Gerst bij hoefbevangen gevoelig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IjsShet

Berichten: 51
Geregistreerd: 20-08-15

Gerst bij hoefbevangen gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 20:37

Hoi allen!

Ik heb een vraag betreft gerst.

Ik heb een magere (oudere, 23 jaar) pony die hoefbevangengevoelig is. Het gaat nu goed, maar hij mag wat aankomen. Bietenpulp, coolstance, luzerne, en andere soorten 'dikmakers' zijn allemaal al geprobeerd. Daarnaast heeft hij 24/7 toegang tot goed ruwvoer (wel wat laag in energie), maar stopt met eten als hij genoeg heeft, dus meer ruwvoer gaat niet.

Hij heeft ppid, geen insulineresistentie, heeft geen wormen, tanden zijn goed en staat op een paddock paradise (beweegt dus veel) en daarnaast beweegt hij ongeveer 3/4 keer per week voor de kar.

Er werd gerstenvlokken geadviseerd om hem aan te laten zetten/ meer energie te voeren, is dit geschikt? Het gerst bevat natuurlijk ongeveer 60% zetmeel, maar wel zetmeel wat niet zorgt voor een glucose/insulinepiek, maar gelijdelijke afgifte van glucose in het bloed. Daarnaast zou ik het voeren in 0.4 gram zetmeel per kg lichaamsgewicht en ik lees overal dat een paard tot 2 gram zetmeel per kg lichaamsgewicht zonder problemen kan verteren. Dus zonder dat er zetmeel in de dikke darm terecht komt (waar het niet hoort).

Daarnaast voer ik dan een hoeveelheid waarbij zijn algehele dagelijkse inname van suiker en zetmeel in heel zijn voer en hooi onder de 10% blijft.

Zou dit kunnen, zonder dat ik bang hoef te zijn voor hoefbevangenheid?

Ik lees overal dat gerst prima is voor paarden zolang het niet te veel is, zoals te van alles niet goed is. Maar dat graan/ gerst voor hoefbevangengevoelige paarden echt niet kan. Terwijl ik mij dan afvraag waarom dat is, als je niet te veel geeft en rekening houdt met het suiker en zetmeel gehalte op de hele dag?

Misschien is er iemand die mij kan helpen met wat meer kennis? :)

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 21:09


Petunia27

Berichten: 206
Geregistreerd: 29-06-17

Re: Gerst bij hoefbevangen gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 21:22

Ik zou echt heel erg uitkijken wat betreft zetmeel en suikers bij hoefbevangen gevoelige paarden. Geef je inderdaad ook al medicijnen voor PPID? En voer je nog krachtvoer?

Waar je naar zou kunnen kijken zijn vetten. Olie bijvoorbeeld. Ik heb aan mijn magere PPID pony toen veel lijnzaadolie gevoerd. Maar zonnebloem schijnt ook te kunnen en is goedkoper. (Geen ervaring mee zelf)

Als je hooi weinig energie heeft dan zou ik kijken of je dat kunt vervangen door geanalyseerd hooi met laag suiker gehalte en meer eiwit gehalte. Of eventueel minder hooi geven en meer ruwvoervervangers met bietenpulp of/en luzerne (goede ervaring met fibrebeet). Ik heb ook nog zemelen bijgevoerd. Sojaschroot hoor ik ook goede verhalen over.

IjsShet

Berichten: 51
Geregistreerd: 20-08-15

Re: Gerst bij hoefbevangen gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-24 23:16

Pony krijgt inderdaad pergolide, waarde zit goed en ken inderdaad ook de facebookgroep.

Olien en vetten krijgt hij ook al veel bij, meer geven daarvan is niet verantwoord en eiwitten krijgt hij ook genoeg doordat hij twee soorten hooi krijgt op een dag eentje lager in energie en eiwitten en eentje hoger in energie en eiwitten. Het rijkere hooi is in verhouding wat minder op een dag. Beide hooisoorten hebben een laag suikergehalte. Eiwitten bijvoeren is eigenlijk ook verder niet echt een optie, aangezien hij deze ook echt genoeg binnen krijgt en meer zou niet verantwoord meer zijn. Vandaar dat ik echt op zoek ben naar iets wat het energiegehalte in zijn dagelijkse voeding omhoog brengt, zodat hij iets meer energie overhoudt dan gebruikt op een dag en zo een beetje aanzet.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 09:24

IjsShet schreef:
Pony krijgt inderdaad pergolide, waarde zit goed en ken inderdaad ook de facebookgroep.

