Probleem met voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Probleem met voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 22:13

Beste bokkers,
Mijn fjord is inmiddels een paar maand hoefbevangen geweest, en knapt nu langzamerhand op. Hij moet nog veel gewicht verliezen, en krijgt dus een bepaalde hoeveelheid kilo hooi per dag.

Hij word 1x per dag gevoerd door de staleigenaar. Dit is altijd al zo gedaan en was altijd prima met onbeperkt hooi, hij kon er de hele dag mee. Nu word het echter wat lastiger.

Het hooi zit inmiddels al in een hooinet maar hij heeft het binnen 4-5 uurtjes helemaal op. Aangezien hij 1x per dag gevoerd word moet het wat langer mee gaan, Hij eet het hooi gewoon enorm snel op.

Er is helaas geen oplossing tot 2x voeren, ik heb namelijk zelf geen mogelijkheid om er dagelijks heen te gaan.


Ik vroeg me dus af, zijn er mensen die een oplossing hebben waardoor hij het hooi langzamer op eet, zodat het wel de hele dag mee kan? Evt een dubbel hooinet of een andere soort slowfeeder?


Alvast bedankt!

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:23

Hoe kleiner de maas, hoe trager ze kunnen eten. Maar ik denk niet dat je het daar in moet zoeken want dat zorgt voor een boel frustratie.

Als je zorgt dat de voedingswaarde van het hooi niet te hoog is kun je hem meer geven.
(Of het bijv. mengen met graszaadhooi. Let op; Dit mag je niet alleen maar geven ivm risico op koliek en ook ivm tekorten omdat het echt heel erg arm is. )
Weken van hooi is ook nog een optie als je stalhouder er zin in heeft, dat haalt de suikers er uit en ontmoedigt veel paarden om te blijven eten.

hwn
Berichten: 4766
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Probleem met voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:31

Ik vermoed dat hij in groep staat, of niet? Ik had ook zo eentje, maar die heb ik door allerlei omstandigheden (koliekoperatie, peesblessure...) de laatste jaren meest apart gehad. Ik had voor haar een haybutler (ruwvoerautomaat) gekocht, kost wel wat, maar zo kan je meerdere porties op gerichte tijdstippen voeren. Er zijn nog andere zaken op de markt, zoals Feedingmaster (telkens zoveel minuten eten en dan niet meer), Hayfall waarbij een hooinet dat omhoog hangt, na bepaalde tijd naar beneden valt... maar geen van alle zijn goedkoop.

En mocht dit geen optie zijn, is weken idd een optie, al snap ik wel dat een pensionhouder daar niet om staat te springen (die kan je misschien een meerprijs bieden hiervoor?)

Slmt9

Berichten: 4847
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Probleem met voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 23:09

Ik zou ook kijken of je aan suikerarm graszaadhooi (niet bespoten) kan komen en dat onbeperkt ophangen. Of wellicht stro.
Dan is er in elk geval altijd iets te knabbelen.

Daihyo

Berichten: 88089
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Probleem met voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 12:13

Deel van het hooi vervangen door stro en dat gemengd in het hooinet doen. Neem een slowfeeder met een 3x3cm maas. Zo kun je in volume meer geven omdat stro armer is dan hooi, en door het mengen vertraag je de eettijd.
Zorg daarnaast dat je alle vitamines en mineralen aanvult met een balancer. En geef voldoende eiwit. Tekort aan eiwit zorgt dat paarden blijven eten. Plus eiwit geeft eerder een verzadigd gevoel.
Is je hooi getest? Ook dat is belangrijk bij hoefbevangenheid.

Friesfanaat

Berichten: 1349
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: Probleem met voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 12:26

Waarom kan er geen 2e keer gevoerd worden? Wellicht kun je meerdere hooinetten aanschaffen en gevuld klaarleggen en kan de staleigenaar of een stalgenootje, als die er is, (tegen vergoeding) het 2e net voor de dag ophangen?

Lenexa

Berichten: 607
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Probleem met voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 12:35

mijn snel dikke haflinger krijgt alleen graszaadhooi in een hooinet met een 2x2 maas. Daar kan ze prima mee overweg, ze wordt er niet gefrustreerd van maar wel flink geremd met eten.
Dus ik zou een combi van kariger hooi en kleine maas doen.

mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: Probleem met voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 18:03

Bedankt voor de tips,

Ik zal kijken of er nog stro bij in gehangen kan worden, dat is van alle opties nog het makkelijkst.
Is het niet gevaarlijk als hij daar een grote hoeveelheid van eet?

anjali
Berichten: 15170
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 18:16

mars_mellow schreef:
Bedankt voor de tips,

Ik zal kijken of er nog stro bij in gehangen kan worden, dat is van alle opties nog het makkelijkst.
Is het niet gevaarlijk als hij daar een grote hoeveelheid van eet?

