat heeft een positieve werking op de slijmlaag in de darmwand,
hoewel psyllium, mocht er echt zoveel zand in de darmen zitten,
beter is.
Ik hoop dat het allemaal meevalt en je peerd vrolijk verder kan met
spitten in de bak

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 09:41

Eerst heel dit topic door zitten lezen, ff in je profiel gelezen en toen zag ik pas dat jij het was! (vorige winter reed ik vaak met Eureka in de bak bij jullie)
Maar 2 paardjes bij ons doen dit ook vaak. Zeker in de paddock. Daar is de grond lekker los, zitten veel wortels en hoitsnippers tussen en om één of andere reden vinden ze dat echt lekker!
(ze hebben allemaal een zout/mineralenblok, maar ja; das niet goed genoeg blijkbaar)

Lotje85

Berichten: 1013
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Domburg <---> Breda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 10:38

Hoi Janneke! Zo ik moest ff denken hoor (en in je profiel spieken ). Oké ik begrijp dus dat mijn poownie niet de enige is die dit doet en zoals vele anderen ook nergens last van lijkt te hebben of iets tekort lijkt te komen. Ben gelijk al een stuk geruster, want ik vond het toch maar raar hoor.