Zand in darmen, maar pony weigert psyllium in elke vorm te eten.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Zand in darmen, maar pony weigert psyllium in elke vorm te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-23 23:15

Ik ben ten einde raad.

Onze kleine pony heeft zeer waarschijnlijk behoorlijk wat zand in haar darmen; haar buik heeft een enorme omvang, haar mest is slecht (slap, mestwater en soms zelfs spuitende diarree) en ze reageert boos als je aan haar buik komt.. Ze loopt samen met onze Tinker momenteel in de zandpaddock, omdat ze enkele weken geleden hoefbevangen is geweest.

Ze krijgen hooi in een fijnmazig hooinet, maar onze kleine pony is altijd aan het 'browsen' met haar neus aan de grond; elk plukje hooi dat op het zand valt, eet ze op. Elk verdwaald graspolletje dat er nog staat, eet ze op.

Een zandkuur dus. Nutrimash gekocht, psyllium in zowel husk als zaadvorm gekocht, lijnzaadolie gekocht en.. niets. Ze eten het beiden niet. :\ Nul, geen hap. Vorm van psyllium maakt niet uit, hoeveelheid water maakt niet uit, en ook (veel) stukjes verse appel of peer ertussen maakt niet uit.

Ik vind het zó belangrijk dat die psyllium naar binnen gaat, dat ik echt bereid ben om er alles aan te doen wat nodig is. Maar wat nu? Een slobber die hoger in suiker is en wel wat melasse bevat? Welke dan?

Heeft iemand ideeën?

Eef_Bam

Berichten: 4109
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 23:18

Wij mengen de zaadjes door waterige fibrebeet. Wel pas 5 minuten voor het voeren de zaadjes ervoor, anders word het te hard

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 23:20

De dierenarts kan een echo van de darmen maken om te checken of er echt veel zand aanwezig is, en dan eventueel een paraffinekuur geven. Dan weet je zeker dat ze het kwijt raakt.

BigOne
Berichten: 38335
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zand in darmen, maar pony weigert psyllium in elke vorm te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 23:29

En sand clear dan? Korrels die ze gewoon opeten met wat muesli erbij.

_Margarita_

Berichten: 2338
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: Zand in darmen, maar pony weigert psyllium in elke vorm te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 23:34

Ik doe het hier door de slobber van vitalbix.

Nimmy

Berichten: 3946
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 23:34

Grote spuit, bovenkant eraf knippen, zaadjes/ vezels met olie mengen (niet met water) en net als wormenkuur geven. Is even meerdere spuiten achter elkaar, maar t is niet anders.

Verder kijken of je de zandopname man beperken door bij het hooinet de paddock te verharden.

senna21

Berichten: 11870
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Zand in darmen, maar pony weigert psyllium in elke vorm te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 23:37

Gekookt lijnzaad. Dat wordt een soort van gelei. De meeste paarden vinden dit lekker.

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 23:37

Ik krijg hier alles er wel in als ik het door de slueslimix van vitalstyle doe (met water).
Bevat weinig suiker en zetmeel.

fransje23

Berichten: 15384
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 23:41

Ik voer Makana psylliumpellets, brokjes, gewoon droog door een mix van muesli en Vital fibermix.

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 23:43

Als ze het echt niet eten dan inderdaad via een spuit naar binnen als een wormenspuit.

Normaal zou ik nog zeggen met appelmoes, maar met een net bevangen pony zou ik dat niet doen door de hoeveelheid suiker.

Phonix
Berichten: 1104
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Zand in darmen, maar pony weigert psyllium in elke vorm te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 23:54

Zou ook ontstoken darmen kunnen zijn en niet zand. Dus zou een foto laten maken.

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 23:58

Heb je trouwens een test gedaan op zand? Dus mestbal in water oplossen?
Als hij zo heftig reageert is een dierenarts raadplegen wel zo verstandig denk ik.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Zand in darmen, maar pony weigert psyllium in elke vorm te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 00:04

De werking van psyllium zit hem geloof ik in dat de geleiachtige textuur die het aanneemt ervoor zorgt dat de darmen harder moeten werken om het naar buiten te krijgen, waardoor zand ook naar buiten wordt geperst.

Zover ik weet, kunnen andere dingen die paarden eten ditzelfde effect hebben, zoals heel grof hooi of takken. Als je echt geen psyllium erin krijgt, of in de tussentijd tot je een vorm vindt die werkt, zou ik ook takken aanbieden.

En er was ooit een onderzoek (wel klein, stuk of 11 paarden? Niet zo heel veel) waaruit bleek dat combi van magnesiumsulfaat + psyllium het beste werkte. Maar magnesiumsulfaat alleen deed ook wel wat. Is een laxeermiddel geloof ik.

