Welke supplementen voer jij en waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chicken01
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-10-22

Welke supplementen voer jij en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-24 08:45

Welke supplementen voer jij, in welke vorm en waarom?
En hoeveel supplementen voer je max. aan 1 paard?
Heb je voorkeur voor merk? Vloeibaar of poeder?
En waar meng je poedervorm dan door?

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke supplementen voer jij en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:47

Ik voer op dit moment alleen de immunoboost van vitalstyle.
Mijn voorkeur gaat naar een vloeibaar supplement juist omdat ik een erg zinnige eter heb en een vloeibare makkelijker gegeten wordt door d'r is mijn ervaring.

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:48

Ik voer op dit moment even geen supplementen. Als ik supplementen voer gaat het om magnesium poeder(pharmahorse), monnikspeper hele kruidenkorrels(pharmahorse) en druppels voor zomerjeuk en muggenprikken van PUUR (Culico en Apis). Vitamine E olie (deze voer ik wel standaard met paddock seizoen) en lijnzaadolie van Iris van Gulik.

Daarnaast voer ik een periode van 6 weken darmkruiden, en dan 8 weken niet meer.
En de seizoenskruiden van PureHorse.

Ik voer alleen supplementen waarvan ik 100% zeker weet wat er in zit, zoals bij Pharmahorse of bij Iris van Gullik. Op Helthiehorse heb ik heel veel informatie op gedaan over de verschillende vormen van supplementen en welke beter werken. Dit verschilt dan ook per wat je voert. Zoals de vormen van vitamine E (https://askheltie.com/paard-niet-op-het ... itamine-e/).

Ik zou vooral niet te veel supplementen in een keer gaan voeren, want dan weet je niet welke werkt en welke niet. Langzaam wat uit proberen en het echt de tijd geven om te kijken of het werkt. Vooral bij kruiden.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:01

Ik voer monnikspeper van sectolin. Voor de hengstigheid waarbij ze zonder supplementen wat gevoelig aan haar lijf kon zijn, met dit supplement niet. Zijn hele korrels.
Daarnaast nervo van sectolin met magnesium. Ze had wat te kort daaraan en werd heel nerveus en afgeleid. Is begonnen toen ze een tumor had. In poedervorm.
De lijnzaadolie is net op en die voerde ik vooral, omdat we hem gewonnen hadden. :+ En gewoon een fijne extra.

Hier werkt vloeibaar juist minder, dan eet ze het slechter dan met poeder wat ik een heel klein beetje nat maak.
Verder niet te veel supplementen in 1 keer. Het liefst zelfs niks en voer geven waar alles in zit en als dat niet zo is maar 1 per keer proberen. Niet alles proberen op te lossen met supplementen. Wij hebben de onrust eerst op andere manieren grotendeels opgelost en het laatste beetje met ondersteuning.

Deze 2 trouwens na verschillende geprobeerd te hebben en kijken naar prijs kwaliteit verhouding. :+ Gaf eerst een veel duurdere voor hengstigheid, maar werkte minder en was echt veel duurder. Plus werd heel slecht gegeten. Ben gaan kijken naar ingrediënten en dus maar hele korrels gaan proberen en dat werkte nog veel beter. Dus toen gaan kijken welk merk.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 09-02-24 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Welke supplementen voer jij en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:11

Er zijn een paar dingen die ik geef van Pharmahorse. Ik vind dat hele fijne poeders, heel geconcentreerd. Heb ook wel eens van een ander merk iets genomen en dan moest ik hele scheppen vol ervan geven en dit is dan gewoon twee mini maatschepjes. Veel fijner! Ik geef van hun nu magnesium, vitamine e en ik heb biotine met msm. Voor de luchtwegen heb ik soms nog feneknof korrels staan. Ik meng dit allemaal door zijn eten met lijnzaadolie zodat het blijft plakken maar ook voor de extra energie. :j

En ja.. of het allemaal echt werkt is de vraag. Maar ik voel me nu goed bij deze samenstelling.

