Is mijn paard te dun

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissy

Berichten: 19835
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 18:20

Appaloosa is een kleur die bij meerdere rassen voorkomt maar het is ook een ras.
De Amerikaanse Appaloosa is een ras die is ontstaan bij de Nez Perce Indianen in de USA.
https://www.appaloosa.com/
En nee die zijn er niet in mini formaat ;)

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 18:21


PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 19:41


JorexJarig

Berichten: 9969
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 19:46

Hetgeen je bij voert hoeft niet perse mega duur te zijn zoals die van Pavo. Mijne is prima groot geworden op een gewoon vitaminebrokje, gras en hooi. Mijn oudste kreeg vroeger gewone muesli vol met zetmeel en suiker, die is wel gewoon groot geworden, maar schuurt nu dus al op gras wegens vermoedelijk de suiker. Niet dat Pavo te hoog in die waardes zit gelukkig, maar het is wel een duur merk. 55 euro voor 8 kg voer, stelletje afzetters. Bvb vitalbix breed & grow is veel goedkoper en is ook voor jonge paarden en gemaakt voor sobere rassen: https://vitalbix.com/webshop/complete-v ... row-20-kg/

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 20:47

Jorex schreef:
Hetgeen je bij voert hoeft niet perse mega duur te zijn zoals die van Pavo. Mijne is prima groot geworden op een gewoon vitaminebrokje, gras en hooi. Mijn oudste kreeg vroeger gewone muesli vol met zetmeel en suiker, die is wel gewoon groot geworden, maar schuurt nu dus al op gras wegens vermoedelijk de suiker. Niet dat Pavo te hoog in die waardes zit gelukkig, maar het is wel een duur merk. 55 euro voor 8 kg voer, stelletje afzetters. Bvb vitalbix breed & grow is veel goedkoper en is ook voor jonge paarden en gemaakt voor sobere rassen: https://vitalbix.com/webshop/complete-v ... row-20-kg/


Pavo is geen afzetting hoor, het is super geconcentreerd waardoor je er maar hele kleine beetjes van voert, zeker aan een mini.
Voordeel is dat je dan ook minder hulpstoffen voert.

De vitalbix muesli voer je veel meer van.

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Re: Is mijn paard te dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 20:56

Hij kan alleen echt niet goed tegen suikers dus dan kan ik beter die van vitalbix geven want daar zit minder suiker in

Suzanne F.

Berichten: 49283
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:00

Wat een dotje. Ik vind hem niet te dun, maar hij zit niet echt mooi in het haar. Ik zou hem een vitaminekuurtje ofzoiets geven. En wat lijnzaadolie/omega olie ofzo door het voer.
Wat ik vroeger altijd topspul vond was Opkikker van de Paardendrogist. Als ik ze daarvan een kuurtje gaf, dan zag je ze gewoon opknappen. Ik weet niet of dat nog bestaat.

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:01

PeanutGuapa schreef:
Hij kan alleen echt niet goed tegen suikers dus dan kan ik beter die van vitalbix geven want daar zit minder suiker in



Minder suiker per voerbeurt of minder suiker per gram voer?

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Is mijn paard te dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:07

Marstall force vind ik zelf nog beter. Vitalbix hoor ik best veel mensen over dat de paarden het er niet denderend op doen.

JorexJarig

Berichten: 9969
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:11

Tiw uitgaande van een mini van 100kg voer je van de Pavo 33 gram en van de vitalbix 140 gram. Dit resulteert in 242 voer beurten voor de pavo en 142 voor de vitalbix. Als ik het aanschafbedrag deel door het aantal voerbeurten is de vitalbix 2 tot 3 cent goedkoper. :P
Dit is met de standaard prijzen gerekend. Dus als de discount neemt dan gaat de Pavo net wat goedkoper zijn.

Marstall force is toch niet specifiek voor opgroeiende paarden?

