Veilige slowfeeders/hooinetten voor paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennyftb
Berichten: 3
Geregistreerd: 16-02-24

Veilige slowfeeders/hooinetten voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 21:53

Hoi allemaal,

Ik heb 2 ruinen die allebei wat gewicht kwijt zouden moeten. Momenteel krijgen ze hun hooi gewoon los, dus leek het mij een goed idee om een slowfeeder/hooinet aan te schaffen.

Het probleem is dat ze echt overal aan prutsen en in bijten, dus wil ik zeker zijn dat ze nergens in blijven vast hangen of dergelijke. Ik heb hier namelijk al horror verhalen gelezen van paarden die blijven vasthangen in het net met hun tanden, of eindigen met een slowfeeder rond hun been, en dat zie ik mijn paardjes ook nog overkomen

Heeft iemand tips voor mij qua producten, manier van ophangen… om ze trager te laten eten op een veilige manier?

Alvast bedankt!

melanie20
Berichten: 1733
Geregistreerd: 22-08-05

Re: Veilige slowfeeders/hooinetten voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 21:56

Ik heb een feedingmaster gekocht

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Veilige slowfeeders/hooinetten voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:21

Ik heb ook een Feedingmaster

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Veilige slowfeeders/hooinetten voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:24

Knap paard die met een goede kwaliteit hooinet met mazen van 3 cm zijn tanden erin vast zet.
Zo lang je een degelijk net koopt en die fatsoenlijk ophangt of evt bevestigd in een hooibak bijv. kan er echt niets gebeuren.
Hooinet dichtbij de grond en hoefijzers is een no go.

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:16

Je kan een hooinet ophangen aan een dubbel sisal touwtje (niet te dik, bijvoorbeeld van de Hema op zo'n bolletje). Sterk genoeg om uit te eten, maar als ze vast hangen dan breekt het.

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 14:00

Helaas bij mij dus wel gebeurt dat m'n paard met z'n hengstenkies in een maas bleef hangen waardoor het net en de bak vast bleven zitten aan z'n gebit. Als ik het niet gezien zou hebben, zou ik het ook niet geloven. Ik heb nu hooitassen van little bit feeders en die bevallen heel goed.

Jennyftb
Berichten: 3
Geregistreerd: 16-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 20:45

Bedankt voor de tips allemaal! Ik denk dat ik hooinetten van Zeldenrust haystack ga bestellen, lijkt me een goede investering en normaal gezien ook beter voor de tanden dan de meeste varianten.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 20:50

Jennyftb schreef:
Bedankt voor de tips allemaal! Ik denk dat ik hooinetten van Zeldenrust haystack ga bestellen, lijkt me een goede investering en normaal gezien ook beter voor de tanden dan de meeste varianten.

Die verschillen niet zo heel veel van de meeste netten hoor...

Ze waren hier ook in 3 maanden stuk :=

Jennyftb
Berichten: 3
Geregistreerd: 16-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 21:48

Spenk schreef:
Jennyftb schreef:
Bedankt voor de tips allemaal! Ik denk dat ik hooinetten van Zeldenrust haystack ga bestellen, lijkt me een goede investering en normaal gezien ook beter voor de tanden dan de meeste varianten.

Die verschillen niet zo heel veel van de meeste netten hoor...

Ze waren hier ook in 3 maanden stuk :=


Oh spijtig, ik had nog zo’n goede recenties gelezen!

Wat ik vooral belangrijk vind is dat er geen slijtage aan de tanden kan zijn, wat blijkbaar wel kan met netten die wat harder aanvoelen.
Voel je hier wel een verschil in of zijn er nog aan te raden merken?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Veilige slowfeeders/hooinetten voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:53

Slijtage krijg je vooral bij geknoopte netten. Ongeknoopt geeft geen slijtage. Paardeerlijk heeft ook hele stevige netten.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Veilige slowfeeders/hooinetten voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:08

Ongeknoopte netten inderdaad! Dan maakt het nietzoveel uit welk merk.

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:58

Oh spijtig, ik had nog zo’n goede recenties gelezen!

Wat ik vooral belangrijk vind is dat er geen slijtage aan de tanden kan zijn, wat blijkbaar wel kan met netten die wat harder aanvoelen.
Voel je hier wel een verschil in of zijn er nog aan te raden merken?[/quote]

wij hebben al 18 jaar netten van zeldenrust. er komt weleens een gaatje die we dichtmaken maar tot op heden gebruiken we nog steeds de netten elke dag, binnen en buiten
geen slijtage aan tanden volgens de tandarts

Nathachou

Berichten: 1264
Geregistreerd: 13-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 00:14

Wij hebben de netten van PaardEerlijk, oersterk en door de combi dik materiaal/kleine mazen kunnen geen tanden/kiezen in blijven haken.
Wij hebben een luchtzuiger in de kudde die erop lucht zuigt, tot nu toe heeft ie ze niet stuk gekregen.
Ook de hooinetten van Zeldenrust gehad, maar die gaan minder lang mee.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 08:09

Als er ergens ruimte tussen de tanden is bij je paard, dan zou het bij heel veel pech kunnen. Maar als ik naar het gebit van onze ponies kijk dan zie ik geen mogelijkheid ervoor om er tussen te komen.

Mareentje is nu minstens 30 en eet al 20 jaar uit hooinetten. De tandarts zei pas nog dat ze een keurig gebitje had, niks raars. Staat er allemaal nog mooi stevig in. Wel een keer een kies kwijtgeraakt ergens in de laatste jaren maar daar komt een hooinet niet bij zo ver achterin en dat is iets dat kan gebeuren. Dat heeft niks met hooinetten te maken.

Bij haar heeft het eten uit een hooinet (waarvan al een jaar of 10 zéér fijnmazig, 20 mm, omdat ze steeds weer hele plukken uit de 25mm netten trokken := ) dus geen schade gegeven blijkbaar.

Wel altijd soepel hooinet van goede kwaliteit gebruikt van degelijk PP materiaal, en knooploos.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Veilige slowfeeders/hooinetten voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 08:17

Ik zou een paard niet alleen maar uit hangende hooinetten te eten geven. Het is beter voor het gehele lijf om grotendeels van de grond of iig in die rechte houding te eten en niet het omhoog of scheve wat ze bij hangende netten moeten dat. Ik geloof dat het aangeraden wordt om 80% de natuurlijke graashouding na te bootsen en dus maar 20% andere houdingen.

Dezelfde hooinetten die genoemd worden kan je ook gebruiken in een bak zodat je wel de inname beperkt/vertraagd, maar wel met betere houding en dan in combinatie met een hangend net.

Eventueel wat stro erdoor mengen ook zodat ze wel wat te knabbelen houden, maar je wel de hoeveelheid hooi kan beperken.