Ik denk niet dat ze van stro hoefbevangen worden. Wel dat ze er verstopt van zouden kunnen raken. Let er wel op dat het een goede kwaliteit stro is en geschikt om te eten. Bij ons hadden ze ooit een nieuwe partij stro en toen kreeg de hele stal koliek! Dat stro was bespoten of zo, in elk geval was er wat mee.

mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: Probleem met voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 18:37

Oei, goed om te weten!
En qua hooinet, zijn er mensen die een bepaald net (2x2 maas of kleiner) aanbevelen?

Lindsey_99
Berichten: 2517
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 19:27

Lenexa schreef:
mijn snel dikke haflinger krijgt alleen graszaadhooi in een hooinet met een 2x2 maas. Daar kan ze prima mee overweg, ze wordt er niet gefrustreerd van maar wel flink geremd met eten.
Dus ik zou een combi van kariger hooi en kleine maas doen.


Toch wordt alleen graszaadhooi niet aangeraden als enig ruwvoer. A: het is altijd bespoten, van eenzijdig gras (1 soort) en bevat niet voldoende voedingsstoffen.
Hopelijk krijgt je haf wel een goede balancer/vitaminebrok erbij want anders treden er op termijn tekorten op.
Ook zou ik het niet te lang achter elkaar voeren; vanwege de bespuiting eet je paard elke dag een dosis bestrijdingsmiddel en het wordt niet altijd uitgescheiden met de mest. Soms stapelt het op in de organen en wordt de rekening na een x-periode vanzelf gepresenteerd.

Hier wat info:
https://hoefbevangen.info/graszaadhooi/

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 19:31

Verbazend, 1x per dag ruwvoer....

Als dat niet anders kan op die stal, dan vertrek je naar een stal waar het wel anders kan. Als ze geen onbeperkt ruwvoer (mogen) krijgen, is 3x (een beetje) echt nodig, minimaal.
Als je niet verhuizen wilt, is er dan niemand te vinden die je erbij kan helpen? Een scholier die wat bij wil verdienen?

Maar 1x per dag een hooinet.... dat is vragen om gezondheidsproblemen.

genja
Berichten: 3944
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 19:37

Dees schreef:
Verbazend, 1x per dag ruwvoer....

Als dat niet anders kan op die stal, dan vertrek je naar een stal waar het wel anders kan. Als ze geen onbeperkt ruwvoer (mogen) krijgen, is 3x (een beetje) echt nodig, minimaal.
Als je niet verhuizen wilt, is er dan niemand te vinden die je erbij kan helpen? Een scholier die wat bij wil verdienen?

Maar 1x per dag een hooinet.... dat is vragen om gezondheidsproblemen.



Volgens mij als ik het goed leest voert de stal 1x per dag genoeg hooi voor 24u .
Maar het paard van ts is hier dus al meerdere keren hoefbevangen van geworden en moet dus juist beperkt worden in het eten en heeft nu zijn portie te snel op.

Is er niet iets met stalgenoten te regelen? Niet nog een paard die het niet goed doet op onbeperkt zodat jullie samen met een schema het kunnen regelen?

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 09:51

Dees schreef:
Verbazend, 1x per dag ruwvoer....

Als dat niet anders kan op die stal, dan vertrek je naar een stal waar het wel anders kan. Als ze geen onbeperkt ruwvoer (mogen) krijgen, is 3x (een beetje) echt nodig, minimaal.
Als je niet verhuizen wilt, is er dan niemand te vinden die je erbij kan helpen? Een scholier die wat bij wil verdienen?

Maar 1x per dag een hooinet.... dat is vragen om gezondheidsproblemen.


Als dit paard zijn aanbevolen hoeveelheid hooi in 4-5 uur tijd op eet, blijft dat ook zo wanneer je het over 3 voerbeurten verdeelt. Ieder hooinet zal dan na 1 - 1,5 uur op zijn waardoor het paard nog lange periodes zonder ruwvoer staat. De stalhouder zou dus extra tijd steken in een oplossing die ruim onvoldoende is.

Het paard moet dus of geremd worden in de voedingopname (slowfeeders, meerdere voederplekken) of een grotere hoeveelheid armer voer (armer hooi, stro) krijgen.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 13:27

3x per dag een beetje is wel héééél veel gezonder dan 1x een bult.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Probleem met voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 14:19

Ik heb juist liever meer rust. 1-2 voermomenten waarop gewoon ruim voldoende gevoerd wordt zodat er niet van maaltijd naar maaltijd geleefd moet worden of mijn paard al na 1 uur en 20 minuten klaar is met haar ontbijt en uitkijkt naar het middagmaal. Maar kijk, zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur en een stal is ook meer dan alleen het aantal keer dat gevoerd wordt.

Daarom vind ik het ietwat drastisch om TS meteen als eerste oplossing aan te raden om te verhuizen van stal omdat haar veelvraatfjord hooi inademt. Er zijn nog wel een paar dingen die ze nog eerst kan proberen. Stalcontract opzeggen kan dan altijd nog.