Krachtvoer gezocht met weinig suikers en zetmeel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horseappol
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-10-23

Krachtvoer gezocht met weinig suikers en zetmeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 16:17

Ik heb een 5 jarige andalusier ik zoek een krachtvoer met weinig suiker en zetmeel. Wel met genoeg eiwit voor spieropbouw.
Hij krijgt nu vitalbix musli balance doet die goed op maar ik zit te kijken of niet iets goedkopen kan.

Hij staat 24/7 buiten met onbeperkt hooi van eigen land.
Loopt gemiddeld 3x per week soms 4x wisselend rijden longeren werken aan hand
Ik kreeg tip misschien Dodson & Horrell Safe & Sound.
Of luzerne bijvoeren met zonnebloem olie of lijnzaadolie.
Hebben julie nog suggesties?

Liefst zoek ik iets compleet.
Luzerne bijvoeren vind ik niet erg
Laatst bijgewerkt door Horseappol op 01-12-23 16:35, in het totaal 3 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Krachtvoer gezocht met weinig suikers en zetmeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:19

mineralenkorrel + grasbrok (hartog is 16% eiwit).

Oretha

Berichten: 3441
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:26

In luzerne zit ook veel eiwit. Je kan ook een vitaminebrok kopen en daar luzerne bij geven.

Maar ik denk eigenlijk dat als je paard het goed doet op de vitalbix muesli, dat je niet veel goedkoper gaat vinden.

Je kan bijv Cavalor fiberfoce geven, maar daar moet je weer meer van geven. Dus per saldo zal het qua prijs elkaar niet veel ontlopen.

Voer is helaas duur op het moment

Edit: enige voordeel als je overstapt naar een ander merk is dat je wellicht eens een kortingsactie mee kan pakken. Bij Vitalbix heb ik nog nooit een aanbieding gezien.
Laatst bijgewerkt door Oretha op 01-12-23 16:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:27

Die van mij krijgt Agrobs muesli. Genoeg eiwitten en maakt hem niet te heet

puppy1128

Berichten: 5012
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:30

Vitalbix breed and grow? Die is hoger in eiwit dan de active (mocht je de active geven), als je dan kijkt naar de eiwit dan ben je goedkoper uit met b&g. Zitten ook vitamine en mineralen in.

Je hebt ook voer voor paarden die moeten afvallen, zoals cavalor silhouette en Pavo inshape. Die zijn nog hoger in eiwit, hebben ook vitamine, mineralen en laag in suiker en zetmeel.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 16:32

Ik weet niet welke muesli je geeft van Vitalbix, na een lange zoektocht geef ik de breed en grow. Maar goedkoper zou ik het ook niet weten, veel geprobeerd en dit werkt voor ons het beste.

Ik heb een tijdje de digest brok van Horsehoofd bijgevoerd; hoog in vet (om volbloed op gewicht te houden) maar ook best hoog in zetmeel. Ze hebben ook evt Summer muesli maar die is dan weer heel mager. Of je zou moeten kijken of je met bv een multibeet (+4 uur weken) uit de voeten kan, maar dat is geen antwoord op je vraag. Of je zou eens naar een grote diervoerderszaak kunnen gaan en daar eens informeren.

Horseappol
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 16:37

puppy1128 schreef:
Vitalbix breed and grow? Die is hoger in eiwit dan de active (mocht je de active geven), als je dan kijkt naar de eiwit dan ben je goedkoper uit met b&g. Zitten ook vitamine en mineralen in.

Je hebt ook voer voor paarden die moeten afvallen, zoals cavalor silhouette en Pavo inshape. Die zijn nog hoger in eiwit, hebben ook vitamine, mineralen en laag in suiker en zetmeel.


Ik voer vitalbix balace musli
Dan miss b&g beter of vitalbix luzerne
Die pavo inshape ken ik niet ga ik ook is naar kijken

Horseappol
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 16:42

Miss_Mii21 schreef:
Ik weet niet welke muesli je geeft van Vitalbix, na een lange zoektocht geef ik de breed en grow. Maar goedkoper zou ik het ook niet weten, veel geprobeerd en dit werkt voor ons het beste.