Suikers valt voor beide mee hoor, in hooi zit nog meer suiker.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 14-12-23 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Is mijn paard te dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:21

Ik heb hem even voor je uitgerekend uitgaande van een pony van 150 kg

Pavo geef je 50 gram tegen 14,5% suiker/zetmeel = 7,25 gram suiker/zetmeel per dag

Vitalbix BG 225 gram tegen 11% suiker/zetmeel = 24,75 gram suiker/zetmeel per dag.
VB geeft aan 140-180 gram per dag per 100 kg paard voor een 2 jarige. ik ben uitgegaan van 150 gram per 100 kg

@ Jorex 3 cent per voerbeurt is nagenoeg niks en maakt Pavo geen afzetterij.
Dan kies je voor de kwaliteit die jouw paard het beste past.

JorexJarig

Berichten: 9969
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:27

Inderdaad en voor mijn eigen pony's voer ik persoonlijk liever wat meer in plaats van een halve hap eten. Zo heeft ieder mens zijn eigen voorkeur, maar het belangrijkste is dat het paard het er goed op doet. Mijn pony's zijn maar 100kg namelijk, dus dan voer ik liever iets waar ze gerust s ochtends en s avonds 100 gram van mogen hebben in plaats van dat ze afgewogen precies maar 30 gram mogen hebben op een dag. Ik snap dat het voor grotere paarden wel makkelijk is hoor dat über geconcentreerde voer, maar ik heb persoonlijk voorkeur voor iets wat ze ook het gevoel geeft dat ze wat gegeten hebben.

PeanutGuapa
Berichten: 248
Geregistreerd: 22-07-23

Re: Is mijn paard te dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 21:35

Ik ga denk ik dan die van vitalbix breed en grow geven ik heb daar namelijk al eerder naar gekeken en dat lijkt me fijn spul

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:36

Jorex schreef:
Inderdaad en voor mijn eigen pony's voer ik persoonlijk liever wat meer in plaats van een halve hap eten. Zo heeft ieder mens zijn eigen voorkeur, maar het belangrijkste is dat het paard het er goed op doet. Mijn pony's zijn maar 100kg namelijk, dus dan voer ik liever iets waar ze gerust s ochtends en s avonds 100 gram van mogen hebben in plaats van dat ze afgewogen precies maar 30 gram mogen hebben op een dag. Ik snap dat het voor grotere paarden wel makkelijk is hoor dat über geconcentreerde voer, maar ik heb persoonlijk voorkeur voor iets wat ze ook het gevoel geeft dat ze wat gegeten hebben.



Ik heb een fokmerrie gehad van 750 kg die al dik werd van de wind. Die kreeg inderdaad de Pavo voor de vitaminen, verder gewoon goed hooi.
Niet drachtig kreeg ze de Pavo vital, haar inmiddels volwassen dochter ook, de gewone vitalbix brokjes werden niet gegeten. Dat vind ik dan weer zonde van mijn geld.

JorexJarig

Berichten: 9969
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 21:45

Ik heb zelf nooit vitalbix geprobeerd, maar ik lees alles hier op bokt en zag het vaak aangeraden worden en op zich zou ik het ook gaan proberen als ik jonge pony's had staan. De mijne eten op zich alles wel. Ze zijn allebei wel shetlanders, maar deze winter zijn ze nu toch allebei aan het inleveren op vet. Kennelijk is mijn hooi echt heel erg arm dan, want we hebben het nu voor het eerst van eigen land kunnen halen. Vorige winter hadden we geen problemen met dat. Dus ik voer de oudste nu al een grotere portie met slobber s avonds en ik ga de jongste nu toch ook meer geven. Uiteindelijk komt het toch allemaal op de kwaliteit van ruwvoer neer.