Maar: dit is wat ik zo net na 12 uur 's nachts me herinner over zand in de darmen, ik raad je vooral aan wat rond te kijken naar andere (onderbouwde) manieren om zand uit de darmen te krijgen zoals grof ruwvoer en andere poedertjes.

snorkel1986

Berichten: 3023
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Zand in darmen, maar pony weigert psyllium in elke vorm te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 00:26

Beetje bieten pulp (rul) weken ( geen soep) handje musli er door en psyllium zaadjes 2x daag ivm met je hoeveelheid zaadjes er net voor voeren door roeren

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Zand in darmen, maar pony weigert psyllium in elke vorm te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 01:06

Ik weet niet hoe klein je pony is, maar ik heb destijds een foto van de buik van mijn minipaard gewoon thuis laten maken. Bij mini's/sherlanders kan dit met een mobiel rontgen apparaat, dan heb je zekerheid.

Lijsken
Berichten: 1031
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Zand in darmen, maar pony weigert psyllium in elke vorm te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 07:19

Je kan psyllium ook in brokvorm voeren, Google maar eens op “psyllium pallets” of “psyllium brok”

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 07:25

BigOne schreef:
En sand clear dan? Korrels die ze gewoon opeten met wat muesli erbij.


Alleen dan niet het voeradvies op de verpakking aanhouden. Uit mijn hoofd is dat veel en veel te weinig. Net als de meeste paardenmerken die het verkopen, ook in slobber enzovoorts, die raden een veelnte lage hoeveelheid aan.

Maar het is heel lastig. Idd een slobber maken en de zaadjes oid er pas indoen vlak voordat je gaat voeren. Ik maakte de slobber, gooide de zaadjes erin, even snel roeren en meteen geven. Niet laten staan oid.

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Zand in darmen, maar pony weigert psyllium in elke vorm te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 07:32

Heb je het in 1x gegeven? Je zou het ook in meerdere kleinere porties kunnen geven.
En anders inderdaad gekookte lijnzaad. 1 mok zaad, 2 moken water, even laten koken of met kokend water weg zetten, zodat er slijm ontstaat.
Vaak vinden ze dit wel lekker.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 07:44

Ineke2 schreef:
Heb je trouwens een test gedaan op zand? Dus mestbal in water oplossen?
Als hij zo heftig reageert is een dierenarts raadplegen wel zo verstandig denk ik.


Phonix schreef:
Zou ook ontstoken darmen kunnen zijn en niet zand. Dus zou een foto laten maken.


Precies. Dit sluit aan bij mijn eerdere advies. Een preventieve zandkuur is natuurlijk prima, krijgen ze hier ook regelmatig. Maar als ze dit soort symptomen hebben, zou ik het toch echt even goed laten checken en indien nodig laten behandelen. Mogelijk fix je het dan ook niet met een psylliumkuur..

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Zand in darmen, maar pony weigert psyllium in elke vorm te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 08:36

Maar die mestbal test zegt eigenlijk niks, ze kunnen helemaal vol zitten en toch geen of bijna geen zand in de test. Dan kan je beter een foto laten maken.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Zand in darmen, maar pony weigert psyllium in elke vorm te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:00

Floris Pharma heeft psyllium brokjes. Echt een aanrader.

Marie111
Berichten: 4675
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:08

senna21 schreef:
Gekookt lijnzaad. Dat wordt een soort van gelei. De meeste paarden vinden dit lekker.


Ik ken een pony die daardoor met ernstige zandkoliek op de kliniek heeft gestaan en het bijna niet overleefd heeft.
Eigenaar dacht heel verstandig bezig te zijn met de lijnzaad.

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:14

maar wat maakt lijnzaad anders dan de psyllium betreft op de kliniek komen?
Als het veel zand meeneemt ineens door de kuur kan dat bij beide een problem geven heb ik begrepen.

Mijn merrie geef ik nu elke dag 1 kopje ongekookt lijnzaad.
Want die eet een fatsoenlijk kuur psyllium ook niet. Ja lage dosering wel, maar dat heeft weer weinig zin.

En dat zou dan ook kunnen helpen, elke dag 1 kopje

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Zand in darmen, maar pony weigert psyllium in elke vorm te eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:25

Ik heb er ook zo eentje, die laat ook haar eten staan als ik er psyllium door meng, ook de zogenaamd smakelijke brokjes.
Ik ben nu bezig met wennen aan de smaak door langzaam de hoeveelheid brokjes op te voeren in Pavo Slobber Mash,(de zoete) dat lijkt goed te gaan. Hopelijk blijft dat zo en kan ik volgende week de hoeveelheid slobber opvoeren en een complete kuur geven.

romyvs

Berichten: 390
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:32

Onze ponys eten het alleen als ik zwart vlozaad gebruik in combinatie met slueslimix van vitalstyle.
Ook fijn want deze bevat niet veel suiker.

Pas op het laatst de zaadjes er door (ik doe heel royaal vlozaad gebruiken en dan 10 dagen) scheutje lijnzaad erbij en ze eten het prima op.
Hiervoor ook van alles geprobeerd en niks aten ze op.

Bij iedere mestonderzoek tot nu toe komt ook geen zand naar boven.

Heel veel succes.