Ik heb een tijdje de digest brok van Horsehoofd bijgevoerd; hoog in vet (om volbloed op gewicht te houden) maar ook best hoog in zetmeel. Ze hebben ook evt Summer muesli maar die is dan weer heel mager. Of je zou moeten kijken of je met bv een multibeet (+4 uur weken) uit de voeten kan, maar dat is geen antwoord op je vraag. Of je zou eens naar een grote diervoerderszaak kunnen gaan en daar eens informeren.


Breed en grow is tot 3 jaar mijne is bijna 5 krijgt die dan wel genoeg voedingstoffen ed binnen?

Horseloverl
Berichten: 2225
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Krachtvoer gezocht met weinig suikers en zetmeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 17:21

Myo protein flakes van Agrobs

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Krachtvoer gezocht met weinig suikers en zetmeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 17:29

En gewoon een eiwit bron naast het huidige voer, zoals luzernebrok, gras brok of sojaschroot?

Friesfanaat

Berichten: 1347
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: Krachtvoer gezocht met weinig suikers en zetmeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 17:30

Florian Horsefood misschien?

puppy1128

Berichten: 5012
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:24

Horseappol schreef:
Miss_Mii21 schreef:
Ik weet niet welke muesli je geeft van Vitalbix, na een lange zoektocht geef ik de breed en grow. Maar goedkoper zou ik het ook niet weten, veel geprobeerd en dit werkt voor ons het beste.

Ik heb een tijdje de digest brok van Horsehoofd bijgevoerd; hoog in vet (om volbloed op gewicht te houden) maar ook best hoog in zetmeel. Ze hebben ook evt Summer muesli maar die is dan weer heel mager. Of je zou moeten kijken of je met bv een multibeet (+4 uur weken) uit de voeten kan, maar dat is geen antwoord op je vraag. Of je zou eens naar een grote diervoerderszaak kunnen gaan en daar eens informeren.


Breed en grow is tot 3 jaar mijne is bijna 5 krijgt die dan wel genoeg voedingstoffen ed binnen?


Die van mij is 8,5 en krijgt het. Zou niet weten waarom het niet ook voor volwassen paarden zou kunnen.

miereneter

Berichten: 2560
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Krachtvoer gezocht met weinig suikers en zetmeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:34

Ik voorspel dat je ongeveer 100 verschillende voeren aanbevolen gaat krijgen :Y) .

Mijn duit in het zakje: Pavo InShape. Heel laag in suikers, relatief hoog in eiwitten, betaalbaar. Bonus: de balancer van Pavo zit er al in, dus ik hoef niet apart een balancer te voeren.

Louise_vd5r

Berichten: 215
Geregistreerd: 10-12-16
Woonplaats: Antwerpen

Re: Krachtvoer gezocht met weinig suikers en zetmeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:55

Proteïne booster werd hier aangeraden bij mij als eiwitbron.

Nibbit

Berichten: 10419
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Krachtvoer gezocht met weinig suikers en zetmeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:57

Een balancer in plaats van krachtvoer

Bijvoorbeeld horseadds balance.

Hwt heeft erg mooie gehaltes aan vitamines, het bevalt hier erg goed

boemel

Berichten: 8445
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Krachtvoer gezocht met weinig suikers en zetmeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:20

Ik vind de paarden hier heel fijn op de Equilin balancer en ik zou er verder een luxernebrok of grasbrok bij geven naar gelang behoefte.

Horseappol
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 20:38

miereneter schreef:
Ik voorspel dat je ongeveer 100 verschillende voeren aanbevolen gaat krijgen :Y) .

Mijn duit in het zakje: Pavo InShape. Heel laag in suikers, relatief hoog in eiwitten, betaalbaar. Bonus: de balancer van Pavo zit er al in, dus ik hoef niet apart een balancer te voeren.


Dit is eigelijk om af te vallen toch dat moet die niet.
Of is dit geen probleem om gewoon te geven

Horseappol
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 20:41

Louise_vd5r schreef:
Proteïne booster werd hier aangeraden bij mij als eiwitbron.