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Welke supplementen voer jij en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:45

Mijn merrie van 15 krijgt natuurlijke(!) vitamine E (vanwege medische aandoening en koop ik in via particulier) en glucosamine (Jointpower van Horseflex) vanwege wat beginnende artrose.

Mijn 5 jarige ruin krijgt ook dezelfde glucosamine, omdat hij vanwege aangeboren issue helaas ook al artrosevorming heeft.

Is allemaal poeder vorm en meng door hun eten met wat water tegen het stuiven. :)

Verder geef ik ze met heet weer elektrolyten of keltisch zeezout bij, en mijn merrie nog wel eens magnesium als ze wat hoger in spanning zit. Qua merken kom ik meestal uit bij Horseflex of Pharmahorse, vind dat toch wel gewoon de fijnste!

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Welke supplementen voer jij en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:47

Horseflex vind ik idd erg fijn! Heb 1 variant gevoerd die alles in 1 was, werkte ook erg fijn maar mag niet gebruiken met wedstrijden helaas. Daarom mee gestopt.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:49

Mijn pony van 16 krijgt glucosamine+MSM van horseflex door zijn voer heen wegens verdenking op artrose in zijn achterbeen. Hij heeft al zijn hele leven een afwijkend loopje met dat been. Hij liep in oktober daadwerkelijk niet lekker. Dus toen de glucosamine met MSM opgestart en nu loopt hij stuk soepeler. Verder alleen erwteneiwit als eiwitbron voor beide.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:00

Ik voer geen supplementen, maar kruiden, deels zelf geplukt. (Op dit moment is de keuze zeer beperkt, dus komt één en ander van de drogist.)

'The best is fresh and free.'

En in principe krijgt een paard dat de vrije keuze heeft, minstens 25 verschillende planten binnen.
En die verschillende planten hebben stuk voor stuk minstens honderd verschillende stofjes aan boord, dus 'te veel ijzer, te weinig selenium, magnesium, etc etc etc' komt zelden aan de orde.
...en af en toe een beetje plantenrijkdom bijzaaien op de wei.

Ik heb wel een liksteen in de box.
Na het eten van een muizehapje balancer gaat ze eerst een tijdje likken en dan een paar slokjes water.

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:09

Zelfgedroogde kruiden en lijnzaadolie.

Verder hebben ze een mineralenbar (vloeibaar) en liksteen.
Laatst bijgewerkt door Elisabeth32 op 09-02-24 11:11, in het totaal 3 keer bewerkt

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:10

Ik voer Hyaluron van Trikem
Arti-Gold van Global Medics
Kurkuma van Pharma Horse

Daar komt straks nog bij:
Gluco Balans van phytonics

Eerste rijtje is voor ondersteuning artrose
Laatste ivm hoefbevangenheid

Hij krijgt ook lijnzaadolie over zijn eten.

Ik meng alles door zijn slobber (Nature's best van pavo).

Ow ja, straks even weer een kuurtje psyllium vezels van Iris van Gulik.
Laatst bijgewerkt door sanne1992 op 09-02-24 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Welke supplementen voer jij en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:11

Mijn mini krijgt geen supplement (tenzij je een balancer daar ook onder schaart).
Mijn paint merrie krijgt alleen magnesium door het voer (dat hoger staat in eiwit).
Mijn haflinger ruin krijgt vanwege spat glucosamine, duivelsklauw en magnesium.

KvH1992
Berichten: 33
Geregistreerd: 24-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 12:29

Ik voer enkel op basis van wat er uit de voermeting komt. Dit laat ik uitvoeren bij Paard en Relax. Sindsdien doet mijn paard het veel beter!

Lomax123
Berichten: 42
Geregistreerd: 28-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 12:46

Ben nieuwsgierig naar de voermeting, gaat dat in zijn werk; bloed prikken?

Ik geef:
Monnikspeper vanwege de hengstigheid
Fenegriek sinds het najaar vanwege een verkoudheid die ze toen had. Ben deze als ondersteuning blijven geven, ook al is ze niet meer verkouden. In het voorjaar stop ik daarmee
Vloeibare sylicium ivm de hoeven. Ze liep erg gevoelig vanwege al die nattigheid. Ik smeer ook 1 keer per week haar zolen in met een klei, die ik samen met de mokzalf heb gekocht. Kan ik hopelijk ook mee stoppen als het voorjaar komt.

