Welke balancer of andere voeding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Welke balancer of andere voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 12:06

Hallo bokkers,

Helaas heeft mijn pony tijdje last van mestwater. Onder begeleiding van de dierenarts gaat het nu wel stukken beter.

Echter gebruik ik lang vitalbix. Nu zie en lees ik vaak dat daar dus niet alle vitamines in zitten en als "troep" balancer gezien word...
Nu zag ik dat er geen B vitamines in zit in de balancer van Vitalbix en alle andere balancers bijv van pavo etc wel.. ik geloof ook dat B vitamines najuist goed zijn voor de darmen etc.
Welke balancer is nou goed voor een shet die 24/7 buiten staat? Ik doe er geregeld wat mee.

Mvg
Laatst bijgewerkt door xLV op 03-04-24 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

wildwestwill

Berichten: 433
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Rijen

Re: Welke balancer of andere voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 12:12

doe een biergist kuur dat is een probiotica

Piekosjj

Berichten: 5454
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Welke balancer of andere voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 12:15

B vitaminen haalt in bijna alle gevallen je paard genoeg uit het ruwvoer, en een paard kan ook 'zelf' B vitamine maken in de dikke darm. Alleen bij gevallen van veel stress, bijv zwaar werk, lang transport, vaak op wedstrijd, ziekte, etc is het gunstig om B vitamine bij te voeren. Zoals WWW zegt is een gistproduct (pre/probiotica) een betere optie om de populatie vd goede darmbacterien weer op orde te krijgen :)

xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Re: Welke balancer of andere voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 12:26

Top dankjewel :)

Daihyo

Berichten: 88049
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Welke balancer of andere voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 15:06

Ik hoor meer paarden met mestwater van Vitalbix. Je zou eens een andere kunnen proberen om te kijken wat het doet. Bijvoorbeeld Agrobs Naturmineral, Lexa, Oerbalans.
Ander belangrijk punt: wat voer je aan hooi of ander ruwvoer? En verder nog?

xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-24 17:27

Daihyo schreef:
Ik hoor meer paarden met mestwater van Vitalbix. Je zou eens een andere kunnen proberen om te kijken wat het doet. Bijvoorbeeld Agrobs Naturmineral, Lexa, Oerbalans.
Ander belangrijk punt: wat voer je aan hooi of ander ruwvoer? En verder nog?


Alleen balancer timothee op t moment en verder even niks erbij ivm de darmen en we even terug naar de basis moeten van de DA.
Ze krijgt onbeperkt hooi uit slowfeeder. Het hooi is arm langstengelig en grof met fijn :)

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 17:52

xLV schreef:
Daihyo schreef:
Ik hoor meer paarden met mestwater van Vitalbix. Je zou eens een andere kunnen proberen om te kijken wat het doet. Bijvoorbeeld Agrobs Naturmineral, Lexa, Oerbalans.
Ander belangrijk punt: wat voer je aan hooi of ander ruwvoer? En verder nog?


Alleen balancer timothee op t moment en verder even niks erbij ivm de darmen en we even terug naar de basis moeten van de DA.
Ze krijgt onbeperkt hooi uit slowfeeder. Het hooi is arm langstengelig en grof met fijn :)


Langstengelig hooi zorge bij mijn shet juist voor slechte mest. Zijn kiezen waren niet meer goed genoeg in staat om het goed te kauwen dus het hooi kwam te lang in de darmen waardoor die het op hun beurt niet goed konden verteren. Ik zou eens kort fijn hooi proberen.

Daihyo

Berichten: 88049
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Welke balancer of andere voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 23:25

Stengelig hooi kan inderdaad te heftig zijn. Je zou eens een 2e snede laag in suiker kunnen proberen. En onverpakt.

pluisje88

Berichten: 8080
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Welke balancer of andere voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 07:23

Vitalbix is geen troep voer. Verre van. Het is één van de betere/puurdere merken. Maar vitalbix is wel een vier waar lang niet elk paard tegen kan. En misschien heb jij nou net con paard staan. Dat kan zomaar. Goed paardenvoer is in mijn ogen graan- en luzerne vrij. Nou geloof me, pavo vind ik troep.. mijn paard deed het ook heel slecht op pabo vitaal. Was heel snel terug op de oude en vertrouwde marstall force.

boemel

Berichten: 8417
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Welke balancer of andere voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 07:41

Mestwater kan vele oorzaken hebben. Wormen, zand in de darmen, stress, overgevoeligheid op voer, ontstekingen darmen en vast nog meer.

Ik zou in ieder geval graanvrij voeren.
Marstall Force is i.i.g. graanvrij. Ik kan geen ervaring delen, ga vanaf vandaag pas voor het eerst voeren.

Verder zijn vezels goed. Ik kreeg van de dierenarts geadviseerd esparcette, Luzerne en het voeren van bietenpulp.

Daihyo

Berichten: 88049
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Welke balancer of andere voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 08:16

Marstall Force heeft wel een hoog ijzergehalte. Prima voer. Maar als je grondwater geeft of hooi uit een ijzerrijk gebied of weidegang in ijzerrijk gebied, dan kun je ijzerstapeling krijgen. Ik geef het ook, maar wissel het wel in een jaar af met andere balancers om bovenstaande reden.
Zo geef ik Pavo Vital alleen in de zomer. Geef ik dat in de winter krijgen ze een slechte vacht en wat lagere weerstand. Maar voor de weideperiode is het een prima balancer.

Ik heb een tijdje terug een blog geschreven over mestwater. Misschien kun je daar nog tips uit halen: https://www.equinoji.nl/blogs/1617621_mestwater
Mestwater oplossen is er wel 1 van lange adem.
Hoe zit het met zand?

xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 20:23

Daihyo schreef:
Marstall Force heeft wel een hoog ijzergehalte. Prima voer. Maar als je grondwater geeft of hooi uit een ijzerrijk gebied of weidegang in ijzerrijk gebied, dan kun je ijzerstapeling krijgen. Ik geef het ook, maar wissel het wel in een jaar af met andere balancers om bovenstaande reden.
Zo geef ik Pavo Vital alleen in de zomer. Geef ik dat in de winter krijgen ze een slechte vacht en wat lagere weerstand. Maar voor de weideperiode is het een prima balancer.

Ik heb een tijdje terug een blog geschreven over mestwater. Misschien kun je daar nog tips uit halen: https://www.equinoji.nl/blogs/1617621_mestwater
Mestwater oplossen is er wel 1 van lange adem.
Hoe zit het met zand?



Inderdaad lange adem maar we gaan ervoor haha! Doe iedere maand een zandkuur en houd me altijd aan de tegel 1 gram psylliumzaad per 1 kg gewicht :).
Bedankt voor je tips en de rest :)

xLV
Berichten: 157
Geregistreerd: 30-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 20:26

Daihyo schreef:
Stengelig hooi kan inderdaad te heftig zijn. Je zou eens een 2e snede laag in suiker kunnen proberen. En onverpakt.


Bedankt voor de tip! :)
Wist ik niet
Mijn ruintje bijv kan er wel tegen gek is dat he dat dat zo verschillend is per pony/paard..

Marie111
Berichten: 4672
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Welke balancer of andere voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:42

Misschien een kuurtje Darmbalans geven en daarna doorgaan met Oerbalans van Vitalstyle?

Ons paard doet het er heel goed op.