Ponytante

Berichten: 224
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 18:53

cissy schreef:
Appaloosa is een kleur die bij meerdere rassen voorkomt maar het is ook een ras.
De Amerikaanse Appaloosa is een ras die is ontstaan bij de Nez Perce Indianen in de USA.
https://www.appaloosa.com/
En nee die zijn er niet in mini formaat ;)


Er is ook een Nederlandse Appaloosa, met stamboek en al. Die hebben wel mini formaat. Het is wel een beetje een "stamboek" want alles met stippels mag je inschrijven :+ https://www.appaloosa-stamboek.com/fokdoel/

(Overigens worden bij Amerikaanse appaloosa's ook wel eens eenkleurigen geboren, die dan niet mogen doorfokken. Het is een iets meer gesloten stamboek dan NL maar je mag buiten het stamboek ook inkruisen. Dus is het uiteindelijk ook in feite kleurfokkerij en geen ras).

On topic: schattige pony, mag idd iets ronder. Maar je bent al goed bezig!

Iccc
Berichten: 1398
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 21:48

Hallo ik kom ook even binnenvallen
Heb sinds 2 maanden een bijna 4 jarige merrie.
Een enorme reus van bijna 1,80 die nog mega in ontwikkeling zit. Ze is verder nog onbeleerd maar zijn aan de hand vast wat aan het werk om haar wat sterker te maken en wat meer kracht te geven.
We zijn druk bezig haar beetje in gewicht te laten bijkomen. Verhuizing/ groeien merk je erg aan der
afgelopen maand weer een groeispeurtje kwa cm
We hebben sinds twee weken nu dit voerschema en zijn met fiberbeet en sojaschroot begonnen

Ze krijgt nu
Ochtend 1,5 schep fiberbeet plus 120 sojaschroot

Avond 1,5 schep fiberbeet plus 120 sojaschroot
Plus vitamine brok / lijnzaad / vitamine e.

Staat verder onbeperkt ruwvoer en 24/7 buiten..

Ben benieuwd hoe ze over tijdje eruit ziet. Jullie verder nog tips aan mijn voerschema?

Ontworming tanden allemaal gecheckt


Afbeelding

[

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 22:11

Iccc schreef:
Hallo ik kom ook even binnenvallen
Heb sinds 2 maanden een bijna 4 jarige merrie.
Een enorme reus van bijna 1,80 die nog mega in ontwikkeling zit. Ze is verder nog onbeleerd maar zijn aan de hand vast wat aan het werk om haar wat sterker te maken en wat meer kracht te geven.
We zijn druk bezig haar beetje in gewicht te laten bijkomen. Verhuizing/ groeien merk je erg aan der
afgelopen maand weer een groeispeurtje kwa cm
We hebben sinds twee weken nu dit voerschema en zijn met fiberbeet en sojaschroot begonnen

Ze krijgt nu
Ochtend 1,5 schep fiberbeet plus 120 sojaschroot

Avond 1,5 schep fiberbeet plus 120 sojaschroot
Plus vitamine brok / lijnzaad / vitamine e.

Staat verder onbeperkt ruwvoer en 24/7 buiten..

Ben benieuwd hoe ze over tijdje eruit ziet. Jullie verder nog tips aan mijn voerschema?

Ontworming tanden allemaal gecheckt


[ [url=m/uqNdUK.jpg]Afbeelding[/url] ]

[


Een 4 jarige die nog in de groei is, is niet zo heel erg dat die er zo uitziet. Ze mist vooral nog veel spieren.
Ik zou er zelf nog naast wat ze al krijgt een schep opfokbrok of bijv Vitalbix Breed and grow bijgeven zolang ze groeit

Heeft ze een deken op?
24/7 buiten en groeien kost veel energie een deken zorgt dat ze de warmte niet zo verliest. Anders gaat je voer er via de rug weer uit.

In wat voor groep staat ze? En hoe wordt het hooi gevoerd? Krijgt ze genoeg tijd bij het hooi of wordt ze weggejaagd?