Ze krijgt verder dagelijks van vitalbix de daily complete muesli.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 00:31

Ik voer niks aan supplementen. Grotendeels commerciële onzin van bedrijven die stinkend rijk worden van de onzekerheid van veel paardeneigenaren.

Mocht paard tekorten hebben, en dan graag blijkend uit bloedmeting en geen wichelroede-achtige toestanden, dan zou ik er zeker wel voor openstaan. Graag dan wel aanvullingen waarvan uit onderzoek bekend is dat het iets doet bij (op zijn minst) zoogdieren, bij voorkeur paarden maar daar wordt weinig onderzoek naar gedaan helaas.

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Welke supplementen voer jij en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 06:58

Magnesium standaard, ik heb zelf vaak een tekort dus denk dat hij dat dan ook heeft. :+ Sinds kort biotine omdat hij gevoelige hoeven heeft. En indien nodig kleefkruid.
Alles in poeder/gedroogd en wordt hier prima gegeten door de slobber.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Welke supplementen voer jij en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 08:15

Magnesiumchelaat.
Verder wel regelmatig wat extra zout en een klein scheutje olie om de vieze smaak van de magnesium te verbloemen.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 08:40

Enkel een balancer. De mijne krijgt Pavo InShape, en daar zit de balancer al in. Alles krijgt hier brok, en daarom krijgt hij de InShape, om niet als enige niets te krijgen :Y) . Daarvoor gaf ik de balancer van Vitalbix.

Paard is jong en doet het prima, moet ook niet bepaald sportprestaties neerzetten. Waarschijnlijk zou hij ook zonder de balancer kunnen. Hooi wordt hier ieder jaar getest, is van eigen land.

Als hij een hoestje heeft, meestal rond de seizoenswisselingen, dan krijgt hij Audevard balsamic, de brokjes. Twee keer per jaar, of vaker als ik denk dat het nodig is, krijgt hij een psylliumkuur. Ook in brokjes, anders eet meneer het niet.

O ja, en ze hebben allemaal een liksteen. Ik geloof niet dat de mijne daarnaar omkijkt.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 00:22

Ik voerde langere tijd kurasyn omdat mijn paard enorm scheefgereden is/was. Dit ondersteunde hem enorm in zijn spieren en lossigheid! Maar nu ik weer ga lessen ga ik het niet meer opnieuw kopen omdat het nogal duur is :+ iets met keuze’s maken. Paard is bijna 16 jaar en wordt op L niveau gereden zo’n 3/4 keer in de week

Ik voer nu
-Msm zwavel horseflex
Ter ondersteuning van banden pezen en spieren
- Mellowmood horseflex
Ter ondersteuning van zijn te beschermende en obsessieve gedrag naar andere paarden en merrie’s. Daarbij is de stresskip met dit supplement fijner/meewerkender met rijden en wat rustiger.
-Fenegriek voor zijn luchtwegen maar tot nu toe geen resultaat dus ga er denk mee stoppen
-Weegbree
-Brandnetel
-Kleefkruid
-Horseflex gluco support
Ik geef dit alleen in de zomermaanden vanwege 24/7 gras (en graasmasker)

Oh die kruiden voer ik btw niet tergelijk. Ben nu met de weegbree bezig, over paar weken stap ik weer over naar andere kruid.

Hij krijgt als basis krachtvoer
800 gram havens gastro+
Pavo vital 4 keer in de week
Nutrimash slobber vitalbix (om supplementen in te mengen).

Horseflex Msm zwavel heb je ook in de msm + glucosamine dus misschien ga ik die tegen de tijd wel gebruiken ipv alleen msm omdat hij alweer wat ouder gaat worden
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 11-02-24 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 00:29

miereneter schreef:
Enkel een balancer. De mijne krijgt Pavo InShape, en daar zit de balancer al in. Alles krijgt hier brok, en daarom krijgt hij de InShape, om niet als enige niets te krijgen :Y) . Daarvoor gaf ik de balancer van Vitalbix.