Olien en vetten krijgt hij ook al veel bij, meer geven daarvan is niet verantwoord en eiwitten krijgt hij ook genoeg doordat hij twee soorten hooi krijgt op een dag eentje lager in energie en eiwitten en eentje hoger in energie en eiwitten. Het rijkere hooi is in verhouding wat minder op een dag. Beide hooisoorten hebben een laag suikergehalte. Eiwitten bijvoeren is eigenlijk ook verder niet echt een optie, aangezien hij deze ook echt genoeg binnen krijgt en meer zou niet verantwoord meer zijn. Vandaar dat ik echt op zoek ben naar iets wat het energiegehalte in zijn dagelijkse voeding omhoog brengt, zodat hij iets meer energie overhoudt dan gebruikt op een dag en zo een beetje aanzet.



Wissel je af in vetzuren? Dat wil soms ook wel wat schelen. Ik heb geen idee of een paard met hb gevoeligheid het mag. Maar je kunt eens kijken naar de coolstance copra

IjsShet

Berichten: 51
Geregistreerd: 20-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 09:44

Horseloverl schreef:
Wissel je af in vetzuren? Dat wil soms ook wel wat schelen. Ik heb geen idee of een paard met hb gevoeligheid het mag. Maar je kunt eens kijken naar de coolstance copra


De vetzuren wissel ik inderdaad af door te werken met verschillende pitten en zaden per week. Coolstance copra krijgt hij inderdaad.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gerst bij hoefbevangen gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 09:54

Ik zou geen gerst geven, granen worden afgeraden bij PPID.

Heb je al eens sojaschroot geprobeerd? bevat meer eiwitten.
Daarnaast denk ik ook aan vetten ter aanvulling.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Gerst bij hoefbevangen gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:20

Ik heb twee gezonde paarden staan en een pssm-er. Ze krijgen allemaal hetzelfde, wel in verschillende hoeveelheden. Regel hier; geen granen en geen luzerne. Meer spier of dikker? Spelen met eiwitten en vetten. Vroeg of laat krijgen ze allemaal problemen met granen en luzerne. Ook als mensen denken dat ze het er goed op doen. Oh mijn paard gaat prima op luzerne! Hij heeft wel jeuk in de zomer maar een eczemer is het niet. Oh ja de winters zijn altijd naar. De hele winter mok. Maarja dat komt natuurlijk omdat het nat is.. nee ans, als je er troep in stopt komt er ook troep uit..

Wat zou de gerst moeten “brengen voor je pony”?

Nado
Berichten: 3351
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Gerst bij hoefbevangen gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 10:46

Ik vond CushCare van Dodson&Horrell een heel fijn voer om mijn HB-gevoelige PPID oudje op gewicht te houden. Hij had nauwelijks nog reliëf op zijn kiezen om hooi te kauwen dus kreeg hij er ook nog een mengeling van bietenpulp met geweekte grasbrok (Agrobs wiesencobs) bij. Dit werkte goed.

IjsShet

Berichten: 51
Geregistreerd: 20-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 10:47

Elisa2 schreef:
Ik zou geen gerst geven, granen worden afgeraden bij PPID.

Heb je al eens sojaschroot geprobeerd? bevat meer eiwitten.
Daarnaast denk ik ook aan vetten ter aanvulling.


Sojaschroot heb ik inderdaad geprobeerd, dit at hij helaas heel slecht/ niet. Vetten krijgt hij al best wel veel. Op dit moment ongeveer 170 gram op een dag. Ik weet dan niet zo goed waar ik meer vetten uit kan halen voor hem.