Onbeperkt beschikbaar in bijv hooinet met kleine maas is niet onbeperkt in de hoeveelheid die ze kunnen opnemen.
Dit soort slungels moeten echt onbeperkt kunnen eten van los hooi en niet knabbelen aan een slowfeeder. Liefst hooi wat getest is en voldoende eiwitten bevat, wel laag in suiker.

Wat betreft de groep, als er allemaal koudbloeden staan dan is de 24/7 wel fijn maar de voerbehoefte van de groep heel anders van jouw grote warmbloed. Dat maakt het heel lastig om alle dieren naar behoefte te voeren.

Iccc
Berichten: 1398
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Is mijn paard te dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 22:22

Bedankt voor je reactie!

Ze staat idd met deken(s) op dus dat hou ik goed in de gaten.
Ze staat met een pony en klein welshje en staat als 2e rang. Hebben twee bakken appart die zonder slowfeeder helemaal volzitten. Dus genoeg mogelijkheid om te kunnen eten. Ook een groot stuk grasland alleen zit daar nu natuurlijk weinig in.

Testen is helaas lastig.. we hebben vaak verschillende balen op stal.

Maar opfok brok is voornamelijk eiwit? Krijg ze dat al niet genoeg met sojaschroot en fiberbeet?

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Is mijn paard te dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 23:41

Het voordeel van een brok of compleet mengvoer/muesli is dat de voedingsstoffen er in een goede verhouding in zitten. In bietenpulp is de verhouding calcium/fosfor scheef en dat moet je dan weer rechttrekken. Met een compleet voer kan je daarmee niet de mist in gaan.

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 00:39

Bietenpulp is prima te combineren met wat tarwezemelen. De calcium fosfor verhouding heft elkaar op. Maar dat is alleen nodig als je elke dag veel voert. Bietenpulp met zemelen en een scheutje lijnzaadolie lijkt me prima voor dit paardje. Hij is nog jong en moet gewoon nog groeien. Die hoef je niet op korte termijn vet te mesten. Hoewel ik fan ben van sojaschroot ben ik van mening dat je veel te veel ervan geeft op een dag. Een koffiekopje op een dag heeft hier echt al resultaat. Sojaschroot voer je niet uit overscheppen maar moet je voeren als supplement. Ik weet niet of je de plastic marstall force bekertjes kent maar meer dan twee van die bekertjes per dag krijgen ze hier echt nooit…

Luzerne doen veel paarden het op lange termijn niet goed op. Ik voer dat never nooit aan geen 1 paard die onder mijn hoede komt. Ik weet dat het gros daar anders over denkt maar ik heb er zo mijn redenen voor om het te mijden. Fiberbeet zou ik daarom zelf nooit voor kiezen. De resultaten met pulp, zemelen en olie zijn hier meer dan goed genoeg. Beetje soja voor de eiwitten en een vitaminebrokje en dan kom je echt een heel eind.

Je heeft vitaminebrok. Waarom geef je dan nog losse vitamine E?

Iccc
Berichten: 1398
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 07:58

Bedankt voor jullie reactie,
@tiwi nadeel van een brok voeren is dat ik redelijk wat brok moet voeren om aan de waardes te komen van vitamine en mineralen vandaar de vitamine brok die ik geef

@pluisje
Ik las dat ze tot 300 gram sojaschroot mogen krijgen per dag. Ze krijgt nu een bekertje per keer dat is ong 100 denk ik toevallig gister alles afgewogen.
Dus zou 200 gram ook teveel zijn? Dat zijn twee kleine bekertjes namelijk

Omdat jonge paarden veel behoefte hebben aan vitamine e en dat in die vitamine brok niet genoeg zou zitten zeiden ze om deze nog extra tw geven en dit in het voorjaar af te bouwen omdat er dan genoeg in het gras zit.

Pure bietenpulp eet die helaas niet ben al blij dat ik dit erin heb gekregen.