Paard is jong en doet het prima, moet ook niet bepaald sportprestaties neerzetten. Waarschijnlijk zou hij ook zonder de balancer kunnen. Hooi wordt hier ieder jaar getest, is van eigen land.

Als hij een hoestje heeft, meestal rond de seizoenswisselingen, dan krijgt hij Audevard balsamic, de brokjes. Twee keer per jaar, of vaker als ik denk dat het nodig is, krijgt hij een psylliumkuur. Ook in brokjes, anders eet meneer het niet.

O ja, en ze hebben allemaal een liksteen. Ik geloof niet dat de mijne daarnaar omkijkt.

Merk je daar verschil mee met de inshape of ben je je paard echt bewust aan het af laten vallen

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Welke supplementen voer jij en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 00:59

Mijn bijrijdpaarden krijgen:
Equilin Balancer
Equilin Basic

Afhankelijk van het paard:
- magnesium
- zout
- glucosamine

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 09:56

Hieperdi schreef:
miereneter schreef:
Enkel een balancer. De mijne krijgt Pavo InShape, en daar zit de balancer al in. Alles krijgt hier brok, en daarom krijgt hij de InShape, om niet als enige niets te krijgen :Y) . Daarvoor gaf ik de balancer van Vitalbix.

Paard is jong en doet het prima, moet ook niet bepaald sportprestaties neerzetten. Waarschijnlijk zou hij ook zonder de balancer kunnen. Hooi wordt hier ieder jaar getest, is van eigen land.

Als hij een hoestje heeft, meestal rond de seizoenswisselingen, dan krijgt hij Audevard balsamic, de brokjes. Twee keer per jaar, of vaker als ik denk dat het nodig is, krijgt hij een psylliumkuur. Ook in brokjes, anders eet meneer het niet.

O ja, en ze hebben allemaal een liksteen. Ik geloof niet dat de mijne daarnaar omkijkt.

Merk je daar verschil mee met de inshape of ben je je paard echt bewust aan het af laten vallen


Hij moet inderdaad een beetje afvallen, dus de InShape leek me een goede keuze als voer. Het is relatief hoog in eiwitten, ook fijn bij een jong paard dat zijn bespiering aan het ontwikkelen is. En handig dat de balancer er al in zit. Ik heb geen zin om duizend brokjes en poedertjes te mengen, respect voor de mensen die dat wel doen. Overigens kijk ik goed naar mijn paard. Als hij tekorten zou hebben, krijgt hij natuurlijk wel wat hij nodig heeft :Y) .

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Welke supplementen voer jij en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 10:11

Mijn pony's krijgen geen supplementen. De shet heeft ZZ dressuur gelopen op hooi en een vitamine brok en de welsh is nog jong.

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 10:15

mijn tinkermerrie van 30 krijgt momenteel cushxgold van hilton herbs ,ze heeft toch wat dingetjes die wat naar ppid neigen en ik was benieuwd of ik met de kruiden ook wat verschil zou gaan merken.
en wat extra eiwit(sojaschroot) omdat ze oud is en ons ruwvoer wat schraal is.

en een pony die ik bijvoer,die krijgt ook wat soja en die krijgt balancer nutri support van cavalor
om dezelfde reden

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 10:31

Glucobalance van de Horseflex
Magnesium van Horseflex
Sojaschroot (merk weet ik ff niet)

Valt een vit korrel ook onder supplement? Dan geef ik die van Horse Adds.

Paard is 25 en ziet er super uit en doet het ook super goed. Het liefst stop ik ermee omdat ik er persoonlijk niet zo van ben. Maar ermee stoppen durf ik niet. Ik heb heel veel voedings problemen gehad met hem (HB) en sinds ik op deze stal sta in combi met deze supplementen gaat het eindelijk goed.

Maar ik ben wel van mening dat we vaak te veel geven en als ik in zijn bakje kijk denk ik dat ook voor mijzelf.