Ziet er ook goed uit hoeveel geef je ervan

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 21:15

Als je paard het nu goed doet met jullie eigen hooi en de Vitalbix dan zou ik er niets aan wijzigen.
Een goede vitaminebrok is een stuk duurder dan voorheen, en voordeliger voer is niet voor niets voordeliger. Vaak is het zetmeel en suikergehalte hoger omdat er goedkope vulmiddelen in de brok gaan, óf de lagere prijs gaat ten koste van het gehalte vitamines/mineralen.
Metazoa, Pavo Vital, Vitalbix, Marstall, en zo zijn er nog een paar merken die vergelijk baar zijn. Het kan wel lonen bij aanbiedingen en acties wat meer zakken in te slaan, als voer tenminste niet is uitgesloten.

miereneter

Berichten: 2560
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 08:19

Horseappol schreef:
miereneter schreef:
Ik voorspel dat je ongeveer 100 verschillende voeren aanbevolen gaat krijgen :Y) .

Mijn duit in het zakje: Pavo InShape. Heel laag in suikers, relatief hoog in eiwitten, betaalbaar. Bonus: de balancer van Pavo zit er al in, dus ik hoef niet apart een balancer te voeren.


Dit is eigelijk om af te vallen toch dat moet die niet.
Of is dit geen probleem om gewoon te geven


Het is geen probleem om gewoon te geven. Het voer is geschikt voor paarden die te dik zijn vanwege het lage suikergehalte, maar afvallen doen ze er niet van. Ja, wel als je eerst een schep krachtvoer gaf en overstapt op de InShape, dan krijgen ze minder calorieën. Ik gebruik het als basisvoer.

ConnemaraP
Berichten: 125
Geregistreerd: 31-08-19

Re: Krachtvoer gezocht met weinig suikers en zetmeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:48

Cavalor silhouette, laag in suiker en zetmeel hoog in eiwitten. Vergelijkbaar met pavo inshape alleen iets vriendelijker geprijsd.

ogidni
Berichten: 459
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 22:48

Hartog Balance. Ik heb het hier al zo veel paarden goed op zien doen, van fjord tot volbloed, van recreatie t/m basissport (Z2) en van jong tot oud (>25).
Voor meer eiwitten kan je inderdaad de grasbrok/luzernebrok geven

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 15:56

Horseappol schreef:
Miss_Mii21 schreef:
Ik weet niet welke muesli je geeft van Vitalbix, na een lange zoektocht geef ik de breed en grow. Maar goedkoper zou ik het ook niet weten, veel geprobeerd en dit werkt voor ons het beste.

Ik heb een tijdje de digest brok van Horsehoofd bijgevoerd; hoog in vet (om volbloed op gewicht te houden) maar ook best hoog in zetmeel. Ze hebben ook evt Summer muesli maar die is dan weer heel mager. Of je zou moeten kijken of je met bv een multibeet (+4 uur weken) uit de voeten kan, maar dat is geen antwoord op je vraag. Of je zou eens naar een grote diervoerderszaak kunnen gaan en daar eens informeren.


Breed en grow is tot 3 jaar mijne is bijna 5 krijgt die dan wel genoeg voedingstoffen ed binnen?


Die van mij is 5,5 en krijgt dit ook nog gewoon. Met geen enkel ander voer kan ik hem op gewicht houden (volbloed, heeft veel nodig om op gewicht te blijven) en nergens anders in de omgeving geven ze onbeperkt hooi. Anders zou ik multibeet moeten bijgeven, is niet werkbaar om 7 dagen per week dit zelf te doen, dan moet ik de emmer in de auto laten weken. Liever niet.
Ik geef wel een balancer er nog naast (daily complete). Luzerne heb ik voor gewicht ook een tijd bijgevoerd 2 / 2.5 kg per dag, deed qua gewicht niets. Maar ik moet best wat moeite doen om die van mij bespiering te laten kweken, uberhaupt om hem stabiel te houden. Onbeperkt hooi zou in mijn geval al veel doen, maar dat is nergens. Qua bespiering heb je toch ook nog supplementen?