IjsShet

Berichten: 51
Geregistreerd: 20-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 10:52

pluisje88 schreef:
Ik heb twee gezonde paarden staan en een pssm-er. Ze krijgen allemaal hetzelfde, wel in verschillende hoeveelheden. Regel hier; geen granen en geen luzerne. Meer spier of dikker? Spelen met eiwitten en vetten. Vroeg of laat krijgen ze allemaal problemen met granen en luzerne. Ook als mensen denken dat ze het er goed op doen. Oh mijn paard gaat prima op luzerne! Hij heeft wel jeuk in de zomer maar een eczemer is het niet. Oh ja de winters zijn altijd naar. De hele winter mok. Maarja dat komt natuurlijk omdat het nat is.. nee ans, als je er troep in stopt komt er ook troep uit..

Wat zou de gerst moeten “brengen voor je pony”?



Zo zit ik er inderdaad ook een beetje in, luzerne krijgt hij al niet. Ik heb inderdaad meer vetten en eiwitten gegeven afgelopen periode (vanaf oktober 2023 ongeveer). Hij krijgt momenteel 500 gram eiwitten en 170 gram vet op een dag (hij weegt 170 kg), maar helaas zet hij niet echt aan. Ik kan niet meer bedenken hoe ik meer eiwitten en vetten toe kan voegen, omdat hij al redelijk wat krijgt ook kwa hoeveelheid voer. Vandaar dat ik op zoek ben naar iets anders en er werd gerstenvlokken geadviseerd. Wat de gerst zou moeten brengen is dat hij dikker wordt en wat meer energie in het werk.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Gerst bij hoefbevangen gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 11:09

Heeft hij toegang tot gras/weide? Het begint weer een beetje te groeien.
Zolang hij af blijft vallen, zou ik even stoppen met hem laten werken.

IjsShet

Berichten: 51
Geregistreerd: 20-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-24 11:20

senna21 schreef:
Heeft hij toegang tot gras/weide? Het begint weer een beetje te groeien.
Zolang hij af blijft vallen, zou ik even stoppen met hem laten werken.


Nee hij heeft geen toegang tot gras, durf dat eigenlijk niet aan, maar ik weet dat hij hiervan in het verleden mooi aankwam.

Hij heeft een zwak achterbeen (ooit ongeluk mee gehad), waardoor hij minder fijn in zijn lichaam zit als ik hem stilzet. Door hem actief te houden heeft hij geen last van zijn achterbeen, is hij een stuk vrolijker en kan hij het zwakkere achterbeen compenseren met zijn spieren. Stilzetten is dus ook niet helemaal de oplossing, het werk wat ik doe is niet heel intensief op het moment om inderdaad de reden dat hij wat schraler is op zijn ribben.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:19

Waarom durf je hem niet op het gras te zetten? Als hij geen overgewicht heeft en het fructaangehalte in het gras in de gaten houdt, is het echt prima voedsel voor een paard. En tijdens het grazen geeft hij zichzelf ook nog wat beweging.
(Mijn PPID-paard heeft zijn leven lang op gras gestaan. Is 30 geworden.)

Petunia27

Berichten: 206
Geregistreerd: 29-06-17

Re: Gerst bij hoefbevangen gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 12:31

Er staat bij dat de pony hoefbevangengevoelig is... die zou ik ook niet meer op het gras durven te zetten

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:58

Gras is prima voeding. Met wat kennis van zaken, hoeft het niet in de ban.
Een weiland vol engels raaigras is niet okay, evenmin wanneer het fructaan hoog is (bevroren gras, snelgroeiend gras, etc.) Een kruidig en minimaal bemest weiland, met beleid, kan meestal wel.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 15:03

Heb je masters senior slobberbrok al eens geprobeerd? Ik had afgelopen winter ook problemen met mijn oudste shet (geen ppid, wel hoefbevangen/schuur gevoelig, vermoeden IR maar niet bevestigt). SP, equifyt zupa, hij kwam nergens van bij. 4 handjes Masters slobberbrok en nu een maand later durf ik hem zelfs spekkig te vinden. Na twee weken al terug op 3 handjes en hij staat nu op 2 handjes als onderhoudsdosis. Wij voeren in handjes, hierbij is 1 ongeveer 100 gram droog.